Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 21 van de 21

Topic: help paard te dik

  1. #16
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: help paard te dik

    Misschien nog een late reactie maar ik wil toch nog reageren, ik heb een shetlander en zoals iedereen weet zijn dat echte freetzakjes, als het maar eten is.... Dus ik in het verleden allerlei tips gekregen: niet teveel eten geven... nog minder eten geven... hij wordt te dik... niet in de wei... allé de tips kwamen van alle kanten (dierenarts, hoefsmid, buren...) en ik dus heel spaarzaam met wat hij kreeg...

    Tot een aantal maanden geleden ik begonnen ben met het natuurlijk bekappen en ik het boek van Frans en Ilona heb gekocht... daar staat dus duidelijk in dat paarden veel ruwvoer nodig hebben in de vorm van kuil, hooi of gras...
    Omdat dit een heel ander licht op de zaak bracht ben ik dus onbeperkt beginnen hooi te geven en wat blijkt na een drietal maanden dat hij er nog nooit zo goed heeft uitgezien... Hij laat nu ook duidelijk hooi liggen omdat hij genoeg heeft gehad... Hij mag nu ook een aantal uren (6) naar de grote wei per dag (andere momenten staat hij in een paddock met schuilstal) en ook daar komt hij niet te dik van terug....

    Dus als ervaringsdeskundige zou ik zeggen zoveel mogelijk kuil/hooi zodat hij naar hartelust kan eten en dan wordt hij vanzelf magerder...
    De uitleg hiervoor is een beetje als bij ons met het dieten, als je jojo'd, dan weinig eten om op dieet te gaan dan gaat je lichaam de volgende keer als je terug meer eet reserves willen bijhouden voor slechtere tijden... dus regelmatig eten is beter....
    "Dromen komen uit..."

  2. #17
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: help paard te dik

    Daar trek ik toch mn twijfels bij. Ik denk dat het heeeel erg ligt aan het postuur van je paard. Ik hoef het niet te proberen om borus onbeperkt hooi te geven. Op zn vorige plekje voerde ik per voerbeurt 2 plakken, en dit 2 keer per dag. Hij stond overdag in het land waar nog redelijk wat gras groeide. Daarnaast kreeg hij amper krachtvoer, maar reken maar dat hij daar te dik van werd!!!
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  3. #18
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: help paard te dik

    Goed, voor Bollie werkte het zeker (en nog steeds) en hij was echt niet van de magerste....
    Doel is voldoende voer (dat ze geen freetbuien meer hebben), en beweging (in wei, paddock, ritten, spelen...)
    "Dromen komen uit..."

  4. #19

    Re: help paard te dik

    okeej

    dank je ga het proberen
    I LOve SHadoW

  5. #20
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: help paard te dik

    Laat iets weten of het lukt, ben echt benieuwd...
    "Dromen komen uit..."

  6. #21
    Actief Forumlid monique's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Den-Helder
    Berichten
    171

    Re: help paard te dik

    Shadow is erg 'snappy'met grondoefeningen maar niet met rijden, maar ze is nu bezig met de mama-papa techniek en het gaat nu al wat beter, maar meneer tilt zijn benen niet op.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •