Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: rotstraal

rotstraal

hoy iedereen,

gisteren zei de smid me dat Senna linksvoor rotstraal begint te krijgen
    ik doe er nu teer aan, en mijn moeder gaat een speciaal product halen tegen rotstraal...
    maar ik vraag me a hoe dit eigelijk komt...
    is het van op een te natte bodem te staan?
    teveel gebruik van hoevevet of teer?
    of van wat?

ik dacht vooral aan het eerste, een te natte bodem... want zijn stal is altijd supervuil, hoewel ik hem elke dag doe, blijft ie maar vuil en vochtig

als het door iets anders komt, zeg het maar he

senna,venus en kenzy

Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Re: rotstraal

Rotstraal wordt veroorzaakt door een bacterie en komt vnl voor bij hoeven die te nauw zijn.
    Mijn vriendin haar paard heeft het ook en het is nu veel verbeterd met Egyptische zalf,een bruin stinkend kleverig goedje.
    Het is deze winter begonnen toen hij nog 's nachts op stal stond. Haar paard heeft nooit hoefijzers gehad en staat nu 24u/24u op de weide. Welke bodembedekking heb je in de stal? Kan je iets aan haar huisvestiging veranderen?
    keep it fun!

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Idd te nauwe hoeven, plus urine uit de stal. Toen ik mijn paard kreeg had hij ijzers en was een stalpaard. Nu is hij van de ijzers af, wordt natuurlijk bekapt en heeft regelmatig weidegang (nog wel 's nachts op stal). Ik heb ook Egyptische zalf gebruikt.
    Dus met een goede bakapping, betere huisvesting en Egyptische zalf is het bij mijn paard over gegaan.

thx, hij staat op beton, met stro op natuurlijk
    maar hij is nogal vuil, dus is zijn stal heel erg vochtig
    doe er nu teer aan (bruin , kleverig en stinkend spul)
    ga egyptische zalf kopen
    maar zijn hoeven zijn nochtans niet erg nauw
    is het dan door een te vochtige stal?

hj gaat helaas niet veel op de wei , door zijn ZE en hij valt e anderen constant aan µmaar probeer minstens 1 keer om de 2 dagen, maar dat lukt niet altijd )

iemand nog tips?

senna,venus en kenzy

Wat ik niet goed snap is dt hij om de ZE niet buiten kan?? sorry maar hier bestaan dekens voor..

En op stal staan is wel slechtste voor de hoeven van je paard.. en ik had ergens gelezen dat hoevenvet helemaal niet zo goed is als het lijkt..
    mij pony word al 3 jaar lang niet bekapt.. heeft ooit eens 2 of 3 x hoeven vet op gehad en daarna nooit weer omdat ik idee had dat er zo weer af was.. Ze staat dag en nacht buiten en ze heeft perfecte hoefjes..

dus ik zou proberen hem buiten te zetten.. mijn pony is ook niet altijd even lief en hun moesten het echt uitvechten en nu gaat prima op af en toe nog een schopje of een bokje na..

hij heeft een deken tegen ZE en zet hem buiten zodra ik kan
    maar de andere eigenaars zeggen altijd neen als ik vraag of ik hem bij hun paarden mag zetten (omdat hij altijd aanvalt)
    wat ik spijtig vind, want ik zie hem ook veel liever rondlopen op een wei dan hem tussen die 4 muren te zien

die ZE vind ik nog niet zo erg, want ik heb een heel goed deken voor ZE en een jeuk verminderend middel...

hoop vooral dat het snel overgaat
    vandaag stond hij toch al van 8u tot 21u in de wei

senna,venus en kenzy

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Is er geen paard waar hij wel goed mee kan opschieten, en anders mischien alleen op een stuk wei. snap niet zo goed hoe dit werkt bij jullie, bepalen de eigenaren van de paarden dat , niet de staleigenaar (in overleg), zijn er meerdere groepen of is er maar een groep?

Ik weet niet hoe "vervelend " jou paard doet, hebben andere paarden echt steeds wonden of jaagt hij ze gewoon weg? Hoe vaker jou paard (dagelijks) in de kudde staat hoe eerder je kans hebt dat de verhoudingen duidelijk worden, door steeds weer een dag uit de kudde te zijn begint het eigenlijk steeds weer overnieuw, kan juist extra onrust geven.

Kijk mijn pony wordt ook weggejaagd door een andere pony, en zij jaagt een andere pony weer weg, hoort er gewoon bij als ze maar niet constant onder de bijtplekken zitten of elkaar kreupel trappen denk ik dan.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Wilma
    Guest

Het kost zeker drie weken voordat de paarden aan elkaar gewend zijn. Gaat natuurlijk nooit lukken als hij af en toe bij ze mag staan. Hij moet het echt samen met de anderen uitvechten. Ik heb het gevoel dat hij niet echt gelukkig is en wellicht daarom wat sacherijnig op de anderen reageert.
    Onze merries staan altijd buiten maar ook zij hebben af en toe nog mot! Hoort er ook een beetje bij.

Vind Whoopie haar opmerking heel terecht, door hem steeds weer een dag uit de kudde te halen schiet je niet veel mee op.

