Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: wat kan dit zijn?

wat kan dit zijn?

*dit gaat niet over mijn eigen paard,maar om paard van een vriendin*

....maar ben wel heel benieuwd wat het is.

dit is de situatie:

-het gaat om een klein paard,paard heeft vetbulten (geen bultjes maar echt ophopingen) achter de schouders en rondom de flanken,beest is echt tonnetjerond.
    -paard is erg sloom,zowel in de wei als tijdens het werk (maakt geen zieke indruk ofzo,maar hij wil gewoon niet)
    -paard is een jaar of 12.
    -krijgt zo goed als geen krachtvoer (enkel na het rijden is een handje)
    -heeft een liksteen waar hij heel erg veel aan likt.
    -staat op een vrij kale weide,krijgt geen hooi omdat hij anders nog dikker wordt.
    -staat bij regen als een gek te trillen en te schudden,zelfs nu het nog niet zo koud is.

-er wordt weinig mee gewerkt omdat het paard er geen plezier in heeft,hierdoor heeft hij dus ook geen conditie.zelfs in periodes dat hij wel vaak werkte bleef hij wat dikkig,hij wordt al dik van lucht!

ik heb zitten denken aan insulineresistentie,maar voordat ik dit aankaart bij mn vriendin (zodat zij de da in kan schakelen) zou ik is wat meer meningen willen weten.

zij vind dit normaal gedrag voor hem,zo is hij gewoon en zo is hij altijd al geweest.

Re: wat kan dit zijn?

Hey,

Tsja, ik zou zijn bloed goed en uitgebreid laten onderzoeken.

Wat jij beschrijft kan op verschillende dingen wijzen. Insulineresistentie zou goed kunnen, nieren, lever, cushing enz.

Drinkt het paard ook meer dan anders? Hoe ziet de vacht eruit? Ik doel dan met name op de vachtlengte en of de vacht er golverig uitziet.

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Ik zou hem zeker op insulineresistentie laten testen.

En daarbij, dat hij staat te rillen lijkt mij logisch als hij geen ruwvoer heeft om hem warm te houden. Tijdens regen koelt het behoorlijk af. Een paard moet wel IETS te eten hebben om alles aan de gang te houden, ook al is hij te dik.
    Ook ligt het gevaar van hyperlypaemie om de hoek:

http://www.bokt.nl/wiki/Hyperlipemie

Vindt hij buiten wandelen of rijden ook niet leuk?

buiten is ie wel actiever,maar ze gaat niet graag langs de weg met hem

de vacht ziet er normaal uit,van het ruwvoer heb ik ook al gezegd maar ze wil hem niet bijvoeren omdat hij dan nog dikker wordt.
    als ik dan zeg dat ze meer aan het werk moet met hem dan wil ze dat ook niet omdat hij daar niet van houdt,maar dat komt weer omdat hij geen conditie heeft natuurlijk.........het is gewoon een vicieuze cirkel denk ik waar hij inzit.

als ze hem nu egwoon onbeperkt ruwvoer gaat geven,en dan langzaam aan zn conditie gaat werken dan valt hij af en gaat het werk ook weer leuker vinden.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Doet mij ook denken aan Cushing/insulinesistentie, zou het paardje zeker laten nakijken.
    Ze kan ook ruwvoer geven waar weinig inzit, zoals stro of graszaadhooi, mischien niet onbeperkt geven maar verdeeld over meedere voerbeurten per dag. Verder mischien ook takken voeren.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

ik zou hem ook zeker even laten onderzoeken en ben het met iedereen eens dat hij het koud heeft omdat hij gewoon niks te eten heeft! buiten dat alles zou ik er dan toch voor zorgen dat hij meer beweegt. zelfde als me wat zwaardere mensen je kan zo weinig eten als je wil maar het gaat er niet vanzelf af!
    tuurlijk is bewegen niet leuk als het zo moeizaam gaat omdat je zoveel mee moet slepen maar als je het rustig opbouwd gaat hij het echt wel leuker vinden hor!
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Bladwijzers

Forum Rechten