Hey,
Ik ben benieuwd hoe jullie je veulens zo paardvriendelijk als mogelijk afspenen.
Gwen
Hey,
Ik ben benieuwd hoe jullie je veulens zo paardvriendelijk als mogelijk afspenen.
Gwen
Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0
lol ,
Het lijkt me niet heel handig om een hengst tot het oneindige bij zijn moeder te laten staan. Daar komt bij dat paarden in het wild in vrijgezellenclubjes met leeftijdsgenoten gaan. Die manier van sociale ontwikkeling heb je ook niet als het veulen tot het oneindige bij de moeder blijft.
Dus hoe wel is mijn vraag nog steeds.
Gwen
Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0
Oorspronkelijk Geplaatst door Gwenny
Er is in principe niets mis mee om je hengstveulen bij de moeder te laten staan. In het wild groeien veulens niet op bij leeftijdsgenootjes maar juist in een gemengde kudde, met moeders, tantes, broertjes en zusjes. Ze worden opgevoed door de kudde, juist ook door de volwassen dieren. En als moeder genoeg heeft van haar drinkende kind, zal ze het steeds vaker wegsturen. Een hengstveulen zal in principe niet zijn moeder proberen te dekken, tenzij het de enige merrie in de buurt is en de moeder de enige manier is om de soort in stand te houden. Dus afspenen hoeft niet echt, als je moeder en zoon allebei wilt houden en zolang de moeder er niet onder lijdt (bijv. erg vermagert). Meestal gebeurt het vanzelf, als je het de tijd geeft. Wel is het handig om moeder en zoon af en toe een tijdje van elkaar te scheiden, als je straks weer wilt gaan rijden met mams.
Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!
Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens....
Wij hadden een merrie veulen en dachten dat de merrie weer drachtig was en hebben dus gewacht tot het veulen bijna een jaar was...
Het bleef gewoon drinken en stond echt in een gemengde kudde...
De merrie kreeg hierdoor uier ontsteking...we hadden ze ook snachts al vroeg niet meer bij elkaar in de box maar naast elkaar omdat de boxen niet zo groot waren...
Zo is het afspenen wel natuurlijk gegaan eigenlijk.
Dus ik zou het liefst hebben dat ze in een vaste kudde staan en je ze 's nachts kan scheiden maar wel naast elkaar kan houden...en natuurlijk tralies of een opening zodat ze elkaar wel kunnen zien/ruiken
Dan de moeder meenemen en het veulen in de kudde laten...dan eventueel de kudde splitsen en je kunt ze wel naast elkaar houden...gewoon dat het veulen een week of 6/8 niet kan drinken...en dan alles weer bij elkaar....vaak genoeg drinkt het veulen dan niet meer en is het gewend om ook zonder moeder in een vertrouwde kudde te staan!
Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill
Laika is nu 5 maanden, s'nachts staan ze nu apart in de stal.
Dat gaat nu super en nu heb ik Arango er tussen in staan, ook dit gaat super.
Queeny vind het allemaal best, ze word steeds chagrijniger en ook in de wei loopt ze afgezonderd van de rest.
Laika trekt overdag steeds meer met Whinney op, dit word straks m'n koppeltje voor een paar maanden.
Dus de volgende stap is een draadje er tussen overdag.
Waardoor kwam die uierontsteking precies Anna? Van het doordrinken?
Als je een hengstveulen hebt en wilt voorkomen dat hij andere merries dekt die bij de moeder staan, dan wordt gezegd dat je voor het echt voorjaar het hengstje moet scheiden van de merrie(s). Hoe oud is hij nu dan? Ze kunnen toch vast de winter nog wel door samen? Meestal tegen die tijd is het spenen geen probleem meer en is het veulen al zowat vanzelf gespeend.
Hey,
Het probleem is dat dit veulen echt écht dekt. En ze kunnen al vanaf 8 maanden vruchtbaar zijn. Verder staat moeder en kind niet in een gemengde kudde maar alleen op een wei.
's nachts naast elkaar in de stal zou inderdaad goed kunnen. Ze zijn nu een paar uur per dag gescheiden als moeders owrdt getraind/gereden.
Het veulen zal na het afspenen alleen op reis gaan, welke manier is het minst traumatisch?
Vreselijke dilemma's allemaal maar alvast bedankt voor de antwoorden.
Gwen
@ marleen:
Ja wij denken het wel....ze was niet drachtig en het veulen heeft echt zowat een jaar gedronken...
Het was in elk geval goed pijnlijk!
En waarom zou je hem zolang hengst laten dan??
Wij castreren hier de hengstjes met 3 maanden ongeveer...dan is alles nog klein en de ingreep dan dus ook nog. Ze worden gewoon in de stal gedaan en gaan wel helemaal plat bij ons. Zo kan de DA heel nauwkeurig werken en duurt het allemaal maar 10 minuten.
Dus kleine littekens en maar een slaapmiddel van 10 minuten...ze worden gewoon in de stal weer wakker en hebben nergens last van...
We hebben wel een grote inloopstal dus niet in een kleine box met moeder ernaast!
Kan je het reizen niet zo doen dat de moeder meereist? En vervolgens ze een weekje samen laten staan en dan scheiden....dat lijkt mij het minst traumatisch...liefst langer samen en dan veulen met ander paard naast moeder en dan moeder weghalen...
Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill
Ja, als beide ballen in de zak zitten lijkt me dat ook heel elegant. Hoe ouder ze zijn, hoe meer complicaties, en nu kan 'ie meteen wat langer bij mams blijven!
Dan komt je probleem uiteindelijk toch op een dag. Want waar gaat de grote reis naar toe? Opfokadres? Koper? En wanneer is dat gepland?
Vervelend. Maar dit is wel een uitzondering hoor. Normaal is lang drinken geen enkel probleem.Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
Hey,
Hij wordt zo lang mgelijk hengst gehouden, omdat hij misschien een toekomst als dekhengst tegemoed gaat. Verder is de spierontwikkeling beter wanneer een veulen langer hengst blijft.
De reis gaat gelijk naar de koper, dus ook de opfokker. De reis zal vrijdag zijn.
Gwen
Mijn hengsteveulen (ondertussen 2 jaar) heeft tot zijn 9 maand bij zijn moeder gelopen.
Toen heb ik de wei in 2 gedeeld en in het 2de stuk een andere jonge hengst gezet van toen bijna 3 jaar.
Elke dag liet ik de jongste onder toezicht eerst 5min daarna 10 dan 30min bij de oudere hengst.
Die 2 waren beste speelmaatjes.
Eens ik dit had opgebouwd tot de hele dag en nadien ook nacht onder hun 2tjes ging mama weg.
De kleine heeft niet laten merken dat hij veel last had van het spenen want het spelen stond op dat moment in zijn leven voorop.
Ik vond het vreeselijk dat ik hun moest spenen maar vermits mama niet opnieuw gedekt werd moest het wel. Op deze manier had ik er toch vrede mee.
Aanstaande??Oorspronkelijk Geplaatst door Gwenny
![]()
Is dat niet veel en veel te snel, of gaat mams nog mee?
Dat lijkt me geen doen, in ruim een dag een veulen afspenen, vervoeren en op een nieuwe plek laten acclimatiseren.....
Hey,
Het veulen is nu een paar uur per dag bij moeders vandaan als zijn moeder wordt getraind/gereden. De vorige eigenaar wil dat het veulen zo snel mogelijk gaat, vandaar.
Onze voorkeur is ook om het veulen geleidelijk te spenen, maar dat gaat helaas niet.
Gwen
Bladwijzers