Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: demo monty roberts (26maart 2005)

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

demo monty roberts (26maart 2005)

gisteren dus met zen allen naar nederland gereden, gezellig nog ergens gestopt om iets te eten en na 2 uur rijden aangekomen aan de brabanthallen.
    toen we er aankwamen zat alles eigenlijk al stampvol maar we hadden geluk dat iemand van ons er iemand kende die plaatsjes had vrijgehouden, wel edelijk achteraan maar we zaten kort bij de trailer en de inkom waar de paarden binnenkwamen.
    monty heeft eerst zichzelf en de paarden die hij zou gebruiken voor zijn demo voorgesteld.
    na alles wat ik hier al van hem had gelezen schrok ik me rot wat een sympahtiek persoon hij wel niet is/leek. hij had een hele aangename stem en kon alles zo leuk brengen. soms wel wat commercieel als hij zen boek en dvd voorstelde, ook heeft hij een paar keer aangehaald dat het ^paard zijn boek moest gelezen hebben...
    OK, nu het eigenlijke verslag, eerst kwam er een jong paard dat nog nooit een zadel opf ruiten had gedragen.
    zoals we van monty konden verwachten deed hij eerst de join up. ik vond wel dat die er heel erg relaxed uitzag, na de verhalen die ik van hem had gelezen. wel leek hij niet echt op de lichaamstaal van het paard te letten, hij moest zen hoofd omlaag brengen, likken en kwauwen zen hoofd richting hem doen, enz. maar naar de oren werd blijkbaar niet gekenen. mss heb ik dat verkeerd begrepen, kan ook best. hij heeft ook nog gewerkt met 2 lange lijnen en hem leren draaien op de circel. even later legde hij al een zadel op en kon de ruiter erop, hij heeft 2 of 3 rondjes gestapt en toen er weer af.
    het halster dat montygebruikte vond ik tien keer nix, de neusriem verkleinde als het paard zich verzetten en werd groter als hij toegaf aan de druk van het halster. mss zie ik het verkeerd maar dat vind ik een groot verschil met parelli, hij krijgt eerst respect waardoor het paard doet wat hij wil, monty leert het het paard door 'pijn'. echt pijn zal het wel niet doen maar het is toch heel oncomfortabel waarschinlijk. OK, parelli werkt ook met comfort en discomfort maar n mijn ogen toch op een andere manier.
    daarna kwam er een heel erg mooi henst binnen (blonté of zo iets) .
    ook weer een join up en toen een bekend spelletje. friendly game met een stok en plastiek zak. na een tijdje liet het paard het toe maar naar mijn mening had hij nog niet echt veel vertrouwen in monty, wat je eig. ook niet kan verwachten na 25 minuten natuurlijk en hij zei zelf al, normaal neemt hij langere tijd maar voor een demo is dat moeilijk.
    toen was het pauze en konden we gaan snuffelen in de standjes. ik heb nog een boek gekocht van hempfing! weer leesvoer.
    na de pauze kwam er een mooie arbiermerrie die geen zadel, bit of ruiter op zich wilde. ze was bij drie trainers geweest en afgeschreven als onbereidbaar. weer het bekende verhaal van monty en daarna heeft hij uitgelegd dat je het bit niet metteen moet indoen maar eerst haar vertrouwen winnen met een stok met jam op, die kon ze ut haar mond doen als ze wilde, daarna deed hij dit met zen vinger en toen met het bit, dit lukte niet en hij heeft ook niet verder gedaan want hij voelde een litteken in haar tong waar de trainers het bit hadden gelegd. de heflt van haar tong was door en volgens hem was ze haar tong bijna kwijt geweest. hoeveel hier van waar is weet ik natuurlijk niet want uiteindelijk kan hij ginds zeggen wat hij wil. de eigenaresse wist van niets, dat was het eerste wat ze er van hoorde en volgens haar waren de tandarts en dierenart kortelings nog langsgeweest waardoor ik het nog vreemder vind dat ze het niet wist. een ruiter heeft wel op haar rug gezeten, niet lang een dikke 2 minuten denk ik. eerst stampte ze ernaar zei de eigenaresse en bokte ze als er toch iemand op haar zat. nu deed het paardje niets en liep heel relaxed een paard rondjes in stap en draf.
    het laatse paardje, amigo was een paint en wilde niet op de trailer. hem waren ze diezefde dag thuis moeten helpen gaan opladen omdat de eigenaars het niet lukte. na een half uurtje lukte het monty met volgens mij veel trekken aan het halster en hem weer achteruit sturen als hij er bijna was. toen een paar keer in en uit de trailer en daarna mocht het meisje van wie de pony was het ook proberen. haar lukte het ook maar spijtig genoeg ben ik benieuw hoe lang en hoeveel keer nog.
    op zich was het best leuk om hem eens aan het werk te zien en men kennis wat uit te breiden maar ik blijf een parelliër in hart en nieren.

nog wat foto's http://137.224.239.40/nh/forum/viewtopi ... 5777#15777

diegene die ook geweest zijn kunnen me mss nog aanvullen daar waar ik dingen ven vergeten.
    groetjes, kim

Actief Forumlid Antiope's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: demo monty roberts (26maart 2005)

Leuk dat er nog iemand is geweest.
    Ik was er zondag, dus kan jouw verslag niet aanvullen, maar wel wat andere dingetjes vertellen.

Dat halster is inderdaad waardeloos. Ik heb het van dichtbij bekeken, naast de neusband loopt een koord, daaraan wordt de leadrope bevestigd en als je daar hard aan trekt, wordt de neusriem dus strak getrokken. Een variant van de hengstenketting. De release was niet goed, dat koord loopt door een oogje, dat levert dus vertraging op. Toen ik daar na de pauze es op ging letten, zag ik inderdaad dat Mr. Roberts elke keer met de hand de neusriem lossermaakte, nadat hij de leadrope al had laten vieren.
    Wel weer eng dat er stapels van die halsters verkocht werden, arme paarden!!

Dan de join-up, die heeft hij zondag bij 3 paarden gedaan, maar slechts bij 1 paard (toevallig het paard dat al getraind was?) ging dat goed (al beweerde hij zelf natuurlijk bij elk paard dat t goed ging). Maar hij is gewoon een fraudeurtje hoor!!
    Het eerste paardje zou voor het eerst gezadeld worden. Dus ter voorbereiding de join up. Nou, het rondjes laten rennen, laten keren (met t hoofd naar buiten) en stil laten staan ging goed, maar het beestje wou niet naar Monty Roberts toelopen. Dus toen ging hij een soort Catch Me Game spelen: halve boogjes om het paardje heen en dan de achterhand wegdrijven, zodat het beestje naar hem bleef kijken. Dat onderdeel ging goed, maar de voorhand wou niet in beweging komen. Dus tenslotte pakte hij het paard bij het halster en voerde het met hem mee ondertussen bewerend dat de Join Up en de Follow Up zo goed gingen.
    HAHAHA.
    Urs had al verteld dat Monty zo zn " join up " deed, maar als je dat met eigen ogen ziet, zit je toch even raar te kijken hoor. (zeker als het publiek dan gaat applaudiseren).
    Daarna ging het paardje inderdaad nog even aan de lange lijnen en toen rustig een zadel erop (ik was wel verbaasd dat het beestje niet eerst uitgebreid eraan mocht snuffelen en zo), paar rondjes bokken en toen voorzichtig een ruiter erop.
    Die ruiter was trouwens ook lollig. Had een extra handgreep aan het zadel om zich stevig aan vast te houden en zn hele lichaamshouding drukte spanning uit, alsof hij verwachtte eraf gegooid te worden.

(Doet me eraan denken, ik zag laatst een video met Bent Branderup, die zet er dus eerst een ruiter op zonder zadel, zodat het paard daaraan kan wennen, zonder eerst aangesingeld te wezen. Zag er toch stukken rustiger uit. Maar dat terzijde.)
    [size=10px]chris irwin certified trainer (silver/silver)
    http://www.paardenliegenniet.nl
    [/size]

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

ik ben blij dat je mijn mening deelt over het halster. de mensen met wie ik daar was hadden bijna zo'n halster gekocht, maar toen ik zei dat een gewoon touwhalster dezelfde werking had en veel goedkoper was hebben ze het niet gedaan. ik weet wel dat de werking van een touwhalster volledig anders is maar ik kon hun anders niet op andere gedachten brengen.
    ik had ook al gemerkt dat hij telskens zelf de neusriem losser moest maken... welke release?????

denk je dat hij voor alle dagen dezelfde paarden heeft gebruikt want ook zaterdag was er een paard bij dat gewoon niet kwam. een bruine hengst met grote witte bles over zen hoofd. na een tijdje ging monty die dan ook zelf halen terwijl hij bleef beweren dat de join up heel goed, en dan daverend applaus.... jaja

die ruiter zen houding kan ik wel uitleggen. het was een ex jockey en zij gaan op die manier zitten en dan is het bijna onmogelijk om eraf te vallen. toch bij diegene die het al gewoon zijn dat paarden serieus bokken en dus al meer gewoon zijn. hij had ook een echt race zadel, het weegt dus bijna niets en zit de paarden niet in de weg, geen boom, geen harde delen in het zadel...

al bij al was het OK om het eens te zien en om een persoonlijke mening van monty zen werk te kunnen vormen. de man zelf vond ik heel erg symphatiek, zen methode vind ik een pak minder, maar op zich denk ik wel dat hij een hard voor paarden heeft hoor. hij pakt het gewoon op een manier aan die ik niet verkies.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Leuk, jullie uitgebreide verslagen met foto's ook nog. Ik heb zijn boeken gelezen, maar omdat de methodes van Parelli mij veel meer aanspreken dacht ik dat het voor mij beter was om er niet heen te gaan. Toch is het leuk dat er zoveel mensen waren en er langzaam maar zeker steeds meer mensen geinteresseerd raken in NH. En om zo'n bekendheid in levende lijve te zien is ook wel gaaf denk ik. Weinig normals om me heen kennen de naam Parelli, maar Monty Roberts, ja die kennen ze allemaal! Het is een begin.....

Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    denk je dat hij voor alle dagen dezelfde paarden heeft gebruikt want ook zaterdag was er een paard bij dat gewoon niet kwam. een bruine hengst met grote witte bles over zen hoofd.
    Nee, dat kan ik me toch niet voorstellen, daar zou hij toch niet mee wegkomen. In ieder geval heb ik de bruine van jouw foto's niet gezien.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    die ruiter zen houding kan ik wel uitleggen. het was een ex jockey en zij gaan op die manier zitten en dan is het bijna onmogelijk om eraf te vallen. toch bij diegene die het al gewoon zijn dat paarden serieus bokken en dus al meer gewoon zijn. hij had ook een echt race zadel, het weegt dus bijna niets en zit de paarden niet in de weg, geen boom, geen harde delen in het zadel...
    Ja, ik vond t ook al erg op een jockey lijken. Maar het ziet er niet echt vertrouwenwekkend uit, iemand die op een paard stapt en erbij gaat zitten dat hij er niet af gegooid wil worden. Dat heb ik wel eens relaxter gezien.
    En ik was eigenlijk ook benieuwd hoe die paarden zouden reageren op een 'echt' zadel, vooral dat paard dat zich nooit liet opzadelen

Maar ik heb er geen spijt van dat ik geweest ben, je moet hem toch in het echt gezien hebben om dr iets van te kunnen zeggen.

Ik denk trouwens wel dat het concept van zo'n show niet geschikt is om echt met probleempaarden te werken. Hij had ongeveer een half uur de tijd voor een paard, en je zag gewoon dat er van alles bleef liggen wat beter wel opgepakt had kunnen worden. Nu ging hij toch wel voor het makkelijke effect.
    Ik vond het ook wel erg leuk dat ik een aantal dingen kon doorzien, dank zij Parelli.
    [/size]

Forumlid Dorien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Leeftijd
    43

Het zijn inderdaad wel steeds andere paarden. Kijk maar eens op http://www.cavaletti.nl daar staat het verhaal van de eigenaresse van moira, het paard met de beschadigde tong. Ik vond Monty erg symphatiek, zijn methode is niet heiligmakend, maar er kwamen veel goede dingen uit die show naar voren. Het dually halster vond ik ook wat minder, zeker als het verkeerd gebruikt wordt

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Nou ja zag, dat ziet er suf uit! Kan me voorstellen dat hij hem constant losser moest maken met zn hand. Bovendien werkt het lang niet zo direct en duidelijk in als een simpel touwhalster.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

hmm, en als je hiermee naar voren trekt, dan trekt dit halster zich dus ook samen rondom de neus? Dan 'trekt' het als het ware dus ook naar achter. Vaag!

Ik heb eens de video gezien waarop hij het halster ging demonstreren. Daar werd echt flink aan gerukt (dus geen steady pressure...)
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

oh, dat deed hij op de demo ook regelamatig, flinke harde rukken en dan even stoppen en dan weer opnieuw...

Actief Forumlid Carla's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ook ik ben zondag geweest, maar was nou niet zo onder de indruk.
    Mij was ook opgevallen dat hij het halster na elke correctie weer met de
    hand goed moest doen. Er werd inderdaad behoorlijk gerukt aan het halster.
    Leek me dus 3 keer niks voor het paard.
    Weet in ieder geval 1 ding zeker voor mij geen Monty Roberts

Aangemeld
    Apr 2004

[quote="Callippo"]hmm, en als je hiermee naar voren trekt, dan trekt dit halster zich dus ook samen rondom de neus? Dan 'trekt' het als het ware dus ook naar achter. Vaag!

Ik heb eens de video gezien waarop hij het halster ging demonstreren. Daar werd echt f]

Hoho, niet TE kritisch. Hij hing er ook af en toe even met zn hele gewicht aan, als dat niet steady is..

Maar inderdaad, welke kant je ook op trekt, dat halster knijpt in de neus.
    [/size]

Dank voor alle verslagen, interessant! Ik blijf bij Parelli. Maar het boek van Monty zelf vond ik echt mooi, hoor.

May the horse be with you!

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Jahaa, Shy Boy is toch zo'n schattig verhaal!
    Ik ben zaterdag ook bij Monty geweest. Vond het toch altijd zo'n schattige, intelligente man. Ik vind hem nog steeds schattig, hij heeft zo'n hoog opa-gehalte. Maar dat halster viel me flink tegen.
    Wat ik ook erg jammer vond is dat hij tijdens het voorprogramma (een paard met een trailerlaad-probleem) dezelfde grapjes maakte als bij het volgende paard met zo'n zelfde probleem. Erg jammer, ik moet eigenlijk bekennen dat het het geld eigenlijk niet waard was...
    Started!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Leuk, deze verslagen van Monty Roberts. Ik had op zich ook wel willen gaan, maar ik had het geld er niet voor over en zo krijg ik er toch nog wat van mee.
    Maar wat ik me na het lezen van zijn boeken, en nu nog steeds afvraag: wat doet hij nog meer behalve die join up? Oké trailerladen door het paard eerst telkens achteruit te zetten, net zo lang tot het paard dat beu is en zelf vraagt of hij de trailer in mag.
    Maar wat doet hij verder met paarden? Hoe traint hij ze verder?

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

geen flauw idee marja, die vraag had ik mezelf ook al gesteld. meer dan in het verslag staat krijg je niet te zien op zijn demo. join up, lange lijnen en draaien met het hoofd van hem af, friendly game, opzadelen en dan een ruiter erop...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten