Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: stalbenen?

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

stalbenen?

Gisteren avond kwam Raf antheunis om de paardjes te bekappen bij ons. Ik roep alle paarden zet ze op stal of in het schuilhok, geef ze een handje voer en ik zie casandra staan met twee dikke achterbenen... Was al helemaal in paniek... Want wat heeft die nu weer gedaan om zo'n dikke benen te hebben? Het lijkt wel of het stalbenen zijn en dat voor een weidepaard ?

't is wel zo dat er niet mee gewerkt wordt, maar dat is al een maand zo en ze is te dik, maar ook niet overdreven dik. Ze krijgt 's morgens enkele korrels te eten (nog geen handje vol) en 's avonds net zo (eigenlijk is dat puur om haar te lokken zodat die jonge van m'n tante haar vriend komt eten... die is nl wat te mager).
    De laatste dagen is het wel vrij warm en staan ze bijna continu onder het schuilhok omdat ze anders worden opgevreten door de dazen. Ze krijgen dagelijks vers gras bij. Geen ganse stukken... We doen eigenlijk aan een soort strookbegrazing. Onze wei is afgezet met prikpaaltjes en elke dag krijgen ze ongeveer een anderhalve meter gras bij verdeeld over 3 paaltjes. (over de hele breedte van het weiland staan ongeveer een 10 paaltjes).

Zou dat kunnen dat ze stalbenen heeft? Of kan dit een voorteken zijn van hoefbevangenheid?
    Ik kan aan geen van haar benen wondjes ontdekken, maarja een miniscuul wondje kan wel al genoeg zijn om een onsteking te veroorzaken.

Had geen thermometer in de buurt, dus 'k zou eigenlijk ook niet weten of ze koorts maakt. Ze ziet er wel vrij goed uit. Ze loopt gewoon rond, ze loopt niet stijf of stram en haar eetlust is nog helemaal ok.

edit: [size=99px]Volgens mij heeft m'n paard gewoon iets tegen Raf! Ze flikt altijd van die dingen tegen de tijd dat hij langs komt [/size]

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Re: stalbenen?

niemand die al zoiets meegemaakt heeft?

Mijn vorige paard had vaak stalbenen. Zij stond gewoon in een pension en van 8 uur 's ochtends tot 4 uur 's middags op de wei. Als je haar niet iedere dag ging rijden of longeren had ze al stalbenen. Er zijn paardjes die daar gevoeliger voor zijn denk ik, geen idee. Heb je een foto waarop ook goed het verschil is te zien met de andere benen?

(was in mijn nog normal tijd )

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Wat vondt Raf ervan dan Willeke. Volgens mij is dat voor een paard van de leeftijd van Cassandra toch echt niet normaal.
    Wat gebeurder als je haar even 1o minuutjes of zo beweging geeft.
    Als het zo blijft zou ik even overleggen met de da dan weet je meer.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Kan het niet met het vreselijk warme weer te maken hebben?

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Ik denk ook aan het warme weer...
    Ik dacht niet dat dikke benen een voorteken zijn van hoefbevangdheid.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Stomme vergelijking misschien, maar met dit warme weer zijn mijn enkels ook dikker dan normaal. Ik hou water vast en volgens de dokter is dat niet schadelijk.

Zoals ik dus al zei, stomme vergelijking mens - paard. Maar t'is maar om een voorbeeld te geven wat warm weer doet.

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

veearts is gisteren avond geweest. Of het warme weer de oorzaak is kon hij niet zeggen, maar overbelasting kan al héél zeker niet vermits ze al anderhalve maand stil staat...
    Volgens hem zou de peesschede een beetje geïrriteerd zijn, maar niet onstoken want dan zou haar been warm moeten aanvoelen, wat niet het geval is. Voor de zekerheid heeft hij wel ontstekingsremmers gegeven. Vanochtend was het ietske beter.

Ik durfde haar geen beweging geven, dus weet niet of het dan afneemt, maar 'k mag er wel mee rijden van de veearts dus misschien morgen eens zien of 'k haar wat beweging kan geven en eens zien of het dan afneemt.

Volgens hem zouden paarden die dit eenmaal gehad hebben, hier gevoeliger aan zijn en het meermaals krijgen, maar zolang ze niet kreupelt is er niets aan de hand. Van het moment ze zou gaan kreupelen dan moeten er foto's gemaakt worden.

Wat ik wel straf vind is dat dat juist hetzelfde been is als waar vorig jaar dat spronggewricht opgezwollen was... Ook rond deze periode en ook vanzelf weg gegaan... Maar toen liep ze wel wat mank....

Raf kon het niet zo goed plaatsen... Hij dacht eerst aan een hoefzweertje dat naar buiten zou gaan komen ofzo, maar dat leek hem niet erg waarschijnlijk, van de warmte dacht hij ook niet. Ze had in ieder geval geen blokkade en hief haar been ondanks dat het dik was toch goed op en heeft geen enkele keer getrokken of hem dreigen te trappen (wat ze voorheen eigenlijk wel altijd probeerde). Volgens hem leek ze zeker geen pijn te hebben... Maar dat zag 'k al omdat 'k ze gisteren avond had zien rondcrossen in volle galop en ze echt aan het spelen was in de wei...

Dusjah afwachten en hopen dat het overgaat...

Bladwijzers

Forum Rechten