Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 36

Topic: jullie mening gevraagd

jullie mening gevraagd

waar mijn paard nu staat staan ze met zn 3tjes op het land,er staat nauwelijks gras,wel een hoop onkruid,van de winter moeten ze snachts op stal en overdag komen ze met zn 3en in een paddock van zo'n 300m2,ik vind dit eigenlijk veel te klein,en dit hadden we ook niet afgesproken toen ik daar kwam te staan,de paarden zouden gewoon buiten kunnen blijven,ook in de winter,en ook snachts als ik dat wilde.

nu heb ik dus een ander aanbod gehad wat me erg aan het twijfelen brengt.

het is bij een zorgboerderij,er lopen wat shetjes,haflingers en geitjes die verzorgd worden door verstandelijk gehandicapten (ze voeren ze hooi en halen er een borstel overheen,paarden worden niet vastgezet ofzo hoor) ik mag mijn paard daar neerzetten in ruil voor wat hulp af en toe,maar het is dan wel de bedoeling dat mijn paard daar gewoon meedraait met de rest,dus ze zal ook gewoon geborsteld worden door de gehandicapten,er is wel toezicht bij hoor.
    ik vind dit best een riscico omdat ik nogal een eigenwijs paard heb die ook nog eens erg jong is (nog geen 2jaar) en erg snelle beentjes heeft en af en toe losse tandjes,maar de plek is wel perfekt voor haar om op te kunnen groeien,ze loopt mooi in de kudde en kan ook swinters dag en nacht lekker buiten lopen,er is een paddock en een groot verhard gedeelte,er wordt daar gemest en er wordt dagelijks hooi bijgevoerd,zouden jullie dit aandurven?

de plek waar ze nu staat is het ook niet omdat ze dan snachts binnen moet staan en overdag in de blubber,en ze staan maar met zn 3en terwijl een behoorlijke kudde me ook wel goed lijkt voor een jong paard.

Re: jullie mening gevraagd

ik zou het doen, zeg aan de toezichters dat ze heel goed moeten oppassen als ze haar borstelen en leg hen haar gedrag en karakter uit enzo...
    als ik je verhaal lees, zou ik zeker veranderen !
    veel succes

senna,venus en kenzy

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

ik zou het ook doen...
    al snap ik dat je het moeilijk vind dat er andere aan "jou" paard zitten.
    Maar voor de rest klinkt het perfect, maarja ik heb makkelijk praten want zit niet in jou situatie.
    succes!
    The darkest hour is befor it get light!!!

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Het klinkt goed, en het is natuurlijk een fantastische opvoedplek, je paard zal er enorm veel leren.
    Maar... Hoe zit het met aansprakelijkheid? Wat als er een ongelukje gebeurt door toedoen van jouw paard?
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Het nieuwe aanbod klinkt wel goed, maar ik zou toch twijfels hebben aangezien je paardje nogal jong en eigenwijs is. Er zou maar eens iets moeten gebeuren... Dat zou ik zeker goed navragen!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja klinkt best leuk vindt ik, mischien eens een paar keer "meelopen"dan heb je een idee hoe het er aan toe gaat, en weet je of je dat ok vindt voor je paardje.
    Ik denk idd juist dat je paardje er lekker handmak van worden kan. Maar er moet even iemand bij zijn die weet hoe je een jong paardje corrigeert.

En die aansprakelijkheid is natuurlijk wel belangrijk.

Succes!!
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Ik zelf heb er moeite mee als een ander mijn paardjes verzorgt, maar kan daar beter tegen als ik weet wat de voordelen daarvan zijn voor de paarden en voor mij. Daarvoor moet ik dus bewust wat opzij zetten, een drempel over.
    Ik ben ook wel altijd erg voorzichtig (soms te voorzichtig) met de combinatie jonge paarden/jonge kinderen, in dit geval dus gehandicapten. Zij kunnen de gevolgen van hun handelen niet overzien, en ik weet niet in hoeverre die gehandicapten snappen dat het ene paard anders reageert dan het andere.
    Jij kan zelf het beste inschatten hoe je paardje reageert bij anderen, en of ze rustiger zal worden in de loop van de tijd.
    Als je je paard daar neer zet, en ze blijkt later niet te passen daar; ze kunnen haar niet "gebruiken", wat dan? Aan de andere kant, misschien kunnen ze met een paard dat minder geschikt is om te poetsen, wel weer andere dingen doen. Bijv kijken hoe ze zich in de kudde gedraagt, hoe ze reageert op allerlei dingen. Meer kijken naar het gedrag zeg maar, dat ze een andere taak krijgt voor die mensen.
    Ik denk dat je idd eerst een een paar keer goed moet kijken hoe het er aan toe gaat, hoe de begeleiders zijn, en duidelijke afspraken moet maken, op papier.

ik denk dat als er wat zou gebeuren dat dat gewoon onder mijn wa valt,het ismijn paard mijn verantwoordelijkheid denk ik dan.

