Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Paard zadelmak maken

Actief Forumlid Vulcan's Avatar
    Aangemeld
    May 2008
    Leeftijd
    42

Paard zadelmak maken

Ik vroeg me vandaag af: hoe maken jullie een paard zadelmak?
    En dan bedoel ik niet geduldig zijn, stap voor stap, je tijd nemen, niet dwingen enz. want daar ga ik vanuit dat je dat zowiezo moet doen.

Maar Parelli vind bv dat je niet mag longeren, doen jullie dat dan ook nooit? Ook niet in de beginfase van een paard zadelmak maken? (Ik weet ook wel dat niet iedereen Parelli volgt maar t is maar een voorbeeld he. )

Of het gebruik van hulpteugels, ik kan me voorstellen dat dat voor sommigen strookt met het natural-gebeuren, gebruiken jullie die ook nooit?

En er zullen misschien nog andere dingen zijn die in de 'klassieke' methode gebruikt worden die jullie niet gebruiken... (Zoals het bit maar das een discussie apart )

Om nu even mijn eigen paard als voorbeeld aan te halen: Sharoun is een Arabier en loopt van nature constant te 'sterrekijken'. Gedragen rug en ontspanning is dus ver te zoeken. (Ik rijd nog niet met hem trouwens)
    Ik wil zo niet op zijn rug kruipen, goed om hem helemaal naar de knoppen te helpen volgens mij. Hoe zouden jullie het dan aanpakken om hem eerst te leren nageeflijk te lopen? Ik ken eigenlijk geen andere manier dan longeren en hulpteugels gebruiken, dus ik ben héél benieuwd hoe jullie het zouden aanpakken!
    Shoot!

Re: Paard zadelmak maken

Bij het inrijden van paarden is het altijd belangrijk dat naast de juiste relatie ook de lichamelijke training er bij word gepakt.

Wij rijden paarden in volgens de PmP methode waar evenwicht en de juiste lichaamshouding zeer belangrijk is voor het veilig en ontspannen kunnen rijden. We rijden veel arabieren in ook arabieren die al eerder zijn geprobeerd in te rijden. Juist bij deze paarden is het aanleren van de juiste houding en bewust wording van hun lichaam zeer belangrijk. Hierdoor ontspannen ze en laten ze hun hoofd zakken en kunnen ze hun achterhand goed gebruiken.

Veel van deze oefeningen hebben te makken van zijwaarste en achterwaatse bewegingen met lengte buiging in het lichaam. Zonder hulpmiddel en vaak zelfs met enkel een touw om de hals.
    Op you tube bij paarden met plezier vind je meerdere filmpjes van inrij paarden.
    20 november clinic "communiceren" in Kootwijk. Mail voor meer info.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Inrijden vond ik bij mijn paard meer iets wat gaandeweg gewoon ontstond eigenlijk...
    Toen ik haar kocht heb ik eerst een half jaar een basis gelegd. Ja, met parelli, maar ook met gymnastiseren aan de hand en op de cirkel. Boeiend! wat parelli vind

Tussendoor regelmatig het zadel opleggen en ook gewoon met zadel grondwerken tot ze het zadel een normaal iets vond op haar rug. Met langelijnen leerde ik haar de teugelhulpen alvast aan, en met werken aan de hand de beenhulpen. Op een goeie dag stapte mijn instructeur een keer op Shanna en reed weg...
    Het half jaar daarop veel verder gegaan met grondwerk en 3 keer per week een kwartiertje stappen op haar rug. Toen ze haar balans helemaal had gevonden in stap en haar rug goed sterk was geworden van het gymnastiseren, zijn we pas begonnen met draf. 1,5 jaar na het eerste ritje op Shanna beginnen we pas met galop. Omdat we nu pas allebei het zelfvertrouwen hierin hebben/kunnen vinden.

Bit of geen bit? Bij Shanna doe ik allebei. Mn instructeur wilde graag dat ik haar wende aan het bit, dus inmiddels is ze daarmee bekend (let op: niet GEwend). Ik heb een tijdje voor mn eigen idee van veiligheid met bit gereden. Maar tegenwoordig doe ik alles met een touwhalster. Zeker voor de basis heb je een bit m.i. niet nodig.

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

ik heb het met casandra eigenlijk ook op de parelli manier aangepakt... gewoon begonnen met level 1, eigenlijk niet meer dan de basis gelegd. Ook het op en afstappen de eerste keren heb ik zo aangepakt. Daarna is ze naar een sportstal gegaan om verder ingereden te worden. Ze was toen nog niet van mij, ik verzorgde haar toen. Pas toen ze terug kwam van die stal heb 'k haar gekocht en zijn we weer op de parelli manier verder gegaan... Alleen het rijden niet zo... ik heb gewoon verder gereden zoals ze haar dat aangeleerd hebben, maar ben haar nu stilaan aan het omscholen
    Ze is nu 5 (wordt in april al 6) en 'k heb eigenlijk nog niet zo vaak met haar gereden... als 'k er het laatste jaar 10 keer mee gereden heb is het veel. We werken op dit moment aan het grondwerk level 2 en combineren daarbij technieken van chris irwin.

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

snowdon had ik gekocht als ingereden maar was niet zo ingereden als wij dachten, met andere woorden, hij rende weg voor het zadel en opstappen was helemaal drama.

ik ben gestart met level 1 en toen de basis er lag was ik wel van plan om ook te gaan gymmen voor ik er op ging, maar snowdon vond er echt niet aan, hij werd heel sjaggo en liep weg, dus ben ik maar gestopt met gymmen, dat komt wel als hij iets ouder is (hij is nu 4)

Ondertussen ben ik zijn angst voor zadels aan het verminderen door veel met het zadel te doen. Daarnaast heb ik ontdekt dat hij het wel goed vind als je zonder zadel op zijn rug zit dus stappen we nu 2 keer in de week een kwartiertje zonder zadel door de paddock.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2006

ik ben ook begonnen met Parelli en wanneer dit idd goed zat ben ik begonnen met grondwerk met halstouw of halster. Zijgangen en cirkels, wat ik over de jaren geleerd had van boeken en lezingen. Leslie Desmond, Irwin en ook wel gewoon van hoe ik vroeger paarden hielp inrijden op een dresuurstal. In het begin 1x per week gewoon ff opzitten en heel de winter 2x in de week buiten aan de hand aan alles laten wennen. Dan soms er gaan opzitten. Nu is hij 5 en zijn we begonnen met dressuur training onder het zadel, ontspannen lopen, voltes en rechte lijnen en overgangen. Galoperen doen we enkel op buitenrit op een recht stuk tot hij in stap en draf een heel goed evenwicht heeft.

Aangemeld
    May 2008
    Leeftijd
    42

Dat sluit allemaal ongeveer aan bij wat ik ook doe!
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    maar ook met gymnastiseren aan de hand en op de cirkel. Boeiend! wat parelli vind
    Gniffel! Ik longeer dus ook, en ik werk ook met lange lijnen voor het gymnastiseren.
    Verder grondwerk à la Parelli, en alles op het hondertste gemakje... We zien wel waar we uitkomen!

Verder niemand die hulpteugels gebruikt of verafschuwt? (mits goed gebruikt natuurlijk he)

ik heb geen probleem met hulpteugels, maar in mijn manege zijn er die ze idd verkeerd gebruiken, en bij hen verafschuw ik ze, zeker omdat hun paardjes goed lopen...

senna,venus en kenzy

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik heb nooit hulpteugels gebruikt, en zie er het nut ook niet van in eigenlijk. In combinatie met les en wat informatie van de dvd's van Chris Irwin blijkt het prima mogelijk te zijn om je paard te leren zijn rug los te laten ZONDER hem daartoe eerst te dwingen. De weg is iets langer, maar daar en tegen is het resultaat ook langer. Als je je paard kunt laten ontspannen zonder hulpteugels, leert je paard m.i. sneller hoe fijn dat loopt.

Mijn paard had een mega onderhals en verder niks, maar leerde in een paar sessies haar neus naar de grond te brengen, en begon dat vanaf dat moment ook steeds vaker in de wei te doen, omdat ze ontdekt had dat dat prettig voelde.

Aangemeld
    May 2008
    Leeftijd
    42

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    De weg is iets langer, maar daar en tegen is het resultaat ook langer.
    Dat de weg langer is maakt me niet uit! Ik ken gewoon geen andere manier dan met hulpteugels werken, vind het dus wel interessant. Over welke dvd's van Irwin heb je het dan? Kan ik eens googlen...

Bladwijzers

Forum Rechten