Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 35

Topic: [L1] Squeeze game <cap verplicht!>

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

[L1] Squeeze game <cap verplicht!>

Vandaag heb ik weer wat grondwerk met borus gedaan. Ik had het er een paar dagen geleden met een kennis erover dat ik het vaak wel eens mis om iets spannend of eng te vinden. Ik geloof dat borus me heeft gehoord

Hij was vandaag lekker wakker en ik besloot weer een keer squeezegame over een sprongetje te doen. Dat had ik een paar dagen geleden ook met die kennis (mellien, hier inmiddels ook aangemeld ) gedaan, maar na het rijden en dat ging heel braaf en makkelijk.
    Vandaag was borus nogal strijdlustig. Eerst was het heel laag, een rechtopstaand cavaletibalkje. Dat deed hij braaf, beide kanten op. Toen het hoger begon te worden (met een dekentje erover heen gelegd), kwam er wat meer weerstand.
    Rechtsom, zn goede kant, deed hij het braaf en vlot, zij het wel met oren in de nek en staartengezwiep. Na de sprong kon ik hem heel mooi terug laten komen of omdraaien, echt super.
    Maar als ik hem linksom wilde squeezen, dan draaide hij zn hoofd van me weg en knalt half stijgerend keihard met zn schouder mij tussen mn pilonnetjes weg. 1 keer presteerde hij het zelfs om me een paar meter vooruit te schuiven.
    Squeezegame door een smalle doorgang of tussen twee stoeltjes door, gaat verder heel goed, dus daar ligt het niet aan.

Op zo'n moment weet ik nou echt *niet* wat ik moet doen. Het werd een hoop gezwiep met de carrotstick en hij heeft af en toe best een lel gehad, maar daar geeft ie niks/weinig om. Hij draait dan vliegensvlug zn achterhand weg en kijkt me aan op een manier van: "Nog 1 keer en ik zal je dat afleren!" (ik moet er een keer een stripje van maken ) Als ik dan een lifedown doe, dan komt hij met oortjes naar voren op me af en is hij vriendelijk, reageert ook normaal op de andere games. Als ik op zo'n moment hem weer probeer linksom te sturen, dan ben ik dus het bokje.
    Als hij zo dichtbij komt en me omver kegelt, dan kan ik niets meer. Ik slinger als een vrolijk wapperend vlaggetje om zn hals en de carrotstick ligt verlaten ergens op een paar meter afstand. Bovendien heb ik 1 keer zn kaak tegen mn hoofd aan gehad, ik zag wel effe sterretjes. Op de dvd trailerloading zag ik ook dat dat paard Pat ook een paar keer op die manier omver wilde lopen, maar hij blockte dat met een flinke slinger aan het touw maar denk maar niet dat borus daar van onder de indruk is

Al met al vond ik het nogal een spectaculaire sessie Ik heb het wel afgesloten met een prachtig sprongetje linksom, maar wel terwijl ik constand zone 1 van me af aan het drijven was, met veel geklapper van de string. Op zo'n moment bestaat alles uit fase 4 lijkt het wel, want je hebt geen tijd om subtiel door je fases heen te gaan. Het is dat borus niet zo snel van streek is, maar ik voelde me toch lichterlijk schuldig.

(voor straf heb ik borus in de bak laten spelen met het dominanste paard van de manege. hehe die heeft hem wel effe laten rennen )

Ik hoop dat jullie misschien wat tips hebben
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: [L1] Squeeze game <cap verplicht!>

Mijn tip: wordt sneller en feller! Als je ziet aankomen dat hij jou omver gaat kegelen, doe dan iets. Als ik dit zo lees zal dat "iets" waarschijnlijk een flinke lel moeten zijn.
    Ik heb dit met Tanja ook een paar keer gehad met de squeeze game. Ze vond dat balkje eng en wilde er niet overheen; ze probeerde tussen mij en het balkje door te gaan, wat niet zou lukken zonder mij omver te kegelen. Aangezien ze nogal snel probeerde tussen mij en het balkje door te gaan, moest ik snel én fel reageren: een flinke lel met de cs op haar schouder. Dat weerhield haar ervan om mij om te kegelen.

Een gouden regel: geef net iets meer druk terug aan je paard dan dat hij aan jou geeft. Dus als hij langzaam jouw ruimte in dreigt te komen, geef je net iets meer druk terug om hem eruit te houden. Komt hij echter snel en met kracht jouw kant uit, reageer dan ook snel en met kracht.
    Ik vermoed dat je toch nog te zacht bent voor Borus. Sommige paarden kunnen echte tanks zijn; ze moeten dan ook zodanig behandeld worden als je wilt dat ze jouw persoonlijke ruimte respecteren.

Ik sluit me, als voormalige Leopardtank-eigenaar, geheel en kompleet bij Marja aan. Verdedig jouw bubble! Tip van Barbara bij de squeeze was nog: je wil dat je paard die denkbeeldige lijn achter je niet oversteekt: stel je voor je dat daar iemand staat waar je veel van houdt. Dan is het makkelijker alles te doen wat nodig is, om te voorkomen dat je paard over die lijn gaat!

Doe hetzelfde met je bubble, als je hem er voor jezelf (nog) niet uitmept, stel je dan voor dat er pal voor je nog iemand staat, waar je veel van houdt. Laat je Borus daaroverheen lopen?? Nee toch??

Dat hij na de squeeze met die oortjes naar voren naar je toe komt, klinkt mij een beetje in de oren alsof hij zegt: Zo, dat was lachen, en wat ga je nu doen om puntjes te halen?

May the horse be with you!

Aangemeld
    Nov 2004

Ojee, dus ik ben nog te softy. Ik vraag me af hoe het eruit ziet als je borus aanpakt zonder dat te zijn
    Als ik een lel geef, word hij alleen maar boos en pakt me terug. Dus ik moet blijkbaar wel heel hard en fel zijn om *respect* te krijgen/indruk te maken, maar dan ziet het er in mijn ogen toch iets meer uit als intimidatie.
    Net als je zegt mafhaf, hij leek er idd wel lol in te hebben. Ik eigenlijk ook! Bovendien lijken me dat de momenten dat als je daar doorheen bent, dat je gelijk weer meer respect hebt gekregen.

De denkbeeldige lijn achter je, is dat de lijn die haaks op de prong staat dan? Dan ga ik pilonnetjes neerzetten, want anders hou ik me daar weer niet aan.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Het is echt geen intimidatie! Ik snap wel dat je je misschien zo voelt maar je bent gewoon duidelijk, hier en NIET verder. Dat is heel fijn voor een paard aangezien zij duidelijkheid willen. Als paard A, paard B een mep verkoopt kijkt paard B ook niet zo blij . Maar het is wel duidelijk en dan is de rangorde staat ook weer vast.

Dus altijd je bubble beschermen !

Actief Forumlid monique's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Je kan ook om hem rustig te krijgen hard laten werken door eerst side-ways game en/of circling-game te spelen, zodat de squueze-game zijn rustpunt is. Elke keer als hij weer druk is speel je weer de circling-game. Op een gegeven moment kiest hij wel eieren voor zijn geld, als hij maar weet dat de squeeze-game zijn rustpunt is.
    Geef hem veel conform bij de squeeze, en druk bij circle. Ben benieuwd hoe het gaat.

Aangemeld
    Nov 2004

Monique hoe bedoel je presies? De circlinggame doet hij heel braaf, dus als hij vertrekt in een drafje, dan is het toch niet eerlijk om meer druk te geven dan nodig is? De sideways gaat nog heel slecht dus die doe ik alleen wanneer hij helemaal leftbrained is. En hoe kan ik veel comfort geven als hij me aan de kant gooit bij de squeeze? (zou borus wel willen! haha)
    Als hij wel goed sprong linksom, dan liet ik hem ook naar me toe komen en dan deden we een paar minuutjes friendly.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik denk dat het in dit geval niet zo zinnig is om een ander spel te gaan spelen met de bedoeling Borus rustiger te krijgen met de squeeze game. Hij speelt met de squeeze game nu gewoon een spelletje terug met Skey: zij wil dat ik over die balk ga, ik wil dat zij aan de kant gaat, eens kijken wie er gaat winnen. Als Skey dit spelletje wil winnen, is volgens mij de enige oplossing om Borus duidelijk te maken dat hij toch écht uit haar ruimte dient te blijven.

Aangemeld
    Nov 2004

Ik heet geen skey!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Sorry Pais, ik was effe in de war! Ik bedoelde jou dus.

Actief Forumlid monique's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Is het niet zo dat als de jojo en de side-ways game niet goed is, dat het andere ook niet perfect gaat?? Probeer eerst je side-ways goed te krijgen, want dat is een zeer dominant spelletje!!!!!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Wat je zegt klopt op zich wel Monique: hoe beter je paard zijwaarts en achterwaarts gaat, hoe beter hij de rest zal doen. Maar als je, zoals Pais, een duidelijk probleem hebt met de squeeze game, dan zou ik toch proberen het dáár op te lossen. Natuurlijk is het wel goed om extra aandacht aan de yoyo en sideways te besteden, dat zou Pais bv. als warming up kunnen doen zodat ze die sessie al wat extra aan het respect heeft gewerkt. Maar als ze dan uiteindelijk de squeezegame gaat doen, en Borus dreigt haar omver te kegelen, dat heeft ze toch tips nodig over wat ze dan het beste kan doen... en dat probeerde ik uit te leggen.

Pais, je schreef: als ik Borus een lel geef, wordt hij boos en pakt me terug. Wat doet hij dan precies, en hoe reageer jij daarop?

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Hij speelt met de squeeze game nu gewoon een spelletje terug met Skey: zij wil dat ik over die balk ga, ik wil dat zij aan de kant gaat, eens kijken wie er gaat winnen. Als Skey dit spelletje wil winnen, is volgens mij de enige oplossing om Borus duidelijk te maken dat hij toch écht uit haar ruimte dient te blijven.
    hahaha, word ik er weer tussen getrokken, wij hebben het ondertussen goed onder de knie hoor

Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja

Pais, je schreef: als ik Borus een lel geef, wordt hij boos en pakt me terug. Wat doet hij dan precies, en hoe reageer jij daarop?
    Dan stormt ie op me af. Wat ik dan doe is lijdend voorwerp zijn. Op zo'n moment kan ik niets meer, behalve opzij springen en hem weer effe helemaal stil laat staan voor hem weer weg te sturen.

Vandaag ging het, zo mogelijk, nog slechter. Hij liep me nu niet zo erg meer omver, hij verzon iets veel leukers. Hij sleurde me mee en glipte aan de andere kant van de sprong erlangs.
    Er kwam toen een normal de bak binnen lopen, en sleept zonder wat te zeggen mn balkjes naar de hoefslag. Ik was nogal verbaasd, huh..?
    Ze vond dat ik aan het aanmodderen was en dat ik steun moest hebben van de bakrand. Ze vond dat ik mn paard niet beloonde als hij het wel goed deed. Ze vond dat ik te hard was en dat borus te jong is voor de krappe wendingen en rondjes.
    Toen ik over parelli begon (ik had mn parellitrui aan, warempel ik schaamde me dood) liet ik voorzichtig de woorden respect en vertrouwen passeren, vond ze dat het hardstikke leuk is om een circuspaardje ervan te maken maar dat het leerproses jaren duurt en dat ik tegen de natuur in bezig was, omdat elk paard in het wild om het sprongetje heen zou lopen.
    Kortom, ik heb het flink op mn bord gekregen en ik voelde me helemaal depri. Ik was al geirriteerd omdat borus me te slim af was dus ik heb een beetje lullig gedaan over het bakhobbelen waar zij zich dag-in dag-uit mee bezig houd.

AAAAAH MANEGE IK WIL HIER WEG! Voorlopig doe ik dit dus alleen nog maar wanneer er niet veel mensen in de buurt zijn want nu gaan ze borus beschouwen als een arm zieltje.

Verder over de 'normal'tip, misschien kan ik idd beter het sprongetje tegen de bakrand zetten of 2 naast elkaar, want ze zijn erg smal die cavaleties. Ik doe het alleen wel als ik zeker weet dat dat mens niet in de buurt is, anders voelt ze zich misschien wel geroepen om zich vaker met me te bemoeien.

Kan me wel voorstellen dat je hier van baalt. Maar soms, (ik was r niet bij, maar soms..) hebben normals weleens een punt. Het kan best handig zijn om het sprongetje in dit stadium langs de bakrand te zetten: set him up for succes. Als hij dat eenmaal goed kan, kan je het sprongetje los zetten en dan verder uitbouwen qua respect.... Take the time it takes zodat je eerst meer respect bouwt, en dan pas (in aansluiting op jullie ontwikkeling samen) de moeilijkheidsgraad voor jullie beiden opvoert.

Makkelijk gezegd van een afstandje, ik weet het, maar jullie zullen allemaal wel merken dat iemand anders raad geven veeeeeeeeeeeel makkelijker is dan het zelf goed doen

May the horse be with you!

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten