Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: kunsten leren op nh manier?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

kunsten leren op nh manier?

Ik zou graag willen weten op welke manier ik de spaanse pas kan leren aan diesel op de nh manier.

Ik heb in het verleden diesel geleerd om zijn voet te geven, gewoon op te tillen dus. Als ik zeg voet en wijs naar zijn voet dan geeft hij die braaf. Ik heb het aangeleerd met snoepjes en die wilt hij dan ook zeker hebben!

Ook kan diesel knielen, dat heb ik hem geleerd door zijn been gewoon op te tillen lichtjes naar achter te 'sturen' en zijn hoofd dan omlaag te vragen met een snoepje.

Dat heb ik hem geleerd voordat ik parelli deed. Ik wil het knielen nu bijvoorbeeld GOED aanleren, zijn voorhoofd komt nu bijvoorbeeld helemaal in het zand, terwijl dat niet hoort. Dat is omdat hij het snoepje daar wilt aanpakken. Ik wil hem nu het knielen anders aanleren en hem alleen een snoepje geven nadat hij heeft geknield en weer is opgestaan.

Ook wil ik hem heel graag de spaanse pas leren. En dan op de manier dat als ik mijn benen hoog optil hij mij nadoet zeg maar. Dat kun je zien in volgend filmpje vanaf 2.12 ongeveer.

http://www.studentfilmmakers.com/vid...o-Enjoy-Humans

Nou weet ik van clickertraining, maar eerlijk gezegd is dat helemaal mijn ding niet. Ik heb al geprobeerd het voet geven aan te leren zonder snoepjes beloning maar gewoon friendly, alleen dat pikt hij zeg maar niet. Hij geeft keurig voet als ik dat vraag en als hij weet dat hij dan een snoepje krijgt. Als hij echte alleen friendly krijgt tilt hij daarna zijn voet niet meer op..

Wie o wie kan mij meer uitleg bieden hoe ik dit kan aanleren, mag met snoep beloning dus, maar wel op de juiste manier dan!

Heel erg bedankt alvast!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: kunsten leren op nh manier?

Volgens mij wordt er over het algemeen toch gewerkt met een commano/woord of clicker zodat je het juiste moment kunt belonen want daar gaat het dus om, en vervolgens geef je iets lekkers of sommige paarden een aai of zo.
    Anders blijf je juist tegen dit probleem aanlopen denk ik.

Wat is je probleem met clickertraining??
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Amiro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2007

Voor kunstjes op een paardvriendelijke en goede manier aanleren is het AND forum heel handig. Dat is overigens ook waar het filmpje vandaan komt wat je hier postte

Linkje: http://www.artofnaturaldressage.com
    En het betreffende topic over de spaanse pas en de polka: http://www.artofnaturaldressage.com/viewtopic.php?t=72

Ik heb het Amiro aangeleerd vanuit de jambette. Ik ging voor hem staan en vroeg om de jambette. Die kreeg ik netjes. Toen vroeg ik één pasje naar voren. Ook dat ging goed. Dit herhaalde ik enkele keren. Al snel snapte hij dat het makkelijker was om de jambette uit te voeren tijdens het stappen. Nog steeds gaat het niet perfect, maar dit begin zat er heel snel in. Ik doe het overigens niet met mimiek, dus ik til zelf mijn been niet op. Ik wijs alleen naar zijn been met mijn hand of met een stokje.

Misschien heb je er wat aan. Maar als ik jou was zou ik de linkjes even doorlezen. Daar staat alles iets uitgebreider en beter beschreven
    Groetjes van Els!

Ik heb het ook aangeleerd met clickertraining; eerst je paard leren targetten en dan moet hij met zijn knie je hand aanraken (dat is dan de target) en zo kun je het uitbouwen.
    Dit kan best lang duren hoor, voordat je paard zover is dat hij het doorheeft EN ook kan. Sommige paarden hebben -afhankelijk van hum bouw- wat minder ruimte in hun lijf om de voorbenen zo hoog op te gooien. Dus neem gewoon alle tijd en ga ervan uit dat het wat langer zal duren, dan valt het altijd mee
    Als hij de jambette kent dan kun je de polka er achteraan doen (polka is dat hij om de drie passen 1 voorbeen optilt en strekt) maar als je daarna verder wilt en de echte spaanse pas aan wilt leren moet je paard al behoorlijk sterk zijn in zijn achterhand omdat het ritme van de stap dan uitgestrekter wordt. In de klassieke dressuur leren ze de spaanse pas PAS als het paard al kan verzamelen, dus behoorlijk ver pas in de opleiding. Het zit hem namelijk niet in het kunstje op zich, dus dat je paard zijn voorbenen kan uitzwaaien en strekken, maar in het nut wat de oefening heeft voor de gezondheid van het paard. Wel een beetje mee oppassen dus, en altijd oefenen op een zachte ondergrond, omdat de benen anders iedere keer een klap krijgen met het neerkomen.
    Don't make or teach assumptions

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

dan ga ik toch maar leren targetten en even kijken hoe het gaat. Als hij teveel gaat bedelen of het niet goed snapt toch maar de clickertraining invoeren.

Bedankt voor de links ook, daar heb ik veel aan!!

Bladwijzers

Forum Rechten