Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 72

Topic: bitloze dressuurwedstrijden

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Re: bitloze dressuurwedstrijden

Daarbij zijn er echt heel veel mensen die echt zeker weten dat het heel gevaarlijk is zonder bit.
    En die mensen, daar sta ik in dit geval WEL achter. Bitloos IS namelijk ook gevaarlijk, als je een paard hebt wat met bit is ingereden en je paard niet goed voorbereid maar gewoon "zomaar" bitloos gaat rijden.
    En sorry hoor, maar hoeveel fanatieke wedstrijdruiters neemt er nou de moeite om hun paard om te scholen naar bitloos?
    En hoeveel "pennymeisjes" rijden er wel geen wedstrijden met hun onopgevoedde welshponytjes? Meisjes die denken dat ze hun pony onder controle hebben, omdat ze er zooooveeel van houden en hij ook van hun en zij de enige zijn die er iets mee kunnen... *zucht*

En dát wil je bitloos laten starten?? Enig idee hoeveel ongelukken daarvan kunnen komen? En wie heeft het dan gedaan? Jawel, die "naturals" die zonodig bitloos moesten starten...

Nja, dat is gewoon mijn mening natuurlijk, maar ik vind dus niet dat er bitloos gestart mag worden. Ook niet vanaf een bepaalde klasse, want als ik zie waar je al winstpunten mee kunt rijden.... brrr!
    Groetjes, Lacuna

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ergens snap ik Lacuna's reactie wel. Bitloos rijden is risicovoller en heeft volgens mij toch een degelijke voorbereiding nodig. Het dan dus gevaarlijker zijn in bepaalde situaties.
    Maar toch vind ik dat het toegelaten moet worden om diegenen die bitloos rijden ook een kans te geven en niet om het te promoten of om anders te zijn. Maar het kan dus twee kanten uitgaan: ofwel gaan meer mensen het uitproberen en wordt het ooit algemeen aanvaard ofwel wordt het een flop.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne11_42
    Hmm dat betwijfel ik zeer. Op de neus, ja daar ligt het bot direct onder, maar geen dikke zenuwen o.i.d. Op de punten waar de neusknopen van je touwhalster liggen, daar liggen wel zenuwen onder, dus als je daarmee trekt voelt 't paard dat weer zeker wel. Onder het tandvlees liggen zéér veel zenuwen zoals je waarschijnlijk wel weet, en lijkt mij dan ook waarschijnlijker dat het daar meer pijn doet. Daarbij werkt het bit niet alleen op het tandvlees, maar ook op de tong en bij verkeerd gebruik het verhemelte (waar we even niet vanuit gaan).

thnx dat was duidelijk

zal een discussiepunt blijven bij de gewone ruiter denk ik...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door willeke
    achja weet je, ik zou zo'n wedstrijd ook niet meedoen om me te kwalificeren hoor... juist om eens te laten zien dat het wel kan... als 'k gekwalificeerd wil worden voor een wedstrijd ga'k wel endurance rijden daar mag je lekker zonder bit rijden

zippo begint echt goed te gaan nu kwa dressuur (ook galopwissels en dergelijke)

mensen hebben vaak de indruk dat bitloos niet goed is,
    als er nooit het tegenovergestelde getoond wordt op wedstrijden blijven mensen met bitten rijden...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lacuna
    Daarbij zijn er echt heel veel mensen die echt zeker weten dat het heel gevaarlijk is zonder bit.
    En die mensen, daar sta ik in dit geval WEL achter. Bitloos IS namelijk ook gevaarlijk, als je een paard hebt wat met bit is ingereden en je paard niet goed voorbereid maar gewoon "zomaar" bitloos gaat rijden.
    En sorry hoor, maar hoeveel fanatieke wedstrijdruiters neemt er nou de moeite om hun paard om te scholen naar bitloos?
    En hoeveel "pennymeisjes" rijden er wel geen wedstrijden met hun onopgevoedde welshponytjes? Meisjes die denken dat ze hun pony onder controle hebben, omdat ze er zooooveeel van houden en hij ook van hun en zij de enige zijn die er iets mee kunnen... *zucht*

En dát wil je bitloos laten starten?? Enig idee hoeveel ongelukken daarvan kunnen komen? En wie heeft het dan gedaan? Jawel, die "naturals" die zonodig bitloos moesten starten...

