Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Hoe begin ik met mijn shet?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Hoe begin ik met mijn shet?

Hey allemaal

Ik vroeg me af hoe ik juist moet beginnen met Zultan (parelli).

Wellicht zoals ik met grea heb gedaan.
    Maar hij is zo klein, hoe doe je dan een friendly? Mag je je op je knieën zetten ofzo?
    En wat met de yoyo? Komen die fases niet eens zo makkelijk aan?

Nuja, misschien een domme vraag, maar ik wil niets verkeerd doen met mijn kleine vent. Zeker niet nu hij zo aanhankelijk geworden is.
    Don't lose your grip on the dreams of the past
    You must fight just to keep them alive

Re: Hoe begin ik met mijn shet?

Mij lijkt het net zoals bij elk ander paard. Denk niet je nu extra voorzichtig ofzo moet gaan doen. Want uit ervaring (heb zelf een shet) zijn deze pony's dan wel klein, maar denken dat ze hééééél groot zijn!
    Don't dream your life, live your dream!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Parel
    Mij lijkt het net zoals bij elk ander paard. Denk niet je nu extra voorzichtig ofzo moet gaan doen. Want uit ervaring (heb zelf een shet) zijn deze pony's dan wel klein, maar denken dat ze hééééél groot zijn!
    Dat probleem heb ik niet echt met die kleine van me
    Don't lose your grip on the dreams of the past
    You must fight just to keep them alive

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Misschien een vraag voor de ervaringsdeskundige van dit forum Liesbet en Elinne.

ik heb nog maar een keer de eer gehad om met een shet te werken. Het was er eentje die dacht dat ze een super grote merrie was met een air van, doe maar op ik ben sterker en slimmer dan jij
    Ik heb het identiek aangepakt als met een groot paard maar ik heb merkte toch dat ik probeerde lager te werken gegeven dan met een groot paard. bv. Ik hield ook mijn arm (met touw) lager. Ik vond het toch effe aanpassen en zoeken om de juiste inslag te vinden.

Ik denk dat het belangrijker is te weten met welke horsenality je aan het werken bent dan de grootte van het paard.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ik denk ook dat het net dezelfde werkwijze is als met een middelgroot paard.
    Ik heb al eens met de pony's van Elineke gespeeld en daar deed ik alles hetzelfde, maar dat zijn wel 'getrainde' Shetlanders.
    Op je knieën gaan zitten zou ik omwille van veiligheidsredenen niet aanraden.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door shaktike
    Hey allemaal

Ik vroeg me af hoe ik juist moet beginnen met Zultan (parelli).

En wat met de yoyo? Komen die fases niet eens zo makkelijk aan?

Nuja, misschien een domme vraag, maar ik wil niets verkeerd doen met mijn kleine vent. Zeker niet nu hij zo aanhankelijk geworden is.
    Hoi,
    Over de fases: volgens mij zijn die sowieso bij elk paard anders. Als je shet op een 'normale' fase 1 al heel heftig reageert, is dat voor hem dus een fase 2 of 3. Ik denk dat dat niet zo zeer met de maat van je pony te maken heeft, maar met zijn gevoeligheid. Voorbeeld: Een fjord bij ons op de boerderij is absoluut niet onder de indruk voor wat bij mijn arabiertje al een fase 3 of 4 is. Gewoon voorzichtig beginnen, je merkt vanzelf wel hoeveel je nodig hebt. Maar ik zou hem ook niet onderschatten. Ik ken jouw shet natuurlijk niet, maar ik heb er heel wat meegemaakt die absoluut niet gauw onder de indruk waren.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Ik zou helemaal niet op je knieen gaan zitten hoor, lijkt me echt niet handig (niet zozeer van veiligheidsredenen, want dan nog ben je groter dan hun , maar gewoon omdat het totaal niet handig is, en dus ook niet leuk). Doe gewoon gewoon ! Iedereen die met mijn pony's speelt doet alsof ze grote paarden zijn en staan gewoon recht. Begin gewoon, zie waar je komt, en vooral niet teveel aan je houding veranderen... Loopt het fout, kan je nog zien hé (al denk ik niet dat dat nodig is). En die fase 4, iets aanleren doe ik zowiezo niet met fase 4, maar als het nodig is, is het nodig, of je nu een minipaardje of een boerenpaard hebt.
    Veel succes, maar met een héél mooi halster komt dat vast in orde !

Xjes!
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Bladwijzers

Forum Rechten