Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 27

Topic: Irwinslapen!

Irwinslapen!

Tsja, deze term is hier nu al zovaak gebezigd, dat hij wel een eigen topic verdient, niet?

Ik zou heel graag van jullie horen wat het is, hoe je ermee begint en hoe je het in de praktijk gebruikt.

Zo heb ik zowel een paard waarbij ik het als starter voor het werk zou willen gebruiken, omdat ze altijd nogal de vaart erin heeft... erggemotiveerd. Dat is op zich best fijn, maar maakt geconcentreerd werk vaak erg moeilijk omdat ze ahw door mijn vingers glipt en 'te snel' is. Een beetje Irwinslapen vooraf om in de gefocuste mood te komen lijkt me fijn.
    Daarnaast heb ik ook nog een jong paard dat bijvoorbeeld tijdens een wandeling nog heel veel heel eng vindt. Daar wordt op zich aan gewerkt, maar Irwinslapen zou hier kunnen helpen door haar aandacht meer bij me te houden, waardoor er maar half zoveel 'enge' dingen onderweg zijn. Daarmee kunnen zeggen: 'kijk we zijn samen, je bent niet alleen"

Hoe pak je dat aan? Ik heb al wel het 1 en ander kunnen verzamelen, maar dat is een beetje hap-snap info tussen de bedrijven door.

Re: Irwinslapen!

Niemand die aan Irwinslapen doet en het wil delen

Hmmm, ik weet niet hoe je moet Irwinslapen met een halster, maar ik heb vandeweek bij Wim wel geleerd hoe ik mijn paard laat Irwinslapen met een bit in.

Het doel van deze oefening bij Enya, was dat ze leert haar kaken los te laten wanneer ze een bit in heeft. Ze verkrampt namelijk helemaal en zet haar kiezen strak op elkaar, waardoor haar hele hals/bovenlijn verkrampt.

Ik ga vóór Enya staan en steek mijn duimen in de bitringen. Vervolgens ga ik vanuit de losse pols zachtjes rondjes draaien met het bit. In het begin gaat het lastig omdat Enya het bit vasthoudt. Maar na een poosje begint ze te kauwen en kan ik het bit bewegen in haar mond. Ik maak kleine masserende rondjes met twee handen tegelijk en langzaam zie je haar hoofd dezelfde golvende beweging aannemen. Die golvende beweging moet zich doorzetten via de hals, rug helemaal naar haar staartwortel.

Zogauw ze gaat kauwen op het bit, probeer ik haar mee te nemen met mijn handen, met de masserende beweging. Naar beneden (ik zit inmiddels op mijn hurken), en dan naar links, naar rechts. Ze moet mijn handen volgen, al kauwend en zo haar bovenlijn loslaten.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Je kunt ook wanneer je de teugels onder het hoofd van je paard vasthoudt (in een hand), achtjes draaien vanuit je pols, dus rondje links en rondje rechts, zo doet Irwin het op een dvd.

Heb het vandaag ook nog even geprobeerd bij whoopie, ze kwam wel mee naar beneden met het hoofd.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

[quote="whoopie"]Je kunt ook wanneer je de teugels onder het hoofd van je paard vasthoudt (in een hand), achtjes draaien vanuit je pols, dus rondje ]

Ah ja, klopt! Die heb ik ook nog geleerd, had iets minder resultaat overigens). Wel even de teugels kruisen.

Hihi, bedankt voor jullie reactie. Maar dit is geen Irwinslapen hoor Wat jullie beschrijven is het laten 'afkauwen', nageven als het ware.

Het Irwin slapen staat uitgelegd op de dvd Roundpenn Redefined.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

hmm volgens mij heeft dat niet zoveel te maken met Irwinslapen...althans niet zoals ik het ken

Je kan naast je paard staan en vragen dat de buiging naar jou is of dat het paard recht is...zodra het dus is afgeleid. Buiging vragen doe je niet aan het hoofd maar op de singelplek...
    Je vraagt daar tot je paard weer echt of naar jou gebogen is...dit doe je net zo lang tot het paard in deze houding kan ontspannen en WEET dat jij er bent om op te letten.

Ik doe dit bij RB paarden als ik aan het poetsen ben, ze vast staan, met zadelen en als ze wel kunnen stilstaan maar niet kunnen ontspannen.

