Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 35

Topic: Welk bit?

Actief Forumlid Quinzy's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Leeftijd
    43

Welk bit?

Ik rij Dyco nu met enkel gebroken bustrens. Maar dat lijkt zo dik. Hij reageert er wel goed op.
    Nu kwam ik dit bitje tegen en vond het erg mooi
    http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... +0552.aspx
    Maar mooi is dus niet alles wie heeft er voor mij de juiste werking van dit soort bit en zou het wat zijn voor mij en Dyco?
    Dyco 4 jarige net ingreden hengst.
    <!-- w -->http://www.Dyco.webs.com<!-- w -->

Re: Welk bit?

hihi geen is veeeel beterderderder...
    maar ja wie ben ik?? Volg je gevoel.....

Aangemeld
    Oct 2005
    Leeftijd
    43

Soms lukt dat nu eemaal nog niet meteen.
    Mijn merrie rij ik ook bitloos. Bij Dyco hebben we het geprobeerd maar het lukt niet.
    In de toekomst misschien weer wel met heel veel oefenen maar nu even nog niet.
    Ik voel mezelf gewoon nog niet zeker genoeg om op een jonge hengst te rijden zonder bit.
    Misschien over een paar jaar wie zal t zeggen.
    Iemand nog info over t bit zelf?

Ikzelf vind het belangrijk dat een bit niet kan buigen. Hmmm lastig uit te leggen zo
    Wat ik bedoel is dat je een enkel gebroken trens en een dubbelgebroken trens helemaal kan scharen, je kan je hand er helemaal tussen fijn knijpen. Die bitten prefereer ik niet. De myler is wel een beetje flexibel maar kan niet scharen in de mond, niet knijpen (volg je me nog?). Bovendien bewegen bij myler de bitdelen (links en rechts) onafhankelijk van elkaar, waardoor je veel kleinere hulpen kan geven. Ik zweer bij myler bitten. Zo'n bit als op je foto heb ik geen idee van. Ik koop veel op I-net, maar bitten niet. Ik moet ze toch in de hand gevoeld hebben om te testen op mezelf hoé de werking ervan is.

Ik weet inmiddels wel wat Enya fijn vind. Ze heeft het liefst een bit dat druk verdeelt over tong en lagen. Tongboogjes houdt ze niet van, daarmee loopt ze te klooien in haar mond en verzet zich tegen de druk op de lagen. Dikke bitten zijn ook een ramp!

Dus veel proberen Quinzy, wat Dyco fijn vind.

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ik heb ooit een Billy Allen bit in mijn handen gehad (bij Divoza ) en ik weet niet of het dit model was maar ik vond het er niet fijn uitzien......een vrij lomp bit vond ik het. Zeker in vergelijk met mijn Myler, maar net als wat Trea zegt het is een kwestie van uitproberen en zoeken naar wat Dyco een fijn bit vindt.

Ik geloof dat ik al 3 en een half jaar niet meer met bit gereden heb. Ik ben met Timber bitloos begonnen, toen een gewoon gebroken watertrens maar daarmee bleef ze rommelen in haar mond. De Myler was ze stil mee in haar mond en liep ze heel fijn op dus heb ik daar een half jaartje mee gereden (en eigenlijk alleen omdat mijn lesgeefster toen bitloos raar vond want Timber is bitloos super rond te sturen )

Heeft Myler geen uitprobeer service in België?
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Ik ben erg blij met de pqrelli cradle.

Dus wel met tongboogje maar ze zijn er ook zonder.

Je werkt met deze constructie ook in op de neus en achter de oren en er zit een speciaal ringetje aan waarbij je dr druk meer verdeeld. Als je je teugels gewoon aan de bitringen klikt heb je een gewoon bit met weinig inwerking op neus en achter de oren.

Parelli heeft het anderom bedacht dat als je van bitloos komt je paard kan wennen en de druk ook nog op de neus is. Wellicht kan het voor jou anderom werken...door met dit hoofdstel toe te werken naar bitloos.

Verder ben ik het met Trea en F6 eens dat je geen bit wilt wat kan scharen in de mond!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Bij Vash is een Myler pasmeneer geweest die heeft gekeken hoe de anatomie was van de binnenkant van z'n mond. Dat is belangrijk. Vash heeft een dikke tong, en zou eigenlijk een bit met vrij hoge tongboog moeten hebben. Maar dan komt er wel meer druk op de lagen. Ik vind dat lastig. Dus reed met crossropehalster . Sommige paarden reageren niet goed op veel druk op de tong (met zo'n bit als je in je paatje laat zien), andere worden niet gelukkig van druk op de lagen. Bij een jong paard wil je de druk goed in eerste instantie goed verdelen over de tong en de lagen, met het accent op de tong. Over het algemeen geldt: hoe verder in africhting, hoe mee tongvrijheid in de bitten en hoe meer er op de lagen wordt gereden. Kunnen de 2 helften van het bitje op de foto onafhankelijk van elkaar alle kanten op draaien? Vind de bitringen wel stoer. Maar pasvorm is veel belangrijker.

Aangemeld
    Oct 2005
    Leeftijd
    43

Ja wat moeilijk ik dacht dus oh bit op foto lijkt erg op een Myler bit dus zal wel ongeveer hetzelfde zijn? Niet dus.
    Ik wil vooral naar een dunner bit gaan voor Dyco ivm een erg kleine mond.
    Ik ken echt niks van de werking van bitten.
    Die van Parelli zijn leuk maar echt overdreven duur. Dat geef ik echt niet uit voor een bit dat gaat niet met 4 paarden.
    Kunnen de 2 helften van het bitje op de foto onafhankelijk van elkaar alle kanten op draaien? Vind de bitringen wel stoer. Maar pasvorm is veel belangrijker.
    Goh geen idee
    De bitringen spraken mij dus ook erg aan. Maar das niet alles daarom mijn vraag op het forum omdat ik niet goed ben in bitten. De ruitershop hier is ook 2 keer niks. Als ik zeg bitje voor een 4 jarige hengst krijg ik meteen 1 of ander marteltuig met scharen van hier tot timboektoe aangeboden

Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Quinzy
    Ja wat moeilijk ik dacht dus oh bit op foto lijkt erg op een Myler bit dus zal wel ongeveer hetzelfde zijn?
    Dat dacht ik ook....omdat ik er eentje voor Essie wilde (toen ik nog met bit reed ) maar ik vond het in de verste versie niet op de Myler lijken Myler was voor mijn gevoel anatomischer gevormd, dunner en voelde fijner aan.
    Hebben ze bij jullie in de ruitershop geen Myler (en gewoon niet zeggen dat het voor een hengst is maar gewoon voor een tinker, wellicht helpt dat )
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

kalinka, 'k wordt binnenkort savvyclub member, moest je toch graag zo'n parelli bitje willen hebben kan 'k dat voor jou wel meebestellen als 'k m'n patterns bestel, dan is het al een héél stuk goedkoper.
    Verder ken 'k ook niets van bitten... 'k heb het enige bit da'k hier heb liggen bij casandra geprobeerd... ik rij nu met een dubbel gebroken K&K bitje en ze loopt er vrij goed op, maar ik wil ook afbouwen naar de toekomst toe...

Anroomy, over welke bitjes spreek je nu? Ik heb er twee soorten gezien, de snafle en de cradle.

Aangemeld
    May 2005

Volgens mij heeft Anna het over de cradle

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

cradle kan je ook los kopen hoor...en zijn ook prima aan een normaal hoofdstel te fabrieken..
    Dan kost hij zo'n 120 euro geloof ik..
    Met hoofdstel erbij ruim 200.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Ik heb wel een filmpje gevonden over het soort bit dat je gevonden hebt: https://www.youtube.com/watch?v=1S7cVEHoWlI[/video] Ik weet verder ook niet zoveel over bitten, miss dat je hier iets aan hebt.

Aangemeld
    Oct 2005
    Leeftijd
    43

Hebben ze bij jullie in de ruitershop geen Myler (en gewoon niet zeggen dat het voor een hengst is maar gewoon voor een tinker, wellicht helpt dat )
    Ik ga t eens vragen of ze Myler hebben daar. Ze kennen me en weten welke paarden ik zo onderhand heb en ook dat ik met sweety bitloos rijd (snappen ze niet maar kom)
    Ik hoop Dyco in de toekomst ook maar we zien wel.

Aangemeld
    Oct 2005
    Leeftijd
    43

Bedankt voor dat filmpj daat is indd duidelijk op wat men bedoeld.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten