Oh god waar moet ik beginnen. Ik heb al verteld dat Vikkja (> kinderboerderij) samen met nog 2 paardjes staat. Éen daarvan is Leika, een fjordje van ongeveer 4 jaar. Ze is haar hele leven al ziek geweest, is bij lange na niet hoog genoeg voor een fjord, en heeft geen enkele vorm van spierontwikkeling. Je kunt al haar ribben tellen, en ondanks haar enthousiasme richting mensen staat ze meestal vrij lusteloos in de wei. Elke mogelijke soort voeding die er in gaat, komt er vloeibaar weer uit, en nooit hebben ze een fatsoenlijke diagnose kunnen stellen "gewoon een misbaksel." was het commentaar. Een paar dagen terug voor de zóoooveelste keer een DA erbij gehad. Dit keer is de diagnose hoogstwaarschijnlijk een verzakte slokdarm, waardoor ze haar voedsel nooit goed heeft kunnen verteren. Mij is door de DA (via via) verteld dat ze er op dit moment redelijk aan toe is, maar dat de kans nihil is dat ze beter wordt.. Ik heb de hele dag google afgespeurd, en elke topic in 'medisch' op NHforum gelezen, maar ik kan níks vinden over een verzakte slokdarm. Ik wil zo graag weten waardoor het verzoorzaakt wordt, waarmee ik haar lijden wat kan verlichten, en of de prognose echt zo beroerd is...Ik heb altijd stoer geroepen "dat 't beestje geen broodwinner is, en ik me er in dit geval beter niet aan kan hechten" nooooou bij deze is wel duidelijk dat dát in elk geval niet gelukt is... Ik zál en móet haar helpen..
![]()
Bladwijzers