Wie gaan er komende zondag, maandag en/of dinsdag naar Chris Irwin's Train the Trainer 3-daagse kijken bij Mansour?
Ik ga denk ik maandag en misschien ook nog dinsdag. Zou leuk zijn om forumleden te ontmoeten!
Wie gaan er komende zondag, maandag en/of dinsdag naar Chris Irwin's Train the Trainer 3-daagse kijken bij Mansour?
Ik ga denk ik maandag en misschien ook nog dinsdag. Zou leuk zijn om forumleden te ontmoeten!
Is er echt niemand die gaat kijken?????
Doen er nog mensen van het forum mee als deelnemer (Sannie?)???
Ik ga morgenmiddag (eind van de middag misschien pas) even langs, Laura (GB) oppikken, paarden meeten en uit eten.
We zaten samen op La Cense, long long time ago, dus LEUK!
May the horse be with you!
Ha leuk, ga ik toch nog een bekende meeten!!!!
Geloof dat ik iets gemist heb...
Was er wel weer bij met Pathospeerd en wellicht ook Kariannes Laura leren kennen (als GB staat voor Iers, van oorsrong Schots?), maar ben al een tijdje belachelijk druk met heel veel dingen dus heel weinig op 't forum. Wel van plan om nog een stukje te schrijven over de afgelopen cursus.
Dat zou heel fijn zijn Sannie want ik ben wel benieuwd, Marja ben je nog geweest, vertel vertel.....![]()
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
Ja ik ben geweest!
Was leuk.
Alhoewel ik ook wel een paar dingen heb gezien waar ik het helemaal niet mee eens was, en waarvan ik ook niet zo goed begreep waarom Chris het zo liet gebeuren. Dat ging om een paard wat gevraagd werd iets te doen wat hij fysiek domweg niet kón, en Chris liet de berijden maar proberen en proberen, maar het lukte alsmaar niet of nauwelijks... Dat vond ik minder fijn om te zien.
Verder was het weer erg leerzaam! Je verslag is een mooie aanvulling op wat ik gezien heb Sannie; het vult een paar ontbrekende puzzelstukjes voor me in.
Ik denk dat ik in september wel weer ga kijken!
Heb ik toch hele Sannie gemist in het ophalen van Laura (GB inderdaad oorsprong schots) en bijkleppen met Marja!
Sollie!!!!
May the horse be with you!
Never mind Karianne, Laura leren kennen compenseerde best een beetje voor niet met jou bijkletsen, leuk mens. In september wil ze weer komen, misschien kunnen we dan even met z'n drieën (of vieren met Marja) aan de bar.
Ja leuk!
Op de één of andere manier is het er nu helemaal niet van gekomen om met jou te kletsen, Sannie... Je leek het ook voortdurend zo druk te hebben.Maken we in september wel goed!
![]()
Daar ben ik voor. Zit me suf te piekeren maar heb jou volledig gemist Marja. Komt wellicht ook doordat ik weer eens ben geconfronteerd met mijn niet zo goed tegen publiek kunnen, waardoor ik me als het even kon zoveel mogelijk verstopte tussen de inmiddels vertrouwde groep van andere cursisten en een paar toeschouwers die ik de vorige keer al wat beter heb leren kennen. In m’n werk heb ik geen last van ‘vreemde ogen’, maar als ik met mijn Pathosje bezig ben word ik nogal nerveus van het idee dat onbekenden ons zitten te bekijken en veroordelen en juist omdat je op zo’n cursus heel erg bezig bent met bewust omgaan met nonverbale communicatie kan ik dan niet de zakelijke mij aanzetten om het idee dat ik bekeken word uit te zetten (is dit erg vaag of nog te volgen?).
Over de dingen die je minder fijn vond om te zien: ik weet natuurlijk niet welke stukjes dit waren en ik snap ook (nog) niet altijd alles wat Chris doet. Ik weet wel dat hij steeds meer aandacht besteedt aan onze ‘diagnostic skills’ en dat ik anders begin te denken over wat paarden willen en kunnen. Ze willen en kunnen over het algemeen heel erg veel als het hun eigen idee is om iets te doen, maar op het moment dat ze het idee krijgen dat ze iets moeten, willen ze het opeens niet meer.
Ik vermoed dat jouw diagnose bij de stukjes die je niet fijn vond om te zien anders was dan die van Chris en ik denk dat dat juist de dingen zijn waar je de volgende keer vragen over moet stellen, omdat je daar volgens mij het meest van leert (en de rest van de toeschouwers en cursisten ook). Wat zie je en wat betekent dat, en waar kun je aan zien of een paard iets niet wil of iets niet kan of niet begrijpt of dat er nog iets anders aan de hand is.
En verder was ik inderdaad de hele cursus best druk bezig, maar kom de volgende keer vooral ‘inbreken’ hoor. Ben zelf een ongelooflijke antiheld waar het mensen aanspreken betreft, dus ik weet precies hoe het voelt om te twijfelen wanneer nou het geschikte moment is om iets tegen iemand te gaan zeggen en vind het daarom alleen maar leuk en dapper als iemand dat bij mij gewoon doet.
Nou ja ik had het idee dat je het erg druk had met je cursus, ook op de momenten dat je even niks zat te doen. Je hoofd zag eruit alsof het op volle toeren draaide.Dus ik had je maar met rust gelaten, mede ook omdat mijn eigen hoofd óók op volle toeren draaide en dan wordt het zo druk.
Maar de volgende keer zal ik op je afstappen, beloofd!
Ik heb Chris ook gevraagd waarom hij de betreffende persoon zo lang liet doorgaan met die bepaalde oefening, en waarom hij dacht dat het paard het niet deed. Want volgens mij was het paard nl. fysiek domweg niet in staat te doen wat gevraagd werd. En dat was Chris min of meer met me eens: met de ruiter erop was het inderdaad zéér moeilijk voor het paard (lees: praktisch onmogelijk) en daarom liet hij het hem later ook vanaf de grond doen. Maar ook dat bleek maar amper te gaan, volgens Chris omdat de spieren van het paard zo vast zaten. En dan vind ik het niet eerlijk om door middel van herhaaldelijke stevige pijnprikkels het paard er toch toe te zien te bewegen dat hij het gevraagde toch uit gaat voeren... Je zag het paard zich op gegeven moment ook helemaal in zichzelf terug trekken; er bleef nog net genoeg van hem aanwezig om als een robot toch nog zoveel hij kon op de prikkels te reageren... ik werd daar echt heel naar en verdrietig van.
Ik vond overigens dat deze persoon überhaupt niet op dit paard zou moeten rijden; als ik deze combinatie in mijn lessen zou hebben zou ik dat ook gezegd hebben en ik vind het erg spijtig dat Chris dit niet heeft gedaan (temeer omdat ik uit mijn vragen later begreep dat hij die mening met mij deelde)...
Overigens begrijp ik het nut van de betreffende oefening wel, en ook dat het soms lang kan duren voor het lukt, maar in dit geval denk ik dat er meer voorbereidend grondwerk nodig was (zónder pijnprikkels ter motivatie!!!!!) en een andere persoon om het onder het zadel te doen.
Bladwijzers