Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 35

Topic: [L1] Squeeze game <cap verplicht!>

Actief Forumlid monique's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Re: [L1] Squeeze game <cap verplicht!>

Ook wij zitten op de manege, en angela en ik waren om ze beurt grondoefeningen aan het doen.
    Ik was ans aan het verbeteren, en zij schreeuwde naar mij van je doet het verkeerd. Dan zie je al die mensen kijken van moet je dat nou zien.
    Nu heb ik er schijt aan, maar nou denk ik jammer dan, als ik zie hoe sommige met hun paarden omgaan ben ik toch blij dat ik aan Parelli doe. Die mensen staan maar te schelden en te vloeken tegen hun paardje, heb medelijden met die paardjes.
    Even een vraagje, je had het in je verhaal over een deken die je op de balk had gelegd, is hij daar niet bang voor?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Dan stormt ie op me af. Wat ik dan doe is lijdend voorwerp zijn. Op zo'n moment kan ik niets meer, behalve opzij springen en hem weer effe helemaal stil laat staan voor hem weer weg te sturen.
    Tanja doet zoiets ook wel eens, maar dan wanneer ik haar uit de wei wilde halen. Dan komt ze in eerste instantie vriendelijk op me af gelopen, en op het laatste moment doet ze haar oren in de nek en haalt ze naar me uit (bijten). Wat ik dan doe, is krachtig naar haar toe stappen en haar wegjagen (met armen, touw, cs of wat dan ook wapperen) en haar vervolgens aan het lopen zetten. Pas als ze zich dan onderdanig opstelt (oor naar me toe, hoofd laag, lippen likken), mag ze weer bij me komen maar ze moet dan wel buiten bijtafstand stoppen. Ze mag noooooit ongevraagd in mijn ruimte komen, en dat zou jij bij Borus ook niet moeten toestaan. Doe alles wat nodig is om hem uit jouw ruimte te houden!

Je weet nu dus hoe hij reageert en op welke momenten hij op je af wil komen stormen. Zorg dan dat je niet meer het lijdend voorwerp bent, maar dat je hem actief benaderd: zodra hij maar 1 mm op je af wil komen stormen, stuur je hem van je af en je gebruikt daarbij alle tumult die je maar nodig hebt om jouw ruimte te beschermen.

Echt irritant trouwens, die normal die ongevraagd met je balkjes gaat lopen sjouwen! Ik kan me goed voorstellen dat je ontzettend baalt van zulke ongevraagde bemoeienis, en dat je je al helemaal ellendig voelt als dat gebeurt op een moment dat je het zelf eigenlijk ook even niet meer zag zitten met Borus.
    Toch kan ik je maar 1 advies geven: trek je er niks van aan! Toen ik met Atli begon te Parelliën stonden mensen ook vaak raar te kijken. In het begin vertikte Atli de squeeze game ook. Ik had een strobaal neergelegd, en ik wilde dat hij eroverheen sprong. Nou hij bleef gewoon staan, of hij klom er overheen, maar springen, ho maar. Het zag er uitermate suf uit allemaal. Ik hoorde de mensen langs de bakrand ook smoezen: oh hij moet zeker springen, huh-uh-uh. Ik heb ze lekker laten smoezen en gedaan of ik ze niet hoorde; gewoon dooroefenen. Ja ik voelde me ook een enorme stuntel, ik twijfelde aan mezelf, voelde me voor schut staan. Maar toch ben ik gewoon doorgegaan en inmiddels gaat alles een stuk beter met Atli en mij, en bovendien: ik trek me niks meer aan van die mensen. Nog een pluspunt: zij trekken zich ook niks meer aan van mij. Ze zijn het wel gewend dat ik rare dingen doe, en we negeren elkaar gewoon.

Die normal bij jou had trouwens toch wel een puntje hoor, dat ben ik met de anderen eens. In deze fase is het best handig om de hindernis langs de bakrand te zetten, zo ben ik ook begonnen. Die rand geeft je net een extra steuntje, waardoor het makkelijker kan gaan. Ik begin zelf ook altijd met een hindernis bij de bakrand.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

hihi het forum is echt geweldig. Het is enorm bemoedigend als ik dit zo lees allemaal. Bedankt iedereen

Het is al beter geworden, het 'schamen' voor het stokkengezwaai. In het begin ging ik op bizarre tijden naar de manege, zodat ik alleen kon doorklooien zonder normals in zicht.
    En nu, omdat het rijden heerlijk gaat, is het toch leuk om goede reacties te krijgen (ook al is het dan van een normal haha). Daarom rij ik ook meestal wanneer het druk is, en ga ik grondwerken zonder publiek.
    Voorheen vond ik het al vreselijk wanneer mn zus keek. Die had echt het idee dat ze me moest helpen omdat borus mn eerste helemaal-van-mezelf pony is, dus moest ik parelli constant verdedigen.

@marja Ik zou idd véél beter mijn eigen persoonlijke ruimte moeten verdedigen. Het gaat de goede kant op, hij plukt en sjort al veel minder aan me, met name bij het poetsen/opzadelen. Maar om te springen en kabaal te maken omdat borus 1cm te veel heeft toegenaderd, dat 'durf' ik nog niet echt wanneer er een kudde dressuurruiters in de bak aan het trainen zijn.
    Ik weet niet waarom... Wat je dan krijgt, is dat ik wel consequent ben wanneer ik alleen ben, en niet consequent wanneer het druk is. hmmm.... foute boel dus. En vooral erg oneerlijk naar borus. En ik maak me er ook niet geloofwaardig mee bij de normals, als ik mezelf ga beperken door hun aanwezigheid.

Ik moet er echt aan werken. Als ik niet duidelijk ben in andere dingen, dan is het voor borus ook heel aantrekkelijk om een zooitje te maken van de squeezegame. In het begin ging dit dus heel goed, maar het kan best zijn dat hij toen wat overdonderd was, en dat hij nu door krijgt dat hij er makkelijk onderuit kan komen.

Normal had idd wel gelijk met dat balkje, maar ik ben dan misschien wat koppig. Naar borus (hij deed het voorheen wel, dus nu ook! hoop ik dan) en naar Normal.
    Ik laat de squeeze met de sprong even voor wat het is. Ik ga nu andere leuke dingen gebruiken, als zeiltjes of onder een wat lage garagedeur door (hey hier kom ik net op, misschien wel een leuke want er zit een garagedeur in de manege) Zo kunnen mensen ook zien dat ik heel iets anders doe dan "mn paard leren springen" zodat ze zich waarschijnlijk er minder snel mee bemoeien.

@monique, hij was niet bang voor de deken. Ik had eerder de squeeze gedaan met de deken en toen ging het heel goed. Ook kan hij er heel braaf overheen stappen/draven. ten minste nog iets wat goed ging

Bedankt dat jullie mee willen denken.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Hé Pais, het zijn niet allemaal "normals" hoor op de manege..... Ik Parelli er toch ook een beetje tussendoor? Maar ja, ik word misschien meer met rust gelaten, omdat ik ouder ben, of een andalusier heb, die een paar maanden geleden nog zo knettergek was, dat ik al respect kreeg omdat ik er uberhaupt mee om durfde gaan, of omdat ik ondertussen al aardig met level 2 op weg ben en het er niet meer zo knullig uitziet als in level 1.
    We hadden er al even over gebabbeld op de manege en ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb mijn level 1 ook grotendeels gehaald in stilte, op bizarre tijden, op een andere stal, waar het commentaar echt tien keer erger was dan op de manege.

Wel is het inderdaad makkelijker om de cavaletti eerst wel tegen de kant te zetten, dan hoef je zelf nog maar zorg te dragen voor één uitwijkmogelijkheid. Of misschien twee cavaletti's naast elkaar, want ik vind ze niet zo lang. Alicantino heeft één keer tot groot vermaak van iedereen spontaan een sprong gemaakt over een hindernis die nog in de bak stond, terwijl hij daar los rond liep, maar als ik het van hem vraag, gaat 'ie er ook liever voorbij en dat kan al heel makkelijk met die korte cavaletti's.

Ik bouw ook wel eens een laag sprongetje met de staanders voor de squeeze game, dat wil met die staanders prima, ze zijn niet zo hoog, dus kun je zelf snel je touw er ook overheen gooien als Borus springt. De sprong is dan breder dan met de cavaletti. Ik merk bij de cavaletti's dat een beetje inbuigen soms voldoende is om erlangs te kunnen, i.p.v. erover heen. Natuurlijk wil ik later Tino ook over een smalle ton kunnen laten springen, ofzo, als ik dat wil, maar dat komt nog wel.

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Ik wil hier ook nog eens proberen een tip te geven: het is misschien inderdaad wel handig om langere cavalletti, of twee naast elkaar, en dan kan je misschien zelf ook binnen die sprong staan, zodanig dat hij gewoon geen andere keus heeft dan erover te gaan. Zo eerst proberen en dan beetje bij beetje proberen om toch weer naast die sprong te staan. Snap je wat ik bedoel?

Wel erg vervelend dat hij dat vroeger wel deed en nu niet meer. Heb ik ook soms met Shiva. Maar dan moet je gewoon een stapje terug nemen (of twee ). En daarna gaat het met drie stappen vooruit. Dus zeker de moed niet opgeven hoor! Iedereen heeft wel eens dat het wat minder gaat. Maar na regen komt zonneschijn weet je wel?!

xxx julie

Aangemeld
    Nov 2004

@callista hihi nee idd niet alleen normals. Er zijn best een paar die het wel grappig vinden wat ik doe. Maar jammer genoeg kan niemand aan de roddeltirades van de Barkrukridders ontsnappen! Verder niets mis mee hoor, als ze maar niet met mn materialen lopen te slepen. Voor je het weet word dat touw een keer uit mn pootjes getrokken

@donderwolke Ik denk dat het niet de bedoeling is om in de sprong te gaan staan zodat borus er sowieso over moet. Ik bedoel, het is toch om je squeeze te testen? Als ik zo graag wil dat hij die spong over gaat, kan ik net zogoed zelf meerennen.

Tuurlijk gaat het straks vast weer beter! Misschien kan ik beter een soort constructie maken zodat er een stroomdraadje om me heen loopt op een halve meter afstand, met een accu op wieletjes achter me aan. Dát is pas operant conditioneren!

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    @donderwolke Ik denk dat het niet de bedoeling is om in de sprong te gaan staan zodat borus er sowieso over moet. Ik bedoel, het is toch om je squeeze te testen? Als ik zo graag wil dat hij die spong over gaat, kan ik net zogoed zelf meerennen.
    Weet ik wel, maar het is maar dat stapje terugnemen dat ik wil illustreren hé snap je. Dus eerst zo doen en dan beetje bij beetje er naast gaan staan, totdat ie het doorheeft dat hij er OVER moet .

xxx julie

Aangemeld
    Nov 2004

Ohw borus weet heeel goed dat hij erover moet! haha daarom heeft hij er zoveel voorover om erlangs te gaan!
    Maar ik snap wat je bedoelt. Ga ik proberen wanneer hij zn Omkegel-trucje weer oppakt als hij erachter komt dat hij er niet meer omheen kan.

Actief Forumlid Mister T's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Hoi Pais,

Ik weet nog niet zo veel van Parelli, ben zelf nog een beginner. Maar ik weet wel veel over mensen ik vroeg met iets af tijdens het lezen van jouw verhalen. Waarom dat? Nou, ik heb als geen anders gemerkt dat mijn eigen karaktertrekken (ik noem het maar even zo) reflecteren op mijn paard.

En ik lees het volgende in jouw tekst;

@marja Ik zou idd véél beter mijn eigen persoonlijke ruimte moeten verdedigen
    en daarna lees ik dit;

Maar om te springen en kabaal te maken omdat borus 1cm te veel heeft toegenaderd, dat 'durf' ik nog niet echt wanneer er een kudde dressuurruiters in de bak aan het trainen zijn.
    Ik weet niet waarom... Wat je dan krijgt, is dat ik wel consequent ben wanneer ik alleen ben, en niet consequent wanneer het druk is. hmmm.... foute boel dus. En vooral erg oneerlijk naar borus. En ik maak me er ook niet geloofwaardig mee bij de normals, als ik mezelf ga beperken door hun aanwezigheid.
    Lees ik het goed? Dat je voor jezelf soms ook een beetje moeite heb om jouw eigen persoonlijke ruimte af te bakenen? Het lijkt me dat je nu ook wijkt wanneer er andere mensen (dressuurruiters) je persoonlijke ruimte inkomen. Je past je nl. aan. Misschien is dit iets om bij jezelf ff te checken.

Natuurlijk kan ik er helemaal naast zitten, want ik ken je verder niet.

Enne, jij weet als geen ander hoe eerlijk jij voor je paard bent!

Succes verder!
    "We can not solve the problems that we have created with the same thinking that created them."

Albert Einstein

Aangemeld
    Nov 2004

Je hebt gelijk hoor! Ik pas me teveel aan. Kijk het is logisch om niet te gaan grondwerken wanneer de bak vol zit met 10 ruiters. Dat doet iemand die wil longeren ook niet. Maat toch probeer ik een beetje te handelen naar de standaarden van een normal. En dan bedoel ik vooral zo subtiel mogelijk zijn met mn lichaamstaal, simpelweg omdat ik me er druk om maak wat ze wel niet denken wanneer ik sta te springen en rond te zwaaien wanneer ik borus naar achter wil werken, terwijl het ook lukt met porcupine zone1.
    Als ik alleen ben, of ik ben aan het oefenen terwijl iemand toekijkt die er positief over is, dan straal ik een stuk meer zelfverzekerheid uit als wanneer ik kritische blikken krijg. En juist bij die kritische blikken wil ik zo graag dat het goed gaat, maar door mijn zwakke houding tegenover borus gaat alles mis.

Soms denk ik, waar héb ik het in hemelsnaam over! Wat maakt het uit wat ze van je denken. Maar het is nooit leuk om via anderen te horen dat je uitvoerig word afgekraakt in de kantine omdat je er een zooitje van maakt.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

ach joh, als jij straks level 3 haalt, dan win je alle wedstrijden van ze. waar maak je je druk om . Nee hoor, geintje, kan me het helemaal voorstellen. Toch heb ik er nooit wat van aangetrokken. Ik dacht gewoon van: wacht maar, straks staan jullie nog raar te kijken. En inderdaad, toen ik eenmaal verder was bonden ze wel in en gingen er zelfs een paar mee naar een demo.
    Keep smiling...

Aangemeld
    Mar 2005

Boris denkt waarschijnlijk dat jij jezelf soms ook wilt aanpassen als hij dat vraagt. Hij is er slim genoeg voor!
    "We can not solve the problems that we have created with the same thinking that created them."

Albert Einstein

Aangemeld
    Mar 2005

Voor de duidelijkheid, ik begrijp je wel hoor! Heb zelf ook op een manege gestaan. Je hebt soms geen andere keus dan jezelf aan te passen....

Albert Einstein

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    ach joh, als jij straks level 3 haalt, dan win je alle wedstrijden van ze. waar maak je je druk om . Nee hoor, geintje, kan me het helemaal voorstellen. Toch heb ik er nooit wat van aangetrokken. Ik dacht gewoon van: wacht maar, straks staan jullie nog raar te kijken. En inderdaad, toen ik eenmaal verder was bonden ze wel in en gingen er zelfs een paar mee naar een demo.
    Keep smiling...
    of het blijft zo en dan kan je er om lachen
    Ik durfde eerst ook niet in gezelschap van normals te grondwerken, dat gezwaai met die stokjes vonden ze allemaal maar raar.... nu zijn er mensen die klagen dat ik niet zonder hoofdstel in de bak mag rijden, omdat hun paard zo bang is van een carrotstick...nu lig ik dus echt alleen maar dubbel om dit soort mensen, zolang ik met mijn stok daar rondhobbel, blijven ze stilstaan en "rustig maar, rustig maar" tegen hun paard brabbelen
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Aangemeld
    Nov 2004

haha gelukkig ben ik zulke paarden nog niet tegen gekomen tijdens het rijden met CS. Maar bij ons op de manege is longeren op een halster verboden omdat er regelmatig paarden zich lostrekken en trammalant veroorzaken. Nou kreeg ik dus ook te horen dat ik wel effe het bit in moest doen tijdens grondwerk he.. Gelukkig was het oké toen ik vertelde dat ik onmogelijk met bit in kon doen wat ik wilde.
    Wel willen normals me vaak niet meehebben met buitenrijden als ik geen bit in heb, omdat ze bang zijn dat mn paard aan de kletter gaat en dat hun paard meedoet.

Bladwijzers

Forum Rechten