Hoe denken jullie over de hoeveelheid trainen/spelen met je paard, iedere dag, om de dag? Wat is beter?
Hoe denken jullie over de hoeveelheid trainen/spelen met je paard, iedere dag, om de dag? Wat is beter?
Flame en Ali's lessen
You're the only person who knows what's right for you,the only one.
And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.
Dat hangt heel erg van het paard af!
Met Atli hoef ik echt niet elke dag wat te doen, sterker nog, daar wordt-ie chaggerijnig van. 4 x Per week rijden vindt hij wel genoeg, en dan kan nog een keertje grondwerk doen en dan is het wel zat.
Menglöd is echter altijd lekker wakker en werkwillig, daar kan ik gerust dagelijks wat mee doen en dan vindt ze het nog hartstikke leuk allemaal.
Verder ben ik momenteel met een jaarling bezig (basisopvoeding), en daar werk ik bewust niet elke dag mee maar om de dag of minder, omdat het voor hem allemaal snel te veel is. Hij is nog zo jong dat hij extra tijd tussendoor krijgt om alles te laten bezinken. Met hem werk ik per keer ook maar heel kort, terwijl ik met mijn eigen paarden gerust langer kan werken.
ik speel ook niet elke dag met casandra. Zij wordt daar ook heel chagerijnig van als 'k dat wel doe. Ik denk dat zij het nodig heeft om soms eens een dagje of zelfs een paar daagjes met rust gelaten te worden. Ik merk dat haar zin om te spelen vaak meer aanwezig is als 'k om de 2 à 3 dagen met haar speel... Eigenlijk hangt het gewoon héél erg van haar af... als zij aangeeft er zin in te hebben spelen we... Soms moet 'k haar wel wat warm maken en dan is ze ook enthousiast...
diesel wordt ook chagerijnig als je elke dag actief met hem aan de gang gaat, als je teveel van hem hebt gevraagd wilt hij de dag erna niet gemakkelijk de wei uit komen of zijn halster om laten doen.. Dan weet ik dat we even lekker niks moeten doen, gewoon in de wei laten of alleen even poetsen en wat lekkers..
Mijn jaarling wilt altijd aandacht in de wei, altijd knuffelen, altijd bij mij zijn. Maar als ik haar teveel meeneem om te poetsen wordt ze daar ook heel ongeduldig van. Dus die laat ik voornamelijk kleuteren op de wei en pak ik vaak maar eens per week..
Ik heb wel behoorlijk wat paarden per dag en ik bekijk het van dag tot dag..
Room geeft wel aan wanneer hij het even heeft gehad maar zolang hij lichamelijk goed is wil hij elke dag wel wat doen zolang ik het goed afwissel en zijn behoefte niet negeer...dus een dagje lekker lummelen samen valt voor mij ook onder iets doen...
De andere doe ik wel regelmatig iets mee...Sier vind het prachtig...Quasi bedenkt zich plots dat het heerlijk is om bij me te zijn zodra we gehalsterd hebben en de kleintjes doe ik bewust niet elke dag om ze wat bezink tijd te geven. Dan gaat het prima!
Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill
Als het me lukt ga ik elke dag rijden, sophie vind dit mooi en kan zo haar energie kwijt.. lekkere einden draven en kan ze lekker rond kijken overgangen maken enz..
grondwerk doe ik nog weinig maar dat komt nog wel..
Lodash wil liefst elke dag best veel contact, Susan kan met minder toe, het is inderdaad heel persoonlijk.
May the horse be with you!
Sun wil het liefst wel iedere dag iets doen, maar dan wel zo afwisselend mogelijk.
Ga ik bijvoorbeeld 2 dagen achtereen dressuur-training met de wagen doen, dan kan ik erop wachten dat hij de 3e dag niet naar me toe komt in de wei.
Als ik 2 dagen niet kom, heeft hij echter ook zoiets van "nou, voor mij hoeft het niet hoor..." en staat ie me heel arrogant aan te kijken
Groetjes, Lacuna
Leuke men-pony zoekt verzorgster => http://www.nhforum.nl/viewtopic.php?f=37&t=18477
<!-- m -->http://www.begeleidendhorsemanship.tk<!-- m -->
Bladwijzers