Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Grondwerk in weilandbak

Grondwerk in weilandbak

Hoi,

Mijn driejarige draver staat in een geweldige inloopstal met plenty weidegang middenin een natuurgebied.
    Nu wil ik graag grondwerk met haar doen, maar in de bak gaat dat niet omdat ze daar gaat grazen. Ik heb al wel een 'eng parcourtje' met haar gedaan aan de hand, wijken en stoppen, draaien om haar as ed. maar ik wil zo graag loswerken met haar.

Iemand een tip?

Groeten van Christel

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Re: Grondwerk in weilandbak

Dag Christel,

Tof dat je ook met grondwerk bezig bent.
    Belangrijke tip alles begint aan een lijn (leadrope) eerst kort (12ft) daarna lang (22ft) door zo beginnen te werken heb je het paard zijn 'hand' vast en kan je corrigeren. Later als de relatie meer is gegroeid kan je dan beginnen met los te werken (at liberty). Eerst aan de relatie werken en dan komt de liberty vanzelf, veel succes!!!
    "Dromen komen uit..."

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2006

op het moment dat je interessant wordt... stopt je paard met eten maar dat heeft bij mij ook wel een tijdje geduurd...

en tips geven daar ben ik slecht in momenteel zelf geen inspiratie

ik werk met voedselbeloning, als ie iets goed doet, een koekje of stukje wortel (niet te grote stukjes)
    zo wil ie meer, en heeft ie meer aandacht voor mij, en doet ijverig de oefeningen om nog een worteltje te krijgen, en dan heeft hij geen aandacht meer voor het gras

maar werk ook met een beloningsignaal (klikker,stem,...) anders durven ze rap eens proberen te bijten

senna,venus en kenzy

Ha NH-ers, dank voor jullie reacties.

Hoi Liesbeth,

Die leadrope is het probleem niet, maar juist de omgeving. De bak staat vol met groen gras en heeft ook een vrij lage omheining... Lastig als je een joinup nastreeft met een groen paard.

Paardenlover: Mijn ervaring met voedselbeloningen is dat het paard daar errug gespitst op wordt, iets wat ik persoonlijk vervelend vind. Belonen met de stem, daar kan ik nog wat meer op gaan letten. De klikker heb ik ook in huis, daar had ik nog niet aan gedacht.

Thanks voor de tips so far.

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Die leadrope is het probleem niet, maar juist de omgeving. De bak staat vol met groen gras
    Dus met leadrope kan je je paard 'corrigeren' vanop afstand, dat bedoel ik met handje vasthouden!

een vrij lage omheining... Lastig als je een joinup nastreeft
    Ik ben geen join-up liefhebber, volgens mij kan je ook een volgend paard krijgen zonder die grote druk (die je met join-up geeft) te werken. Een vrij lagen omheining resulteert dus in ontsnappen (veronderstel ik) geen goed idee, maar als hij ontsnapt is de druk te hoog!

met een groen paard
    Ik hoop echt dat je hier geen jong paardje mee bedoelt, want dan ben je met een join-up (in mijn ogen) verkeerd bezig.

Begin met de basis: leiden, knuffelen, wegduwen enzo...

veel succes!
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Héél leuk dat je ook NH ontdekt hebt!
    Waar je best mee kan beginnen is eerst aan leadrope oefeningetjes zoals de voorhand en de achterhand van je weg te brengen, achterwaarts en weer voorwaarts laten komen enz, eigenlijk meer zo'n dingen als de 7 games van parelli, als je dat dan combineert met obstakels zoals balkjes, een autoband, een blok enz enz... dan ben jij interessanter voor je paard dan het gras en dan zal wel stoppen met eten...

Dank voor alle goedbedoelde adviezen.

Ik vind het een beetje gek dat ik allerlei adviezen krijg over dingen die ik niet gevraagd heb. De veronderstelling dat ik net met NH bezig ben is onjuist. Overigens ben ik geen Parelli-fan, maar dat terzijde. De aannames die gedaan worden zonder dat mij iets gevraagd is, wekken wat irritatie bij mij op.

Maar het is vast allemaal goed bedoeld en ik zal de tips op waarde schatten.

Groeten, Christel

Tja, als je hier nieuw binnenkomt zonder iets over je zelf te vertellen en met een behoorlijk open vraag, dan kun je antwoorden krijgen die je niet zoekt. Misschien in het vervolg iets meer info geven en je vraag wat nauwkeuriger omschrijven? Je vroeg om tips om te grondwerken met een groen paard in een weiland. Die tips heb je volgens mij gehad. En op een forum als dit moet je niet gek opkijken als je Parelli-achtige antwoorden krijgt: er zijn nogal veel forumleden op die weg bezig. Overigens ben ik geen join up-fan, en zeker niet met een driejarige, maar dat terzijde...

Groeten, Liesbet
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Christel64
    Dank voor alle goedbedoelde adviezen.
    Ik vind het een beetje gek dat ik allerlei adviezen krijg over dingen die ik niet gevraagd heb.
    Ik lees alleen maar tips die juist wel over jouw vraag gaan. Hoe kan dat? Idd wat aannames, maar dat betekend niet dat die tips niet waardevol voor je kunnen zijn. Lage hekjes zijn soms juist handig (als je begrijpt wat ik bedoel: Parelli, Roberts, Hempfling....pak ervan wat je gebruiken kunt, net als bij de tips die idd goedbedoeld zijn, waarom niet??).

Los werken met een jong paard kan alleen in een omgeving met een hoger hek. Met paaltjes en draad kan je dat maken. Kan je daarna ook weer weghalen. Misschien willen wel meer mensen op je stal een hoger hek, dan kunnen jullie dat met de staleigenaar bespreken of samen regelen?

edit: typo

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

ik vrees dat je je vraag wat specifieker zal moeten stellen wil je een antwoord dat je wel vraagt.
    Wij weten niets over jou, en mensen maken nogal eens veronderstellingen. Misschien is het idd wel handig dat je jezelf even voorstelt zodat we weten wie jij bent, wat je doet en hoever je staat, dat geeft ons een beter inzicht om je vragen concreter te kunnen beantwoorden. Maar wel fijn dat je ons niet veroordeelt daarvoor.

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

@Christel64 misschien even in het voorstel gedeelte iets over jezelf, je (NH) achtergrond en je paardje vertellen, dan hebben de andere forumleden een beetje een beeld

Wat ik denk ik dat tijd ook een belangrijke factor is, misschien eerst een beetje quality time in de bak spenderen (ik heb overigens geen idee hoe laag de omheining is ) en zo langzaam opbouwen en kijken hoe de mood van je paardje is. Timber (een van mijn monsters ) is in de wei soms mij aan het uitdagen en dan gaat ze vanzelf spelen in de wei, terwijl de rest gewoon staat te grazen. Bij het in de wei spelen is ze vaak nog enthousiaster dan in de bak

Maar dat heeft mij ook veel tijd gekost, tijd in de wei zitten tussen de paardjes, boekje lezen in de wei niks willen van mijn paardje zodat ze mij interessant ging vinden. Daarna eens een verzoekje doen om iets en als ik een reactie kreeg uitgebreid belonen......voedsel beloningen kunnen (en hoeven niet voor een opdringerig paard te gaan zorgen ) maar ook lekkere kriebels. Timber vind het zaaaaaaaaaaaalig als ik onder haar buik kriebel want daar kan ze zelf niet bij dus dat is al beloning op zich. En soms komt ze me achterna lopen voor buikkriebels en kan ik daar op voort borduren bij het spelen....misschien zoiets ontdekken bij je paardje.

Verder ben ik niet goed in tips geven, heb zelf nog veel te veel te leren

Succes met je paardje!
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Bladwijzers

Forum Rechten