Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Verzakte slokdarm, dringend steun nodig.

Verzakte slokdarm, dringend steun nodig.

Oh god waar moet ik beginnen. Ik heb al verteld dat Vikkja (> kinderboerderij) samen met nog 2 paardjes staat. Éen daarvan is Leika, een fjordje van ongeveer 4 jaar. Ze is haar hele leven al ziek geweest, is bij lange na niet hoog genoeg voor een fjord, en heeft geen enkele vorm van spierontwikkeling. Je kunt al haar ribben tellen, en ondanks haar enthousiasme richting mensen staat ze meestal vrij lusteloos in de wei. Elke mogelijke soort voeding die er in gaat, komt er vloeibaar weer uit, en nooit hebben ze een fatsoenlijke diagnose kunnen stellen "gewoon een misbaksel." was het commentaar. Een paar dagen terug voor de zóoooveelste keer een DA erbij gehad. Dit keer is de diagnose hoogstwaarschijnlijk een verzakte slokdarm, waardoor ze haar voedsel nooit goed heeft kunnen verteren. Mij is door de DA (via via) verteld dat ze er op dit moment redelijk aan toe is, maar dat de kans nihil is dat ze beter wordt.. Ik heb de hele dag google afgespeurd, en elke topic in 'medisch' op NHforum gelezen, maar ik kan níks vinden over een verzakte slokdarm. Ik wil zo graag weten waardoor het verzoorzaakt wordt, waarmee ik haar lijden wat kan verlichten, en of de prognose echt zo beroerd is... Ik heb altijd stoer geroepen "dat 't beestje geen broodwinner is, en ik me er in dit geval beter niet aan kan hechten" nooooou bij deze is wel duidelijk dat dát in elk geval niet gelukt is... Ik zál en móet haar helpen..
    kennis is macht, en macht is geaccepteerd leiderschap.

Re: Verzakte slokdarm, dringend steun nodig.

Bedoelde je DA misschien gastroptose?
    Misschien kun je Utrecht bellen voor een telefonisch consult of raad.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Als het beestje er al heel haar leven zo slecht aan toe is, vraag ik me af wát nou diervriendelijker is? Al die onderzoeken of een humaan spuitje. Klinkt misschien heel wreed, maar wat heeft het beestje er voor baat bij? "Misbaksels" bestaan nou eenmaal. In het wild zouden deze dieren 'gewoon' opgegeten worden en niet in leven blijven.

Je hebt helemaal gelijk trea. Het liefst zou ik dat ook zien. Maar ik krijg als 'verantwoordelijke' voor dit probleem met een keihard feit te maken: Ze is gekocht om geld op te brengen, en als ze dat niet werkend kan, moet het op een andere manier. Wat óf verkoop, óf slacht betekend.. Ik vind het afschuwelijk. Aan de andere kant hoop ik gewoon verschrikkelijk dat er íemand is die zegt "Oh maar dat is best te verbeteren." Ze lijkt zolang ze rustig in de wei mag staan best gelukkig, ook al heeft ze weinig energie..Het scheelt zoveel dat ze -zo is mij vertelt- zeker weten geen pijn heeft, ze krijgt alleen geen voedingsstoffen binnen. Misschien dat iemand een fijn weide-maatje in d'r ziet. Tot die tijd wil ik gewoon alles voor d'r doen wat ik kan. Die nuchtere fries van een DA heeft vast niet aan alternatieve oplossingen gedacht, dus je weet maar nooit. Althans, dat hou ik mezelf voor. Kan wel janken =\

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Dat is niet fijn. Misschien even zoeken op de engelse woorden "horse oesophagus"?
    Dan komen er ook een hoop links tevoorschijn, misschien staat daar iets tussen wat je zoekt...

Heel veel sterkte!
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Thanks

Is het dan geen optie om te zorgen dat ze die broodnodige voedingsstoffen niet op een andere manier binnen krijgt? Zoals een papje (ik veronderstel dat vloeibare dingen niet zo'n probleem zijn??) of een prik ofzo?

Zelf ben ik geen voorstander van een dier in te laten slapen... Kan je zelfde zeggen over alle handicapte mensen . Als ze pijnloos is, en gelukkig, en er misschien een manier gevonden wordt voor extra energie...

Xjes!
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Uhuh. Hoewel die mogelijkheden voor een nieuwe eigenaar zouden zijn. Ze zal nooit genoeg energie / spierontwikkeling hebben om voor een kar op de kinderboerderij te lopen. Heb de verschillende termen even gegoogled, maar gastroptose heeft iets met de maag te maken, wat bij Leika niet het geval is, en ook met 'horse oesophagus' komt er niet echt een uitleg over wat een verzakte slokdarm nou precies is =( Ahja, zodra de opzichter terug is overleg; houden we haar (ondanks dat ze geld kost, in plaats van opbrengt), is verkopen een optie, of is het einde verhaal voor Leika.. -zucht-

Actief Forumlid Vulcan's Avatar
    Aangemeld
    May 2008
    Leeftijd
    42

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Suusida
    ze krijgt alleen geen voedingsstoffen binnen.
    Heb een tijdje op een springstal gereden, daar was ook een paardje die geen voedingsstoffen binnenkreeg en zichtbaar vermagerde, echt enorm snel! Hij was ook heel lusteloos, bij t rijden en los of in zijn stal.
    De eigenaresse is er mee naar de dierenkliniek in Gent gegaan, daar hebben ze allerlei onderzoeken gedaan, hij heeft daar weken gestaan en ze hebben niks speciaal gevonden, buiten dat hij geen voedingsstoffen opnam.
    Uiteindelijk hebben ze zijn voeding zo aangepast en supplementen gegeven zodat hij wél voedingsstoffen opnam, hij is terug enorm verdikt en was weer vol energie!
    Dus ik denk dat ze in een kliniek wel zullen weten wat te doen! Er waren bij dit paard ook al verschillende veeartsen geweest en die hadden ook vanalles voorgeschreven maar niets hielp.

Mja het probleem is dat álles wat je haar voert in die slokdarm blijft hangen, waardoor het niet fatsoenlijk verteerd wordt. Leika heeft bijna alle mogelijke soorten voeding zo langzamerhand gehad..Ze heeft hier al jaren last van. Hoop nogsteeds dat er iemand is die zegt "Oooooh maar dáar weet ik wel een oplossing voor." de kliniek heeft namelijk gezegd dat er géén oplossing is, maar ik dacht misschien nemen die de 'alternatieve' geneeswijzen niet mee in hun berekening..

Wilma
    Guest

Je zou Erik Laarakker eens kunnen bellen die zit in de Bilt. Is een holistische dierenarts en die meet. Hij is erg goed. of Mariette Kelfkens is van dezelfde orde. Zij zijn mijn dierenartsen en hebben zowel bij onze honden als bij onze paarden zoveel goed werk gedaan.
    http://www.holistische dierenarts.nl kom je uit bij Erik Laarakker of Den Hoek dat is zijn praktijk. Het is zeker de moeite waard. Succes

Zelf ben ik geen voorstander van een dier in te laten slapen... Kan je zelfde zeggen over alle handicapte mensen
    Ho-ho, je gaat nu wel héél kort door de bocht. Ik heb het over kwaliteit van leven en nodeloos laten lijden.
    Hè bah Elineke, ik wérk nota bene met gehandicapte mensen. Vind dat een totaal andere discussie.

Ik snap je standpunt Suusida. Hoop dat je een oplossing vind die voldoet.
    Succes!

Nogmaals bedankt iedereen Een holistische dierenarts is zeker een goed idee, hopen dat daar 'budget' voor is..Dat wordt uit eigen zaak wat veel voor een student Laten inslapen is voor mij nu nog geen optie; Ze heeft op dit moment geen pijn, ze is alleen voor ons niet 'nuttig' (god daar heb je dat vieze woord weer..), en omdat ze de héle dag alleen maar in de wei staat, wat in mijn ogen niet echt..helpt, leek het me voor haar fijn om richting NH te gaan. Zoals het er nu uitziet gaat ze van ons de basis mee krijgen, om daarna als gezelschap / voor grondwerk te worden aangeboden. De afwijking die ze heeft gaat er per definitie voor zorgen dat ze na een x-aantal jaar gaat aftakelen, dán komt een spuitje in zicht.. En tjah, mensen kun je niet met dieren vergelijken. Gedeeltelijk wel, maar 't is hetzelfde als ons spreekwoord appels met peren; tis wel allebei fruit, zoals mens en dier bijde zoogdier zijn, maar daar houdt het ook op..

Bladwijzers

Forum Rechten