Dan kan het ook nog als je voor je paard staat...je wilt dus dat je paard recht blijft. Niet omkijken..
    Elke keer als het paard zijn hoofd afwend dan buig je je heupen naar de bolle kant van het paard en bij geen reactie wijs je met stick/zweep richting singelplek.
    Als het paard zich recht maakt ontspan je zelf en doe je niks....let hierbij op det je centrum uit staat!
    Bij heupen naar bolle kant richten, de heup naar de holle kant openen zodat er daar plaats is voor het hoofd.
    Daarin dus ook weer wachten tot het paard ontspant en zich overgeeft aan jou dat jij zal opletten!

Wat Trea bedoelt is 'horse in hand' Je leid het paard door contact zodat het het contact aanneemt en dus ook volledig kan ontspannen omdat jij er altijd bent en oplet.
    Het paard is bij voorkeur level headed en dat kan je bereiken door een plat figure of 8 te maken met je hand net onder het paard zijn kin, dus van links naar rechts.
    Doordat het paarden hoofd zo minimaal naar links en rechts beweegt zal het in de kaak ontspannen en het hoofd naar beneden brengen...
    Dit doe je eerst in stilstand en later ook tijdens het lopen.
    De buiging is ook weer van belang...in stilstand weer een recht of licht naar ons gebogen paard, bij wegbuigen weer singelplek toucheren.

Als het paard wegbuigt van iets engs zelf een beetje naar voren lopen (arm naar achter brengen om contact te behouden waarbij het paard nog steeds de neus in het halster duwt). Je heup draaien zodat er ruimte is voor het paard zijn schouder om uit te wijken en verder doorlopen...
    Zo blok je met je heup 'het gevaar' af voor het paard en krijgt het paard ruimte om uit te wijken zonder onbeleefd te zijn.

Als het hoofd omhoog komt kan je weer de figure of 8 maken...
    Belangrijk hierbij is dus dat het paard je arm 'vooruit' trekt...dus dat je paard voorwaarts het contact oppakt. Dit is zodat het paard later het bit aanneemt en dit contact fijn vind en als veilig ervaart!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Irwin geeft aan dat wanneer je op deze manier je paard zijn hoofd naar beneden vraagt er endorfines vrijkomen waardoor het paard rustig wordt en uiteindelijk zijn hoofd ook graag zo zal willen houden omdat hij dan in een prettigere gemoedstoestand komt, het gaat dus niet om het plaatje maar om de ontspanning en om de zijwaartse beweging waarmee hij gelijk ook "zijn rug losmaakt/masseert", zo heb ik het tenminste begrepen van zijn dvd.

Even dubbelpost zie ik.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Bedankt Anna, ik heb gelijk weer wat beeldinfo erbij

Zou je het Irwinslapen ook gebruiken in dit geval:

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Zo heb ik zowel een paard waarbij ik het als starter voor het werk zou willen gebruiken, omdat ze altijd nogal de vaart erin heeft... erg gemotiveerd. Dat is op zich best fijn, maar maakt geconcentreerd werk vaak erg moeilijk omdat ze ahw door mijn vingers glipt en 'te snel' is. Een beetje Irwinslapen vooraf om in de gefocuste mood te komen lijkt me fijn.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

dat moet je ff proberen...ik heb een echt LBi dus als die lekker energiek is neem ik het er lekker van

verder gerbuik ik het eigenlijk weinig...alleen bij hyper gevallen zoals Quasi...hij wordt rustig als hij contact voelt...
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Ik gebruik het regelmatig bij Lodash, meestal in de 'voor je paard sta'- modus, als ik echt bewust ga Irwinslapen. Ik sta meestal net niet recht voor hem. Hij kan nogal eens gaan staan met hoofd op 1 stand (niet laag genoeg). Om hem dan beter te buigen, wissel ik (heel rustig, af en toe) van kant.

Als ik naast hem sta en hij te lang elders kijkt, dan gebruik ik de singelplek ook (als hij meer dan zolang elders kijkt zonder actie van mij, dan wordt/werd hij sneller RB), maar dat valt voor mij niet zozeer onder het Irwinslapen

May the horse be with you!

Dank je Karianne. Kies jij voor het Irwinslapen of is er aanleiding voor? Wellicht is de aanleiding soms dat hij zijn hoofd niet laag doet (is hij dan ook echt minder ontspannen, of vind jij het belangrijk dat hij met zijn hoofd lager gaat?) en soms omdat je wil voorkomen dat hij RB wordt?

Ik deed het eerder vrijwel elke dag, gewoon om hem basaal wat kalmer te helpen zijn, en hem on a daily basis te bewijzen dat ik aware ben.

Nu gebruik ik het niet bij een speciale aanleiding (bijvoorbeeld schrikreactie ofzo), maar wel regelmatig.
    Vaak na het bakje hooi, dan wil hij, zodra dat op is, eigenlijk meteen iets gaan DOEN, er uit.
    En dan doe ik het geregeld: Relaxen.

Dus niet specifiek als hoofd-hoog fix.
    Ik vind het wel fijn als hij heel regelmatig tijdens het stilstaan zijn hoofd ECHT (net) beneden schofthoogte laat zakken, uit biomechanisch-neurologisch-Irwin-Wim-endorfinen oogpunt zogezegd Goede gewoontes zijn altijd fijn.

Zoiets dus

May the horse be with you!

A fijn, dank je!

Dit is wat er met Donanta gebeurt:

Donanta heeft veel energie en wil dolgraag en compliment + BROKJE verdienen. Gevolg: ik vraag Spaanse pas > Donanta BAM Spaanse pas (goed zo?nog 1?nog1?). Zo verschillende malen. Dan even vraag ik niets, gewoon niets. Donanta trekt haar hele repertoire uit de kast en wordt gefrustreerd dat er geen beloning volgt. In haar hele repertoire zit ook: RUDE! Alsof ze zeggen wil: 'Wat wil je nou dat ik doe? Zeg het dahan!'

Op zo'n moment kan ik kiezen voor 2 dingen: ik laat haar even lekker wilde dingen doen. Vaak vindt ze dat fijn en bovendien moet ik altijd erg lachen en juichen, waardoor madam nog meer groeit van enthousiasme. Daarna gaat het meestal wel wat beter. Beetje go with the flow zeg maar.
    Wat ik ook kan kiezen is kalmeren. Hiervoor wil ik dus het Irwinslapen beter uitproberen. Zeker als het zoals gisteren veel te nat en glad is in de wei voor uitbundige sprongen.

Dus ik begin met het aanraken van de singelplek als ik zie dat ze denkt aan wat zij denkt dat ik van haar wil..... ik hoop dat ik het Irwinslapen dan kan gebruiken om haar gedachten tot stilstand te brengen en te zeggen: 'je hoeft niets te DOEN, je kan gewoon bij me zijn'
    Maar dat trekt ze heel slecht. Ze wil dingen doen (hoe kom je anders aan de complimenten en dat lekkere kriebeltje of brokje?). Gevolg: ze denkt dat Irwinslapen een oefening is en wordt ook hierin ongeduldig, omdat ze niet begrijpt wat ik van haar wil. Ze draait zich steeds zo zodat ze me aankijkt. Liever zou ze me niet eens meer langs haar hoofd laten gaan naar haar zij, omdat daar die vreemde vraag weer komt die ze niet begrijpt. Ze wordt er iebelig van. En weer RUDE. Haar energie wordt afwisselend steeds groter (dan probeert ze vanalles) en weer minder (dan denkt ze na wat ik bedoel of is ze gefrustreerd en sluit zich even af). Daarna 'barst' ze weer uit in energie en nieuwe ideeen "o ik weet het al, DIT bedoel je!?)

Herkenbaar?

Zou het zo kunnen zijn dat het Irwinslapen voornamelijk is om de aandacht bij je te houden (ipv naar andere dingen) en dat in het geval van Donanta ze juist al volledig openstaat om alle info die ik geef over wat we gaan doen op te nemen en dus al bij de 'les' is en het daarom niet zal werken?
    Dat wellicht hier in dit specifieke geval bijvoorbeeld kalmerende massage beter zou helpen, of andere oefeningen met hoofd laag (VD ofzo) en dan werken aan langer volhouden? Zomaar een gedachte........... Ik kan me ook voorstellen dat als ze met haar aandacht op mij gericht is en ik raak haar singelplek aan (vlak bij haar Spaanse pas plek) dat ze idd denkt dat het een oefening is. Er zit daar niet een magisch plekje dat zelf die endorfine vrijgeeft........ zoiets

Wat hiermee te doen

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten