Ik vroeg me vandaag af: hoe maken jullie een paard zadelmak?
En dan bedoel ik niet geduldig zijn, stap voor stap, je tijd nemen, niet dwingen enz. want daar ga ik vanuit dat je dat zowiezo moet doen.
Maar Parelli vind bv dat je niet mag longeren, doen jullie dat dan ook nooit? Ook niet in de beginfase van een paard zadelmak maken? (Ik weet ook wel dat niet iedereen Parelli volgt maar t is maar een voorbeeld he.)
Of het gebruik van hulpteugels, ik kan me voorstellen dat dat voor sommigen strookt met het natural-gebeuren, gebruiken jullie die ook nooit?
En er zullen misschien nog andere dingen zijn die in de 'klassieke' methode gebruikt worden die jullie niet gebruiken... (Zoals het bit maar das een discussie apart)
Om nu even mijn eigen paard als voorbeeld aan te halen: Sharoun is een Arabier en loopt van nature constant te 'sterrekijken'. Gedragen rug en ontspanning is dus ver te zoeken. (Ik rijd nog niet met hem trouwens)
Ik wil zo niet op zijn rug kruipen, goed om hem helemaal naar de knoppen te helpen volgens mij. Hoe zouden jullie het dan aanpakken om hem eerst te leren nageeflijk te lopen? Ik ken eigenlijk geen andere manier dan longeren en hulpteugels gebruiken, dus ik ben héél benieuwd hoe jullie het zouden aanpakken!
Shoot!![]()
Bladwijzers