Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 51

Topic: Laten jullie je paarden vaccineren?

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re: Laten jullie je paarden vaccineren?

Gelezen, en jep, Equilis Te is twee jaar geldig. Ik kan me toch werkelijk niet meer herinneren waar ik dat van die zeven jaar gelezen heb. Tis ook wel even geleden. Ik weet nog dat ik dacht "mooi, iedere vijf jaar is dus veilig en makkelijk te onthouden". Hmmm... Daar ga ik nu wel aan twijfelen natuurlijk.

Weet iemand waarom wij mensen pas tegen tetanus gevaccineerd worden als we de EU uit gaan of een ongeluk krijgen?
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Weet iemand waarom wij mensen pas tegen tetanus gevaccineerd worden als we de EU uit gaan of een ongeluk krijgen?
    Als kind wordt je ook gevaccineerd tegen tetanus; de DKTP prik. Ik meen dat die als laatste op je 9e krijgt?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik weet in elk geval wel dat de tetanus enting bij mensen veel langer werkt. Maar hoe lang...???
    Desondanks krijg je, als je op volwassen leeftijd een diepe wond oploopt, meestal toch nog een tetanus injectie, zeker als je niet weet te vertellen wanneer je die voor het laatst hebt gehad.

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Timber krijgt vanaf het begin elk jaar keurig haar enting (hoewel ik vanuit mijn homeopathie opleiding toch echt wel sceptisch ben tegenover enten). Ester is ooit heel ziek geweest na de enting en heeft er bronchitis aan overgehouden waar ze overigens geen last meer van heeft maar het was echt kantje boord.

Ik heb Ester de laatste 2 jaar wel weer laten enten, zodra ze 24/7 op de wei staan....maar daarvoor zeker 5 of 6 jaar niet..

Het geinige (nou ja noem het maar geinig) was dat mijn keurig geëntte Timber 2 winters achtereen met 40 graden koorts op stal heeft gestaan (DA noemde het niet zo maar volgens mij was het gewoon de griep dus influenza ) en mijn niet geentte paard Ester nergens last van heeft gehad
    Enten blijft inderdaad een aanslag op de weerstand

Tetanus vind ik wel heel belangrijk, maar inderdaad niet elk jaar maar sowieso om het jaar!
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Desondanks krijg je, als je op volwassen leeftijd een diepe wond oploopt, meestal toch nog een tetanus injectie, zeker als je niet weet te vertellen wanneer je die voor het laatst hebt gehad.
    Daar zat ik ook aan te denken, kan dat bij paarden niet dan?
    Groeten,
    Dorien

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja dat kan bij paarden ook en dat gebeurt ook, maar het punt is dat je het niet altijd heel snel ziet als je paard een risicovolle verwonding heeft opgelopen. En tegen de tijd dat je die wond dan opmerkt, zou het al te laat kunnen zijn. En als mens merk je zo'n wond bij jezelf wel snel op en kun je snel naar de dokter.
    Dus vandaar dat ze bij paarden een strakker entingsschema aanhouden als bij mensen.
    Nou ja zo is het althans hoe ik het begrepen heb van de DA, maar het blijft een vaag verhaal natuurlijk... (want waarom dan enten als je toch nog een extra prik geeft bij een verwonding, voor de zekerheid, tja... hoe goed werkt die enting dan, kun je je afvragen...)

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Bovendien kun je tegelijkertijd bij een twijfelgeval een serum toedienen (dus kant en klare antistoffen) én het vaccin. Maar misschien in situaties waar je er te laat bij bent die basisenting voldoende afweer geeft. Bijvoorbeeld een wond die is opgelopen midden in de nacht en waarbij het kwaad al langer geleden is geschied voor je er zelf bij bent.
    @Timbers: denk dat wel zowel voor de influeza als de tetanus als we het góed zouden willen doen de basisenting aan onze oudjes opnieuw zouden moeten geven. Omdat ze nu bij de jaarlijks enting toch een te lage titer opbouwen (denk ik).

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ik weet in elk geval wel dat de tetanus enting bij mensen veel langer werkt. Maar hoe lang...???
    De studentenarts in Wageningen (die heel veel meer ervaring heeft met tropengangers dan bijv. een GGD), gaat uit van 15 (!) jaar bij mensen. Ik kan me zo voorstellen dat het alleen enten bij verwondingen en het reizen buiten de EU domweg te maken heeft met een economische afweging: de kans dat je binnen de EU tetanus oploopt is zeer gering vanwege de kwaliteit van de medische zorg en het overal verkrijgbaar zijn van entstoffen als dat nodig is. Dus veel goedkoper om alleen te enten als de omstandigheden daarnaar zijn dan om iedereen standaard te enten.
    Buiten de EU is het maar de vraag of je op tijd geënt kunt worden, dus wel zo handig om te zorgen dat je al afweerstoffen hebt. Ben zelf 2 x een half jaar in Afrika en Midden-Amerika geweest en gelukkig maar 1 keer echt medische zorg nodig gehad, maar dan is het niet grappig als 12 uur achterin een aftandse pick-up truck onderweg bent naar de eerstvolgende plaats waar men beschikt over iets meer medisch materiaal dan antibiotica die een jaar of 5 over de datum is. Dus was wel blij met het arsenaal aan verplichte preventieve prikken.

Pathos wordt, gemakzuchtig als ik ben, 'gewoon' elk jaar geënt met de andere pensionpaarden mee. Niet enten is voor mij geen optie, gezien pensionstal. Tetanus overslaan zou ik naar kunnen vragen, maar Pathos heeft nooit enig probleem met de enting en de stal-DA vindt mij al raar genoeg dus voorlopig laat ik het zo. Als ik later groot en rijk ben en wellicht ooit in de gelegenheid ben om alles voor Pathos zelf te regelen weet ik al welke DA ik dan voor alles wil hebben en dan zou ik in overleg met haar ook het entschema wel aanpassen.

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sannie
    Als ik later groot en rijk ben en wellicht ooit in de gelegenheid ben om alles voor Pathos zelf te regelen weet ik al welke DA ik dan voor alles wil hebben en dan zou ik in overleg met haar ook het entschema wel aanpassen.
    Bedankt voor je toelichting over mensen + tetanus.
    Maarre... Dat is geen 1-2tje hoor, dat je groot en rijk moet zijn om ook in de gelegenheid te zijn om alles voor Pathos zelf te regelen. Ik ken (hier) zat mensen die niet groot en rijk zijn maar wel alles voor hun paard zelf regelen. M.i. is het afhankelijk van andere faktoren
    Groeten,
    Dorien

- Albert Einstein -

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Ik ent eens per jaar (binnen het jaar) omdat ik ook op stallen wil kunnen komen waar dat verplicht is en endurance wil rijden. Naar tetanus eens in de 2 jaar ga ik mijn DA eens vragen.

Zelf heb ik ook preventief een keer tetanus gehaald, toen werkte ik veel op de manege en had regelmatig kleine wondjes. Ik heb wel vaker gehoord dat het wel aangeraden wordt om voor mensen die veel met dieren werken. Maar of ik het nu nog doe, ik denk het niet eigenlijk...

Hebben jullie nog wat mee gekregen van de influenza uitbraak in Australie vorig jaar? Dat is wel een risico bij een compleet land niet geente paarden, de hele paardenwereld heeft een half jaar plat gelegen en er is best wat ellende geweest volgens mij.

Actief Forumlid Pablo's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Pablo wordt elk jaar geënt tegen tetanus en influenza. Ivm wedstrijden/keuringen ed. En anders zou ik het ook doen ivm het staan op een pensionstal.

Wilma
    Guest

Ik moest even in mijn boekjes kijken. Mariette Kelfkens, holistische dierenarts ent ze. Om de twee jaar tetanus en ieder jaar influenza.

Volgens mij is het verplicht als je met de paarden op reis gaat!! (dus met de trailer op pad gaat naar les of zo!!)

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wilma
    Ik moest even in mijn boekjes kijken. Mariette Kelfkens, holistische dierenarts ent ze. Om de twee jaar tetanus en ieder jaar influenza.

Volgens mij is het verplicht als je met de paarden op reis gaat!! (dus met de trailer op pad gaat naar les of zo!!)
    Nee hoor, da's niet waar. Het is verplicht als je op wedstrijd gaat (op het wedstrijdterrein dus) en soms kunnen pensionhouders of organisatoren van andersoortige evenementen het verplicht stellen.
    De wet zegt er in ieder geval niets over. Niet als je binnen de Benelux-grenzen blijft.
    Groeten,
    Dorien

- Albert Einstein -

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Nee hoor, da's niet waar. Het is verplicht als je op wedstrijd gaat (op het wedstrijdterrein dus) en soms kunnen pensionhouders of organisatoren van andersoortige evenementen het verplicht stellen.
    De wet zegt er in ieder geval niets over. Niet als je binnen de Benelux-grenzen blijft.
    Klopt, als je écht op reis gaat (bijv. naar Tsjechië) kunnen in dat land andere regels gelden waardoor je paard wel geënt moet zijn. Maar het wordt niet verplicht gesteld voor je vertrekt uit NL.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Jul 2005

Zelfs voor Duitsland geldt dat je paard geent moet zijn. Je hoeft dus niet eens zo ver te gaan (wij dan
    Groeten,
    Dorien

- Albert Einstein -

Bladwijzers

Forum Rechten