Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Wat te doen met een veel te dik paard zonder conditie?

Wat te doen met een veel te dik paard zonder conditie?

Hallo allemaal,

Sinds kort rij ik een Friese merrie die op dit moment veel te dik is en nul komma nul conditie heeft. Wel even wennen want mijn eigen paard was nooit te dik en had een bere conditie.

Helaas is de merrie niet van mij en de eigenaresse blijft er te veel gras, hooi en brok ingooien. Ik doe met de merrie rustig aan, rij ong. 3x, soms 4x, per week in het bos en dressuurmatig en longeer 1x per week. Tijdens het rijden (bos en dressuurmatig) doe ik veel stapwerk en draf voer ik rustig op. Aan de galop ben ik nog maar niet begonnen gezien dat veel inspanning kost voor een Fries en ik vind dat ze eerst meer conditie moet hebben en er moeten wat kilo's af.

Hebben jullie nog goede tips om kilo's kwijt te raken en de conditie op te bouwen?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: Wat te doen met een veel te dik paard zonder conditie?

Tja als er teveel gevoerd blijft worden, dan is daar niet tegenop te trainen ben ik bang...

Actief Forumlid Vulcan's Avatar
    Aangemeld
    May 2008
    Leeftijd
    42

Idd... En de beste conditietraining schijnt werken in stap te zijn!

Kun je niet gaan praten met de eigenaar van dat ze er minder eten in moet proppen ??
    want zo kun je nooit een training opbouwen..

En denk dat je conditie opbouwen beste kunt doen door lekker veel te stappen en overgangen maken met draf etc.. en dan de draf steeds beetje langer opbouwen. eerst paar min draven en steeds iets meer

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Vulcan
    Idd... En de beste conditietraining schijnt werken in stap te zijn!
    Ja stappen stappen stappen en nog eens stappen. Heuveltjes in stap en tempo wisselingen in stap zijn de beste conditie training.

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Ik ga met Marja mee, als het dier zoveel eten krijgt kan daar echt geen training tegenop.

Is de Fries echt te dik of is dat een gevoel dat je hebt?
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Wilma
    Guest

Jutha was vorig jaar ook veelste dik, (liefde maakt blind ), ik had het niet in de gaten het gaat zo geleidelijk. Het heeft bijna een jaar gekost om haar weer op gewicht te krijgen. Je kunt ook niet zomaar stoppen met heel veel minderen, dat zal ook geleidelijk moeten.
    En ik heb wat met haar gewandeld in het bos.
    Ze is nu weer prachtig, maar ze mag niet langer dan 6 tot max 8 uur in de wei, ligt een beetje aan het suikergehalte in het gras. Die uren verdeel ik over de ochtend en middag - avond. Tussendoor train ik als ze in de paddock staat en dan krijgt ze 'savonds en 'smorgens nog wat hooi. Biks is helemaal uit den boze als ze niet werken. Onze paarden worden helemaal niet bijgevoerd met bix of kruiden en ze zijn super gezond.

Het is een lange weg maar als de eigenaresse niet mee werkt gaat het je niet lukken!!! vrees ik.
    Zonde voor het paard.

Staat het paard soms op een pension-stalling? Dan kan ik geloven dat het bijna niet mogelijk is om speciaal voor dat paard een speciaal 'voedingsschema' op te stellen. Als het paard op een eigendom van de eigenaresse staat, zou je kunnen voorstellen om de weide op te delen in kleinere stukjes of eenvoudige strookbegrazing toe te passen? Desnoods zou ie 's nachts op de stal kunnen als dat mogelijk zou zijn?

Verder zou ik naast stappen ook veel draven, ik weet niet of je de passenger lessons van parelli kent. Is in ieder geval een goede methode voor mens en paard om conditie te kweken . Wel opbouwen natuurlijk (maar dat wist je al ).

Groetjes!
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Zorg ervoor dat ze voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt en voldaan is maar kies voor zo min mogelijk VEP en VREp voor dit paard!

Een voorbeeld: vervang een deel hooi door stro.

Succes!

Ondertussen heb ik de eigenaresse zover dat ze een minder hooi krijgt en de brok halveert. Ook staat ze op een schralere wei. En verder is het gewoon veel beweging geven. Moet denk ik gewoon wat meer geduld hebben.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja afvallen gaat meestal niet heel snel, en dat mag ook niet. Als een paard te snel afvalt, kan hij vet in zijn bloed krijgen en dat is heel gevaarlijk!
    Dus inderdaad, geduld hebben, gewoon lekker rustig bewegen en dat langzaam opbouwen, en tesamen met het nu verminderde rantsoen moet het goedkomen!

Hoeveel brokken krijgt de merrie eigenlijk?

Merrie kreeg 1 kilo basisbrok per dag, 2x per dag redelijk wat hooi en ze staat op een goede wei. Terwijl ze niet aan het werk was.

Brok is nu verminderd naar een halve per dag, hooi verminderd en naar een schralere wei. Bovendien is ze nu 4 a 5 dagen per week aan het werk (bosritten, dressuur, longeren, voor de kar, etc.).

Moet goed komen.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Klinkt goed!
    Veel succes!

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Hiermee moet ze zeker afvallen! Veel succes,hoor!

Wilma
    Guest

Gaat helemaal goedkomen. Veel succes.

Bladwijzers

Forum Rechten