Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 35

Topic: Welk bit?

Actief Forumlid masja's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    51

Re: Welk bit?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Quinzy
    Kunnen de 2 helften van het bitje op de foto onafhankelijk van elkaar alle kanten op draaien? Vind de bitringen wel stoer. Maar pasvorm is veel belangrijker.
    Goh geen idee
    Ikke wel een idee... dat is zo.
    Het rolletje in het midden zorgt dat het bit niet dubbel klapt, maar je hebt wel independent sidemovement.
    (Of deze beweging dan hetzelfde is als een myler, dat weet ik niet, heb nog nooit een myler in handen gehad.)

Ik rijdt al jaren met een Billy Allan bitje, paard is veel rustiger in de mond dan met een gewone snaffle.
    Wat zeg ik? Ze gooide altijd een beetje met bit, maar sinds dit bit houdt ze haar mond netjes dicht, en ze reageert er geweldig op.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Dat Billy Allen bit op het fimpje kan helemaal niet "buigen", da's net zoiets als een stang met een rolletje ertussen.
    De Myler kan wel voor een deel buigen, maar nooit zoveel dat 'ie noten kan kraken.

Ja, Lila, dat denk ik ook (dat hij niet kan buigen). Dat rolletje is enkel voor 'tongbezigheid' aangebracht, maar heeft geen scharnierfunctie. Myler heeft dat idd wel.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

OP dat fimpje was dat goed te zien. Ze vergelijk de Billy Allen met een gewone trens. En die kon je natuurlijk dubbelvouwen. De Billy Allen zat geen beweging in.
    En dat vind ik juist zo fijn aan de Myler. Die is zo flexibel.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

.. en om het allemaal wat ingewikkelder te maken: Bruut rij ik met een ongebroken rubber trens. De Myler was té flexibel voor Bruut, gaf onrust... dubben en enkel gebroken was geen optie, want óf te dik in zijn kleine giechel of te veel notenkrakerseffect... Op suggestie van toenmalig lesgeefmens (Bianca Koevoets) dus nu deze..
    áls ik met bit rij rij ik hiermee en het bevalt me het beste van allemaal tot nu toe!

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    51

Ik vind dat filmpje niet goed genoeg. Ze laat niet echt zien hoeveel de movement is, alleen dat de ringen los van elkaar kunnen draaien
    Mijn billy allan ( en degenen die ik tot nu toe verkocht heb) hebben wel degelijk independent sidemovement.
    Misschien niet zoveel als een myler (ik zei al, dat ik nog nooit een myler van dichtbij heb gezien), maar genoeg om met beide handen los van elkaar aanwijzingen te geven.
    Ik vind: heb je meer nodig dan dat, dan is er iets in je communicatie met het paard niet goed.
    Gabion loopt heel netjes rustig met het bit in haar mond, bit ligt lekker stabiel, los teugeltje, en op het moment dat ik iets aangeef, dan doet ze dat ook. Terwijl ze met een gebroken bit al loopt te gooien als ze zelf ontspannen aan een los teugeltje loopt, laat staan als je de teugel aanneemt. Dan wordt het gekker.

Dus als er iemand een myler heeft liggen (die je nu even niet gebruikt natuurlijk), ik wil het wel eens testen.
    Misschien dat ik dan een andere visie krijg.
    Want eerlijk is eerlijk, ik ken myler niet, ben er al tijden mee bezig om ze in het assortiment te krijgen, maar lukt niet goed met een leverancier die niet terugmailt.

@Nienke: als de billy allan dus minder movement heeft als een myler (wat ik dus niet weet ), zou Bruut dus best weleens goed kunnen reageren op de billy allan.

en een leren bitje?? dat iets? als je zegt dat het voor je gevoel toch tijdelijk is en over wil gaan naar bitloos.
    Dit vormt zich geheel naar de mond en de druk is verdeeld over tong en lagen.
    Je kunt gewoon bitloos blijven rijden met dit systeem een extra teugeltje naar het leren bitje en je bent klaar.
    Voor je gevoel een extra "beveiliging"....