Wel heel lastig dat anderen dat voor je bepalen. Misschien met ze overleggen dat het zo niet prettig is voor je paard en of er niet een andere oplossing is. Draden spannen, desnoods dat hij dan alleen staat, maar wel buiten.

Veel succes heel vervelend voor je.

de eigenaars mogen idd kiezen wie er bij hun paarden staat...

@ Whoopie: hij schopt ze, en bijt stukken uit hun staart en manen, of gewoon recht in de nek of in het achterste....
    dat vinden de eigenaars niet echt leuk , want hun paarden hebben dan of hun manen of staart kwijt, of wondes
    dus als ik hen nu vraag of ie bij ze mag, zeggen ze meteen neen
    doordat het een grote manege is, zijn bijna altijd alle weides ingenomen...
    vroeger stond hij met 1 grote kudde op de wei, waar hij ook de baas van was...
    maar daar hebben we hem moeten weghalen door de slechte verzorging ( toen was ie nog van iemand anders )
    ik heb hier eens foto's van gepost over hoe hij er toen uitzag
    dus soms is er een weide vrij en zet ik hem er meteen op, voor iemand anders hem in neemt

ik probeer hem ook steeds met een ander paard op de wei te zetten (altijd met 2) om te zien hoe ze op elkaar reageren) soms gaat het goed, andere keren schopt hij ze constant (het paard van mijn vriendin stond hierdoor 2 dagen kreupel)
    dus nu wil/durf bijna niemand zijn paard nog bij hem te zetten, en doordat de weides bijna constant zijn ingenomen, moet ie op stal blijven wat ik helemaal niet leuk vind, want ik zie hem veel liever rondhuppelen dan tussen die k*t muren te zien staan

senna,venus en kenzy

Wat vervelend voor hem dat hij op die manier niet bij andere paarden kan.
    Hoe is zijn gedrag t.o.v. mensen, merk jij ook aan hem dat hij soms agressiever is?

Rotstraal kan je ook behandelen met betadinespray, dit dringt diep door en doodt de bacterie.

gr

Els

t.o.v. mensen is hij supervriendelijk, bijt nooit, trapt nooit, geeft gewillig zijn voetjes en volgt je vrolijk overal waar je gaat
    maar eens bij andere paarden word ie agressief
    als je dan bij hem op de wei gaat, komt ie zeer braaf afgelopen met zn oortjes naar voren
    zou het iets te maken kunnen hebben met dat ie vroeger zo slecht verzorgd wer op die weide?
    want ben echt op zoek naar een oplossing om hem bij de rest te mogen zetten, vandaag had ik hem samen met venus in de padock gezet (daar staat nog een goed pak gras, maar is afgebakend met houte planken en grenst aan 2 andere weides) zo kon hij lekker buiten lopen en zo kon ik zien hoe ie reageerde op de kuddes naast hem...
    het resultaat: de hete elektriste draad afgetrokken en een kapotte plank
    gelukkig vond de bazin het niet zo erg, maar misschien kunnen jullie nu een geetre inschatten wat er zoal gebeurt als ie er bijstaat... de draad heeft hij in gebeten en dan afgetrokken, en toen hij naar een paard in de wei naast hem schopte raakte ie de plank en hij was stuk maar hij is tenminste een ganse dag buite geweest 's nachts wel op stal

dus dat geeft niet echt goede moed , al blijf ik wel zoeken

en bedankt voor de tip tegen rotstraal, zal zet zeker aan mijn moeder zeggen , vraag ik meteen om het te kopen

senna,venus en kenzy

Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

We weten allemaal dat het beter is dat je paard buiten blijft maar dat is dus niet mogelijk. Ik weet niet of je iets te zeggen hebt over de vloerbedekking. Bij ons staan de paarden in de winter 's nachts op stal en wij gebruiken koolzaadstro. Dat zijn kleine triepjes, die gemakkelijk vocht opnemen en de mest is ook gemakkelijk op te scheppen. Ik gebruik 1 pak per 2 weken.
    In de Amazone stond ook iets over "Capturine" iets dat urine afbreekt in de stal.
    http://www.exclusivehorseproducts.com
    Veel suc6
    keep it fun!

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    35

buiten dat je natuurlijk inderdaad alles zo droog mogelijk moet zien te krijgen kreeg ik het advies van mijn bekapster om dettol te kopen(gewoon ontsmettingsmiddel voor mensen) dat in een spuitje te doen en elke dag hoeven krabben en dan paar druppel van dettol in haar straal te laten lopen.. Vittesse is er erg gevoelig voor 2 dagen in een natte wei en het word al weer stuk zachter en begint te stinken dus..
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2006

ik doe er appelciderazijn op met een paar druppels tea tree olie in, om nog maar wat alternatieven te geven

dank jullie voor de tips

@Aylakim: ga vragen of ik de bodembedekking mag veranderen

@AnQ_: ga die dettol vandaag eens meenemen en laat je weten of het bij hem goed werkt

@Babskonijn: waar kan je die tea tree olie en appelciderazijn kopen?

groetjes Anke

senna,venus en kenzy

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten