Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: hoe krijg ik mijn stakende LB Diesel vooruit?

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

hoe krijg ik mijn stakende LB Diesel vooruit?

Ik heb er ook een stukje van in mn dagboek gezet. Hij heeft dus iets nieuws en dat is als ie uit de wei komt niet meer de kortste route wil nemen..Het lijkt wel of ie eerst wil zeggen dat ie niet van de wei weg wil (snap ik ergens maar ja, soms moet dat) We kunnen dan ook vertrekken als hij vind dat dat kan. hij is werkelijk waar met geen poot in beweging te krijgen..als ik hem had leren zitten ging ie zitten heb ik het idee. Hij bepaalt ook het tempo en dan heb ik het neit over harder gaan amar juist over zachter gaan..soms gaan we echt enorm zacht..ik weet inmiddels als wil je dat wel graag doen, dat trekken geen zin heeft..dan gaat ie nog langzamer of stopt ieindelijk! Soms staan we dus wel 3 minuten op de weg stil..oren naar voren kijkt ie me aan..ik kan er niet meer om lachen

Ik kon hem gewoon met stalhalster en touw meenemen amar ga nu toch mn stick meenemen, maar hoe kan ik hem weer motiveren om mee te gaan. Moet k hem eindeloos drijven? Lange fase 1 snel 2,3,4? Snoepjes?? Ik snap ook niet waarom ie het doet..voor het eerst heb ik het idee dat ik een nieuwe test ana hetondergaan is..nou dan ben ik nu voor mn gevoel dik gezakt. Ik ben helemaal niet snel geirriteerd of gefrustreerd, maar nu

dus please wie herkent dit of heeft goeie tips?

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Re: hoe krijg ik mijn stakende LB Diesel vooruit?

Das lastig Lieke,

In eerste instantie vraag ik me af hoe veel hij nog op de wei komt sinds hij verhuisd is.. Als hij veel op stal staat en dan even in de wei mag dan verbaasd het me niks dat hij de wei niet uit wil...zeker niet omdat hij gewend is lekker buiten te staan!
    Maar goed ik weet dus niet precies hoe hij gehuisvest wordt, wel een puntje om rekening mee te houden.

Dan kan je als hij de wei niet uit wil ook gewoon in de wei je ding doen. Jij de wei niet uit prima dan werken we hier... en dan als hij bij je is even de wei uit, lekker grazen en de wei weer in. Make the hard things easy en omgekeerd.

Als mijn paard de wei niet met mij uit wil is er ECHT iets msi..dat weet ik nu omdat er een soort van patroon inzit wat ik herken.
    Dan is het aan mij om uit te puzzelen hoe of wat zodat hij weer met plezier de wei uitkomt. En mijn paard staat wel 24/7 buiten dus daar kan het niet aan liggen.

Als hij niet vooruit wil in de wei voer hem dan elke keer buiten de wei, geef hem een doel om de wei uit te gaan...iets zwat hij leuk vind...Voor een LB paard is dat meestal eten.
    Ik zei laatst nog tegen Evi ( die ook een erg LB kudde heeft) dat eten helemaal geen verkeerd iets is...Ik heb liever dat mijn paard rent voor een koekie dan voor een fase 4 die hij niet wil..lijkt mij een veel gezondere reden!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Zo dit is herkenbaar! Kira heeft sinds kort ook zoiets. Ik ben gestopt met haar te laten grazen terwijl we een ommetje maken of als ik op/om het terrein bezig ben want op slot was ze enkel en alleen nog maar gefocust op eten-eten en nog es eten! Maar nu krijg ik zo'n soort protest van haar kant. Ze staat om de haverklap stil zodra ze de groene lekkernij ziet en dan wil ze niet weg voordat ze een hap gekregen heeft. Het enigste wat ik ertegen doe is toch blíjven stilstaan maar haar niet haar zin geven om te eten. Dat kan alleen wel heel lang duren! Maar het is nu wel al voorgekomen dat ze dan toch maar op slot gaat lopen, en dan beloon ik haar natuurlijk heel uitbundig!!! ( niet met gras of snoepjes! )
    Maar frustrerend is het soms wel want ze is dan werkelijk niet vooruit te drijven.
    Ik heb niet echt een goede tip hiervoor. Hier ben ik zelf ook wel nieuwsgierig naar.
    Ik hoop voor je dat er weer verbetering in komt!

Groetjes Yana

sophie heeft ook soms dat ze niet de wei uit wil.. maar dat is omdat ze dan gewoon graag bij haar vriendjes blijft, ik praat haar dan gewoon moet in van we gaan lekker relaxt rijden etc..
    en dan beetje fase 2 soms 3 met de lijn dan gaat ze wel..

verder doet ze niet moeilijk.. maar wat anne zegt kan ik goed inkomen als je paard op stal staat, en hij is dan even op de wei dat hij niet mee wil.

Aangemeld
    Oct 2005

naja ik zal eens vragen of er iemand mee gaat om het te filmen. Hij komt namelijk wel naar me toe in de wei..das voor mij een teken dat ie mee wil. Hij staat nu sinds mei daar op de manege..hij mag maar 3 uur op de wei en dat staat ie dan ook zeker en soms smokkelen we naar langer. Maar hij gaat eigelijk nooit meteen naar stal..hij gaat dan naar de paddock met vriendjes..of we gaan wandelen, grondwerk of andere dingen maar meteen naar stal is er eigelijk nooit bij.de laatste tijd gaat ie pas rond 10 uur of later naar stal..

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Kan me voorstellen dat als hij gewend was langer te kunnen grazen dat 3 uurtjes niks is. En als je hem dan in die periode komt halen dan is 'ie daar niet blij mee wellicht. Misschien probeert hij je dat te vertellen zonder heel erg in verzet te komen. Hij stelt je lijkt het inderdaad een vraag.
    Je schrijft:
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door peaches
    Ik neem hem gewoon aan stalhalster mee maar wil misschien toch mn touwhalster en vooral stick eens meenemen om eter te kunnen drijven.
    Dat zou ik zeker doen! Als je met 'm aan de wandel gaat: touwhalster om, leadrope eraan. Da's wel zo consequent.
    Probeer het eens uit dat je hem zijn tijd op de wei zoveel mogelijk laat staan? Als je er 's avonds toch lange tijd doorbrengt, kan je misschien 's avonds wat gaan doen met 'm?

Aangemeld
    Oct 2005

ja maar dat is het..ze mogen daar amar 3 uur op de wei..dus die stat hij er zoiezo elke dag op en soms dus net wat langer ..als niemand kijkt..

Vandaag niet op de wei geweest..ivm veel rennende en spelende paardjes en hij moet toch nog even rustig aan doen met zijn pees..dus over de straat gaan wandelen..nou nou nou..hij wilde zelf meteen het terrein af..terwijl ik het terrein wel i gedachte had maar prima als hij eraf wil. Eve voor de duidelijkheid..met hem ko je eerst nergens komen in ons uppie..raakte echt in paniek.nu wilde ie alleen amar alle wegen nemen die weg van de manege leiden, dus dat hebben we ook maar gedaan..ook op de terugweg weer staken.

Ik voel me er echt klote om..we hebben alweer een nieuw adres op het oog..in de zomer 24 uur buiten..swinters 10-12 uur buiten..maar kan er pas 1 oktober terecht..

Enya 'mag' nu 8 uur op de wei hier bij ons huis. 4 uur in de ochtend en 4 uur in de avond. Dit vanwege haar 'dieet'.
    Als ik Enya de keus liet, stond ze 24/7 op de wei. Het is nu dus 2x per dag halen (wegbrengen hoeft niet )

Als ik haar 'gewoon' ging halen, dus halster om en meekomen, kwam ze na 3x steeds minder graag met me mee. Defenitly.
    Ik probeer het van de wei af moeten komen, daarom zo leuk mogelijk voor haar te maken.. dmv belonen. Ik beloon dan met mijn enthousiaste 'beloonstemmetje' zogauw ze aanstalten maakt met me mee te komen, én ik heb wat brokjes in mijn hand. Zo krijg ik haar áltijd mee, meestal in draf zelfs (terwijl ze met draaiende hals en knorrend geluid naast me draaft) en maak ik het van de wei afkomen tot een spel.
    De brokjes zijn de uitgestelde beloning (aangeleerd) en krijgt ze zogauw ze op de stoep staat en het draadje achter haar dicht is gemaakt.

Als ze op een dag niet meer met me mee zou willen, dit gebeurt wel eens als ze door onvoorziene dingen eerder van de wei moet, neem ik de stick mee. Halster hoeft niet, ze volgt ook op stick, maar als ze het niet zou doen zou ik niet aarzelen om al 'stick to me' wandelend van de wei af te gaan, compleet met halster en stick.
    Zij heeft eigenlijk geen zeggenschap in het tempo, ik bepaal of we stappen of draven (nou ja... als ze écht niet wil draven dan neem ik genoegen met een versnelde stap) en ze heeft al helemaal geen inbreng in de route. Ik besluit dat ze van de wei afmoet en daar staat voor haar een aardige beloning tegenover zeg maar.

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

ik werk ook altijd met een soort van beloning. snowdon heeft een graasmasker op. wij hebben een afspraak dat als hij naar mij toe komt, ik zijn masker af mag doen, hij netjes wacht tot het halster om is hij even zonder graasmasker mag eten.

daardoor wil hij nu altijd graag bij mij komen (zelfs in draf) en als we buiten het hek zijn mag hij ook nog even grazen, zodat ik makkelijk het draadje weer dicht kan doen.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Aangemeld
    Oct 2005

ja dan id misschien eens met voerbeloningen proberen al ben ik niet zo voor..maar dat ligt meer aan dat hij er vaak zo happerig en schooierig van word..maar tis een fijner idee dan die fase 4

Bladwijzers

Forum Rechten