Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Mouthy paard

Mouthy paard

Ryan is altijd al een mouthy paard geweest, volgens Parelli een kenmerk van een LB paard.

De laatste paar dagen is het "mouthy" zijn erg extreem, hij zwaait met de cs in zijn mond en hapt naar de leadrope aan een stuk door.
    Vanavond na het SBW maar de dressuurzweep aan hem gegeven waar hij vol trots mee door de bak heeft lopen zwaaien.

Kan ik hier iets uit opmaken? Positief, negatief?

Of denken jullie.....
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Actief Forumlid Vulcan's Avatar
    Aangemeld
    May 2008
    Leeftijd
    42

Re: Mouthy paard

Ik volg even, ik heb ook zo'n knollie die liever zélf met de carrotstick loopt te zwaaien...

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Mouthy paarden kunnen erg leuk zijn, als je het in goede banen kunt leiden.
    Jij zou je paard bv kunnen leren apporteren!

Ik zou zijn behoefte om iets te pakken met zijn mond proberen om te zetten van iets negatiefs naar iets positiefs. Hem duidelijk maken dat iets vastpakken best mag, maar NIET nu en NIET dát.
    Een beproefde manier om je paard te leren dat de leadrope vastpakken NIET mag, is door het touw helemaal in zijn mond te gaan stoppen. Elke keer als hij de leadrope pakt ga jij het nog wat verder in zijn mond proppen. Dat vind hij natuurlijk lang niet zo leuk, en zo leert hij vanzelf dat leadrope opeten helemaal niet grappig is. Bied hem, als hij de leadrope wie loslaat bv een skippiebal aan om op te pakken en leer hem daarmee apporteren. \Voor je het weet heb jij een paard dat als een debiel achter de bal aanrent en hem vrolijk naar je terugbrengt!

Ryan lijkt me er wel zo een.

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Hoe meer Amir wil bijten (in CS, in LR) hoe meer gestresseerd hij is (geweest).
    Hij heeft het vooral nodig na een (zeer) moeilijke oefening, soms zelfs zo erg dat hij na een oefening zo echt aan het zoeken is om iets in te bijten (hij houdt zich dan in om niet in mij te bijten (oef)) maar als ik dan iets aanrijk dan is hij echt opgelucht.
    "Dromen komen uit..."

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Liesbet
    Hij heeft het vooral nodig na een (zeer) moeilijke oefening, soms zelfs zo erg dat hij na een oefening zo echt aan het zoeken is om iets in te bijten (hij houdt zich dan in om niet in mij te bijten (oef)) maar als ik dan iets aanrijk dan is hij echt opgelucht.

En ditzelfde merk ik ook aan Robje.
    Als wij langs het "Rob-etende-spook" moeten van de wei naar de stal en omgekeerd, is hij heel gespannen. Inmiddels gaat het iets beter, en loopt hij er fatsoenlijk langs, maar daarna MOET hij ook écht even de leadrope vastpakken. Ook net vóór het spook, als hij "weet" dat we er zo langs moeten, eet hij de leadrope op.
    Op zo'n moment is hij verder ook afwezig.

groetjes, Lacuna

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

dat is inderdaad een andere uiting van mouthy gedrag. Ik dacht vooral eigenlijk aan Sky en hoe ik het met hem aan zou pakken.
    Zeg es Marloes, wanneer krijgt Ryan ontzettende trek in de carrotstick? Na iets spannend? of misschien na iets saais?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    dat is inderdaad een andere uiting van mouthy gedrag. Ik dacht vooral eigenlijk aan Sky en hoe ik het met hem aan zou pakken.
    Zeg es Marloes, wanneer krijgt Ryan ontzettende trek in de carrotstick? Na iets spannend? of misschien na iets saais?
    Dat vind ik zo moeilijk om te zeggen, vandaar ook mijn vraag.
    Ryan doet het echt met vlagen, en dan dus ook dagen lang.

Maanden niet gedaan, wel een beetje normaal Ryan mouthy, maar dan in een keer weer heel extreem zoals nu.
    Hij beet van de week gewoon een heel stuk van een houten paaltje in de wei af.

Ik twijfel tussen frustratie/verveling maar in iedergeval niet na iets spannends.

Ryan en ik zijn samen met een pot appelstroop en dit ding aan het oefenen met apportern.
    [attachment=0:21564]Photo8.jpg[/attachment:21564]

Eerdaags krijg ik een video camera dan zal ik onze apporteren ala Els eens opnemen. (of iets wat er hopelijk op lijkt)
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Actief Forumlid Vulcan's Avatar
    Aangemeld
    May 2008
    Leeftijd
    42

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Liesbet
    Das inderdaad heel anders! Sharoun knabbelt juist aan alles als hij op zijn gemak is! Bij het poetsen in het touw of de paal, in de wei zijn eet- en drinkbak verslepen, het longeertouw, (poging tot) brievenbussen op wandeling en ga zo maar door... Als hij wat gestresseerd is of bang zal hij dat nooit doen.
    Ik heb hem een tijdje geleden dus ook leren apporteren, en hij weet wel dat als hij 'neen' hoort hij er moet afblijven, maar hij probeert toch nog alles in zijn mond te steken...

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ik ben benieuwd!!!
    "Dromen komen uit..."

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

een stuk van een paal happen???!!! ok, klinkt wel erg heftig ja... Heeft hij misschien toch nog last van zonlicht?

[quote="sandra"]een stuk van een paal happen???!!! ok, k]
    Ja, ook aan gedacht maar het gaat in de wei juist zo goed, dat ik me het bijna niet voor kan stellen.

[size=99px]Heb hem al weken niet meer in de wei zien schudden.[/size]

Mineralen/voedingstoffen tekort?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

verveling? mijn schuilstal is compleet opgegeten afgelopen winter. Maar dat gaat meer hapje voor hapje. geen hele stukken paal in een keer

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    verveling? mijn schuilstal is compleet opgegeten afgelopen winter. Maar dat gaat meer hapje voor hapje. geen hele stukken paal in een keer
    Das ook fraai. Begrijp wat je bedoelt dat echte knabbelen.

Het was bij Ryan wel een echte LB hap maar wel een f]/images/smilies/yup.gif[/img]

Bladwijzers

Forum Rechten