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    51

Ik heb ondertussen een myler te leen, nog niet mee gereden, maar we hebben de boel met de saddlemeeting eens goed bekeken.
    We vonden de myler teveel movement hebben, heeft nog steeds het notenkraker-effect. En daarbij kwam dat ik met mijn vel tussen het rolletje kwam (was niet fijn ) , en met de Billy Allan niet.
    De myler is op het mondstuk naast het rolletje zo dun, dat hij makkelijk dubbel klapt, en dat daar dus velletjes tussen kunnen komen. We waren het er dus met een paar man over eens dat we liever met een Billy Allan rijden.
    Ik ga wel het boek: een beter bit, bestellen. Daar staat alles over de mylers uitgelegd, heb het boekje ingekeken op de meeting, had Xanadu (van prairie) meegenomen, die zweert dus wel bij myler.
    Als ik ergens komende weken wat meer tijd heb ga ik de myler wel testen met Gabion, kijken wat zij ervan vind

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Linde heeft erg weinig ruimte in haar mond en wordt iebelig van bitten die teveel kunnen bewegen. Dus indertijd ben ik van enkelgebroken, naar dubbelgebroken, via Myler en een ongebroken watertrens naar een Pelham gegaan... En daarop loopt ze als een zonnetje! Ik heb er twee (kosten maar een tientje per stuk), bij de ene heb ik de onderringen en kinketting afgesloopt en haak ik de teugels aan de ringen van het mondstuk (geen hefboomwerking) en bij de andere rij ik met dubbele teugel (lichte hefboomwerking). Linde heeft een zware voorkeur voor de laatste optoming, ik heb het idee omdat die het allerstilst ligt in haar mond. Voor de leut wisselen we regelmatig af met bitloos en ik merk dat zij dat minder geslaagd vindt, maar waarom dat is heb ik nog niet uitgedokterd (te weinig release?)
    Zoals je ziet heb ik veel geprobeerd in de loop der jaren, ieder bit minstens een maand of twee (ik rij vier tot zes keer per week). De Pelhams heb ik nu al een jaar of vier en ik ga er niet meer vanaf
    Ik ken trouwens ook iemand die haar Pelham heeft laten ombouwen; de schoenmaker heeft het mondstuk vervangen door een leren mondstuk. Haar paarden lopen daar super op.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

@Masja had jij een western Myler?? Want mijn stalgenootje heeft ook een myler, western variant en die is weer heeeeeeeeeeeel anders dan mijn dressuurmutsen level 1 bitje . Die van haar kan wel dubbel klappen zeg maar en heeft meer notenkrakerseffect dan de mijne, die van mij kan niet helemaal dubbel alleen wel een paar cm buigen zeg maar.

Maar goed het blijft sowieso een kwestie van uitproberen waar je paard lekker op loopt
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Actief Forumlid Quinzy's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Leeftijd
    43

Ik heb een Pelham nog van Sweety vroeger. Maar toen ik hier pas op het forum kwam vertelde iedereen me dat dat erg pijnlijke bitten waren en dat dat niet nodig was enz...Ik heb em toen terug in de kast gelegd en nooit meer gebruikt.
    Dus volgens jou kan het wel?
    <!-- w -->http://www.Dyco.webs.com<!-- w -->

Aangemeld
    Jul 2005

Een bit is zo scherp als de hand die aan de andere kant van de teugel zit...
    En dat is niet zomaar een inkoppertje, dat is gewoon de waarheid als een koe.
    Linde heeft mij in de loop der jaren heel duidelijk verteld dat dat het bit is dat zij prefereert, wie ben ik om dat tegen te spreken? Ja, het kan scherp zijn, maar nogmaals, dat doe je zelf... Als je een vriendelijke, stille hand hebt is het misschien juist een heel fijn bit.
    Groeten,
    Dorien

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Aangemeld
    Jul 2005

Wil ik nog aan toevoegen dat als je de teugel alleen maar aan de ring van het mondstuk bevestigt je een verwaarloosbare hefboomwerking hebt en het bit meteen veel minder scherp is.
    Groeten,
    Dorien

- Albert Einstein -

Actief Forumlid Quinzy's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Leeftijd
    43

Ja, het kan scherp zijn, maar nogmaals, dat doe je zelf... Als je een vriendelijke, stille hand hebt is het misschien juist een heel fijn bit.
    Ik geloof je hoor. Maar plaats hier eens foto's met zo een bit in. En kijk eens naar de reacties.
    <!-- w -->http://www.Dyco.webs.com<!-- w -->

Aangemeld
    Jul 2005

Geen barst van aan trekken
    Jij en Dyco bepalen toch wat er gebeuren moet? En daarbij, je rijdt andere paarden zonder bit, dat betekent toch dat je heel goed weet waar je mee bezig bent? Zoekende mag je veel proberen hoor. Zolang je maar blijft nadenken
    Hierbij een veel ergere foto van Linde, met stang en trens, ben benieuwd hoeveel commentaar ik krijg [attachment=0:e4adc]Dsc02587kl.jpg[/attachment:e4adc]
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Groeten,
    Dorien

- Albert Einstein -

Bladwijzers

Forum Rechten