Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: ervaring voordrooghooi met paarden die snel te dik worden

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

ervaring voordrooghooi met paarden die snel te dik worden

Ben vandaag op een pensionstalling geweest die op zich vrij goed uit de bus komt (alleen hebben ze nu geen plaats ), Whoopie komt wel op een grotere wei maar je kunt zelf strookbegrazing toepassen als je dat wilt, je hebt nml je eigen wei. Volgens mij moet dat uiteindelijk wel gaan lukken met Whoopie.

Enigste probleem is dat ze alleen voordrooghooi krijgen, het spul ziet er goed uit lange stengels ruikt fris ...maar toch ik heb er met Whoopie geen goede ervaringen mee ze reageert er niet zo goed op.
    Ze krijgen het daar in principe 3 keer daags gevoerd, s.ochtends , eind van de dag als ze terug gaan op stal en voor de nacht.

Hoe kun je de schade met dat voer een beetje beperken om zo maar te zeggen,niet teveel geven naturlijk maar aan de andere kant moet ze toch wel iets te knabbelen hebben, is er iets wat jemakkelijk ter vervanging kunt geven.

Ik zie soms dat sommige mensen stro voeren maar hoor ook dat sommige paarden daar niet tegen kunnen.

Alvast bedankt, groetjes Janneke.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: ervaring voordrooghooi met paarden die snel te dik worden

Je zou het wel kunnen mengen met stro.

Verder hangt het denk ik ook heel erg van de kwaliteit van de voordroog af, hoe je paard erop zal reageren. Atli heeft het voorheen ook wel eens gehad en reageerde toen met diarree. Vervolgens heeft hij jaren hooi gehad, en vorig jaar toch weer voordroog (was ook niet mijn keuze, maar ja). In eerste instantie had hij wel weer wat diarree, maar niet heel erg, en het ging vanzelf weer over. Deze voordroog was wel echt heel mooi droog, dat scheelde denk ik wel.

Heb je anders niet de mogelijkheid om van ditzelfde voordroog mee te nemen naar je huidige stal, en eens te proberen hoe ze daarop reageert als ze nog in haar bekende omgeving staat?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Dat lijkt me een goed idee Marja! Bij ons reageren ze ook soms op de eerste dagen met wat diarree, soms heel af en toe ook bij een nieuw pakket, maar dat gaat snel over. Hoelang heb je het (toen je daarna dacht: hier reageert ze niet goed op) met Whoopie geprobeerd?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Bij Atli heeft het wel wat langer geduurd, ik denk wel een aantal weken, maar hij had dan niet constant diarree. Ik zag het gewoon af en toe.
    Bij Menglöd duurde het nog veel langer, maar die was tegelijkertijd ook verhuisd en voelde zich in het begin ook nog niet echt op haar plek bij ons, dus het kon bij haar ook wel van de stress komen dat ze langer aan de diarree was.
    En van de extra wormenkuur die ik haar gegeven heb, denk ik. Want na de afgelopen keer had ze daar weer wat diarree van...
    Hmm dus het verhaal van Menglöd zegt in deze niet zo veel denk ik.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Dat idee opperde Huib ook al, mischien toch een goed idee.
    Diarrhee krijgt Whoopie dus niet snel maar wel weer een pijnlijke dikke buik, tenminste de laatste keer.
    Ik denk dat ik de laatste keer wel teveel dingen ineens heb veranderd, ze kreeg toen ook best veel ineens vondt ik tenminste.
    Ik hoorde tijdje terug van iemand die een bepaalde olie over het hooi deed waardoor de darmen het beter kunnen verteren , het is zo,n olie die ook in het groene leempakket zit, jeneverbesolie, had ze als advies gekregen van de Silverlinde. Zal het haar nog even voor de zekerheid navragen.

Zit ook te denken om evt een keer luzerne dan ipv een voerbuurt voordroog te geven en de andere keer idd stro met een kleine pluk zoiets. Maar goed mischien gaan we daar helemaal niet naartoe. Maar is toch goed om even over na tedenken.

Bedankt Marja.

@ Lila, denk zo,n 4 tot 6 weken, had in eerste instantie toen niet direct in de gaten dat het daardoor kwam.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Ik heb ongeveer een jaar lang voordroog gevoerd ivm Amy's hoesten.
    De ervaring die ik ermee heb is dat het bij Troy áltijd diarree heeft gegeven. Hij kon er niet aan wennen, maar hij had ook een uiterst gevoelig darmstelsel.
    En inderdaad.. de tinkers werden er explosief dikker van. In die periode ben ik gaan bijvoeren met stro, dat doe ik nu nog steeds. Goede ervaringen met stro, minder met voordroog. ik ben blij nu weer gewone pakjes hooi te kunnen gebruiken.

Als je geen keuze hebt Janneke, dan zou ik wel mengen met stro, geeft fijn veel vulling en veel te knabbelen. Ik merk bij ons dat de stro-ruif veel bezocht wordt als ze zich vervelen, zoals bijv. met regenweer en ze de hele dag een beetje onder het afdak staan te lummelen. Prima tijdverdrijf

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Idd Trea dat vindt ik dus het voordeel van bulk, dat ze gewoon wat te doen heeft, een beetje voordroog is natuurlijk zo op en dan staat ze nog de hele avond bv, daarom vindt ik graszaadhooi wel mooi spul moet ik zeggen, net iets fijner dan stro.

Bedankt voor jullie reacties alvast!!
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Bladwijzers

Forum Rechten