Nja, dat is gewoon mijn mening natuurlijk, maar ik vind dus niet dat er bitloos gestart mag worden. Ook niet vanaf een bepaalde klasse, want als ik zie waar je al winstpunten mee kunt rijden.... brrr!
    Groetjes, Lacuna

dan zal er nooit iets veranderen en zal er altijd een bit in de mond blijven bestaan.

zippo gaat heel goed nu in dressuur (in mijn eentje)
    en is er best klaar voor maar kwil er geen bit instoppen, echt nooit nog krijgen zij een bit in een hun mond.

Klinkt misschien heel dom en dromerig wat ik nu ga zeggen, maar misschien kan je gewoon contact opnemen met de organisatoren vóór een wedstrijd en zeg je dat je niet aan de eigenlijke wedstrijd wil deelnemen, maar wel gewoon eens een échte dressuurproef bitloos wil rijden ofzo. Naja, gewoon zodat ze zich niet in hun ongelijk voelen en ook niet dat je iets op de andere deelnemers voor hebt, en dat je toch aan de andere mensen kan laten zien dat het anders kan?

Ofwel schrijft het hele NHforum zich collectief in voor een dressuurwedstrijd, kunnen ze bijna niet anders dan toch eens te kijken, ze kunnen maar moeilijk 50 mensen buiten strijd zetten .

Xjes!
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

In NL heb ik 1x meegedaan aan een onderlinge wedstrijd, op een touwhalster. Vooraf even informeren bij de wedstrijdleiding of een bit verplicht is en als dat niet zo is, zou je eens op touwhalster kunnen starten.

Enne: Muiske, kijk ook even in 'trainingsdagboeken'. We hebben een challenge waarin iedereen wordt 'uitgedaagd' om een dressuurproef te rijden op zijn nivo. Filmpje maken en uploaden, dan heb je toch nog publiek
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door muiske

Groetjes, Lacuna
    ik ben misschin nog jong, maar ik train dagelijks op het bitloos rijden,
    en weet dat dit niet even simpel is als met een bit, maar mijn paardje luistert beter naar mij zonder dan met bit

en dat plan om met zen allen te starten vind ik wel leuk, ze kunnen ons idd niet allemaal weigeren

senna,venus en kenzy

travers, renvers, wijken, appuye's, galopwissels gaan al best properkes met zippo.
    spijtig dat je voor op wedstrijd een bit moet gebruiken en sporen ook...

nuja mss komt er ooit verandering in.

Groetjes, Lacuna
    ik heb me ook nooit verdiep in lessen, scholen of boeken en ben ook naar bitloos over gestapt en het bevalt me heel goed,
    zelfs met neckrope op straat rijden lukt zeer goed zonder dat er problemen van komen.

als je echt wilt kan je wel

en bitloze dressuur is eens wat anders dan het gewone, waarom zou hun manier van rijden wel mogen gerespecteerd worden en de onze niet?
    ik vind het flauw dat ze bitloos niet toe laten, en anders moeten ze maar mengelen, bitloos en bit door mekaar maar dan zijn de punten ook niet gelijk want een bit en bitloos werkt anders.

ik denk dat jij het moeilijk hebt omdat sunny niet goed zonder bit loopt als je aan het mennen bent of is dat mijn gedacht maar? kan zijn door een slechte ervaring op te lopen ofzo.(niet slecht bedoeld hoor )

misschien denken sommigen er anders over, maar ik vind dat bitloos en zeker met neckrope
    veel beter is als met bit, wij werken meer op onze benen en minder op de mond.
    de mensen met bit (de meesten toch, vooral in dressuur) dwingen en forceren hun paarden olaag en in die buigingen
    en dat is dan toch ook niet goed ?

senna,venus en kenzy

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Waar het mij om gaat is de mensen die denken dat ze zomaar even bitloos een wedstrijdje kunnen rijden zonder de juiste voorbereiding.

Die paardjes die altijd met pijn gereden zijn, in de krul getrokken en vooruit gemept... Die er nu ineens achter komen "hey... ons baasje kan ons geen pijn meer doen... lang leve de lol!" en er fijn vantussen piepen. Kinderen die eraf kletteren, publiek wat omver gelopen wordt... En wie krijgt de schuld? Het paard én die naturals die zonodig bitloos moesten starten.

áls je dan echt zonodig bitloos wil starten, organiseer dan een aparte bitloze wedstrijd. Nodig een officiele jury uit. Laat de kandidaten die willen starten éérst proefrijden om te zien of ze hun paard voldoende onder controle hebben.

Het bit wordt nu eenmaal gezien als controle- en machtsmiddel.
    Ik keur dat absoluut af, maar we moeten er gewoon rekening mee houden dat er (wedstrijd)ruiters zijn die anders met hun dieren omgaan dan wij zouden willen zien.

Of mijn eigen pony al dan niet goed loopt zonder bit, heeft er totaal niets mee te maken.

Groetjes, Lacuna

maar ik denk niet dat iemand meteen gaat starten zonder te oefenen
    bvb met senna zou ik wel mee willen en kunnen doen, want hij loopt perfect zonder te trekken , doet zijn oefeningen juist en stopt meteen als ik het vraag

met venus zou ik zeker niet meedoen omdat ik weet dat het zowel oor mij als voor anderen gevaarlijk kan zijn, en daar oefen ik op,
    want zij denkt dat ik minder kan doen nu, en ik wil haar laten zien dat het fijner kan zijn als zij luistert, en dat we er dan allebij plezier in hebben

maar ik denk niet dat iemand zonder ervaring in bitloos rijden meteen een dressuurproef gaat rijden

senna,venus en kenzy

Waar het mij om gaat is de mensen die denken dat ze zomaar even bitloos een wedstrijdje kunnen rijden zonder de juiste voorbereiding.

Die paardjes die altijd met pijn gereden zijn, in de krul getrokken en vooruit gemept... Die er nu ineens achter komen "hey... ons baasje kan ons geen pijn meer doen... lang leve de lol!" en er fijn vantussen piepen. Kinderen die eraf kletteren, publiek wat omver gelopen wordt... En wie krijgt de schuld? Het paard én die naturals die zonodig bitloos moesten starten.

áls je dan echt zonodig bitloos wil starten, organiseer dan een aparte bitloze wedstrijd. Nodig een officiele jury uit. Laat de kandidaten die willen starten éérst proefrijden om te zien of ze hun paard voldoende onder controle hebben.

Het bit wordt nu eenmaal gezien als controle- en machtsmiddel.
    Ik keur dat absoluut af, maar we moeten er gewoon rekening mee houden dat er (wedstrijd)ruiters zijn die anders met hun dieren omgaan dan wij zouden willen zien.

Of mijn eigen pony al dan niet goed loopt zonder bit, heeft er totaal niets mee te maken.

Groetjes, Lacuna
    Je hebt een te negatief beeld.

Heel veel ruiters die overstappen op bitloos kunnen dat in 1x. Het paard ontspant direct omdat de continuee druk in de mond weg is.

Bitloos is veiliger, omdat je als het paard schrikt en jij trekt van schrik de teugels strak, het paard ook geen pijn in de mond voelt hooguit druk op de neus.

Dat we een bit nu nog als 'veiliger' zien, zit tussen onze oren en niet tussen de oren van het paard.
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Daar ben ik het niet zo mee eens hoor Arabesk.
    Als een paard geschoold is met bit moet je het paard eerst leren reageren op bitloos... Dat kost tijd en moeite. Je kan misschien overstappen van de ene op de andere dag, maar dan krijg je ongevallen zoals bijvoorbeeld op equistyle...

Als je wil overstappen op bitloos moet je eerst zeker weten dat het op de grond OK zit en de reacties van je paard kennen. In feite zou dat met bit ook moeten, maar hoevelen doen dat?!
    Als je gewoon van de ene op de andere dag overstapt naar bitloos en je gewoon op concour zou gaan wil ik niet weten welke gevolgen dat allemaal kan hebben...

Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten