Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: welke richting en waarom?

welke richting en waarom?

Er zijn zoveel richtingen binnen de NH en zoveel 'goeroe's' dat is soms echt niet weet waar ik moet beginnen.
    Zeker nu ik een paardje rij, af en toe dan, wat uit elkaar valt, waarvan ik het idee heb dat hij de mens niet snapt.
    Ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen en bij wie... welk boek... etc...

Waarom hebben jullie voor die richting gekozen en waarom?
    Groetjes Afke

Wilma
    Guest

Re: welke richting en waarom?

Het is inderdaad heel lastig en ik heb ook heel wat onderzocht voordat ik iets vond wat bij mij past. Bij verschillende mensen lessen gehad, en of ik vond er niet de voldoening in die ik zocht, of het klikte niet met mijn paard omdat het te hard voor haar was.
    Het is inderdaad een hele zoektocht.
    Ik kwam er niet uit alleen met NH en ben ernaast begonnen met Akademische Rijkunst om mijn paard goed in haar lijf te krijgen. Het is een combi en uitproberen. Iedereen heeft een mening en vind wel ergens iets van, maar het is toch denk ik jouw weg om het te onderzoeken.
    Ik kan je wel zeggen dat ik heel veel geleerd heb van Klaus Hempfling, veel clinics van hem bezocht en ondekt dat heel veel problemen zitten tussen mens en paard in leiderschap, en dat ik weg ben van Bent Branderup ook clinic van hem bijgewoond, hij is precies en zorgvuldig in paarden gymnastiseren. Hij weet heel veel van de anatomie van paarden en is helder en duidelijk in zijn uitleg waarom hij dingen doet zoals hij ze doet. Ik heb het gevoel dat ik een goede combinatie heb tussen NH en Akademische Rijkunst. Maar voordat ik mijn mensen heb ontdekt ben ik bij velen geweest en het heeft me zeker 2 jaar gekost.

Maar zoveel mensen zoveel meningen. Velen op dit forum zijn weg van Parelli en daar heb ik nog niet zoveel mee. Ik ben dat nog aan het onderzoeken wat ik daarmee wil.

Onderzoeken, het kost veel tijd. Veel succes

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Ook ik heb een zoektocht gehad met mijn pony, vanaf de traditionele methodes naar mijn eigen huidige mixje van vooral Parelli met Akademische Rijkunst en dingetjes Ttouch en Tteam, Voest, Irwin enzovoorts. Dat werkt voor ons.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Het is een zoektocht van jaren... Het komt vooral neer op enorm veel lezen, kijken en luisteren.

Ik heb in mijn zoektocht, waar ik in zekere zin trouwens nog steeds mee bezig ben, vooral veel gehad aan een vriendin die altijd weer vragen stelde. En niet om me te veroordelen, maar om me te laten nadenken bij wat ik doe en er wellicht zelf ook nog wat aan te hebben. Waarom doe ik iets? Wat wil ik bereiken? Is er een betere/makkelijkere manier? Ga zo maar door, over alles.

En als we het over bekende leermeesters hebben: van Mark Rashid heb ik ook erg veel geleerd v.w.b. het begrijpen van het wezen paard.

Rijtechnisch heb ik eigenlijk niet een voorbeeld. Ik heb veel met de methode van Antoine de Bodt, omdat ik denk dat rechtgericht zijn een belangrijke basis is voor dingen als balans en ontspanning. En dat zijn m.i. weer twee voorwaarden voor fijn kunnen rijden. Zo kunnen rijden dat jij en je paard er beiden voordeel uit halen.

Met Parelli heb ik persoonlijk niet veel. Het is not my cup of tea om op zo'n manier te leren. Ik wil niet bij de hand worden genomen en een vast programma volgen. Ik ben een rasechte autodidact. Verder krijg ik er een beetje een 'prestatie-gevoel' bij en daar ben ik allergisch voor.

Nogmaals: veel lezen, kijken en luisteren. Oh ja, en uitproberen
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Ik ben net in mijn zoektocht gestapt... dus een vaste methode heb ik nog niet. Ik heb net het boek van Linda Tellington Jone gekocht en ik moet zeggen (zonder nog gelezen te hebben) het ziet er goed uit. Bovendien ben ik op dit moment erg Hempfling georienteerd en het Parelli probeer ik nu op te pakken. Dus wat het bij mij uiteindelijk gaat worden... ik onderzoek nog even lekker verder!
    Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ben ooit begonnen met Hempfling en heb dit jaren gedaan, totdat ik een paardje tegenkwam wat beter reageerde op Parelli. En toen ben ik dus gaan Parelli-en. Nu ik een ander paardje heb, het Hempfling-en weer meer opgepakt en nu combineer ik Hempfling en Parelli met elkaar. Dat bevalt prima. Verder kijk ik altijd uit naar nieuwe dingen die ik kan gebruiken, zoals bijvoorbeeld lange teugelen of dingetjes van Irwin enzo...maar de basis blijft Parelli/Hempfling. Ik denk dat je vooral naar jezelf en naar je paard moet kijken...met behulp van welke methode je het beste dat contact kan leggen en verder kan uitbouwen. Als je dan eenmaal die communicatie duidelijk hebt, kun je steeds meer dingen met elkaar gaan combineren en het je eigen maken. Veel lezen en veel doen en je ziet vanzelf wat het beste bij jou en je paard past. En geef het per methode ruim de tijd, zodat het ook daadwerkelijk aan kán slaan. Stel voor jezelf een tijdlijn op en als het dan nog niet lukt, kun je iets anders proberen...veel plezier en succes met je zoektocht!
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Ik ben uiteindelijk vnl bezig met Parelli, clickeren en Antoine De Bodt methode en hou van Mark Rachid zijn boeken.
    Parelli geeft me veel duidelijke uitleg over het gedrag van paarden en houd me bij mijn handje vast, wat ik wel nodig heb. Ik ben helemaal niet zo een natural van mezelf. Ik had al meer dan 10 jaar een eigen paard voor ik natuurlijker met paarden heb leren omgaan. Ik wist niet eens dat dat bestond voor ik internet had.
    Met clickeren hebben we veel trukjes geleerd. Mijn paard vind het wel leuk om doen en zo werken we aan onze relatie.
    Rechtrichten had ik nodig om mijn paard beter te leren lopen. Ze liep ook helemaal uit elkaar en mankte soms. Sinds de clinic van Karen Rolf weet ik het nu ook hoe het kan op een natuurlijke manier maar dat is niet zo eenvoudig.
    Als je vraagt hoe te beginnen. Het boek "grondwerk met paarden" van Inge Teblick is een goed boek over clickeren en geeft enkele basisoefeningen, volgende week worden in Birmingham de nieuwe pakketten van Parelli uitgegeven en het moeilijkste, een goede lesgeefster vinden.
    Probeer ook met andere gelijkgestemden uit de buurt in contact te treden en boeken en dvd's uit te lenen en kom nu en dan eens samen. Ik lees en bekijk alles wat ik maar te pakken kan krijgen.
    Als geld geen rol speelt zou ik zeggen ga ook naar elke clinic in het land. Meestal kan je ook als toeschouwer deelnemen. Het kost dan veel minder en je kan er enorm veel van bij leren.
    keep it fun!

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Ja, inderdaad, veel clinics bezoeken. Dat heb ik ook een tijdje gedaan. Na een x-aantal heb je het wel gezien hoor, maar het helpt wel bij je zoektocht.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ik ben zoals al velen met Parelli gestart. Ik zit nog steeds in level 1, maar heb ook enkele maanden stillegen. Ik ben het nu weer langzaam aan het opppakken en hoop binnenkort aan het rijgedeelte te beginnen. En daarna door te gaan naar level 2.
    Ik heb ook enkele dvd's van Chris Irwin en zijn methode spreekt me ook wel aan.
    Ik ben nu momenteel in het boek van Linda Tellington Jones aan het lezen, maar ik ga ermee stoppen want het lijkt me niet iets voor mij.
    Ik wacht ook op het boek Vrijheidsdressuur en dan gaan we daarmee starten. Daar kijk ik erg naar uit! Ik vermoed wel dat het voor mijn paard leuk zal zijn.
    Lange teugelen staat ook nog op het verlanglijstje net zoals Hempfling en Mark Rashid.
    Ik ben dus ook nog op zoektocht en dat zal ook nog even duren. Tegen dat ik klaar ben, zijn er al lang nieuwe grote namen

ik ben met parelli begonnen omdat ik moeite had met een goede instructeur te vinden, ik had mijn paardje toen al een paar jaar en hoe meer ik leerde, des te meer vragen kreeg ik. Ik vind het allerfijnste van parelli dat je nergens toe gedwongen wordt en de relatie met je paard altijd voorop staat. Verder vind ik het fijn dat het een stap-voor stap programma is, maar dat is eigenlijk alleen level1, in level2 moet je al veel meer zelf kunnen oplossen. verder liep mijn paardje ook soms onregelmatig en heb ik een goede instructrice kunnen vinden die me helpt met rechtrichten. Ik heb een hele tijd alleen maar clickertraining gedaan voor ik aan parelli begon, waardoor mijn paard uit zijn schulpje kwam (met het boek van inge teblick) en veel gelezen van bv hempfling en andere naturals. Nu ik wat langer met parelli bezig ben, zie ik veel overeenkomsten tussen parelli en hempfling, alleen bij parelli wordt het veel beter uitgelegd naar mijn mening. Ik ben echt heel enthousiast over parelli en het heeft me tot nog toe op bijna alle vragen die ik had, een antwoord gegeven.
    Don't make or teach assumptions

Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Ik ben begonnen met Voest, omdat ik destijds geen geld had voor een Parelli pakket en de boeken+dvd's erg duidelijk zijn. Later heb ik het level 1 parelli pakket gekocht en ben daar ook mee aan de slag gegaan en zo pik ik uit beide methoden een beetje wat mij aanspreekt. Plus nog wat losse dingetjes die ik uit allerlei demo's heb opgepikt. Ik volg dus ook niet echt één methode. Achteraf vind ik de methode van Emiel Voest wel heel fijn om mee te zijn begonnen, is iets toegankelijker/beknopter dan Parelli (sommige stukken op de DVDs duurden me echt iets te lang).

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Ik ben net als velen gestart met parelli. Ik heb eigenlijk niet lang moeten zoeken voor ik daarbij uitkwam. Ik had eerst een video gezien van voest bij m'n tante haar beste vriendin. Maar toen was ik nog lang niet klaar om werkelijk de stap naar natural horsemanship te zetten. Daar heb ik voor het eerst van NH gehoord. Later heb ik het boek natuurlijk paardrijden gekocht van hempfling. Ook op haar aanraden. Maar ook hier kon ik niets mee. Vond het allemaal wel prachtig om te zien, maar het was nogal zweverig en kon er geen patroon in vinden. Ik ben meer iemand die een stap voor stap aanpak nodig heeft. Ik ben toen meer beginnen zoeken op verschillende fora en uiteindelijk kwam ik bij parelli. Heb dan de stap gewaagd en het level 1 pakket gekocht. Ben daar volle goed moed aan begonnen, maar had de indruk dat er iets miste. Ik ben toen ook verder gaan zoeken. Heb wat dvd's bekeken van Irwin, van marijke de jong over het rechtrichten ook die van antoine de bodt. Maar elke keer opnieuw kwam ik terug bij parelli.. best gek eigenlijk. Uiteindelijk ben 'k dan begonnen met level 2, en heb HB&L pakket gekocht en nu uiteindelijk ook de succes series. Denk dat ik daar voorlopig ook wel bij zal blijven. Ik zou graag ook willen werken met rechtrichten ed, maar ik denk dat ik daar gewoon nog niet aan toe ben... Op de juiste tijd zal 'k wel weer die dvd's gaan bekijken en er misschien iets mee gaan doen. Maar nu wil 'k eigenlijk vooral spelen vanop de grond en hopen dat 'k via die weg stilaan terug durf gaan rijden en plezier krijg in het rijden.

Bladwijzers

Forum Rechten