Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: help paard te dik

  1. #1

    help paard te dik

    hoi allemaal

    shadow heeft heel erg de aanleg om snel dik te worden
    ik heb al verschillende dingen geprobeert. HIj ktijgt nu s, morgens een halve kilo biks en s, middags driekwart musli stumix en een beetje bix in z`n bal. Ik rij ong 1 uur per dag met grondoefeningen hij is nu nog steeds aan de dike kan hij krijgt een beetje kuil
    wat kan ik hem het beste geven??

    angela
    I LOve SHadoW

  2. #2
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: help paard te dik

    Een paard bij ons op stal is nu 2 weken van de bix af wegens een eiwit-overgevoeligheid. Hij krijgt een sportgranen-mix van Havens, en veel (niet heel vette) kuil. Hij is nu, na 2 weken al behoorlijk afgevallen! Dat was nou niet meteen de bedoeling, maar aan de andere kant: hij kon wel wat kilotjes missen....Hij krijgt 2 scheppen per dag. Misschien ook een idee voor jouw paard?

  3. #3
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: help paard te dik

    Ik denk dat het goed zou zijn om hem een beetje meer ruwvoer te geven en minder krachtvoer. 1 uur per dag is nu niet zoveel om echt zo veel krachtvoer te krijgen. Shiva krijgt per dag 750 gram Ã* 1 kilo krachtvoer, met veel kuil erbij. En ze is eigenlijk perfect qua dikte .

    xxx julie

  4. #4
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: help paard te dik

    Van kuil kunnen paarden juist best aankomen. Misschien dat je toch wat minder kuil of geen kuil moet geven en alleen een goede kwaliteit hooi...
    Met de biks zou ik ook iets minderen en ik zou vooral kijken hoe je paard het daar dan op doet. De mate van arbeid speelt uiteraard ook een rol.
    Maar kuil staat erom bekend dat het voedzaam is en dat paarden er vrij snel dik van kunnen worden dus lijkt me dat je dan het beste mindert met de kuil en gewoon goed hooi geeft...

    Bij mijn paardje is het nu precies andersom, die is iets te mager aan het worden. Ik geef haar nu dus kuil erbij om dikker te worden.
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  5. #5
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: help paard te dik

    tja, het paard waar ik het over heb krijgt nu dus meer kuil, maar niet zo vet als ie eerst kreeg, en dus het andere krachtvoer en valt wel degelijk af hoor, met kilo's tegelijk . Waarschijnlijk kuil van een late snede. In hooi zit altijd meer stof dan in kuil. en daar zijn we helemaal mee gestopt. Als je je paard iets dikker wilt hebben zou je ook kunnen overwegen om maismeel te gaan bijvoeren. Dat is echt een dikmakertje waar verder niet heel veel inzit.

  6. #6
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: help paard te dik

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    tja, het paard waar ik het over heb krijgt nu dus meer kuil, maar niet zo vet als ie eerst kreeg,
    Het ligt ook inderdaad erg aan de kwaliteit van de kuil. Daar zou Angela dan sowieso eens op moeten letten. Wordt er vette kuil gevoerd of vrij droge kuil?

    Hooi is vaak stoffig, maar ieder produkt heeft zo zijn nadelen. En het ene paard doet het goed op brok, het andere alleen op muesli. Is toch altijd even een kwestie van zoeken naar hetgeen je paard zich het meest happy bij voelt. Ik ben pas ook overgestapt naar een ander soort muesli om te voeren, dus ben nu echt aan het zoeken wat goed aanslaat. Best lastig hoor, met al die verschillende voeders e.d. Ik heb vooral veel op internet gezocht en gelukkig een leverancier in de buurt gevonden. Er is best veel te vinden over voeders op internet en daar kun je dan degene die je het meest aanspreken vergelijken. Je kunt dan ook gelijk bepalen of je het huidige voer het beste kan vervangen door iets anders of zo...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  7. #7
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: help paard te dik

    Als je paardje wat sloompies zou worden van het minderen in bix, kun je ook haver in de plaats voeren. Mijn pony mocht ook iets afvallen maar zonder brok had hij weinig energie. Ik ben toen een halvje brok gaan voeren en een halfje zwarte haver. Hij is lekker wakker de laatste tijd en is iets afgevallen.
    Paarden die snel te dik zijn, zou ik sowieso geen kuil geven. Hooi is misschien wel wat stoffiger (waar de meeste paarden geen last van hebben) maar daar kan je lekker veel van geven zonder dat ze er tonnetje rond van worden.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  8. #8
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Baarn
    Berichten
    311

