Pagina 3 van de 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 72

Topic: bitloze dressuurwedstrijden

Re: bitloze dressuurwedstrijden

ik ben het met willeke eens, sommige paarden doen het alemaal meteen goed als je overstapt naar bitloos, maar met sommigen heb je het gewoon moeilijker, zoals ik heb met senna en venus, bij senna kon ik er meteen op met neckrope zonder problemen deed hij alles, en met venus heb ik nog een lange weg te gaan, en dit houd in dat ik elke dag moet trainen om haar het bitloos te leren...

senna,venus en kenzy

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door willeke
    Daar ben ik het niet zo mee eens hoor Arabesk.
    Als een paard geschoold is met bit moet je het paard eerst leren reageren op bitloos... Dat kost tijd en moeite. Je kan misschien overstappen van de ene op de andere dag, maar dan krijg je ongevallen zoals bijvoorbeeld op equistyle...

Als je wil overstappen op bitloos moet je eerst zeker weten dat het op de grond OK zit en de reacties van je paard kennen. In feite zou dat met bit ook moeten, maar hoevelen doen dat?!
    Als je gewoon van de ene op de andere dag overstapt naar bitloos en je gewoon op concour zou gaan wil ik niet weten welke gevolgen dat allemaal kan hebben...
    Ik denk ook niet dat miepjes op sport welshjes dat zomaar zouden durven. Bovendien zullen dat soort types niet snel overstappen. Bitloos is in de minderheid en dus 'raar' en dan hoor je niet meer bij de grote groep.

Dusssss daar ben ik niet zo bang voor dat dat gebeurt.

Wat ik wel nog met angst en beven tegemoet zie, is het 1e verkeersongeluk met een bitloos paard. Regelmatig lees je over ongelukken met paarden (bijv. op bokt), maar owee als het een bitloze optoming betreft, dan zullen de rapen gaar zijn....
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Waarom zou je uberhaupt een dresuurwedstrijd willen rijden? Het plaatje wat ze tegenwoordig in de dressuur graag zien heeft immers toch niets meer met de dressuur te maken zoals die oorspronkelijk bedoeld was.
    Je gaat toch geen punten scoren want:
    - je rijdt geen kwpn'er (of bwp'er) met een duur papier
    - je paard is geen voorbeenzwaaier
    - je paard heeft de rug niet weggedrukt
    - je paard loopt niet in een valse krul

Dressuurwedstrijden gaan allang niet meer om het correct uitvoeren van de oefeningen, maar om wie het duurste paard rijdt, wat het meest met de voorbenen zwaait en het liefst ver achter de loodlijn loopt.

Wat betreft het plan om allemaal bitloos te gaan starten: ze weigeren jullie gerust hoor. Het mag niet, tenzij je dispensatie gekregen hebt van de bond. En die krijg je alleen als je paard een medisch probleem heeft waardoor hij niet met bit gereden kán worden. En dan nog krijgen maar weinig mensen het echt.

Als je echt een statement wilt maken, word dan lid van de vereniging voor bitloos paardrijden. Samen sta je sterk.
    http://www.bitloos.nl

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Arabesk
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door willeke
    Daar ben ik het niet zo mee eens hoor Arabesk.
    Als een paard geschoold is met bit moet je het paard eerst leren reageren op bitloos... Dat kost tijd en moeite. Je kan misschien overstappen van de ene op de andere dag, maar dan krijg je ongevallen zoals bijvoorbeeld op equistyle...

Als je wil overstappen op bitloos moet je eerst zeker weten dat het op de grond OK zit en de reacties van je paard kennen. In feite zou dat met bit ook moeten, maar hoevelen doen dat?!
    Als je gewoon van de ene op de andere dag overstapt naar bitloos en je gewoon op concour zou gaan wil ik niet weten welke gevolgen dat allemaal kan hebben...
    Ik denk ook niet dat miepjes op sport welshjes dat zomaar zouden durven. Bovendien zullen dat soort types niet snel overstappen. Bitloos is in de minderheid en dus 'raar' en dan hoor je niet meer bij de grote groep.

Dusssss daar ben ik niet zo bang voor dat dat gebeurt.

Wat ik wel nog met angst en beven tegemoet zie, is het 1e verkeersongeluk met een bitloos paard. Regelmatig lees je over ongelukken met paarden (bijv. op bokt), maar owee als het een bitloze optoming betreft, dan zullen de rapen gaar zijn....
    Miepjes op sportwelshes vind ik niet zo´n aardig woord, ik krijg ook gekromde tenen als men mij houtjetouwtje fluisteraar noemt..

Maar dat 1e ongeluk met een bitloze optoming zie ik ook met angst en beven tegemoet, en daar heeft Lacuna dan weer gelijk in: kijk uit met hoe je het bitloos rijden promoot, want er zijn genoeg mensen die dit klakkeloos overnemen, zich niet verdiepen in de psyche van het paard en dus voor levensgevaarlijke situaties zorgen.

Maar misschien wel dat dat er ook voor zorgt dat bitloos nog steeds niet toegestaan is, stel ik ga nu wandelen of rijden met Boris op een touwhalster, dan zorgt dat voor problemen.
    Rijdt er net een KNHS official langs die ziet hoe wij een stel rozenstruiken platwalsen, tjsa dan kan ik me zo voorstellen dat hij de eerstvolgende brief met daarin de vraag om bitloos te mogen starten glimlachend in een hoek gooit.
    Oke, er zijn ook genoeg mensen die een buitenrit gaan maken met een hoofdstel in, martingaal om, en waarvan je je ook afvraagt of zij veilig thuiskomen, maar die zijn (op dit moment) nog niet anders.
    Dus krijgen nog geen bergen kritiek over zich heen als het misgaat.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

gisteren heb ik een klein tourtje in stap gedaan met touwhalster, met ouders erbij, en toen passeerde iemand ons (met bit en martingaal) en stapte nee-knikkend verder, we deden niks verkeerd, rustig stappen, en ouders erbij vor het geval er iets zou zijn

senna,venus en kenzy

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lacuna
    Waar het mij om gaat is de mensen die denken dat ze zomaar even bitloos een wedstrijdje kunnen rijden zonder de juiste voorbereiding.

Die paardjes die altijd met pijn gereden zijn, in de krul getrokken en vooruit gemept... Die er nu ineens achter komen "hey... ons baasje kan ons geen pijn meer doen... lang leve de lol!" en er fijn vantussen piepen. Kinderen die eraf kletteren, publiek wat omver gelopen wordt... En wie krijgt de schuld? Het paard én die naturals die zonodig bitloos moesten starten.

áls je dan echt zonodig bitloos wil starten, organiseer dan een aparte bitloze wedstrijd. Nodig een officiele jury uit. Laat de kandidaten die willen starten éérst proefrijden om te zien of ze hun paard voldoende onder controle hebben.

Het bit wordt nu eenmaal gezien als controle- en machtsmiddel.
    Ik keur dat absoluut af, maar we moeten er gewoon rekening mee houden dat er (wedstrijd)ruiters zijn die anders met hun dieren omgaan dan wij zouden willen zien.

Of mijn eigen pony al dan niet goed loopt zonder bit, heeft er totaal niets mee te maken.

Groetjes, Lacuna

dank je voor je uitleg
    nu begrijp ik beter wat je bedoelt.

ik verstond je niet goed,
    dacht dat je bedoelde mensen die bitloos rijden als recreatie ruiter dat je dat onverantwoord vond om zo een proef te laten rijden.

ik ken ook een meisje die het absoluut afkeurt dat flor en ik met neckrope op straat rijden,
    zij vindt dit levensgevaarlijk omdat zij ooit eens met haar pony zo wou rijden in de weide en die ging er vandoor met haar...
    ze kraakt het dan ook helemaal af en snapt niet dat mensen dit mooi vinden en goed vinden.
    terwijl er bij mij een jaar werktijd overging om zo op straat te komen...
    dacht dat je eerst ook zo redeneerde.

mijn excuses daarvoor

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Waarom zou je uberhaupt een dresuurwedstrijd willen rijden? Het plaatje wat ze tegenwoordig in de dressuur graag zien heeft immers toch niets meer met de dressuur te maken zoals die oorspronkelijk bedoeld was.
    Je gaat toch geen punten scoren want:
    - je rijdt geen kwpn'er (of bwp'er) met een duur papier
    - je paard is geen voorbeenzwaaier
    - je paard heeft de rug niet weggedrukt
    - je paard loopt niet in een valse krul

Dressuurwedstrijden gaan allang niet meer om het correct uitvoeren van de oefeningen, maar om wie het duurste paard rijdt, wat het meest met de voorbenen zwaait en het liefst ver achter de loodlijn loopt.

Wat betreft het plan om allemaal bitloos te gaan starten: ze weigeren jullie gerust hoor. Het mag niet, tenzij je dispensatie gekregen hebt van de bond. En die krijg je alleen als je paard een medisch probleem heeft waardoor hij niet met bit gereden kán worden. En dan nog krijgen maar weinig mensen het echt.

Als je echt een statement wilt maken, word dan lid van de vereniging voor bitloos paardrijden. Samen sta je sterk.
    http://www.bitloos.nl

tgo ja, een tijdje geleden een bod gehad op zippo van 25 000euro en heeft goede papieren,
    vind ik toch al behoorlijk wat geld.

bij mijn weten heb ik ook altijd geleerd dat een paard zijn rug moet gebruiken en dat een valse krul wordt afgekeurd?
    en die beentjes kunnen gemakkelijk naar voren gaan hoor

guusje de fjord (is nu wel met stang en trens) maar het is een fjord en ze heeft het ook al ver gebracht ookal is het geen kwpnr.
    ik vind het juist de uitdaging om met een ander ras naar voren te komen ipv de klassieke paarden die ervoor gebruikt worden.

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Heb ik een te negatief beeld? Of heb ik misschien al teveel gezien.

Heel veel ruiters die overstappen op bitloos kunnen dat in 1x. Het paard ontspant direct omdat de continuee druk in de mond weg is.
    Kleine correctie: Dit zijn alleen de "goede" ruiters, die hun bit niet misbruiken als machtsmiddel. En zelfs dan, lang niet ieder paard ontspant meteen als je de druk wegneemt, en begrijpt vervolgens de nieuwe signalen. Meestal zul je voorbereidend (grond)werk moeten doen.
    De (wedstrijd)ruiter(tjes) waar ik het over heb zijn de mensen die bijna puur en alleen op bit (en zweep+sporen) rijden. Laat deze bitloos starten, en je hebt gewoon écht een probleem!

Hmzz... een hoop kindertjes bij ons op stal die met hun ponytjes "wedstrijd"rijden hebben mij met Rob bitloos zien rijden en sommige hebben mij bitloos ponyrijlesjes zien geven met mn eigen ponytje.
    ik heb vervolgens alle ouders stuk voor stuk mogen uitleggen dat het zéker wel voorbereiding kost, en ze dit zéker niet zomaar even moeten gaan doen.
    Nu doe ik alleen nog grondwerk met Rob als de kindjes er zijn, gewoon om een goed voorbeeld te geven.

Maar misschien wel dat dat er ook voor zorgt dat bitloos nog steeds niet toegestaan is, stel ik ga nu wandelen of rijden met Boris op een touwhalster, dan zorgt dat voor problemen.
    Bitloos niet toegestaan? Bij mijn weten moet je voor de wet je paard "alleen maar" onder controle kunnen houden, en staat er verder niets over de optoming.
    Je hebt dus een probleem als je je paard niet onder controle kunt houden en een ongeluk krijgt. Maar goed, dat heb je met bit ook.

ik verstond je niet goed,
    dacht dat je bedoelde mensen die bitloos rijden als recreatie ruiter dat je dat onverantwoord vond om zo een proef te laten rijden.
    Niet voor die mensen zelf, maar ik vind het dus wel onverantwoord om (ook de goede) bitloos te laten starten. Je geeft namelijk toch een voorbeeld voor de kindertjes die denken dat hun pooownie alles voor hen doet, en die vervolgens ook bitloos willen starten, met alle mogelijke ongelukken van dien.

Waar ik dan wél weer voor ben, is om alle kindertjes bitloos te leren rijden. Op maneges, op de ponyclub, etc. Zodat ze leren waar teugels eigenlijk voor zijn (en vooral, waar ze NIET voor zijn) en dat hun ponytje ook een levend wezen is, met gevoel en een mening!
    Enneh... geen excuus hoor ik begrijp jouw kant ook

Groetjes, Lacuna

nog 1 dingetje, ik ben al 3 jaar wedstrijdruiterje, en gebruik mijn teugels zo weinig mogenlijk, ik gebruik geen zweep en sporen, doe het enkel voor mijn plezier en het is ook goed voor mijn paard, zo leert ze op andere plaatsen gaan en ik zie wel dat ze alvééél minder schrik heeft

senna,venus en kenzy

Aangemeld
    Feb 2005

Natuurlijk zijn er wedstrijdruiter(tjes) die wél correct met hun paarden omgaan. Uiteraard, zou ik bijna zeggen.
    Maar er zijn er véél te veel die dat NIET doen, en die wél denken dat hun paard alles voor hen doet omdat hij van ze houdt, of omdat ze hem best aankunnen etc. En díe mensen, als die bitloos gaan starten... dan verberg ik mij in mijn schuilkelder...

Ik wil dus absoluut niet alle wedstrijdruiter(tje)s over één kam scheren, maar ik zie gewoon teveel dingen verkeerd gaan op de wedstrijden.

Dus sorry als je je aangevallen voelde, was niet de bedoeling.

Groetjes, Lacuna

is niks hoor
    als ik op jumping ben, zie ik soms wel héél erge gevallen, er was zo een meisje die haar paard liet crossen over de obstakels om te kunen winnen. Haar paard schoof uit en zat op zijn kont (was bijna helemaal gevallen) en de jury zei dat ze uitgeschakeld was omdat haar paard bijna gevallen was (want ket zou iets voor kunnen hebben, was echt geen mooie val) en het meisje werd kwaad en zei dat haar paard dat moet aankunnen, ging naar de opwarmpiste en begint haar paard superhard te slaan, je kon aan de ogen van het paard zien dat het superbang was, en uiteindelijk heeft ze nog gesprongen in de opwarmpiste
    vond dit echt zo erg voor het paard, ik wou op dat moment dat ze onder het paard was beland toen het uitschoof

senna,venus en kenzy

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door muiske
    tgo ja, een tijdje geleden een bod gehad op zippo van 25 000euro en heeft goede papieren,

bij mijn weten heb ik ook altijd geleerd dat een paard zijn rug moet gebruiken en dat een valse krul wordt afgekeurd?

guusje de fjord (is nu wel met stang en trens) maar het is een fjord en ze heeft het ook al ver gebracht ookal is het geen kwpnr.
    ik vind het juist de uitdaging om met een ander ras naar voren te komen ipv de klassieke paarden die ervoor gebruikt worden.
    Zippo is een paint toch?

Mijn punt is juist dat wat je aan de ene kant leert (wat bij jou prima klinkt trouwens) niet is waar je in de praktijk op wordt afgerekend. Kijk bijvoorbeeld eens naar de bejubelde proeven van mensen zoals Anky of Laurens van Lieren. Let dan eens goed op gebruik van rug- en buikspieren en achterhand. Voor Guusje geldt trouwens precies hetzelfde, die voert kunstjes uit. Opvallend is trouwens daarbij dat iedereen die Jolanda gelooft op haar woord als ze zegt dat ze Z2 is. Er zijn alleen geen uitslagen van te vinden.

Een omweg die nog weleens gebruikt wordt door fjorden- en tinkerruiters zijn de wedstrijden die speciaal georganiseerd worden voor fjorden of tinkers. Daar worden ze wat gunstiger beoordeeld als in dat men uitgaat van het ras en bekijkt hoe de oefeningen worden uitgevoerd.

Ik heb weleens foto's gezien van jou en zippo en ik vind ook echt dat je hem goed aan het lopen hebt.
    Misschien kun je ook een ander alternatief overwegen: een westernwedstrijd. Ik weet niet hoe de regels daarvoor in Belgie zijn, naar in Nederland kun je daar onder bepaalde voorwaarden bitloos starten. Zeker een horsemanship proef kent veel dressuurmatige onderdelen...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hanneke1980
    Maar dat 1e ongeluk met een bitloze optoming zie ik ook met angst en beven tegemoet, en daar heeft Lacuna dan weer gelijk in: kijk uit met hoe je het bitloos rijden promoot, want er zijn genoeg mensen die dit klakkeloos overnemen, zich niet verdiepen in de psyche van het paard en dus voor levensgevaarlijke situaties zorgen.
    Wat een onzin zeg.

Met bit rijden is in zo'n geval minstens net zo gevaarlijk, zo niet gevaarlijker
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Aangemeld
    Feb 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Arabesk
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hanneke1980
    Wat een onzin zeg.

Met bit rijden is in zo'n geval minstens net zo gevaarlijk, zo niet gevaarlijker
    maar... het paard (en de ruiter) zijn in dit geval wel "beleerd" met een bit, en voor hen is dat dus "normaal"
    Neem dit "normale" weg, en zet er iets "vreemds" voor in de plaats, en je krijgt, als je verder de situatie niet veranderd dus ongelukken.
    Neem een bitloos beleerd paard, en smijt daar zomaar zonder enige voorbereiding een bit in en je krijgt óók problemen.

Natuurlijk zullen er gevallen zijn waar dit niet voor problemen zorgt, maar er zijn ook absoluut combinaties die wél in de problemen zullen komen.

Groetjes, Lacuna

[quote="wendytje"]
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door muiske

Zippo is een paint toch?

Mijn punt is juist dat wat je aan de ene kant leert (wat bij jou prima k]

thomas had guusje al eens life gezien en ik heb op internet al filmpjes gezien van hem met zijn piaffe enzo.
    wat ik gewoon wil zeggen is dat hij wel toegelaten is ondanks hij een ander ras is dat de doorsnee dressuurpaarden.
    dus hij mag wel...
    nuja heeft wel stang en trens in ma bon.

zippo is een zuivere paint dat klopt (APHA)

voor western mag je tot en met een paard van vijf jaar met bosal rijden op wedstrijd,
    daarna volgt het scharenbit.
    en western wil ik recreatie houden (kan al aardig wat stops maken en begint mooi te spinnen, ook rollbacks en galopwissels gaan redelijk)
    mensen zijn gewend van zulke paarden in western te zien.

ik zou het eerder dan een uitdaging vinden moest je met een kwpnr western beginnen
    maar die mogen dan wel mee doen aan wedstrijden, er is daar een deel voor apart gemaakt voor alle soorten paarden.

die dressuur blijft knagen

bitloos @ jumping, is dat dan wel toegestaan?
    zippo heeft namelijk best wel springtalent.

groetjes

Bladwijzers

Forum Rechten