Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: zand en olie..

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    35

zand en olie..

Ik studeer op school als 2de opleiding voor paravetrinaire waarbij we een hele dag les krijgen van een paardenarts. Vandaag hadden we het de hele dag over het maag/darm stelsel en toen kwamen we bij de "zandkoliek".
    Waarbij ik aan de dierenarts vroeg: meneer maar ze geven toch ook weleens olie door het voer bij paarden die zand eten.
    Begint hij te lachen: Ja, Dat is een fabbeltje. Alle olie's zijn namelijk als verteerd in de dunne darm en komen dus nooit aan bij de dikke darm waar de zand ophoping is.
    Judith geeft haar shetlander die serieus zand eet dus al hele tijd olie door het voer op advies van haar hoefsmid die het op zijn beurt weer van een dierenarts had, dus ik zei maar dierenartsen geven dat toch weleens als advies aan mensen.
    Hij, Ja maar dat doen ze meer om hun clienten gerust te stellen
    Dus ik weer, maar wat kan je er dan WEL aan doen?
    Nou blijk er een middel op de markt te zijn gekomen: SANDCLEAR, dat is een kuur die je aan het eind van de zandperiode(vaak na de winter dus omdat ze dan veel in de paddocks hebben gestaan) word gegeven, dit middel verteerd niet. maar bind zich aan het zand en neemt het zo mee naar buiten..

How intresting
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re: zand en olie..

Ja, inderdaad best interessant! Toch eigenlijk te gek voor woorden dat dierenartsen en andere 'paardenmensen' dat serieus als advies geven.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    35

Inderdaad daar viel mijn mond ook echt van open!
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Of: lijnzaad kopen en een kopje met ruim water 10 minuten koken en dan (afgekoeld) geven. Hartstikke effectief én veel goedkoper.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Olie werkt idd niet om zand af te voeren. Raar dat dat advies gegeven wordt!
    En lijnzaad werkt idd net zo goed als sandclear! Het is wat meer gedoe met dat koken, maar het scheelt nogal in je portemonnee. Mijn paarden krijgen elke paar maanden een kuurtje met lijnzaad; ze krijgen het dan een week lang door hun muesli. Gewoon preventief, omdat ze regelmatig op een vrij korte wei en op een zandpaddock staan.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    En lijnzaad werkt idd net zo goed als sandclear!
    Of lijnzaad 'net zo goed' werkt als sandclear is een gewaagde uitspraak Marja. Hoe weet je dat? Hoe heb je dat getest?

@Anq; het middel sandclear is al een aantal jaren op de markt. Ik heb er voor het eerst mee kennisgemaakt in 2003, toen mijn paard geopereerd is aan zandkoliek. De DA's in de kliniek raadden mij destijds aan om mijn paarden 2x per jaar een sandclear-kuur te geven en tussentijds gekookte lijnzaad kuurtjes.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dat werd me verteld door een DA.

Eerst gebruikte ik altijd sandclear en ik heb niet de indruk dat dat beter werkt dan lijnzaad. Maar nee, dat heb ik niet uitgebreid wetenschappelijk getest ofzo.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

De DA bij ons zei het gisteren ook nog. Maar ik denk dat het nooit echt dubbelblind getest is. Maar een ervaringsfeit. Sandclear bevat psulliumzaadjes en is ook 100% natuurlijk, makkelijker in gebruik omdat je het zó kunt voeren. Lijnzaad moet je eerst koken. Maar het effect is het zelfde. Doe maar eens een beetje sandclear in een glas water. Krijg je net zo'n slijmerig papje als met gekookt lijnzaad. In de sandclear zit een beetje melasse.
    De prijs is voor mij doorslaggevend. Ruim 20 kg lijnzaad voor de prijs lager dan een bus sandclear (27,50). Die van de Groene Os is 40E voor een kg. Reken maar uit. Maar het kan allebei. Ook een kwestie van voorkeur door ervaringen denk ik. We zijn tenslotte allemaal mensen en een advies van een DA die altijd goede adviezen geeft sla je niet snel in de wind.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik heb het hier ook al eens opgeschreven mijn da vertelde hetzelfde olie wordt al eerder in de darmen opgenomen. Hij geloofde ook niet in een lijnzaadpapje...
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

hmm dan moet je paard wel sandclear willen eten
    die van mij doet dat dus absoluut niet..beide trouwens niet
    dus ja ik geef net als Marja lijnzaadpapje ik test door poep op te lossen in water en te kijken hoeveel zand er in zit zowel voor als na het "kuurtje"
    ben tevreden over de verschillen voor en na lijnzaadpapje. Dus voor mijn situatie wel ok

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Het lijnzaadpapje eten ze ook niet als ik dat zo puur geef hoor, ik moet het wel mengen met hun gewone portie muesli (halve kilo). En voor Menglöd moest ik er eerst nog een appel doorheen koken, anders vrat ze het niet! Ik heb telkens wat minder appel gegeven, en nu eet ze het ook zo (ja met muesli dan wel hè).

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    De prijs is voor mij doorslaggevend. Ruim 20 kg lijnzaad voor de prijs lager dan een bus sandclear (27,50). Die van de Groene Os is 40E voor een kg. Reken maar uit.
    Ik reken gas, water (om te koken) , water (afwassen) en mijn kostbare "tijd" er ook bij . En dan is Sandclear weer goedkoper . Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

is zo'n kuur nou eigenlijk ook nodig als je paard het hele jaar door op een ruime wei staat, met weinig zanderige plekken? Ik heb eerlijk gezegd nog nooit zo'n kuur gedaan... maar ook nooit gemerkt dat er iets mis was of zo.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nou dan wordt jouw tijd wel héél duur betaald Els! Zoveel werk is dat koken nou ook weer niet, dat doe je gewoon tussen de bedrijven door.

Nee volgens mij valt dit eerder onder de categorie: luiheid!

Bladwijzers

Forum Rechten