Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 41 van de 41

Topic: Rijden jullie ook wel eens "normaal"??

Re: Rijden jullie ook wel eens "normaal"??

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door allegro
    Ik parelli best veel maar rij buiten af en toe nog gewoon met bit of sidepull. In mijn eentje rij ik gewoon met een touwhalster en dat gaat prima. Maar in een groep met "normals" die soms ineens wegscheuren heb ik gewoon een bitje in of de sidepull om. Ik kan hem anders gewoon niet houden en ik vind het wel erg gezellig om af en toe met die mensen te rijden... tja is misschien niet zoals het hoort, maar zoals Pat zelf zegt in zijn boekjes there are no rules!
    Ik ben niet zo thuis in die benamingen, ik reed voorheen met bit en nu met touwhalster, maar heb dus in groepen hetzelfde probleem! Nu is dat bij een tinker niet een onoverkomelijk probleem, maar echt leuk is het niet....
    Mijn dochter is niet zo thuis in Parelli en als zij wil rijden op Enya, wil ze een bit erin. Maar het is zo zielig Ze verzet zich er zo tegen, en loopt gelijk weer heel depri.
    Nu lees ik hier; een sidepull???????? Wat is dat en hoe werkt het?

Groetjes, Trea

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door allegro
    Maar in een groep met "normals" die soms ineens wegscheuren heb ik gewoon een bitje in of de sidepull om. Ik kan hem anders gewoon niet houden
    Wel grappig, wat je hier zegt. Sweety is, zoals sommigen hier wel weten, een behoorlijk pittige tante soms. Met een groep buitenrijden die ineens wegspurten is met Sweety dan ook levensgevaarlijk. Maar om dan met bit te gaan rijden... hm, dat zou ik dus juist NIET durven. Sowieso ben ik in zo'n geval heel selectief met wie ik buiten ga rijden. Ik verkies mn eigen veiligheid en de veiligheid van sweety boven alles. Als mijn pleziertje pijn oplevert voor sweety (door heftig inhouden) dan ga ik niet mee.
    Sinds ik me met Parelli bezig hou heb ik echt ontdekt dat een bit geen enkele toegevoegde waarde heeft wat betreft veiligheid en controle. Het kan zo lijken, maar dat effect is dan toch echt puur psychisch.
    Niets mis mee hoor, ook psychisch effect is een effect. Maar denk er dan wel aan dat een bit je paard behoorlijk mee zeer kan doen dan een halster in geval van dat je je paard nauwelijks onder controle meer hebt. Daarnaast heb je met een halster de mogelijkheid om de one rein stop uit te voeren. Met een bit is dat een stuk lastiger.

Anonymous
    Guest

Mijn haf is met een gewoon trensje op je pinken te rijden. Dus daarom doe ik dat dan liever. Kan me heel goed voorstellen dat als je een paardje hebt dat juist niet goed op een bit gaat je liever met touwhalster rijdt. Ik heb mijn haf ingereden (12 jaar geleden) met halster en een paar jaar later (na het wisselen) af en toe met bit, hij heeft dus geen nare ervaring en een hele zachte mond. (en ik een zachte hand ..) En ik kan gewoon nog niet goed genoeg met een touwhalster rijden...
    Ik kan hem met bit/sidepull gewoon wat beter sturen.

Voor Trea: Sidepull is een soort halster met aan de zijkanten een extra ring waar je je teugel aan bevestigen kan. Komt uit de westernsport en wordt vooral gebruikt om jonge paarden het sturen aan te leren zonder dat ze meteen een bit in hun mond hoeven. Werkt bij mijn haf ook heel fijn..

Actief Forumlid allegro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004

die Gast ben ik dus....

plaatje sidepull

May the horse be with you!

Anonymous
    Guest

Hier komt ie!

Anonymous
    Guest

en zo ziet het er van de zijkant uit.

Aangemeld
    Jun 2004

oeps weer niet ingelogd.

Dank je wel voor de verhelderende foto's. Dus een sidepull, is geen scherp werktuig zoals een hackamore of zo. Het is alleen voor verduidelijking? Ik neem aan dat als jij aan de rechterkant de teugel naar buiten brengt, dat aan de linkerkant van het hoofd, druk oplevert. Dus concept: wijken voor druk. Of zit er nu naast? Hiermee kun je dus ook de ors toepassen?

Bij ons was het andersom. Enya is ingereden met een gebroken bitje, daarna is de stang eringekomen, omdat ze soms zo dóór kon denderen. Het is er ééntje die zich afsluit voor pijn, een tikje met de zweep reageert ze bijv. stoïcijns op.

Sinds ik Parelli doe (en het touwhalster en ook de libraR) in beeld kwam, weet ik dat ik ook kan 'vragen' ipv opleggen. Enya reageert daar heel goed op, heel opgelucht, en loopt super licht en goed op het touwhalster. In een groep komt dan haar enthousiasme en tevens koubloedige eigenwijsheid even boven, en wil ze niet altijd stoppen als ik dat wil (tenminste niet meteen). Ik vind dat niet erg, maar mijn dochter vind dit angstaanjagend en rijd dan liever met bit. Ze beseft dat het psychisch is, want Enya stopt op het bit ook niet als ze niet wil.

Maar nu Enya al een poos gereden wordt op halster, reageert ze vreemd als ze het bit inmoet. Ze probeert de hele tijd het ding eruit te werken met haar tong en loopt ook niet meer zo licht. Het is dus duidelijk dat het bit haar geen goede herinnering oplevert. Logische consequentie is dus; bit eruit laten....

Tja, dan toch maar mijn dochter opvoeden met Parelli hè?

Aangemeld
    Jun 2004

Sidepull werkt inderdaad zoals je hierboven noemt. Heel fijn ding, als je geen druk geeft doet ie niks en als je hem de hele tijd strak houdt verliest hij ook zijn werking. Dus je hebt er losse teugels en zachte handen voor nodig. Als jullie paardje zo duidelijk aangeeft dat ze geen bit inwil en hier ook niet goed op reageert zou ik er inderdaad voorlopig geen inhangen!! Dan maar "even" je dochter opvoeden met Parelli, succes!!

Lang voordat ik PArelli leerde kennen had ik een pony met een ijzeren mond (zo gekocht). Die deed het super op de sidepull. Trouwens ook op een stalhaster, haha, daarmee ben ik op trektocht geweest met hem

May the horse be with you!

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten