Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 37

Topic: kan een pessoa kwaad?

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re: kan een pessoa kwaad?

Heb je misschien tips waarmee ik haar achterhand meer onder komt aan de longe ?
    ALs je die pessoa niet gebruikt, gooi die longeerlijn er dan ook maar uit.

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door paardenlover
    Ze heeft hem gisteren voor de eerste keer aangehad, in het begin had ze er schrik van, omdat het tegen haar benen kwam
    Het was juist daarom dat ik het vroeg
    Ik ken de pessoa niet zo goed, dus wou weten of hij wel goed is voor je paard, maar als het mijn paard meer irriteerd dan helpt, doe ik hem meteen weer weg hoor
    Begrijp ik het goed? Je kent iets "niet goed" maar gaat het evengoed tóch aan je paard knopen?
    En daarná pas info over de werking vragen?
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

die waarom was niet op die hulpteugels bedoeld maar op
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Ah ok, maar ik ben daar niet ingelogd
    Dat zou ik dan maar snel doen .

Wil mijn paard helemaal niet forceren, daarom vraag ik dus of jullie tips hebben om haar achterhand onder te brengen aan de longe

Mijn moeder kent het wel, en heeft mij hierbij geholpen...
    Ik wou gewoon weten of het kwaad kon voor je paard, en of jullie tips hebben om het zonder te doen...

senna,venus en kenzy

Aangemeld
    Apr 2005

Heb je misschien tips waarmee ik haar achterhand meer onder komt aan de longe ?
    In het dagboek van Sandra en Shanna staan veel tips over gymnastiserende oefeningen zonder bijzetten. Voornamelijk werken aan de hand en loswerken.

Als je ermee om weet te gaan is de Pessoa best een werkbaar hulptuig.
    Maar voor de Pessoa, en alle andere hulp- en bijzetteugels geldt: het is een HULP. Daarmee bedoel ik dat je in bepaalde gevallen wel een hulpteugel kunt gebruiken maar dat dan ook uitsluitend moet zien als een middel om een paard van een bepaalde houding bewust te maken als je dat op een andere manier niet voor elkaar krijgt.
    De Pessoa bv is inderdaad een teugel waarmee je je paard een soort van lichaamsbewustzijn kunt aanleren, vooral van de achterhand omdat langs de achterbenen tenslotte een lijn loopt.

Het vervelende van dit soort teugels is dat veel mensen het gebruik ervan zien als een soort middel om een bepaald plaatje te creëren waarvan ze denken: zó moet dat paard lopen. Sluit hem voor en achter op binnen een tuig en je krijgt 'vanzelf' een paard wat gaat ondertreden, de rug loslaat en het hoofd naar beneden doet. Maar zo werkt het helaas niet en jammergenoeg wordt een hulpteugel dan bijna vanzelf een dwangteugel.

Zelfs als je bedreven bent in het gebruik van de Pessoa of andere hulpteugels, dan moet je in feite ook in staat zijn om de opvolging van het gebruik van die teugels te doen. Je kunt een paard dus wel even in een bepaalde houding 'proppen' maar als je hem daarna weer volkomen uitelkaar laat vallen, dan heb je niks bereikt.

Het lijkt me veel zinvoller om dan in eerste instantie goed te leren longeren. Of, wat misschien nog wel beter is, met dubbele lijnen leren werken. Met dubbele lijnen kun je een paard ook leren wat een beter achterhand gebruik is. Ik weet niet waar je woont maar wellicht zijn er in je omgeving wel cursussen te volgen. Daar leer je zelf veel van, je paard vaart er wel bij en de Pessoa kan blijven op de plek waar je 'm gevonden hebt: in het rommelhok.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Dank je, eindelijk iemand die TIPS geeft
    Mijn moeder gebruikte de pessoa veel, en weet hem correct aan te doen, wou hem ook niet voor altijd gebruiken hoor, maar zoals je zegt, en middel om een paard van een bepaalde houding bewust te maken, van zodra ze een beetje begrijpt dat het makkelijker loopt op de achterhand, verdwijt ie weer
    nog even een vraagje, weet je een site waar ik kan lezen over het gebuik van dubbele lijnen...
    Want ik woon in Liedekerke , en hier worden nooit cursussen over paarden gegeven
    nogmaals bedankt over de tip

senna,venus en kenzy

Aangemeld
    Apr 2005

Mijn moeder gebruikte de pessoa veel, en weet hem correct aan te doen, wou hem ook niet voor altijd gebruiken hoor, maar zoals je zegt, en middel om een paard van een bepaalde houding bewust te maken, van zodra ze een beetje begrijpt dat het makkelijker loopt op de achterhand, verdwijt ie weer
    Vast wéér een blonde vraag mijnerzijds : wat maakt dat je jouw pessoavragen dan niet aan je moeder stelt? (in plaats van aan vreemde mensen op een NH-forum).
    Mams kan dan ter plekke de situatie bekijken en al haar kennis delen...

omdat ik niet vraag hoe ik hem moet gebruiken, maar omdat ik vraag of het kwaad kan of niet!

senna,venus en kenzy

Ik weet niet zo 1-2-3 een site, behalve die van Piet Bakker - hij geeft lessen met de dubbele longe.
    Op zijn site is echter niet veel informatie te vinden over het werken net de dubbele lijnen, wel heeft hij één of twee DVD's waar je de instructies wel op kunt volgen. De link naar zijn site is: http://www.lipizzaners.nl

Er zijn zowel in het traditionele als het Nh-wereldje overigens best wel instructeurs te vinden die kunnen helpen met het lange lijnen werk. En er zijn ook wel wat boeken te vinden over longeren en lange lijnen-werk.

Ligt Liedekerke waar jij woont in België? Het klinkt zo Vlaams, maar misschien is mijn Nederlandse topografische kennis wel niet zo goed! Mocht je inderdaad in België wonen, dan is het een idee om 's contact te maken met Josepha Guillaume van Equihof; ik denk dat zij goed thuis is in het NH gebeuren in België en je wellicht in contact kan brengen met de juiste instructeur. http://www.equihof.be

Succes in ieder geval!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

ik woon inderdaad ik België
    echt waar, BEDANKT !!!
    Zal zeker eens zien of ik les kan nemen !

senna,venus en kenzy

Aangemeld
    Apr 2005

omdat ik niet vraag hoe ik hem moet gebruiken, maar omdat ik vraag of het kwaad kan of niet!
    De manier waarop je iets doet of nalaat maakt, of iets kwaadkan!

De werkwijze die jij hier beschrijft...:

hey iedereen, Heb een tijdje geleden een longeer-pessoa gevonden in de schuur...
    <snap>Ze heeft hem gisteren voor de eerste keer aangehad, in het begin had ze er schrik van, omdat het tegen haar benen kwam
    Maar na een tijdje liep ze meer ontspannen )
    ... kan zeer zeker kwaad, wanneer je eigenlijk liefst een *relatie* en *communictie* met je paard wilt.
    Het is maar net wat je wilt.

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Tjee zeg!
    Het lijkt hier verdorie bokt wel!

Iemand stelt hier een vraag die niet in "het straatje" past, en hoppa, iedereen op zn kop.
    Alsof je niet eens een fout mag maken zeg! bah!

Paardenlover:
    De tips van Marianne, daar sluit ik me bij aan.
    Daarnaast kun je eens kijken op http://www.vrijheidsdressuur.info Daar wordt namelijk op een hele duidelijke manier uitgelegd hoe je het beste kunt beginnen met werken aan de lange lijnen. (even doorklikken naar "dressuur aan de lange teugel")
    Veel succes!
    Groetjes, Lacuna

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Ik ga gewoon antwoorden op de vraag die je stelt: Kan het kwaad of niet?

In mijn ogen kan het gebruik echt kwaad als je het niet deskundig gebruikt. Hetzelfde geld voor een auto of zelfs een mes Eender welke met je paard, dus ook met clickertraining, vrijheidsdressuur,.... kan compleet zijn doel voorbij en schade aanrichten als de uitvoering niet goed zit.
    Ik ga met Marianne mee, wil je dat ding toch gebruiken zoek dan eerst uit hoe het te gebruiken is.

Maar een kleine tip, misschien kan je met andere oefeningen, zonder dit hulptuig hetzelfde doel bereiken.

In België zijn ondertussen ook al wel wat mensen actief die je hierbij kunnen helpen hoor.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Nee, een Pessoa kan geen kwaad mits... Hij op de juiste wijze tijdelijk ingezet wordt (en dan bedoel ik echt kort, paar weken ofzo).
    Ik heb Linde indertijd (revalidatie van zware rugblessure) een paar weken af en toe naast de fiets meegenomen met dit ding en dat heeft weldegelijk een positief effect gehad. En oke, ik weet natuurlijk niet hoe de revalidatie was verlopen als ik hem niet gebruikt had, maar ik weet wel zeker dat hij geen kwaad heeft gedaan.
    Gelukkig ligt hij nu al bijna zes jaar ongebruikt in een doos

Edit: oh ja, ik deed het in overleg met en onder begeleiding van een fysio, osteopathe en dierenarts.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

ok, ik gebruik hem nu vooral om haar bewust te maken van het gebruik van haar achterhand...
    Ze is vroegen mishandeld geweest en is gedwongen om met haar achterhand heel ver onder te brengen, wat haar waarschijnlijk veel pijn heeft bezorgd wan ik het begin had ze er veel schrik van...
    Ik heb hem nog maar 1 keer gebruikt, enkel in stap, om haar reactie te zien op dat "ding" achter haar kont
    Op het einde liep ze meer ontspannen, met het hood goed omlaag en haar rug kwam een beetje losser, nog niet hoe het zou moeten, maar ik heb haar toch heel veel beloond toen
    hem afgedaan, en dan draf en galop zonder de pessoa
    Maar ik ga hem ook niet eeuwig gebruiken hoor, eens ze weet dat haar achterhand gebruiken prettig kan zijn ipv pijn, gebruik ik hem niet meer
    µµµµµµmijn moeder heeft me gezegd om het eens te proberen, en ik had het aan mijn lesgeefster gevraag en zij zei dat ik het mocht doen, dat het misschien wel ging helpen, maar dat ik het heel rustig moet opbouwen, zeker 1 week enkel stap

senna,venus en kenzy

Bladwijzers

Forum Rechten