-
Forum Meubilair
NH leren, met welk paard?
Stefanie is van plan om weer serieus aan de slag te gaan met de level 1 en 2. Toevallig waren we Shiva en een ander paard uit de wei aan het halen en ik merkte op dat het andere paard moeilijk te sturen was. Shiva gaat op een lichte aanwijzing om, opzij, achterwaarts, enz. Heel handig als je meerdere draadje door moet met meer dan 1 paard in je handen.
Maar die andere, man, die moest je gewoon omduwen enzo.
Toen begon Stefanie zich af te vragen of ze nog wel wat kan leren als ze met Shiva aan de slag gaat. Shiva kan en weet al zoveel, daar is eigenlijk geen uitdaging aan. Problemen komen we niet echt tegen. Alleen het feit dat je links dus alles ook met je stem moet doen en het dus eerst rechts onder de knie moet hebben. En het enige wat links niet lukt met grondwerk is zijwaarts. Maar dat gaat ook al steeds beter.
Shiva is een lb, zeer confidente pony. Ze is nergens van onder de indruk, fase 4....boeiend. We merken gewoon steeds meer dat het allemaal eigenlijk gewoon lekker gaat en ik heb zelf echt niet meer de behoefte om verder te gaan.
Dus nu eigenlijk de vraag. Is het voor Stefanie niet beter als ze een ander paard pakt om mee te Nhen? Een paard dat veel rb is en waarbij je dus echt leert van problemen ed. Wat zeg maar meer een uitdaging is.
Ik wil graag jullie mening/visie horen.
-
Forum Meubilair
Re: NH leren, met welk paard?
Als je het allemaal nog moet leren, is het het fijnste om dat te doen met een paard dat niet teveel problemen geeft. Want je bent in het begin al zoveel bezig met: waar sta ik, hoe geef ik de juiste hoeveelheid druk, hoe is mijn lichaamshouding, mijn energie. Dus dat Shiva het allemaal al makkelijk doet, is alleen maar een voordeel. Je leert tenslotte ook het beste rijden op een ervaren paard, en niet op een groen of probleempaard.
Als het dan met Shiva allemaal lukt en Stefanie snapt wat ze waarom en hoe moet doen, is het tijd voor grotere uitdagingen met minder meewerkende paarden.
-
Actief Forumlid
Tja, ik weet niet hoe ver Stefanie zelf al is?
Als ze het zelf allemaal nog moet leren, is een hittepetit die voortdurend op zn hoede is voor monsters die er niet zijn bijzonder lastig om mee te werken.
Ik ben zelf ook begonnen met een heel fijne, gemakkelijke pony. Behalve dat hij stronteigenwijs was, ging het allemaal super. Ik kon zelf rustig de pony met allevier zn benen opknopen in de leadrope, zonder dat hij daarvan schrok. Zo kon ik mezelf ontwikkelen, en nu werk ik vrijwel zonder moeite ook met paarden die wél overal monsters in zien.
Groetjes, Lacuna
-
Sorry, maar kan je me nog even een keer vertellen wie Stefanie is
?? Hoe oud enzo? En hoveel ervaring met paarden?
Eerste ingeving: ze kan heel veel leren van een paard dat de games al doorlopen heeft. Want dat het met jouw allemaal goed lukt, wil niet zeggen dat dat haar ook lukt? Jij wil er niet echt meer mee verder, zij vindt het misschien wél leuk om er verder mee te gaan?
-
Ik zou ook kiezen voor het makkelijke paard, wetende wat ik nu weet 
Net zoals de anderen zeggen, het is juist fijn om een makkelijk paard hebben om mee te leren. Level 1 is immers voor het mens, niet voor het paard.
Zelf ben ik wel begonnen met een moeilijker jong paard. En zonder heel goede begeleiding had ik het niet gered.
Nu is het niet gezegd dat het andere paard ook zo in elkaar zit als de mijne, of stefanie zoals ik, maar het moeilijke paard is over het algemeen juist niet voor beginners. Het begin is al moeilijk zat en dan is het prettig om een paard te hebben wat het allemaal al een beetje weet en niet ongeduldig wordt als jij weer eens loopt te prutsen.
-
Forum Meubilair
Stefanie is mijn zus(je) van 22. Zij is 3 jaar geleden begonnen met Shiva omdat ik vanaf toen niet meer elke dag wilde gaan ivm de jongens enzo. Ze is wel al vanaf jongs af aan met paarden bezig.
Ze kan heel goed met Shiva overweg, maar het vertrouwen is er nog net niet helemaal. Shiva wilt bv nog niet met haar alleen het erf af. In de bak gaat het wel helemaal goed.
De games kan ze in principe goed doorlopen met Shiva. Ik denk dat we zowiezo ook maar eens moeten kijken hoe het gaat als ze echt regelmatig bezig is. Want dat doet ze nu nog niet.
Wat mij aan het twijfelen bracht is het feit dat Shiva echt totaal niet meer onder de indruk is van de games. Maar dat is dan denk ik een kwestie van meer uitdagingen erin gooien. Meer variatie met obstakels ed.
Bedankt voor jullie reacties. Het helpt me even om de dingen van een afstand te bekijken en dan toch een beslissing te nemen. Ik twijfel altijd zo snel aan mezelf.
-
Actief Forumlid
Ik zou het niet weten. Ik zou met het moeilijke paard starten. Daar heb je denk ik het meeste aan wat betreft leerrijk zijn. Het duurt misschien wat langer tegen dat je iets onder de knie hebt, maar je krijgt ook meteen al wat problem-solving onder de knie, en ik denk dat dat er best van in het begin in zit. Zeker omdat je zusje blijkbaar al wat gedaan heeft denk ik dat het niet heel erg zal zijn. Moet er wel bij zeggen dat ze dan best genoeg begeleiding krijgt (pakketten lezen, mensen die verder zijn dan haar die eens komen, eventueel af en toe een lesgever). En als iets niet lukt op het moeilijke zou ik gewoon dan terugvallen op de makkelijke tot het daar vlot
.
Xjes!
NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
Ryona, Kalinine en El Amore

Forum Rechten