    Re: help paard te dik

    Paarden die snel te dik zijn, zou ik sowieso geen kuil geven. Hooi is misschien wel wat stoffiger (waar de meeste paarden geen last van hebben) maar daar kan je lekker veel van geven zonder dat ze er tonnetje rond van worden.
    Doon staat nu al een tijdje op echt droge hooi, niet eens stoffig en hij nog steeds tonnetje rond hoor . Maar het is waar dat kuil veeeeeeel sneller dik maakt dan hooi.

  9. #9

    Re: help paard te dik

    ey

    um shadow is best sloom en kijkt er ook erg lui bij hij is dan ook totaal niet actief. Van haver reageert erg raar gaat dan van overal nep schrikken en blasen met zijn neus. Op de manege krijgt hij niet teveel kuil . Soms is het best vetig en soms droog.
    Hij krijgt nu sins 2 weken musli stumix voor goede conditie en daar zit zwarte haver in maar vlogens mij help het niet.


    angela
    I LOve SHadoW

  10. #10
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: help paard te dik

    Je hebt geplette haver en ongeplette. Ongeplette vindt je vaak nog helemaal heel in de mest terug, dus de stukjes die ze niet hebben gekauwd gaan er aan de achterkant uit zoals ze erin kwamen. De vogels zijn daar wel erg blij mee, want ze verbouwen een dikke drol in no time tot een platte pannekoek (kan je weer lastig van het land scheppen). Ze doen dit trouwens ook als je lijnzaad voert enzo. Het wordt blijkbaar toch niet allemaal goed opgenomen. Als een paard zó sloom is, dan is het ook altijd wel wijs om zijn waterbak eens goed na te kijken. Wat voor ras is Shadow? Moeilijk soms hoor, een goed dieet samenstellen. Je moet ook weer niet te snel switchen en het even een paar weken de tijd geven.

  11. #11

    Re: help paard te dik

    shadow is een nrps

    angela
    I LOve SHadoW

  12. #12
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: help paard te dik

    ........ een paard dat 1 uur lichte arbeid verricht heeft GEEN krachtvoer nodig in zijn behoefte.......Ookal is hij sloom dan zal je hem zelf snappy moeten maken en hem niet meer voer moeten geven......
    Je kan ook voorstellen om hem vitaminen te voeren en alleen 's ochtends kuil en 's avonds alleen stro....wel schoon natuurlijk of graszaad hooi. Dit vult alleen en zit geen energie in.

    In duitsland waar ik stage heb gelopen krgen alle paarden een keer per dag kuil en een keer hooi. Ze stonden op zaagsel en deden het er prima op.......Dus het kan goed werken.
    Vooral dingen uit proberen en sloomheid kan ook komne door vitaminen gebrek zorg dus dat hij die voldoende binnen krijgt. De groene os heeft een hele goed mix vitaminen waar alles inzit!

    Succes
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  13. #13

    Re: help paard te dik

    eey

    hij krijgt s,ochtends en s,avonds hooi
    verder krijgt hij elke dag wortel
    hij krijgt musli met kruiden

    wat zijn snappy`s?
    bedankt voor de tip

    angela
    I LOve SHadoW

  14. #14
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: help paard te dik

    Hihi snappy hoort niet in het rijtje smikkels thuis hoor

    Zelfkennis heb ik genoeg om te weten dat ik het niet goed kan uileggen, maar ik probeer het toch

    Als je een paard achterwaards vraagt op L1 niv, dan is het ok wanneer je paard voetje voor voetje naar achteren sloft. Hij gaat achterwaards, dus is ie braaf.
    In L2 begin je ermee om je paard snappy te maken; direct en op fase 1 te laten reageren. Dan is je paard snappy, op zn engels gezegd Licht aan de hulpen.

    Dacht ik.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  15. #15

    Re: help paard te dik

    Lijkt me wel ja. Je wilt meer een "Yes sir!" of "Yes ma'am!" attitude dan een "Okee, als jij dat zo graag wilt, dan ga ik wel, maar voor mij hoeft het eigenlijk niet zo nodig". Alleen dat uitspreken duurt al 4 keer zo lang als "Yes Ma'am" haha

    May the horse be with you!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •