Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: staartriem

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

staartriem

Ik heb wel eens gelezen dat een staartriem bij gebruik "klappen" geeft in de ruggengraat. Dit omdat hij rukjes aan de staart geeft, en die is het verlengde van de ruggengraat. Klopt dat?

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re: staartriem

Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Maar als ik mijn boerenverstand erop los laat kan ik me er wel wat bij voorstellen. M.i. is een staartriem in eerste instantie een versiersel en pas in tweede instantie een hulpmiddel. Meestal is het een onnodig ding, en in de gevallen waarbij hij wel nodig is... tsja... Eerst nog maar eens met een goede zadeldeskundige overleggen?
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Maar als ik mijn boerenverstand erop los laat kan ik me er wel wat bij voorstellen. M.i. is een staartriem in eerste instantie een versiersel en pas in tweede instantie een hulpmiddel. Meestal is het een onnodig ding, en in de gevallen waarbij hij wel nodig is... tsja... Eerst nog maar eens met een goede zadeldeskundige overleggen?
    Van oudsher wordt een staartriem gebruikt om schuiven vh zadel tegen te gaan. Het show element gaat ff volledig langs mij heen.

Ik heb alleen ervaring met een staartriem bij mijn mentuig, en die klappert absoluut niet. Daar staat natuurlijk tegenover dat het schoftje, waar hij aan bevestigd is, stabiel ligt. De staartriem heeft bij een mentuig ook een andere functie (namelijk "de broek ophouden" ). Hoe dat bij een zadel is weet ik niet, ik ga altijd uit van het principe: als je een staartriem nodig hebt, ligt je zadel niet goed.
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

ligt je zadel niet goed
    OF heb je een shet???
    "Dromen komen uit..."

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Liesbet
    ligt je zadel niet goed
    OF heb je een shet???
    En ook dán ligt je zadel niet goed.
    Hoewel ik het met je eens ben dat het voor shetten vrijwel onmogelijk is om een goed passend zadel te vinden, en dat gedurende de seizoenen ook passend te houden

However, ik ben ook shet-eigenaar, en gebruik aan geen enkel zadel een staartriem. Heb één schuivend zadel gehad, en dat is terug de verkoop in gegaan.

Ik gebruik zelf ook een staartriem aan het mentuig, inderdaad om de broek op te houden. Ik weet niet hoe "strak" een staartriem aan een zadel hoort, maar ik heb mijn staartriem zo dat er een rechtopstaande vuist tussen de staartriem en het hoogste punt van zn kont past.
    Het enige moment dat de staartriem klappert, is als de pony gespannen loopt en de rug weggedrukt heeft, en dan weet ik meteen dat ik (meestal) teveel op de hand aan het rijden ben. Krijg ik het probleem niet opgelost (druk vrachtverkeer of veel andere paardjes vóór hem) kan ik de riem een gaatje losser doen, en dan is het klapperen weer weg.

Groetjes, Lacuna

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

En ook dán ligt je zadel niet goed.
    Hoewel ik het met je eens ben dat het voor shetten vrijwel onmogelijk is om een goed passend zadel te vinden, en dat gedurende de seizoenen ook passend te houden
    Ons probleem is opgelost met Wintec kids zadel
    Een super-zadel voor zowel Woepie als Bollie dankzij aan te passen flappen.
    "Dromen komen uit..."

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Tja, ik kan me ook wel iets voorstellen bij deze theorie, maar ik hoopte eigenlijk dat iemand hem kon ontkrachten.... Mijn kruising Haflinger heeft een flinke (hooi)buik. Ik rij hem met een Startrekk, met banaansingel. Maar hoe ik de kussens ook leg, het zadel schuift gaandeweg toch naar voren.
    Toch maar een staartriem gekocht, en het probleem is verholpen, maar ja als-ie nu last van z'n rug krijgt ben ik verder van huis. Hij loopt er goed bij, lijkt er geen last van te hebben, maar .... twijfel.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Ik zou er toch maar een goede zadelpasser bij halen (een onafhankelijke). Je zou ook eens kunnen bellen met Ninon Schutte, hoewel ik niet zeker ben of zij ook veel ervaring heeft met Startrekks. http://www.zadelatelier.nl
    Ik heb bij Ninon stage gelopen, en zij heeft met mij mijn eigen zadel 'aangepakt' en ik ben diep onder de indruk van haar kennis en kunde.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Dorien, bedankt voor de tip!

Bladwijzers

Forum Rechten