Dat lijkt me dan bepaald niet in het belang van het veulen.
En per definitie niet paard vriendelijk.
Dat lijkt me dan bepaald niet in het belang van het veulen.
En per definitie niet paard vriendelijk.
waarom dan je vraag gwenny? als er toch geen mogelijkheid meer is voor afspenen?![]()
Tja.. ik had al een beetje een vermoeden, dat alle goedbedoelde adviezen niet bruikbaar zouden zijn.. ik had al begrepen uit eerdere posts van Gwen dat het veulen snel wegmoet...
Ik ben en blijf nieuwsgierig wat er van Bruut geworden zou zijn als hij ooit behoorlijk afgespeend zou zijn.... hij is met 4 maanden een nachtje van moeder gescheiden (boxen naast elkaar) de volgende dag in de trailer geladen en bij ons met twee jaarling vrienden op het land gekomen.... ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat hij een evenwichtiger paard was geweest als dit anders gelopen had..![]()
![]()
al kan ik dat niet (wetenschappelijk) bewijzen....
[size=16pt]Fijne spullen voor paard en ruiter: www.mzm-geestig.nl[/size]
[size=12pt][color=purple][b]
Hey,
Toen ik de vraag stelde was van bovenstaande nog geen sprake. Ik weet pas net dat het veulen vrijdag al weg moet.
Verder lijkt het mij in zijn algemeenheid een interessant onderwerp.
Gwen
Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0
Vrijdag is ook wel héél erg snel.. kan me voorstellen dat jullie hier niet erg blij mee zijn... helaas is het soms niet anders...![]()
[size=16pt]Fijne spullen voor paard en ruiter: www.mzm-geestig.nl[/size]
[size=12pt][color=purple][b]
Vash is ook behoorlijk ruw gescheiden....Samen met Mama in de trailer naar Texel, daar samen een uurtje in de bak gestaan en de nieuwe luchtjes opgesnoven.
Toen samen door de stal en Vash in de box en Ollie linea recta naar de trailer. Voor die 3 x kon ademhalen waren we weer weg. Vash kreeg 's al heel snel een friesje erbij in de box en ging na 2 dagen samen in de groep. Ollie is 3 dagen behoooorlijk van slag geweest. Zoeken zoeken zoeken. Echt niet leuk.
Dus.
Zorg voor een veilige ruimte voor je merrie, dat ze zich nergens aan kan bezeren. Ollie ging liefst tussen de tralies dóór. Houdt de uier in de gaten.
Heb je hier helemaal niets mee over te zeggen dan?
Als dit over mijn veulen zou gaan, zou ik dit niet accepteren. Gewoon niet. Dan gaat de koop niet door. Ik wil niet bijdragen aan deze totaal paardonvriendelijke manier van handelen. Nooit.Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!
Ik heb het veulen afgespeend met 8 maanden. Ze was er toen ook helemaal aan toe, moeder schopte haar al vaak weg en zelf begon ze ook van alles te onderzoeken, onder draden door naar andere weilanden etc.
Het veulen is naar een kudde gegaan om lekker te spelen met andere leeftijdsgenoten, en opgevoed te worden door een aantal merries.
Met de moeder ben ik een week op stap geweest om haar afleiding te geven. Het is alles zonder problemen verlopen. Geen gegil of geschreeuw. Het veulen is een mooi en evenwichtig paard geworden. Ze is nu 2 1/2.
Het enige wat ik beter had kunnen doen is de moeder meer voorbereiden. Ik heb haar uit onwetendheid niet verteld dat ze haar veulen niet meer terug zou zien na de week dat wij op stap zijn geweest, en ik ben erachter gekomen dat je paard voorbereiden en vertellen wat er op stapel staat, heel belangrijk is.
Ja, dat vraag ik me ook af. Mijn paardjes net zo, zijn zo pats boem bij mammie weggehaald, enkeltje trailer naar opfok. Geen voorbereiding, niks...Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
Als ik het voor het zeggen had gehad, was het anders gegaan.
(ow, en het argument was dat het in de natuur ook altijd zo ging als mammie of veulen opgevreten werd)
Surrender to fun!
Succes vandaag
Alsof de paardjes het voelen. Vanmorgen ging ik ze een appeltje brengen, lagen ze bijna tegen het hek bij de weg zo ver mogelijk bij het woonhuis en de stallen vandaan. Elmar hummen, maar bleef liggen, moeders kwam een appeltje halen. Ik vertelde haar dat het een belangrijke dag is, dat haar kindje vandaag weg gaat. Ze bleef ook toen het appeltje op was staan luisteren .
Inmiddels was Elmar gaan staan, ik vertelde hem weer dat hij een grote reis gaat maken en dat hij zijn moeder niet meer ziet, en dat hij vandaag gehaald wordt.
Na het appeltje ging hij pal voor mijn neus bij moeders drinken, dat hebben ze nog nooit gedaan. Het viel mij op dat de uiers klein waren en dat Elmar vaak van tepel wisselde. Dus ik vermoed dat de melkbar aan het opdrogen is.
Ze grazen nu veel neus aan neus wat ze normaal eigenlijk niet deden. Maar Elmar staat ook af en toe helemaal aan de andere kant van de wei. Net liep hij weer naar moeders en probeert te drinken. Aan zijn kopstoten te zien komt er vrijwel geen melk meer.
Elmar wordt vanavond gehaald.
Gwen
Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0
Zo, hij is gehaald.
Voor de trailer kwam werd hij vertroeteld door de meiden. Hij riep niet naar moeders terwijl zij aan de andere kant van het terrein op stal stond. Hij was heel human-minded en genoot van de aandacht. Na een half uur heeft hij twee keer gehinnikt en dat was het. Hij ging makkelijk een stukje wandelen en sprong over de plassen heen.
Ik liet hem uit mijn waterglas drinkendat was heel cute.
Bij het inladen heeft hij een klein zetje gehad, maar verder is het probleemloos verlopen. Hij stond kalm in de trailer. Toen de trailer wegreed hinnikte hij niet.
Ik hoor morgen hoe de reis is verlopen en hoe de kennismaking met zijn vriendje is gegaan.
Gwen
Gelukkig was het moment van scheiden rustig gegaan. Maar nu het gescheiden zijn: hoe is het met moeders?
Hey,
Ik hoor haar niet hinniken. Dus ik denk dat ze er rustig onder is. Mijn deur staat open, dus als ze zou hinniken dan kan ik het goed horen.
Edit 23:15: Ik hoor haar nu wel af en toe. Het scheurt mijn hart in tweeën. Ik ga haar morgen even een appeltje brengen. Dat is het minste wat ik kan doen.
Gwen
Staat ze binnen of buiten? Waarschijnlijk krijgt ze nu ook wat last van spanning op de uier. Als ze kan bewegen is dat fijn.
Bladwijzers