Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: gebruiksgemak van grote pakken kuil?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

gebruiksgemak van grote pakken kuil?

Ik zit erover te denken aankomende winter mijn 3 ponies voordroogkuil te voeren, maar ik heb ze nog nooit gehad. Ik heb dus een boel vragen.
    Welk formaat pakken is handig in het gebruik? Die hele grote balen van zo'n 300 kg, zijn die ronde nog hanteerbaar met 2 mensen? Kan je ze rollen? Als je ze open hebt gemaakt, kan je ze dan rollen waardoor je er stukken af kan trekken? Of die vierkante, zijn die verdeeld in plakken?
    Als zo'n groot pak aangebroken wordt, hoe lang is het dan houdbaar? En wat als er schimmel in zit, dan heb je 300 kg afval...

Is voordroog echt natter dan hooi? En hoe grof is het eigenlijk? Kan het door mazen van 5 bij 5 cm, of iets groter, getrokken worden? Als ik pakken van vorig jaar neem, is de voedingswaarde dan beduidend minder dan die van dit jaar?

Zijn kleinere pakken van 35-50 kg handiger, alhoewel die minder makkelijk te krijgen zijn?

Zijn er mensen die er ervaring mee of tips voor hebben?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: gebruiksgemak van grote pakken kuil?

Ik heb dit jaar voor het eerst kuil gevoerd uit vierkante balen. Dat beviel voor mijn 4 paarden super!
    Verplaatsen is alleen onmogelijk als je geen shovel hebt
    De balen zijn gesneden in plakken, wat het voeren erg makkelijk maakt. Ik voerde iets meer dan 1 plak per dag (ik had dan nog wel wat gras staan) Ik deed 10 dagen met 1 pak met 3 pony's en een veulen. Na 10 dagen was het hooi nog in een prima conditie, mits het goed droog bleef. Ik had er een zeil overheen (beide zijkanten een zware balk eraan om het strak te houden, en de kruiwagen tegen de voorkant aan gedrukt) .

Of het natter is, meestal wel. Ik heb 1 keer zulk goed hooi gehad dat het echt super droog was, maar net niet stoffig. Zulk goed hooi was helaas gauw uitverkocht en ik heb daarna natter kuil gehad. maar aangezien de paarden inmiddels steeds meer op kuil waren ingesteld gaf dat geen problemen.
    Het is volgens mij gewoon even grof als hooi, of fijner als je nat kuil hebt.

Je kunt zo'n 12 dagen met een opengebroken baal doen, dus of je kleine of grote balen gebruikt hangt af van het gebruik.
    Ik verbruikte normaal in 10 dagen 20 pakjes hooi, nu dus 1 baal, dus je zou kunnen zeggen dat 1 baal gelijk is aan 20 gewone pakjes hooi.

Ik voer balen van ong. 500 kg, daar doe ik 2 weken mee voor 3 paarden.
    Als je niet in het bezit bent van een shovel, is het misschien handig om de baal op een karretje te laten liggen.
    Zo kan je hem toch verplaatsen en het voer ligt niet op de grond.

Hoi,

wij hadden vroeger ook van die balen. Met ronde heb ik geen ervaring, maar die vierkante zijn best handig. Soms kan er wel eens een rot plekje inzitten, maar mijn vader nam die daar gewoon vantussen, zolang de rest niet aangetast is. En het rot hooi smijt je gewoon of op de composthoop of de mesthoop. Mijn vader liet ze ook gewoon stapelen onder de hangar, en nam gewoon een ladder om de bovenste open te doen, het hooi kwam vanzelf wel naar beneden ... Met een lange riek ofzo kan je ook makkelijker snedes van een hoge hooibaal nemen en moet je niet op een ladder staan sukkelen (hangt ook af van hoe je ze laat stapelen natuurlijk).

@ Mirel: Maar hoe krijg je dan weer de baal op het karretje? En je kan toch niet 20 balen elk op een karretje leggen?

Xjes!
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

nadeel van de verpakte balen is dat er soms een rotte tussen kan zitten en dan moet die echt helemaal weggegooid vaak!

De vierkante zijn handig omdat ze makkelijker in gebruik zijn, er komen namelijk gewoon grote plakken vanaf. Wel is het zo slim om de plak echt tot onder los te maken, anders wordt het een zooitje!

De ronde balen vind ik zelf minder handig, maar niet verkeerd ook, die wikkelen gewoon rond af. Dan moet je dus om de baal heen lopen om t maar even zo te zeggen. Wat ik daar onhandig aan vond was dat je een wikkel (ik noem het even zo) er niet altijd netjes afkreeg, dan blijft het aan de onderkant vastzitten, valt de volgende wikkel er alweer overheen en dan moet je dus steeds alles lostrekken.

Bij de vierkante heb ik dat niet zo snel..

Verder hoor ik vaker dat als je het afdekt het bijna 2 weken mee gaat zonder te gaan schimmelen.. wat wij doen is juist al het plastic erafhalen zodat het hooi droog ligt en zuurstof krijgt. Dan schimmelt het bij ons ook niet en dan heb je iets natter hooi bij het openmaken van de baal, maar daarna lekker droog, bijna zoals hooi

De ronde balen zijn opzich nog te rollen, maar das eigenlijk wel gevaarlijk want die dingen zijn echt HEEL zwaar. Beste is een shovel ofzo hebben of op een kar zodat je ze toch nog kan verplaatsen. Of gewoon laten lossen op de plek waar je ze ook 1 voor 1 kan opmaken..

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Elineke
    Hoi,

wij hadden vroeger ook van die balen. Met ronde heb ik geen ervaring, maar die vierkante zijn best handig. Soms kan er wel eens een rot plekje inzitten, maar mijn vader nam die daar gewoon vantussen, zolang de rest niet aangetast is. En het rot hooi smijt je gewoon of op de composthoop of de mesthoop. Mijn vader liet ze ook gewoon stapelen onder de hangar, en nam gewoon een ladder om de bovenste open te doen, het hooi kwam vanzelf wel naar beneden ... Met een lange riek ofzo kan je ook makkelijker snedes van een hoge hooibaal nemen en moet je niet op een ladder staan sukkelen (hangt ook af van hoe je ze laat stapelen natuurlijk).

@ Mirel: Maar hoe krijg je dan weer de baal op het karretje? En je kan toch niet 20 balen elk op een karretje leggen?
    Xjes!
    Je moet ze toch ergens ophalen en als je geen mogelijkheden hebt om ze zelf te tillen, dan kan je overwegen of je elke 2 weken een baal haalt.( en die laat je dan dus op de kar liggen)

Het is maar een idee hoor, ik heb het geluk dat we zelf balen maken en ook het materiaal hebben om ze te vervoeren.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Diesel_
    . Dan schimmelt het bij ons ook niet en dan heb je iets natter hooi bij het openmaken van de baal, maar daarna lekker droog, bijna zoals hooi

Dat hoor ik wel vaker mensen zeggen, maar volgens mij verdampt alleen het water, wat natuurlijk geen verkeerd bestandsdeel van voordroog is
    Het blijft voordroog en wordt nooit hooi, hoe droog het ook wordt als je het uitspreid, de zuren en gisten blijven er gewoon in. Maar ik moet toegeven ... het voelt wel als hooi en ruikt ook nog lekker.

Verder maakt het geen verschil

Hey,

Ik heb niet zulke hele goede ervaringen met voordroog uit in plastic verpakte balen. De verpakking beschadigd snel en dan kan de baal gaan rotten en schimmelen.

De kleine ronde baaltjes zijn over het algemeen makkelijker hanteerbaar en rotten minder snel. Voordeel is ook dat er in geval van een rotte veel minder afval is. Er is uiteraard wel relatief wat meer plastic afval e.d.

Houd wel de voedingswaarde in de gaten van de balen. Die ligt namelijk veel hoger dan bij hooi en staat bijna gelijk aan krachtvoer. Voor sobere rassen is het dus niet aan te bevelen.

Ik geef persoonlijk altijd de voorkeur aan grof stengelig, liefst overjarig hooi omdat daar het drogestofgehalte hoog is en het eiwitgehalte laag, in tegenstelling tot in plastic verpakte voordroog.

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik had vorig jaar een rotte baal, maar ik kreeg hiervoor gewoon een nieuwe toen ik even belde.

De kwaliteit verschilt wel ENORM! Ik heb van 3 leveranciers hooi gehaald dit jaar, en had kwaliteit van super droog tot kleddernat en vies. Het liefst kijk ik bij de leverancier even in een open baal. Vaak krijg je dan wel een aardig idee van de kwaliteit. Kapotte plekken (vooral tijdens het vervoer) dichtte ik direct af met tape. Dat ging altijd prima.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Een zwaar nadeel van ronde balen vind ik dat het voeren eruit zo lastig gaat. Ik zou hem niet helemaal af willen wikkelen omdat ik geen afdak heb, en dan is het echt met volle krachtig plukken eruit trekken. Dan is een plak van een vierkant baal een heel stuk makkelijker. Die vallen gewoon voorover uit de baal

Op de pensionstal waar ik sta hebben we ervaring met zowel de vierkante als de ronde balen. Persoonlijk is mijn voorkeur de vierkante, om dezelfde reden die Sandra ook al geeft: de plakken maken het voeren enorm makkelijk
    Bij ons hebben ze wel grof geschut (shovel etc.) tot hun beschikking. Ze leggen steeds een baal op een handkar, en die wordt dan langs de stallen getrokken, dat verdeelt snel en makkelijk. Het is zeker een pré als je een baal op zo'n kleine kar kwijt kunt, anders is transport bijna niet mogelijk. Omdat de plakken echter makkelijk als plak losvallen, kun je denk ik ook wel één of meerdere plakken met een kruiwagen verder transporteren zonder al te veel te knoeien
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Bedankt voor alle antwoorden!
    Ik heb zelf geen shovel oid, het zelf verplaatsen van grote pakken is dus echt onmogelijk begrijp ik. Ze krijgen nu hun hooi in een ruif. Het idee was de voordroog ook daarin te doen, of dat kan is wrs uitproberen. Alhoewel ze natuurlijk ook zo van het pak kunnen eten. De vierkante lijken me wel handiger.
    Waar ik wat bang voor ben is dat mijn paardjes straks misschien moddervet zijn. Het zijn sobere ponies, en ik wil ze wel onbeperkt blijven voeren. Ik dacht dat de voedingswaarde van oudere voordroog wat minder was dan die van echte "verse" kuil.
    Ik denk er nog eens over na.... maar ja, of het bevalt of niet moet je toch uitproberen. Het idee van een baal op een aanhanger halen is dan wel handig.

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Ik heb de ronde 120 kg baaltjes voordroog kuil.
    Ik voer dit nu ruim een jaar. en heb er nu nog 10 staan, maar ga straks weer terug op gewoon hooi. Ik voer vrij veel hooi omdat ik wil dat mijn paarden een groot gedeelte van de dag iets te knabbelen hebben als ze niet op de wei staan. Met dit voordroogkuil moet ik veel meer voeren omdat ze het sneller ophebben. Met grofstengelig hooi uit de ouderwetse baaltjes waren ze gauw een kleine 2 uur bezig om het op te kauwen. nu hebben ze het voordroog in een klein half uur op.
    Als ik meer ga voeren dan worden het kleine biggetjes dus dat is niet de bedoeling.
    Voor mij geen voordroog kuil meer, maar lekkere ouderwetse hooibaaltjes.

Bladwijzers

Forum Rechten