Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 51

Topic: Laten jullie je paarden vaccineren?

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Laten jullie je paarden vaccineren?

Hoihoi,

ik vraag me af waartegen jullie je paarden jaarlijks laten inenten/vaccineren?
    Bij m'n vorige verzorgpaardjes was dat geloof ik influenza en tetanus, maar aangezien Pipa altijd héél erg mankte na dat spuitje, hebben ze dr het laatste jaar helemaal niet laten inenten, geloof ik.

Sommige mensen laten hun paarden helemaal níet inenten, anderen dan weer wel...Wat is nu echt het meest noodzakelijke? Waartegen moet je paard ab-so-luut ingeënt zijn?

Alvast bedankt!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Re: Laten jullie je paarden vaccineren?

yeps ik wel... Eerst en vooral omdat ik ook op endurance wedstrijd ga met haar en daar is het verplicht jaarlijks te enten tegen tentanus/influenza. Zijn ze ook héél erg streng op. Omdat ik toch tussen vreemde paarden kom daar heb ik mijn paard ook halfjaarlijks laten enten voor rhino. Die enting is niet verplicht, maar de kans op rhino is vrij groot (afgelopen winter dachten ze nog dat er een uitbraak van rhino was bij ons in Limburg, maar het bleek een besmetting te zijn van raaigras of zoiets).

Eigenlijk hebben wij nog nooit problemen gehad met entingen. Onze paarden zijn de dag daarna wel iets suffer, maar omdat ik toch niet zo vaak rij vind ik dat eigenlijk niet zo'n probleem...

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door willeke
    yeps ik wel... Eerst en vooral omdat ik ook op endurance wedstrijd ga met haar en daar is het verplicht jaarlijks te enten tegen tentanus/influenza. Zijn ze ook héél erg streng op. Omdat ik toch tussen vreemde paarden kom daar heb ik mijn paard ook halfjaarlijks laten enten voor rhino. Die enting is niet verplicht, maar de kans op rhino is vrij groot (afgelopen winter dachten ze nog dat er een uitbraak van rhino was bij ons in Limburg, maar het bleek een besmetting te zijn van raaigras of zoiets).

Eigenlijk hebben wij nog nooit problemen gehad met entingen. Onze paarden zijn de dag daarna wel iets suffer, maar omdat ik toch niet zo vaak rij vind ik dat eigenlijk niet zo'n probleem...
    Daarmee dat ik zat te denken om de dames nu mss wel in te enten, aangezien ze in aanraking komen met allerlei nieuwe paarden, en waarvan ik van sommige niet weet of ze wel ingeënt zijn..
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Vash krijgt het sowieso (wil tzt toch misschien met hem gaan starten en dan moet dat minimaal jaarlijks gedaan zijn na zijn basisentingen) en Ollie heeft het (omdat ze het erf nooit afkwam en een zeer kleine stal met 0 wisselingen betrof) een aantal jaren niet gehad.
    De DA raadde me toen aan om de tetanus injectie sowieso te blijven geven. Is niet fijn als je paard dat oploopt. Influenza en tetanus zitten vaak bij elkaar in de spuit. Sommige DA praktijken verkopen de tetanus niet los omdat dat tot op heden niet echt goed verkoopt en dan blijven ze met de voorraad zitten.

Mogen jullie nu allemaal zelf beslissen voor je paard. Ander gevoel inenen is dat hè? Best even wennen lijkt me, aan die verantwoordelijkheid (went nooit echt ).

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Aspen wordt jaarlijks geënt tegen tetanus en influenza. Dit is een verplichting op stal omdat er gedurende de paardenkampen externe paarden komen.
    Rhino kreeg hij vroeger ook, maar daar zijn we vanaf dit jaar mee gestopt.
    Ik heb nog nooit problemen gehad met het inenten. Er mag wel niet gereden worden op de dag dat ze ingeent zijn.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Willeke, weet je zeker dat het verplicht is (als je wedstrijden rijdt) om je paard jaarlijks ook tegen tetanus te enten? Hier in NL is dat niet zo; alleen de enting tegen influenza is verplicht voor wedstrijden.

Overigens is het volkomen overbodig om jaarlijks tegen tetanus te enten, de enting is 2-5 jaar werkzaam (afhankelijk van aan welke DA je dat vraagt), maar in elk geval dus ZEKER 2 jaar! Vaker enten heeft geen zin; het belast het immuunsysteem overbodig.

Ik ent elk jaar tegen influenza en om het jaar tegen tetanus. Elke DA kan gewoon alleen een influenza-enting bestellen, volgens mij hoeft hij dat niet in grote hoeveelheden te doen hoor. Ik heb het al via verschillende DA's zo gedaan en geeneen had er problemen mee.

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Willeke, weet je zeker dat het verplicht is (als je wedstrijden rijdt) om je paard jaarlijks ook tegen tetanus te enten? Hier in NL is dat niet zo; alleen de enting tegen influenza is verplicht voor wedstrijden.

Overigens is het volkomen overbodig om jaarlijks tegen tetanus te enten, de enting is 2-5 jaar werkzaam (afhankelijk van aan welke DA je dat vraagt), maar in elk geval dus ZEKER 2 jaar! Vaker enten heeft geen zin; het belast het immuunsysteem overbodig.

Ik ent elk jaar tegen influenza en om het jaar tegen tetanus. Elke DA kan gewoon alleen een influenza-enting bestellen, volgens mij hoeft hij dat niet in grote hoeveelheden te doen hoor. Ik heb het al via verschillende DA's zo gedaan en geeneen had er problemen mee.
    Yeps zowel tetanus als influenza in de discipline endurance...
    Ik weet dat tetanus normaal langer werkzaam is maar héél weinig veeartsen bieden influenza en tetanus apart aan als enting omdat daar nauwelijks achter gevraagd wordt.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Wat raar dat tetanus verplicht is! Het is nl. geen besmettelijke ziekte, dus het lijkt me dat je dan ook wel zelf kunt beslissen of je je paard daartegen wilt laten enten (wat ik overigens wel zou doen, daar niet van, alleen dus niet elk jaar). Andere paarden lopen geen enkel risico als jouw paard niet ge-ent is tegen tetanus.

Nou ja als je het toch apart wilt hebben, vooral blijven vragen want waar vraag is, moet ook aanbod komen!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Goh Marja heb het er nog over gehad met mijn da, pas volgend jaar was de enting en de tetanus gesplitst verkrijgbaar.
    Ik ent jaarlijks plus de tetanus die er dus bijin zit, met ingang van volgend jaar ga ik de tetanus om het jaar doen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dat is echt flauwekul Whoopie, de enting is gewoon apart verkrijgbaar! Ik doe dat al een paar jaar zo...
    Gewoon een andere DA vragen die wél mee wil werken!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik weet dat het al langer apart verkrijgbaar is , maar hier dus niet, ja een andere da is weer nietzo makkelijk. Mischien bel ik nog een keer, moeten ze maar apart even bestellen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Linde is een jaar of vijf geleden voor het laatst geent, ik wil alleen tetanus binnenkort een keer herhalen (ik heb onderzoek gelezen dat tetanus bij paarden minimaal zeven jaar werkzaam is). Tetanus moet inderdaad apart besteld worden, mijn da doet daar niet moeilijk over (hij vindt het wel raar hihihihi).
    Linde staat bij een fokker die enorm sleept met zijn merries, veulens, enters en twenters. Alleen de volwassen merries worden geent als ze wedstrijden starten of gedekt moeten worden (hengstenhouders eisen het).
    Linde is in alle jaren dat ze niet geent is (en dus wel blootgesteld wordt aan regelmatige wisselingen van groepen paarden) nooit ziek geweest. Daarvoor stond ze in een stabiel groepje op een hele kleine stal en was ze iedere winter snotterig.
    Influenza is ordinaire griep, een gezond paard loopt dat niet zomaar op. Net als mensen. En als ze het wel krijgen heeft het normaal gesproken geen vervelende gevolgen (buiten gewone griepverschijnselen).
    Rhino is zinloos als je het niet minimaal 4x per jaar doet.
    Enten is een aanslag op de weerstand van je paard, ze krijgen een enorme opdonder ervan, soms worden ze zelfs juist ziek van de enting.

Persoonlijk zou ik alleen maar enten als het geeist wordt door de stalhouder of als ik aan evenementen wil deelnemen waarbij het geeist wordt, anders niet.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Enten is een aanslag op de weerstand van je paard, ze krijgen een enorme opdonder ervan, soms worden ze zelfs juist ziek van de enting.
    Inderdaad, Pipa is daar enkele jaren écht niet goed van geweest..Die zat gewoon 2weken met een héél dik been en stond zo kreupel als maar kon.
    Ik ga sowieso nog eens vragen aan de vorige eigenaars van M'n 2dames of ze recentelijk ingeënt geweest zijn, en als dit niet het geval is, is het eingelijk m'n eigen keus of ik ze wil laten enten of niet?

Ik bedoel, als ze gezond zijn is het eigenlijk helemaal niet noodzakelijk om ze in te enten? Ik had er nog niet bij stilgestaan dat tetanus niet besmettelijk is..Maarr..zal toch eens navragen wanneer ze voor het laatst gevaccineerd geweest zijn..maarreh..misschien dat ik ze dan toch alle2 laat inenten hoor..Beter voorkomen dan genezen lijkt me !
    Groetjes
    Ariane xxx

Wat je ook doet, tetanus enten moet je doen.
    Misschien niet elk jaar, maar tetanus enten: ja!

Een vreselijke ziekte die 100% voorkomen kan worden...

May the horse be with you!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Zorg er wel voor dat je paard voor de enting in goede gezondheid zijn, en niet tegen hoefbevangenheid aan zitten.
    Vorig jaar was Shanna behoorlijk dik tijdens de enting en kreeg een lichte hoefbevangenheid (of een tetanusreactie, dat wist de dierenarts niet zeker). Het is en blijft een aanslag op de gezondheid van je paard, dus hij moet wat reserves hebben.

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten