Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 36

Topic: jullie mening gevraagd

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: jullie mening gevraagd

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marion
    Overigens bedoelt Els denk ik desensibiliseren?
    , dat 'desensibiliseren' komt vlgs mij uit IT haar boek?
    Ik gebruik gewoon de oorspronkelijke term "desensitize" en "gedesentiseerd" (-> vernederlands )
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Mmmm, das toch even iets anders dan een koudboed type.
    Goede kans dat ze (in PNH-termen) medium/ high spirited is...
    mag ik vragen wat dit precies inhoudt,ik ben niet zo bekend met dat soort termen eigenlijk.....

Ikzelf zou zeker niet "gewoon" verhuizen en dan maar kijken waar het schip strand .
    Ik zou zelf 3 "spoken" enorm goed overwegen en vooraf willen bekijken:

1) IK zou *vooraf* van de verzekering *schriftelijk* uitsluitsel willen, dat de kosten van persoonlijk letsel (bij cliënten & begeleiders) in deze situatie gedekt zijn.
    Waarom? Omdat normaal je verzekering alleen geldig is, zolang je jouw paard niet "verhuurt" o.i.d.. De constructie die jij schetst, kán (hoeft niet) - na schade- door je verzekering als "verhuur" van je paard aangemerkt worden. Ze kunnen het in ieder geval proberen-> iedere verzekering heeft als doel geld te verdienen en zo weinig mogelijk uit te keren.
    als ik nou gewoon niet mijn toestemming geef om ze met mijn paard bezig te laten (het is geen verplichting als ik daar wil staan hoor) dan kan ik daarna zelf kijken hoe het gaat,en misschien dat als het goed gaat ze dan mogen borstelen als ik er zelf bij ben (dit zal eigenlijk maar weinig zijn,want zij zijn er overdag en ik steeds savonds ivm werk.
    maar ik denk dat het onvermijdelijk is dat ze in aanraking komt met de gehandicapten die daar hun dagvoorziening hebben,de hele kudde komt gezamelijk het pleintje op daar,wordt daar gevoerd en geborsteld,en of ze dan wel of niet wat met haar doen,ze zal er toch bij lopen,en het is nogal een oud wijf die zich overal mee bemoeid.
    bij de eigenaar van mijn huidige weidegenoot stond ze laatst ook gewoon te teuten toen ze aan het mesten was op de wei,en uit het niets kreeg ze een hap van haar,zij reageerde daar wel goed op,maar hoe dat met die gehandicapten gaat....??

2) Ik zou vooraf willen weten, hoe groot de "savvy" (kennis van omgang met paarden) bij de begeleiders is... Zijn zij wel in staat, om risico in te schatten? Hebben ze ervaring met groene jonge paarden? Dát zijn minimaal voorwaarden voor de begeleiding, om überhaupt te kúnnen inschatten of cliënten dingen doen, die OK zijn en minimaal risico op leveren...
    daar heb ik mijn twijfels bij,hij heeft wel al jaren shetlanders (ook jonge paardjes) lopen,maar die zijn toch een stuk cooler in de omgang.
    hij zei wel dat hij wel de clienten uitzoekt die het beste bij een bepaald paard past,dus het is niet zo dat iedere client ieder paard maar borsteld,maar ja,ik weet zo niet hoe goed zijn inschattingvermogen is natuurlijk.
    hij zei wel dat zijn ervaring juist is dat een hoop paarden juist erg rustig worden van de omgang en aandacht met gehandicapten.

3) Een jong paard moet voor veel dingen "gedesentiseerd" (ongevoelig) gemaakt worden. Ik zou in iedere geval vooraf heel duidelijk willen weten, wát er precies met haar gedaan wordt. Moet ze aan de hand naar de wei meelopen? Moet ze vaststaan met allerlei cliënten om zich heen? Hoe bewegen die cliënten zich ( motorische beperkingen?). Voor een jong paard kan een waggelende cliënt al erg eng zijn....
    voor zover ik weet wordt er alleen een borsteldje oevrheen gehaald als ze los staat,ze gaan zo van de wei het pleintje op,worden niet aan het halster meegenomen ofzo.
    wat voor clienten het precies zijn weet ik zo niet,wel zei hij dat ze wel van het hogere niveau zijn onder de verstandelijk gehandicapten.

En als ik DAT allemaal zou weten én ik een redelijke inschatting maken van de dagelijkse gang van zaken, dán kan ik inschatten of mijn paard genoeg gedesentiseerd is voor die situatie en (zo niet) of hij/zij voldoende in huis heeft om snel met de situatie te kunnen dealen...
    dat weet ik zo niet,voor zover ik weet heeft hij niet echt ervaring met de wat drukkere paarden,enkel met shetlanders en haflingers.

Het feit dat de begeleiding open staat voor een 2 jarige (!) andalusier x kwpner, geeft mij voldoende redenen, om bovenstaande punten héél goed te onderzoeken...
    dit bedoel je negatief neem ik aan?dat je het vreemd vind dat hij daar voor open staat?
    vond ik eigenlijk ook wel,want ook nadat ik hem op haar karakter heb gewezen en de riscico's die daar bij komen kijken zei hij nog iets in de trand van dat zal best meevallen als het paard eenmaal meedraait.

Dat heeft niets te maken met het feit of een ander aan je paard zit, maar álles met aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid ... Grz, Els
    dit zal ik ook even goed na moeten gaan idd!

Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door berlingo
    Mmmm, das toch even iets anders dan een koudboed type.
    Goede kans dat ze (in PNH-termen) medium/ high spirited is...
    mag ik vragen wat dit precies inhoudt,ik ben niet zo bekend met dat soort termen eigenlijk.....
    Dit komt uit de "horse-analities van PNH (Parelli). Parelli gaat er van uit dat
    een horse-anality (= persoonlijkheid) gebaseerd wordt op 3 dingen:
    1) karakter (dus de trekjes waarmee je geboren bent)
    2) aangeleerd gedrag (=de ervaringen die het paard opdoet)
    3) Spirit (= de hoeveelheid "leven" of "energy" een paard in zijn acties stopt)

Sommige paarden zijn bijvoorbeeld schrikkerig (1. karakter) maar hebben weinig spirit (3. low-spirited). Daar is goed mee om te gaan. Maar een paard dat schrikkerig is én high-spirited, is erg veel paard om me te dealen...

Voor mensen met een verstandelijke beperking zou ik persoonlijk paarden kiezen, die
    1) een mensgericht karakter hebben
    2) al een behoorlijke portie (positief) aangeleerd gedrag hebben
    3) low ( tot maximaal medium) spirited...

Jij schrift dat Berling wel eens hapt als ze niet geborsteld wil worden; dat lijjkt me een medium-high spirited reactie. Een low spirited paard zou waarschijnlijk met zijn staart zwaaien . Grz Els

Aangemeld
    Apr 2005

maar ik denk dat het onvermijdelijk is dat ze in aanraking komt met de gehandicapten
    Dát zou voor mij persoonlijk, reden zijn om vóóraf alles verzekeringtechnisch alles goed uit te zoeken

maar ja,ik weet zo niet hoe goed zijn inschattingvermogen is natuurlijk. hij zei wel dat zijn ervaring juist is dat een hoop paarden juist erg rustig worden van de omgang en aandacht met gehandicapten.
    Ja duhuh, ze worden permanent gedesentiseerd . Dáár gaat het wat mij betreft ook niet om; of hij er rustig van *wordt*! Het gaat er juist om, hoe een paard met situaties omgaat, waar hij nog NIET voor gedesentiseerd is! Dus vóór dat hij rustig "geworden" is. Kan een horse-anality zúlke situaties op een veilige manier aan......

wat voor clienten het precies zijn weet ik zo niet, wel zei hij dat ze wel van het hogere niveau zijn onder de verstandelijk gehandicapten.
    Dat zou mij niets zeggen voor mijn "eindbeslissing". Het gaat míj vooral om de afwijkende motoriek bij clienten en of mijn paard low/medium spirited met afwijkende bewegingen kan omgaan...

En verder moet ik bij dat "hoog niveau" denken aan "mijn" clienten (2 banen geleden). Toen ik poolshoogte nam bij 2 clienten (hoog-niveau ) die boven op een stoel druk in de weer waren bij een nestkastje, bleek het volgende;
    Er was een kleine koolmees uit het nestkastje gevallen en de beide heren probeerden uit alle macht, het vleugelloze diertje dóór het *gaatje* terug te duwen . In plaats van gewoon het klepje bovenop het vogelhuisje open te doen.... . "Hoog-niveau" zegt niet zoveel hoor vind ik. Clienten zitten niet voor niets op een dergelijke dagbesteding . Grz Els

dit is hoe ik berlingo ken,en hoe ze in een andere situatie situatie met bijv vreemd bewegende mensen (gehandicapten) zou reageren durf ik zo echt niet te zeggen,het kan zijn dat ze juist heel erg lief en voorzichtig is met ze (ze is toch best mensgericht) maar het kan ook zijn dat ze het helemaal niks vind en wegloopt en een schop geeft bijvoorbeeld......

als ik met haar wandel langs de weg is ze behoorlijk kijkerig en springerig,maar ze blijft wel bij me gaat niet in verzet ofzo.

toen ik haar net had heeft ze wel eens een trap in mijn richting gegeven,omdat ik haar per ongeluk zeer deed,niks geen waarschuwing vooraf ofzo,meteen een trap,en zo is ze ook als ze van dingen schrikt die plotseling om haar heen gebeuren......laatst hebben we een schriktraining gedaan op stal,we hadden een opblaasbare walvis,dat ding was helemaal niet eng,totdat de wind eronder kwam en hij achter haar langs waaide,ze gaf meteen een rotschop naar dat ding.

tijdens een borstelbeurt kan ze heel erg genieten en rustig stilstaan,ook als haar weidegenoot uit zn dak gaat op dat moment, ze gaat dan niet lopen stressen,of proberen te hangen of weg te komen ofzo,dat boeit haar dan weer nauwelijks eigenlijk.......

vandaag was mn weidegenoot aan het mesten,ze liep met een poncho aan ze vond het wel eng,maar kwam voorzichtig kijken,toen de wind eronder kwam stoof ze weg om t nog is van een afstandje te gaan bekijken,en dat was alles,ze kwam al snel weer dichterbij.

ik vind het echt heel erg moeilijk om een inschatting te maken hoe ze zou reageren op de gehandicapten.

Aangemeld
    Apr 2005

Kan je haar niet eens "testen" alsof je zélf een verstandelijke beperking hebt? Gewoon een karikatuur naspelen met vreemde motoriek, hard praten....en zo haar reactie peilen?

Is dat schoppen naar dingen, bij haar een standaardreactie bij vreemde /enge dingen? Lijkt me ook goed om dat via omwegen (met grondwerk) uit te zoeken.. (hoeft niet lang te duren)

Ik zelf zou als eerste eens met de verzekering contact opnemen en dan een plan maken, hoe ik mijn paard zou testen. Net zoals ze dat ( in de USA) bij asielhonden doen, om te kijken of ze voor een gezinsplaatsing in aanmerking komen...

het schoppen naar enge dingen........weet niet of het een standaard reactie is van haar,want zo vaak heb ik het nog niet meegemaakt hoor,dat ze dat deed.

ik sprak net overigens een meisje die haar pony daar ook heeft staan,ze heeft zelf nog maar weinig tijd voor hem en omdat hij daar zn verzorging krijgt hebben ze het zo afgesproken dat haar pony daar kan staan als de gehandicapten hem mogen gebruiken.
    dit is een hele tijd goed gegaan,maar ze vertelde me dat ze toch weg gaat daar met haar pony omdat 1 van de gehandicapten hem geslagen had en met hem aan de wandel was gegaan aan een halster,deze persoon verzorgde dit paardje al een hele tijd,dus mocht er wat meer mee doen,wat dus geen succes is geweest.

dit zijn dan dingen waardoor ik afhaak,er was wel toezicht bij dus die hebben meteen ingegrepen,maar ja een klap is zo uitgedeeld natuurlijk, en er was ook niet eerst met de eigenares van de pony overlegd of er ook mee gewandeld mocht worden.

vind dit soort dingen erg jammer,ook omdat het een super plek is qua huisvesting,maar als ik dit zo allemaal hoor dan denk ik dat ik er verstandig aan doe om op mn huidige stal te blijven en kijken wat daar de mogelijkheden zijn.

nou goed nieuws;het onkruid wordt deze week nog aangepakt,en de paddock gaat een heel stuk groter worden,zo'n 6002.

ook word de bak nog voor de winter opgeknapt,dus ik ben helemaal happy!

nou goed nieuws;het onkruid wordt deze week nog aangepakt,en de paddock gaat een heel stuk groter worden,zo'n 6002.

ook word de bak nog voor de winter opgeknapt,dus ik ben helemaal happy!
    pffff wat is dit toch moeilijk zeg,de paddock wordt dus wel van een aardig formaat,maar er komen wel 4 paarden in te staan,en er komt geen verharding in of iets dergelijks,ook steigt de stalprijs met 25%,en dat voor iets waar ik niet tevreden mee ben vind ik toch wel veel.

ik overweeg nu dus weer die gratis stalling,omdat ze daar ook in de winter dag en nacht buiten kan staan,het is zo moeilijk om hier in de buurt iets te vinden waar ze in de winter overdag buiten komen,laat staan dag en nacht,en in de kudde is vaak ook al lastig te vinden....eigenlijk mag ik dus heel blij zijn met het aanbod van de gratis stalling,maar ja de nadelen die er aanzitten....... hoewel het misschien voor mijn paard ook wel positief uit kan pakken natuurlijk om wat meer in handen van verschillende mensen te zijn.

zucht.................... ik baal hier zo van!

Aangemeld
    Apr 2005

Lees dan gewoon dit topic een paar keer opnieuw .
    We kunnen moeilijk allemaal opníeuw hetzelfde neerschrijven . Suc6. Grz Els

ik heb het idd al een paar keer doorgelezen,zie er een hoop behoorlijk positieve reacties tussen,maar wat me zorgen baart is het karakter van mn paard,of ze daar wel geschikt voor is,wat daar dan weer tegenover staat is een perfekte huisvesting....

ik denk dat ik morgen mijn verzekering is bel om te vragen hoe dat zit als mijn paard daar zou komen te staan,en dat ik aan de hand daarvan met de stal eigenaar ga overleggen.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Kan je haar niet eens "testen" alsof je zélf een verstandelijke beperking hebt? Gewoon een karikatuur naspelen met vreemde motoriek, hard praten....en zo haar reactie peilen?
    Aangezien de twijfel bij ts nu toch weer heeft toegeslagen toch maar een reactie hierop: dit heeft geen zin. Je paard weet dat jij het bent en zal misschien wel verbaasd kijken maar zal niet reageren zoals hij bij een vreemde reageert. Dus als je dit wilt testen moet je iemand vragen die begrijpt wat ie doet (en dus ook bereid is het risico te nemen
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

denk idd ook niet dat ze daar in gaat trappen.

ik blijf nog maar even zoeken naar een andere oplossing denk ik,ik heb geen vertrouwen in de combi mijn paard+gehandicapten.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Maar als je er zelf al geen vertrouwen in hebt hoe kun je er dan toch nog over nadenken? Mijn ervaring is dat als ik zelf ergens geen vertrouwen in heb dat het 9 van de 10 keer ook werkelijk mis gaat (en daar heeft dat gebrek aan vertrouwen een grote rol in
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

tsja misschien heb je daar ook wel gelijk in,maar ik denk er nog over na omdat het een geweldige plek zou zijn voor haar,ze loopt daar in de kudden en loopt dag en nacht buiten,ook in de winter,met een verhard gedeelte.

om deze dingen zou ik het heel graag willen,maar ik blijf twijfelen vanwege de risico's die er bij komen kijken.

Bladwijzers

Forum Rechten