Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: wat voeren jullie op de wei?

wat voeren jullie op de wei?

mijn paard is nogal kieskeurig,kreeg eerst pavo vital maar dat at ze dus echt niet,nu kreeg ze al een tijd slobber van subli met fokkerijmineralen van subli (ze is 1,5) ,dit is bijna op en ik vind het erg lastig om te geven,zou liever muesli geven,maar wel iets met zo min mogelijk rotzooi erin,vitamine korrels erin hoeft niet want ik heb de fokkerij mineralen nog,en als ik daar een papje van maak en dat door de muesli doe dan krijgt ze dat ook binnen.

bix eet ze niet graag dus als jullie een goede muesli of granenmix weten.

alle tips zijn welkom,het gaat om een jaarling die dag en nacht op de wei staat en gras of hooi eet.

Re: wat voeren jullie op de wei?

Ik heb muesli van Subli.. ben hier wel tevreden over sophie vind het erg lekker
    hiervoor had ik emmer van exueslie ofz dat vond ze veel lekkerder maar is best duur, en is volgens mij alleen maar in emmers te verkrijgen..

welke muesli heb je?

Wilma
    Guest

Hoi bij http://www.paardnatuurlijk.nl hebben een goed voorbeleid - (vind ik!!) Heel logisch zoals ze het neer hebben gezet.

Onze paarden worden helemaal niet bijgevoerd. Ze hebben alleen voor de mineralen een natuurlijke liksteen. Die hangt overal waar ze water kunnen drinken. Verder krijgen ze dus alleen maar gras 6 tot 8 uur per dag. (Dit omdat ik niet wil dat ze te dik worden) Soms langer maar dat ligt aan het suikergehalte, en als ze mooi op gewicht zijn of we hebben wat meer getraind met ze mogen ze wat langer.
    En 'smorgens en s'avonds - dus voor de nacht - krijgen ze hooi. Ieder een grote zwarte ton vol.
    Biks hebben paarden alleen maar nodig als ze hard werken, is puur krachtvoer. En kruiden ??mmmmmm ik weet het niet. Keek gisteren op de website van Erik Laarakker en die heeft specifiek voor natuur van het paard - de vijf elementen, water vuur aarde metaal en hout. Het is afgestemd op je paard.
    De commercie heeft weer leuk ingespeeld op al die mensen die paarden hebben, maar ik geloof er niet zo in.
    Heb in de pyreneeen een week gereden we reden zo'n 7 uur op een dag. Paarden kregen alleen s'morgens biks als krachtvoer erbij. s'Nachts konden ze grazen. Waren wilde paarden, en die zagen er gezond uit!!!!!!!!

een paard wat in de groei is helemaal niks bijvoeren durf ik ook niet aan.

en buiten dat,ik vertrouw nou niet zo erg op de kwaliteit van het gras en hooi in nl om mijn paard daar van te laten leven eigenlijk.

Wilma
    Guest

Ik heb net mijn veulen de nu tweejarige Luna aan Nienke verkocht. Haar heb ik ook nooit bijgevoerd. Je kunt haar op haar forum zien, ziet er super gezond uit, heeft nooit wat gemankeerd, hoeven, tanden, vacht alles is super gezond. Maar ik kan de kwaliteit van je gras niet beoordelen. Paarden hebben minder nodig dan je denkt.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Zou een paard in de groei zeker bijvoeren, hoogzomer niet nodig, maar zo over een maandje als de voedingswaarde van het gras weer wat minder wordt, dan zeker. Als ze het goed deed op de Subli slobber, dan kan je misschien de muesli van Subli porberen. Ik voer de structuurmuesli, dat vinden ze erg lekker. Je hebt ook een andere muesli, maar die ken ik niet. Deze is wel duur op het moment: 14 zoveel voor een zak van 15 kg. Ik mix het met ponybrokken en een schepje IJslands Zeewier, en ze smikkelen het graag naar binnen.
    In de opfok kreeg Vash basisbrokken van Zeeman.

heb ik nog een andere vraag,mijn paard staat nu samen met 1 ander paard in de wei,er staat erg weinig gras en helaas aardig wat onkruid.
    we hadden hooi gekocht om bij te voeren,aan het begin deden we 1 baal per dag (zijn 20kg baaltjes) met zn 2en,dit ging toch steeds wel op.
    nu is echter het probleem dat het andere paard wat dik wordt en ze zijn nu terug gegaan naar 1/2 baal voor 2 paarden,dus 1/4 baal per paard,maar mijn paard begint nu al dunner te worden (in een weekje tijd)het liefst zou ik onbeperkt hooi geven,maar ja,als het andere paard daar te dik van wordt,wat moet je dan?
    moeten ze dan apart staan?dat wil ik ook niet eigenlijk......

veel krachtvoer erin stoppen wil ik ook niet,ze krijgt nu 200gr slobber met fokkerij mineralen per dag,ze hebben de beschikking over een himalaya liksteen maar daar doet ze niks mee.
    hoe kan ik nu voorkomen dat ze toch te dun gaat worden?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Misschien kan jouw paard iedere dag even een uurtje of 2 x een uurtje apart (andere kant van het draadje) om extra hooi te eten?

nee dat gaat niet lukken helaas,we komen allebei savonds en kunnen ook echt maar 1x per dag komen.

misschien dat ik anders iets van lucerne bij kan voeren,maar ik geloof dat daar weer veel eiwitten inzitten toch?mn paard heeft toen ze op lang gras stond nogal last van bultjes gehad namelijk.

zouden jullie anders bij een jaarling niet meer bijvoeren?ze heeft wel een liksteen,en als ze wel echt dun gaat worden dan gaan we gewoon weer hooi geven.
    vraag me af of ze die biks ed nou echt nodig heeft,maar ik twijfel aan de kwaliteit van het gras in nl,en dan helemaal in dat van onze weide omdat het niet bemest is (ja met paarden mest,mesthoop wordt 1x per jaar uitgereden ) en er veel onkruid groeit en het gras maar dunnetjes....

de slobber is inmiddels op,ik heb vandaag dus verder niks gegeven.

ik heb besloten om het is aan te kijken hoe het gaat als ik niks bij voer.

als ze te mager wordt dan ga ik weer hooi bij geven,maar op zich kan een jong paard beter iets aan de dunne dan aan de dikke kant zijn natuurlijk.

ik kon geen keuze maken uit een biks of muesli,en na wat ik op de site van pn las heb ik besloten om het is een tijdje zonder bijvoeding te gaan doen,ze hebben wel een hymalia liksteen tot hun beschiking,is deze goed of zouden jullie voor een andere kiezen?

ik heb nog wel de fokkerij mineralen van subli (dit is een grof poederachtig iets) zal ik dit nog blijven geven,of zal ik dit ook helemaal weg laten?

als ik het wel blijf geven,waar kan ik dit dan het best mee vermengen?het is trouwens nog wel goed voro jaarlingen,maar ze is al bijna twee.....anders hebben ze ook nog de sportmineralen,maar ik twijfel of ik het niet net zo goed bij enkel gras en hooi kan laten.

dit is het trouwens:

Mineralen- en vitaminentoevoeging
    SubliŽ Fokkerijmineralen
    ? De geadviseerde dosering SubliŽ Fokkerijmineralen voorziet in een adequate
    aanvulling van mineralen, spoorelementen en vitaminen.
    ? Draagt bij aan een glanzend haarkleed en sterke, gezonde hoeven.
    ? Ter ondersteuning van gezondheid en weerstand, ook na een periode van
    ziekte.
    ? Rantsoensituaties waarin SubliŽ Fokkerijmineralen heel goed passen zijn:
    - Ruwvoerrijke en matig krachtvoerrijke rantsoenen
    - Ruwvoerrijke en krachtvoerarme rantsoenen
    - Weideseizoen
    ? Bij fokmerries:
    Ter ondersteuning van de vruchtbaarheid en de ontwikkeling van het
    ongeboren veulen.
    ? Bij hoogdrachtige merries:
    Voor een juiste aanvulling van de extra hoge behoefte aan spoorelementen,
    om een optimale start van het veulen te ondersteunen en ter voorkoming
    van OC.
    ? Bij dekhengsten:
    Ter ondersteuning van goede dekprestaties en een sterk en soepel beenwerk.
    ? Bij veulens en jaarlingen:
    Voor een gezonde groei en ontwikkeling van gewrichten en skelet en daarmee
    minimalisering van de kans op OC en OCD.
    Adviesdosering/Gebruiksaanwijzing:
    Aanvullend op het rantsoen
    Volwassen merries (0-8 maanden drachtig): 100 gram per dag
    Hoog drachtige merries (vanaf 8 maanden): 100-150 gram per dag
    Zogende merries: 100 gram per dag
    Hengsten: 100 gram per dag
    Veulens, pony’s en jaarlingen: 50-70 gram per dag
    Mineralen:
    Calcium 145 g
    Fosfor 70 g
    Natrium 100 g
    Magnesium 40 g
    Chloride 155 g
    Spoorelementen:
    Koper 800 mg
    IJzer 2400 mg
    Mangaan 1200 mg
    Zink 2000 mg
    Cobalt 6 mg
    Jodium 6 mg
    Selenium 6 mg
    Vitaminen:
    Vitamine A 270.000 IE
    Vitamine D3 54.000 IE
    Vitamine E 3.000 IE
    Vitamine B1 150 mg
    Vitamine B2 150 mg
    Vitamine B6 120 mg
    Vitamine B12 1200 ?g
    Pantotheenzuur 150 mg
    Niacine 600 mg
    Foliumzuur 120 mg
    Biotine 3000 ?g
    Vitamine K3 30 mg
    Choline 3600 mg
    ß-caroteen 200 mg
    Voor aanvullingen van specifieke voedingsbestanddelen zoals mineralen, spoorelementen en vitaminen, zijn twee producten opgenomen
    in het SubliŽ assortiment. SubliŽ Fokkerijmineralen en SubliŽ Sportmineralen zijn producten met een uitgebalanceerde samenstelling
    van mineralen, spoorelementen en vitaminen voor gezonde, sterke en vruchtbare paarden en paarden die sportprestaties leveren.
    Ze bevatten chelaten, de modernste generatie spoorelementen die garant staan voor een betere benutting en het hoogste rendement.
    SubliŽ Fokkerijmineralen zorgt voor een optimaal resultaat van uw fokmerries, veulens, opfokpaarden en hengsten. SubliŽ Sportmineralen
    is ontwikkeld voor veelvuldige, langdurige en gezonde prestaties van uw sportpaard. SubliŽ Sportmineralen bevat hiervoor naast
    spoorelementen en vitaminen ook elektrolyten die de vochthuishouding na een zware inspanning kunnen corrigeren en een specifieke
    gistcultuur om de kans op storingen in het verteringsproces in het maagdarmkanaal te verkleinen. Deze SubliŽ producten hebben
    door een speciale behandeling een gekorrelde structuur, zijn daardoor extra smakelijk, niet stoffig en dus gebruikersvriendelijk. SubliŽ
    Paardenmineralen zijn compleet, in de juiste verhouding en in goed opneembare vorm, daarmee werkt u aan een optimaal resultaat!

Jouw paardje heeft ( bij een volwassen gewicht van 500 kg ) 4450 VEP ( voeder eenheid paard ) en 380 VREp ( gram verteerbare ruwe eiwitten ) nodig.

Als we nou kijken naar het weiland en je hebt een weide met goed dik gras (koeienweide) waar je paard een hele dag opstaat, ( Dus geen schraal stukje land ) kom je per kg gras droge stof aan 145 VEP en VRep 24.

Jouw paard met een gewicht van +/- 350 kg ( schat ik, kan er ferm naast zitten natuurlijk ,maar dan roep je maar eens ) moest 4450 VEP en 380 VRep binnenhebben.

Als jouw paard 34 kg gras eet komt ie aan z'n VEP ( voedereenheid paard ) en zit ie al behoorlijk over z'n VRep. (Mag 3x zo hoog zijn , dus da's geen probleem. )

Even ter verduidelijking: een volwassen paard kan op zo'n weide bijna 3x zoveel opeten als ie nodig heeft.

Ik denk dat jouw paard dus ruimschoots voldoende heeft!

dank je voor je uitgebreide antwoord!

de hoeveelheid gras is erg weinig en het is erg kort,dus erg veel krijgt ze niet binnen.

inmiddels eet ze de pavo vital wel,en daar krijgt ze nu dagelijks een handje van (Ongeveer 30gr) ze zou tussen de 50-100gr moeten hebben maar ik vind dit zat,wil het ook niet overdrijven.

Succes ermee!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten