Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 51

Topic: Laten jullie je paarden vaccineren?

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re: Laten jullie je paarden vaccineren?

Ariane, zolang jouw pensionhouder het niet eist, en je niet aan evenementen (wedstrijden) deelneemt ben je niet verplicht te enten.
    Tetanus is wel raadzaam, maar hoeft echt niet ieder jaar.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Idd, tetanus zou ik wel laten enten hoor! Als je paard dat oploopt, is het echt afgelopen met hem en dat wil je niet. Van influenza gaat een gezond paard niet dood, het is alleen heel vervelend. Dus of je daartegen wilt laten enten, is een keuze die je zelf moet maken.

De discussie wel of niet enten is een moeilijke; de meningen verschillen er nogal over. Beide keuzes hebben zowel voor- als nadelen, en het is aan jou om te beslissen wat je wilt doen. Ga er maar eens op googelen, dan zul je veel informatie vinden. Ook over het inenten bij mensen is veel discussie.

Maar tetanus, dat zou ik wel doen! Je paard kan makkelijk eens ine en spijker oid stappen en zo de tetanusbacterie, die overal aanwezig is, in zijn hoef krijgen of, via een andere verwonding.
    Er is dus nog wel discussie over hoe lang de entstof zou werken, Dorien heeft het over 7 jaar, ik heb getallen gehoord variënd van 2 tot 5 jaar waarbij de 2 gezegd werd door een reguliere arts en de 5 door een arts die zowel regulier als alternatief werkte.
    Dus dat het ZEKER 2 jaar werkt, daar kun je wel van uit gaan denk ik.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

MBT tetanus hoor je idd verschillende berichten, had net mijn "eigen "da aan de telf en die gaf aan dat jaarlijks tetanus ook niet nodig was. Heb vorig jaar de dierenarts gevraagd van de Silverlinde in Breda, die ook vooral alternatief werkt, en die gaf aan voor tetanus uit te gaan van een bescherming van 2 jaar.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Elke 2 jaar tetanus enten, daar kan ik wel in meegaan.
    Maar wel doen!

May the horse be with you!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    53

Bij ons is het verplicht op stal om elk half jaar tegen influenza, tetanus en Rhino te enten. Voordat we hier stonden liet ik ze wel elk half jaar tegen influenza en tetanus enten.
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je elk half jaar tegen tetanus zou moeten of willen enten. Dit is echt een onnodige belasting van het immuunsysteem van je paard!
    Vermoedelijk wordt het bij jullie zo gedaan omdat de cocktail waarin influenza en tetanus samen zitten het meeste gebruikt wordt, maar het is een kleine moeite de DA te vragen om slechts een keer in de twee jaar die cocktail te gebruiken, en de overige keren alleen tegen influenza (en rhino, zo je wilt, maar dat is sowieso een aparte enting) te enten.
    Ik zou dit niet accepteren van mijn stalhouder.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    53

Op de vorige stal was half jaarlijks influenza en tetanus ook verplicht, Rhino niet.

Ik heb weinig keuze, ben allang blij dat ik zo een goede stal voor mijn paarden heb.
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Maar misschien valt daar wel over te praten? Volgens mij is het nl. gewoon gemakszucht om ook maar tegelijk tegen tetanus te enten. Ik denk dat zelfs de DA zal zeggen dat het onnodig is om 2 x per jaar tegen tetanus te enten! Want dat het langer werkt, daar is de medische wereld het wel over eens. Alleen HOE lang dan precies, daar is nog discussie over...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    53

Heb ik uiteraard wel geprobeerd, maar helaas.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Even een google search gedaan op de werkingsduur van dit vaccin. Volgens de bijsluiter is de tetanus injectie na de basisvaccinatie 2 jaar werkzaam en kan het desgewenst tegelijk met het serum worden toegediend.
    http://www.emea.europa.eu/vetdocs/PD....%20-PI-nl.pdf

Aangemeld
    Jul 2005

Lila; bijsluiters en voorschriften hoeveel en hoe vaak van fabrikanten zelf zijn niet zaligmakend hoor, vergeet het winstoogmerk niet. Onderzoek door onafhankelijke lab's zijn m.i. geloofwaardiger, en dat is er echt wel voor deze producten. Heb nu echt de tijd niet om het uit te zoeken, maar ik zou ook een gereserveerde houding aannemen t.o.v. die bijsluiter.
    Groeten,
    Dorien

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

't Is geen bijsluiter Dorien, zo noemde ik het omdat dat wat toegankelijker klinkt. De tekst komt van de EMEA (europeans medicines agency) en de CBG-MED vandaan. Die weten echt wel waar ze het over hebben.

Aangemeld
    Jul 2005

Oh, aha, sorry.
    By the way, de link werkt niet (meer?) Had je hem tussen vierkante-haakjes-url gezet?
    Nou wil ik het wel nalezen natuurlijk
    Groeten,
    Dorien

- Albert Einstein -

Actief Forumlid Mieke_Cunna's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2007
    Leeftijd
    37

Cunna krijgt jaarlijks haar enting, halfjaar is niet nodig vind ik ze komt in princiepe niet bij vreemde paarden.
    High five van: Binkie, Frummel, Robyn, Bo, Bondai!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Geeft niks, misschien vind jij nog meer info, en hoe meer info hoe beter we de keus kunnen maken.
    Deze link misschien? Bij product information op NL klikken. Zelfde document.
    http://www.emea.europa.eu/vetdocs/ve.../equilisTe.htm

Bladwijzers

Forum Rechten