een paar dagen meelopen zou misschien wel een idee zijn,heb ik ook al aan gedacht,en op zich dat ze is geborsteld wordt vind ik niet zo'n ramp,maar meer de risico's die je wat meer hebt met een jong paard,en dan in de combi met gehandicpaten,daar heb ik mijn twijfels bij.

en aan de ene kant,als alles goed gaat kan ze er natuurlijk goed mak van worden,en aan de andere kant kan het natuurlijk ook totaal de andere kant op gaan dat ze er gestresst van wordt.
    ze is op zich wel een paard wat erg mensgericht is,en al die aandacht zal ze heerlijk vinden,maar ik weet ook hoe ze kan reageren als ze iets zat isof niet leuk vind,ze wil dan nog wel eens happen,bij mij doet ze dat niet eigenlijk,maar ze heeft het wel eens bij andere gedaan,ook heeft ze wel eens geschopt naar me toen ik haar net had omdat ik haar per ongeluk zeer deed,en dit kan natuurlijk ook gebeuren als een gehandicapte met haar bezig is,ze kan dan erg gepikeerd zijn,en een ander paard reageert dan misschien door alleen zn oren in zn nek te leggen,maar bij haar zijn de reacties dus meteen vrij heftig.(was ook een combi van stress misschien,want ze was net een paar dagen bij me)

ik reageerde daar op dooor een brul te geven,dat is dan al genoeg,dan weet ze dat ze fout zit,daar kan ze echt niet tegen,en omdat ze het deed uit schrikreactie op pijn was het ook niet gemeen bedoeld ofzo,maar voor het zelfde geld geeft een ander een schop of een klap ofzo omdat ze trapt,zonder er bij na te denken wat de reden is waarom ze zoiets doet.

dat zijn allemaal van die kleine dingen die je paard kunnen maken of breken....

ik heb hem al gezegd dat ik het een risco vind en uitgelegd waarom,en hij zei ook dat hij het dan de eerste tijd eens aan zou kijken hoe ze is enzo,maar uiteindelijk is het wel de bedoeling dat ze daar mee gaat draaien,en dat kan ook haast niet anders,alle paarden komen namelijk dagelijks naar het verharde gedeelte,krijgen daar hun hooi en worden dan geborsteld,daarna gaan ze de wei weer op.

op zich is de locatie perfekt,lekker altijd buiten in de kudde,maar het brengt wel risico's met zich mee,zowel voor mijn paard als voor de mensen die daar hun dagvoorziening hebben.

Wilma
    Guest

Voor en niet tweejarig paard lijkt het me geweldig in een omgeving te zijn waar veel gebeurd.

Paarden zijn heel gevoelig en ook jonge paarden voelen aan met wie ze te maken hebben. Gehandicapten mensen zijn vaak erg open, en denken niet zo na over wat ze doen, ze doen gewoon, en dat werkt heel goed bij paarden. Ze hebben vaak geen vooroordeel en zijn ook vaak heel lief voor dieren.

Ik moet denken aan mijn veulen die nu bij Nienke is. Zij was altijd zo voorzichtig met onze kleinkinderen, het is alsof ze het voelen. Het enige waar ik bang voor was, dat ze enthousiast werd en wilde spelen en dan met haar voorbeentjes bewegingen maakte, dan was ik bang dat ze perongeluk de kleinkinderen met haar hoefjes kon raken.

De voordelen tegen de nadelen afwegen!! Maar de combi gehandicapten met paard kon weleens heel positief uitpakken.

Ik ben heel benieuwd en zou het leuk vinden om te horen als je paard daar komt hoe het gaat, maar als ik in die situatie zat, wist ik het wel, gauw weg waar je bent. Ik zou het zeker aandurven en heerlijk voor een paard dat er verschillende mensen zijn die het borstelen, zal ook niet zo intensief zijn als jij het doet, maar even wat aandacht en een borsteltje eroverheen.

DOEN

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Wat voor soort paard héb je eigenlijk? Grz Els
    [size=99px](Ik kon geen voorstel topic van jou vinden... )[/size]
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Ik ken véél paarden die inderdaad erg goed reageren op personen met een handicap en kinderen. Het feit dat jou paard al zo mensgericht is, is op zich al heel positief.
    Ik heb een merrie die eigenlijk helemaal niet zou houdt van betutteld worden, hoewel ook zij een goede borstelbeurt best weet te waarderen en regelmatig ook wel eens komt vragan om een aai of knuffel. Ik weet alleen niet of zij in zo'n omgeving zou aarden...
    Ik denk dat je vooral naar jou eigen paard moet kijken. Als je weet dat ze aandacht geweldig zal vinden, waarom niet dan?!

Dat jonge speelse gaat er in de loop van de tijd wel een beetje uit hoor. Bovendien kan je laten zien dat paarden er niet alleen zijn om mee te rijden, maar dat je ook nog een heleboel andere dingen kan ermee... Moest ik jou zijn en 'k zou weten dat mijn paard er zou aarden, zou'k niet twijfelen!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Wat voor soort paard héb je eigenlijk? Grz Els
    [size=99px](Ik kon geen voorstel topic van jou vinden... )[/size]
    is dat zo?..........oeeeeeps..................!!!dacht echt dat ik er wel 1 geopend had,zal het straks nog ff checken.

berlingo is een voskleurige merrie van bijna 2,haar moeder is een kruising tussen een paint en andalusier en vader is een kwpner,

ze is nu al al bijna 160 groot trouwens,zal ze toch de hoogte van vader meekrijgen denk ik!

over de optie voor de nieuwe stal;ik denk dat ik het maar gewoon moet proberen.

denk dat ik misschien wel veel te zuinig en voorzichtig ben met mn paard en veel te veel spoken zie die er misschien helemaal niet zijn,ik denk dat ik haar daar gewoon heen verhuis,en dan in ieder geval om de winter te overbruggen,dan heb ik ook een mooie periode om te zien of zij zich daar aan kan passen en of ze het naar haar zin heeft daar,en mocht dat niet zo zijn dan kan ik haar altijd weer terug naar haar oude plek doen in het voorjaar.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Vindt het alleen maar goed hoor dat je zuinig en voorzichtig bent met je paard, lekker kritisch blijven.
    Mischien dat ze ook wel met vaste verzorgers werken zodat er een beetje gekeken kan worden wat een goed match is, en zorgen dat er rondom haar niet teveel drukte is, vooral bij de achterhand en zo.
    En dingen langzaam uitbouwen.

Ben heel erg benieuwd .
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Berlingo is een voskleurige merrie van bijna 2, haar moeder is een kruising tussen een paint en andalusier en vader is een kwpner,
    Mmmm, das toch even iets anders dan een koudboed type.
    Goede kans dat ze (in PNH-termen) medium/ high spirited is...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Berlingo
    over de optie voor de nieuwe stal;ik denk dat ik het maar gewoon moet proberen. denk dat ik misschien wel veel te zuinig en voorzichtig ben met mn paard en veel te veel spoken zie die er misschien helemaal niet zijn, ik denk dat ik haar daar gewoon heen verhuis,en dan in ieder geval om de winter te overbruggen,
    Ikzelf zou zeker niet "gewoon" verhuizen en dan maar kijken waar het schip strand .
    Ik zou zelf 3 "spoken" enorm goed overwegen en vooraf willen bekijken:

1) IK zou *vooraf* van de verzekering *schriftelijk* uitsluitsel willen, dat de kosten van persoonlijk letsel (bij cliënten & begeleiders) in deze situatie gedekt zijn.
    Waarom? Omdat normaal je verzekering alleen geldig is, zolang je jouw paard niet "verhuurt" o.i.d.. De constructie die jij schetst, kán (hoeft niet) - na schade- door je verzekering als "verhuur" van je paard aangemerkt worden. Ze kunnen het in ieder geval proberen-> iedere verzekering heeft als doel geld te verdienen en zo weinig mogelijk uit te keren.

2) Ik zou vooraf willen weten, hoe groot de "savvy" (kennis van omgang met paarden) bij de begeleiders is... Zijn zij wel in staat, om risico in te schatten? Hebben ze ervaring met groene jonge paarden? Dát zijn minimaal voorwaarden voor de begeleiding, om überhaupt te kúnnen inschatten of cliënten dingen doen, die OK zijn en minimaal risico op leveren...

3) Een jong paard moet voor veel dingen "gedesentiseerd" (ongevoelig) gemaakt worden. Ik zou in iedere geval vooraf heel duidelijk willen weten, wát er precies met haar gedaan wordt. Moet ze aan de hand naar de wei meelopen? Moet ze vaststaan met allerlei cliënten om zich heen? Hoe bewegen die cliënten zich ( motorische beperkingen?). Voor een jong paard kan een waggelende cliënt al erg eng zijn....

En als ik DAT allemaal zou weten én ik een redelijke inschatting maken van de dagelijkse gang van zaken, dán kan ik inschatten of mijn paard genoeg gedesentiseerd is voor die situatie en (zo niet) of hij/zij voldoende in huis heeft om snel met de situatie te kunnen dealen...

Het feit dat de begeleiding open staat voor een 2 jarige (!) andalusier x kwpner, geeft mij voldoende redenen, om bovenstaande punten héél goed te onderzoeken...
    Dat heeft niets te maken met het feit of een ander aan je paard zit, maar álles met aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid ... Grz, Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Ik ben het helemaal eens met Els; een verhuizing brengt nogal wat met zich mee voor een paard. Ik denk ook dat je zo'n verhuizing goed moet voorbereiden, en daarna je paard en de mensen daar de eerste tijd goed moet begeleiden in dit geval, zodat de kans van slagen groot is.
    Ik zou er niet te licht over denken.

Overigens bedoelt Els denk ik desensibiliseren?

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten