Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: [L1] ÃÂ*k kan 't niet...

pasterza
    Guest

[L1] ÃÂ*k kan 't niet...

Sinds ik ben gaan parelien is Waldjo zooo veranderd --> bijterig monstertje Het blijft niet bij een beetje happen, nee meneer bijt behoorlijk hard in mn vel. Pijnlijk! Lukt me niet om steeds dat hoofd te ontwijken, want dat hoofd gaat alle kanten op.
    Heb zowat alle topics hier al doorgelezen en snap ook wel dat ie bijt, maar het wordt steeds erger en Waldjo heeft er weinig plezier in. Driving game wijken van de achterhand gaat heel goed, maar de rest van die game totaal niet, krijg geen reactie. Probleem ligt gewoon bij mij, ik kan t niet.
    Op dit moment denk ik dat t beter is om 'em te verkopen en nooit meer iets met paarden te doen Om de simpele reden dat Ã*k blijkbaar niet met paarden kan omgaan. Theorie is zo simpel en wiedes maar de praktijk is zo moeilijk! Waldjo wijst me er steeds meer op dat ik t niet goed doe
    Maarja het doel van hoe het uiteindelijk zou kunnen zijn is zooo mooi, dus dat geeft wel weer motivatie . Maar op dit moment (en dat moment is laaang)zie ik het niet meer zitten...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: [L1] ÃÂ*k kan 't niet...

doorgaan ik dacht ook gewoon even te gaan parellien maar zo werkt het eerst moet dat kwartje bij beide vallen luister , kijk eens op http://parellinet.com/ bij virtuele instructor daar kun je veel extra info vinden

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Heee Pasterza, Waldjo vertelt jou niet dat je het niet goed doet hoor. Hij speelt alleen met jou dezelfde spelletjes terug die jij nu met hem bent gaan spelen (de Parelli-spelletjes) en hij is er nu gewoon nog beter in! En nu is de uitdaging aan jou om beter dan hem te worden.
    Verder sluit ik me aan bij de tip van Nienke. Op die site staan o.a. verschillende artikelen over bijtgedrag, echt superinteressant!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

wat vervelend joh. Inderdaad, het begin is bij sommige paarden echt even doorbijten (figuurlijk dan he). Ik heb nog niet eerder iets over je probleem gelezen. Misschien heb je het al ergens geschreven, maar kun je me vertellen wat hij precies doet? Wat gaat goed? Gaat de friendlygame en de porcupinegame wel goed? of heb je daar ook problemen met het bijten.
    Als ik het zo lees lijkt het erop dat het paard de porcupine met jou speelt. Kijken wie de meest effectieve fase 4 kan vinden.
    Een praktische oplossing is om voortaan op afstand te blijven. De friendlygame, porcupine game, en drivinggame, je kunt ze allemaal op 1,5m afstanddoen, met de carrotstick. Als je daar nu eens mee begint. dan krijg je in elk geval de kans om de spelletjes te winnen, zonder bont en blauw te worden.
    Als een paard mij probeert te bijten terwijl ik ter hoogte van zijn schoft sta doe ik wel eens plotseling mijn been omhoog, klats! tegen zijn kaken. Best vervelend voor hem dat ik zo spastisch ben. Ik kijk hem daarbij niet aan, doe het volkomen emotieloos waardoor het paard het mij ook niet kwalijk gaat nemen. Meestal hielp dat wel.

Maar eerst dus maar eens op afstand blijven. Misschien dat als alle 7 games goed gaan, het bijt probleem ook minder is. Das wel de bedoeling in elk geval

Actief Forumlid mandy's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Zoiets is nooit leuk om te horen, maar het valt mij op dat veel beginnende parelliërs hier tegen aan lopen. Je moet het jezelf zeker niet aanrekenen. Normaal was waldjo blijkbaar toch de ranghogere, maar nu merkt hij dat jij zijn taal probeert te spreken en de leider te worden zoals je zelf al weet. In het begin is zoiets zeker niet leuk, maar je moet maar zo denken. Als je verder komt dan neemt dit gedrag zeker af. Hij wil gewoon bewijs dat jij als leider geschikt bent. Nou kom meis, schouders op en weer die ring in. Andere zijn ook door deze fase heen gekomen dus waarom zou jij dit niet kunnen? Al het begin is moeilijk zeggen ze wel eens
    Ik zou de tips opvolgen. Die site is zeer opbeurend en je zult merken dat je echt niet de enige bent. Verder kun je porcupine en driving spelen met je carrot stick zoals Sandra al zegt. Die 1,5 meter meer kan echt een verschil zijn.
    Probeer je hem trouwens alleen te ontwijken of probeer je hem ook te blocken? Als je het eerste doet dan wordt het spelletje voor hem weer wat leuker. Wie is er sneller en effectiever. Die blocks lijken gemeen, maar zijn het niet. Maandag probeerde taffy mij speels te happen, maar in haar knulligheid hapte ze op de houtenpaal. Hmm was meteen afgelopen haha (stiekem vond ik het wel zielig hoor, maar was haar eigen schuld)
    ride like the wind

pasterza
    Guest

Wow geweldige site zeg (deze site ook trouwens!)

Ja Friendly en Purcupine game gaan wel goed (zn hoofd aanraken wat minder maar gaat wel steeds beter) maar sinds kort begint ie met Porcupine game ook al te bijten, hoofd gaat omhoog, opzij of juist strak vooruit.
    Met wandelen hapte ie altijd wel iets, maar dat wordt ook steeds erger. Eerst dook ie altijd naar het gras, maar sinds ik dan mn knie omhoog doe is ie daarmee gestopt en bedacht iets anders. Nu pakt ie mn trui/leadrope/CS vast en probeert het naar zich toe te trekken. Hij komt steeds in mn ruimte ookal houd ik genoeg afstand en block ik em wanneer hij weer in mn ruimte komt.

Dat met de CS/ op afstand ga ik proberen. Dank jullie wel!

Actief Forumlid mandy's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Weet niet of je de volgende tip ook al hebt geprobeerd. Als hij wil hebben in je leadrope, dan moet hij het ook goed aanpakken ook. Stop al dat heerlijke touw maar in zijn mond, hij wilde dat toch hebben nou dan krijgt hij het ook. Al snel vinden ze dat ook niet meer interessant.
    ride like the wind

Het is een Haflinger he? Die zijn vaak errug slim. Je ka het wel, want hij neemt je in zoverre al serieus als paard dat hij je uitdaagt. Dat deed hij voorheen niet, toen was je een alien voor hem. Dus je kan het wel, alleen nog niet goed genoeg. Haal er anders eens iemand uit de buurt bij die al wat verder is, dat kan echt goed helpen! Succes en niet verkopen he, straks wordt het zooooooooo leuk, zeker met zo'n expressief paard met een duidelijke mening! Hou vol!

May the horse be with you!

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik ken je gevoel helemaal, zoals je dat in je eerste post beschrijft, dat je gewoon denkt dat je écht niet met paarden omkan gaan, maar dat het doel zo mooi is.
    Gelukkig heb ik zelf geen last van een bijterig paard, maar van een beetje duffig paard, maargoed.

Maar als hij jou bijt moet je dat gewoon niet pikken. Ik dacht eerste ook (en ik weet natuurlijk niet of jij dat ook denkt) dat natural horsemanship heel zachtaardig was en zonder je paard een keer hard te raken ofzo.

Maar als ik gebeten wordt gaat mijn elleboog opzij, dan is het zijn probleem waar hij terecht komt. Pas deed ik porcupine achteruit en Jeppe vond het wel leuk mij even een kopstoot te geven, nou DOING vuist omhoog, helemaal niet boos worden ofzo, maar mijn hoofd hou ik toch liever wat langer dan vandaag. Hij heeft het niet meer gedaan .

pasterza
    Guest

Vandaag ging het stukken beter!

ik weet helemaal wat je bedoelt... toen ik begon met parelli, begon mijn paard me opeens uit de stal te jagen, daarbij oren plat in de nek, kont naar me toe draaien, echt niet leuk meer, ik dacht waar ben ik aan begonnen, parelli werkt niet bij mijn paard dacht ik toen ook nog... terwijl als ik buiten de stal met haar bezig was, ging eigelijk alles goed...de eerste 4/5 games... alleen sideways ging voor geen meter...
    ik kreeg toen als tip, trek je er niks van aan, zorg dat je de sideways (erg dominant spelletje van het paard uitgezien) je lukt en je zal zien dat het gedrag ophoudt...

het ging er dus om, dat het paard niet meer bang (prooidier) was voor mij (roofdier), maar dat ik nog in de verste verte nog geen respect bij haar had verdient...

ze heeft 1x bij de yoyo mij keihard in mijn arm gebeten (ook een dominant spelletje van haar uit gezien), ik heb haar toen 10 meter naar achter ge-drived op draf tempo, haar stil laten staan en laten nadenken (flink lippen gelik) haar weer naar mij toegehaald een aai gegeven en toen was het over, zij heeft het nooit meer geprobeerd. (was erg torts op mezelf dat ik niet boos/woedend heb gereageerd, terwijl het echt pijn deed, het bloedde zelfs...

dus gee fniet op, het komt allemaal goed en het wordt echt heel leuk allemaal..

Ook ik zit wel eens met mijn handen in het haar! Soms heb ook ik het gevoel dat ik totaal geen aanleg heb. Mike en ik zijn officieel Level 1 maar soms vraag ik me wel eens af waar we dat aan te danken hebben... De Circling Game gaat de laatste tijd vaak slecht: hij wil niet naar het midden komen en het vervelende is dat hij zijn kracht en gewicht in de strijd begint te gooien. Hij is me al enkele keren uit de hand geglipt. (Kennen jullie dat: van die fijne brandplekjes in je hand van het synthetische touw? Daarom heb ik voorlopig leren handschoentjes aan. Vooral als ik de Carrott Stick van de grond pak (door zijn getrek valt hij steeds om) om zijn achterhand weg te drijven gaat hij nog idioter doen, terwijl de Friendly Game met de CS heel goed gaat. De CG met de 22' line kan ik voorlopig dus wel even vergeten. Afgelopen week waren we met hem in onze boerderij in Duitsland en daar ‘speelde’ ik met hem op een grasveld zonder omheining. Maar omdat het zo’n vreetkont is wilde hij liever met zijn neus naar het gras. Maar dat mocht dus niet, vond ik een goede oefening! Helaas door die plaat voor zijn (Welsh) Kop moest ik hem meerdere malen een flinke peut verkopen. En daar werd hij nogal dwars van. Op een gegeven moment wilde ik de Sideways Game van hem vragen met als begrenzing een aantal jonge struikjes. Maar zodra ik hem met zijn neus naar de struikjes vroeg dalfde hij er met zijn lompe hoeven dwars doorheen! Na het terug drijven het gras op bleef hij achteruit weglopen i.p.v. dat ik hem weer met zijn neus bij de struikjes kon zetten. Zo ging dat een paar keer door en toen heb ik hem een heel end achterwaards gedreven. Ik dacht: als je achteruit wilt zonder mijn toestemming ZAL je achteruit gaan. Maar we belanden in een wei en toen trok hij zich weer eens los. Helaas was ik op dat moment goed pissig (wat natuurlijk niet mag, maar ja, ik ben een mens... ) Toen heb ik hem laten staan (het was hooi land dus ging hij meteen aan het vreten natuurlijk) en ben gewoon bij hem weggelopen. Verderop ben ik even gaan zitten om mijn emoties de baas te worden en toen ben ik rustig naar hem toe gelopen. Hij laat zich dan ook gewoon pakken overigens. Maar omdat ik hier zo gauw even geen oplossing op weet heb ik het vrije veld oefenen maar even laten zitten. (1-0 voor Mike dus eigenlijk. ) Maar ik ben het met iedereen eens die zegt dat onze paarden slimmer proberen te zijn. En dus gebeurt er eigenlijk precies dat wat we met Parelli en NH willen bereiken: we praten met elkaar! Nu is het aan ons om onze paarden te slim af te zijn en ze met hun mond vol tanden te laten staan... En dat valt helaas niet altijd mee. Ik hoop dat ik binnenkort echter wel zijn botte-kracht spelletje weet te doorbreken, misschien zodra hij gaat trekken meelopen om zijn krachten te niet te doen. En ik denk dat ik heel vlug het touw moet inkorten zodat hij niet weg kan rennen want dat houdt ik niet natuurlijk... Maar dat is juist de uitdaging, enne... de aanhouder wint.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Maar dat is juist de uitdaging, enne... de aanhouder wint.

Haha, helemaal mee eens! Al moet je soms wel verdomde lang volhouden!!! En mijn geduld is ook niet meer wat het geweest is (misschien doordat ik nu met oude mensen werk, die vreten geduld ).
    Gelukkig is Fenna wel koppig maar stelt ze mijn geduld heel weinig op proef, zo blijft het leuk en kan ik om haar lachen
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Bladwijzers

Forum Rechten