Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 41

Topic: Rijden jullie ook wel eens "normaal"??

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: Rijden jullie ook wel eens "normaal"??

ik rij nu nog "normaal" maar wil juist overstapen op NH, maar die stap is erg groot denk ik als je nog maar een leek Nh-er bent. Dus houd het nog wel eentijdje bij engels rijden tot ik genoeg centjes heb gespaard voor een cursus
    The darkest hour is befor it get light!!!

Actief Forumlid Apple's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ik rij "normal".

Schoppen doe ik niet, mijn instructeur is toch al erg van het 'druk opbouwen totdat gebeurt wat je wilt'. Met veel druk op de teugels naar voren rijden doe ik ook niet. Simpelweg omdat dit niet werkt bij mijn paard. Hij kiest er zelf voor om een gewicht in mn handen te leggen. Om even te vergelijken: als dat 1 leeg colaflesje is verdeeld over 2 teugels dan is dat veel.

Met tegenhouden en naar voren drijven lukt het je niet bij mijn paard, dus dat is simpel .

Actief Forumlid Anya's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Ik rij normaal. Dat wil zeggen ik vind dat of ik nu western, dressuur of halstertje/carotstick rij... ik vind het allemaal normaal. Ik rij ook niet zo heel veel anders, als de optoming anders is. En ik heb een instructrice die me nog steeds mijn teugels/bit afpakt als ik iets teveel ga zitten plukken. Dan kan ik verder alles met mijn benen en zit oplossen. En dat is hard werken.

Kortom: ik vind dat het allemaal redelijk naadloos in elkaar over gaat.
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

hoe bedoel je anya: hard werken? Ik heb juist het gevoel dat ik alles met heeeeeeeeeel weinig druk kan doen en heel ontspannen en relaxt van mijn knollie kan afstappen. als ik dat vergelijk met die dressuur ruiters op stal die met een knal rood hoofd van hun paard afstappen....

Actief Forumlid Anya's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Hard werken omdat ik chronische ziekte van lyme heb Eline... en om dan heel precies met je benen en zit te rijden zonder extra hulp van het bit. Lan is als western paard nl. heel licht op één hand te rijden. Nee ik kom niet met een rode kop van mijn paard, maar mijn controle over mijn beenspieren is niet meer wat het ooit geweest is.

Dus bijvoorbeeld als ik vier pasjes zijwaarts wil of drie achterwaarts en bij de vierde de achterhand om wil zetten, dan is dat voor mij hard werken zonder hoofdstel/halster. Vroeger reed ik ook makkelijk zonder zadel. Dat doe ik ook niet meer. Soms houdt een spier er opeens even mee op, en dan heb ik geen balans genoeg meer om het zonder zadel op te vangen.
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

Misschien kom ik nu heel dom over, ben ook nog maar een leek op NHgebied...
    Maar als ik het goed begrijp, als je je serieuzer met Parelli gaat bezig houden, rijd je niet meer 'normaal' zeg maar? Alleen als je pas ver gevorderd bent?

Ik rijd nu nog gewoon dressuur en springen, maar wil me daarnaast bezig gaan houden met NH. Ik wil wel gewoon met zadel en hoofdstel blijven rijden, ook omdat de eigenaar nog op Amo rijdt, al is het heel zelden.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

das inderdaad precies de bedoeling, niet dat we ooit 'normaal' rijden in de gewone zin van het woord maar als je bedoelt met bit...ja, dat komt pas aan bod op het einde van L2 en sommige onder de NH'ers zullen misschien dan nog niet met bit gaan rijden.
    je moet beginnen bij het begin en in het begin ben je gewoon niet klaar om met bit te rijden. ik rij nu 14 jaar paard waarvan 13 op een manege met bit dus, nu pas zie ik hoe erg het was dat ik toen met dat bit in dat paard zijn mond zat te klooien en sinds ik begonnen ben met een 'eigen' paard heb ik nog nooit met bit gereden. dat heb ik niet eens.
    natuurlijk kan je niet zomaar doen wat je wil als amo niet je eigen paard is maar grondwerk kan je wel doen denk ik. dat is zeker een aanrader omdat het je relatie met je paard zeker kan verbeteren.
    is dat een beetje wat je bedoelt met je vraag?
    groetjes, kim

Ja, het helpt al veel

Maar het is dus wel gewoon mogelijk een basis zeg maar van NH te hebben, grondwerk te doen e.d., en ondertussen wel gewoon onderhet zadel (met bit) te blijven rijden? Dan wil ik gewoon af en toe wat spelletjes met Amo doen en lekker een vertrouwensband opbouwen

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

zou ik zeker doen, het kan maar goed zijn voor jullie beiden, je leert elkaar echt goed kennen en aanvoelen.

Dat is ook de bedoeling, ik wel echt op een vriendelijke manier met hem omgaan

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik denk dat veel van ons ook in het begin nog eventjes met bit doorreden. Ik in ieder geval wel (buitenritjes). Maar al snel kwam ik erachter dat het rijden met halster veel fijner was, dus ligt het hoofdstel met bit ergens onderin een kist vol met paardentroep. Normaal rijden is voor mij rijden met halster.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Enneh... how about level 3 dan?

May the horse be with you!

Ik ben nog niet zolang met parelli bezig en ik rij ook nog met bit. Ik moet wel zeggen dat ik enkel ga buitenrijden, en dan doe ik een bit in omdat ze nogal schrikkerig is, en nogal onverwacht heftig kan reageren, in de piste rijden doe ik maar af en toe en dan met halster. Maar ik denk er ook aan gewoon een tijdje niet meer te rijden om me echt volledig op parelli te kunnen concentreren.
    Ik heb wel het gevoel dat ik blijf hangen bij dezelfde oefeningen doordat ik ook met dat wandelen bezig ben en dat het beter is en minder verwarrend voor m'n paard om het rijden met bit effe achterwege te laten.

Actief Forumlid allegro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004

Ik parelli best veel maar rij buiten af en toe nog gewoon met bit of sidepull. In mijn eentje rij ik gewoon met een touwhalster en dat gaat prima. Maar in een groep met "normals" die soms ineens wegscheuren heb ik gewoon een bitje in of de sidepull om. Ik kan hem anders gewoon niet houden en ik vind het wel erg gezellig om af en toe met die mensen te rijden... tja is misschien niet zoals het hoort, maar zoals Pat zelf zegt in zijn boekjes there are no rules!

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik rij nog met bit als ik mijn paard even wat beter wil gymnastiseren, dan kan ik net wat fijner inwerken en wat makkelijker vragen of ze haar rug wil gebruiken. Bijvoorbeeld wanneer ik een poosje niet heb kunnen rijden, ze is dan wat stijver als je weer begint. Zodra het probleem weer is opgelost, gaat het bit er weer uit - en ik hoop bij PNH ver genoeg te komen om het bit er dan weer in te doen

Oh ja, buiten rijden doe ik jammer genoeg niet veel, de omgeving is er niet naar en ik moet dan eerst een stuk met de trailer, maar als we dat doen dan bitloos, vind ik veel fijner en ik heb zonder bit een veel betere controle over mijn zenuwenlijdertje .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Bladwijzers

Forum Rechten