Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: NH in noordnederland?

NH in noordnederland?

Vandaag heb ik weer een "manegedip". Ligt ook een beetje aan degene die ons les geeft, ik reed op een snelle, en de instructrice vertelde me dat ik de teugels kort moest houden en 'r aan de teugel moest rijden (bij ons is dat net zo lang trekken, tot ie per ongeluk zijn hoofd goed doet... ). Nou ken ik die snelle een beetje, en van teugels kort houden, krijg ik blaren, en het paard krijgt een hoop stress. Nou weet ik zelf gelukkig beter, maar dat hoort niet zo. Op een manege wil ik leren hoe je netjes met je paard om moet gaan, pleisters en handschoenen om te voorkomen dat je tijdens het rijden blaren krijgt, hoort daar niet bij.

Verder heb ik geen ervaring in grondwerk. Nou ja, paard van de stal naar de manegebak en terug brengen, dat is 't. Aangezien dat toch is waar ik met mijn jonge hengstje mee moet beginnen, zou ik het fijn vinden als ik dat een paar keer "onder begeleiding" mag doen. Zodat het voor mezelf wat duidelijker is waar ik mee bezig ben.

Weet iemand waar ik dat kan vinden? Een goede manege(-achtig iets), of anders misschien iemand die veel ervaring heeft met grondwerk, en het niet erg vindt me een beetje op weg te helpen?
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re: NH in noordnederland?

Ik neem aan dat je met Noord-Nederland Friesland/Groningen bedoelt? Of bedoel je Noord-Holland? Op http://www.bitloos.nl/ kan je in elk geval een lijst met instructeurs vinden, misschien zit er wat in de buurt? En misschien is er wel een forumlid dat in je buurt woont en je wil helpen
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Met zo weinig ervaring, is een jong paard een onhandige keus . Goed van je, dat je jezelf goed wilt gaan voorbereiden . Ik zou daar (als ik jou was) ook écht een behoorlijk aantal uur per week gaan insteken. Hopelijk kunnen deze twee NH-adressen je daarbij helpen:

http://www.quintusriders.nl/
    Hier kan je op wekelijkse (of 2x p.w.?) basis gaan lessen qua rijden. Goede NH-stal en je zal er veel leren. Op deze "manege" van Marieke staan een aantal lespaardjes, die allen het jaar rond 24/7 buiten staan. Alle omgang is op NH-basis.
    Lessen worden gegeven met of zonder bit; er is aandacht voor de *techniek* van bitloos rijden. ( En dat is heel wat anders, dat er een bitloos hoofdstel omhangen en dan maar zien waar het schip strand, zoals een "deskundige" op de laatste NH-dag demonstreerde .) Lessen zijn niet standaard in de bak maar ook regelmatig gewoon tijdens de buitenrit. (Er is daar een prachtig zandpadvierkant van een paar kilometer.)

Bij http://www.incontactmet-paarden.nl/
    kan je alvast korte cursussen gaan volgen in NH-grondwerk. Als dit adres je bevalt, kan je er later ook hulp vragen bij het inrijden.

Hopelijk zijn deze adressen wat voor je. Waar in het Noorden zit je eigenlijk? Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Alvast bedankt voor jullie tips. Ik woon in de buurt van Drachten, degene die ik nu het dichtstbij zie, is nog 50 km. Da's toch een beetje ver om regelmatig heen te gaan. Zo'n dagcursus is misschien een idee. Een forumlid in de buurt zou helemaal ideaal zijn. (Iemand die zich aanbiedt??)

Die quintusrijders klinkt wel helemaal geweldig...

Ja, ik weet het, een jong hengstje bij een wat minder ervaren paardengek is geen goeie combinatie. Het was ook niet helemaal gepland. (Helemaal niet gepland!) Maar ik heb geluk, ik kan misschien mijn paard stallen bij iemand die wel erg dressuurgericht is, maar verder netjes met een paard omgaat.

Weet nog iemand iets wat dichterbij?
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Tip1 http://www.balingehof.nl in Oosterstreek, is een half uurtje van Drachten.
    Tip 2 Mijn instructrice Mariska, woont in Frieschepaalen en geeft ook aan huis les. Ik heb veel geleerd van haar hoe subtiel paardentaal is. Ze geeft zowel grondwerk les als rijles. Ze zal nooit over de grens van het paard gaan. Echt een aanrader. Via pb kun je haar telefoonnr krijgen.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Yulia, bedankt voor de tip!

Je hebt een pb!

Bladwijzers

Forum Rechten