Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 67

Topic: onrembaar op touwhalster..

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Re: onrembaar op touwhalster..

TIJD NEMEN!!!!!

Parelli is één mogelijkheid, er zijn nog andere goede basissen om van te vertrekken.

Eigenwijs is een eigenschap nogal gemakkelijk gebruikt wordt als een paard "iets" doet wat de eigenaar niet graag heeft. Het kan even goed zijn dat zijn zadel niet goed ligt, geconditioneerd gedrag (van bij de vorige eigenaar),... Dus zoek zelf eerst de oorzaak van het rennen, heb je die gevonden dan kan er gezocht worden naar een oplossing.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door kelz
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    ehm... JIJ vraagt toch om tips???
    Uit je post begrijp ik echter dat je het allemaal ZELF wel weet.. dus eeeh????

Nee vraag tips om het er vandoor gaan niet dat mijn methode slecht is volgens ...... terwijl mensen niet eens weten hoe die is en gelijk vanuit gaan parelli is de beste maar helaas niet altijd in combinatie met mezelf en de paarden vandaar dat wij meer ''ons eigen ding '' doen..
    verder heb ik hem wel onder controle maar hij schiet er soms in de galop verder vandoor en wanneer je dan dus rijd zoals je hem normaal ook terug neemt dan gaat hij gewoon eigenwijs door en hiervoor vroeg ik of jullie een oplossing daarvoor wisten..
    Nog al een tegenstrijdigheid wat je hier schrijft...vind ik dan..
    Ik kan zowiezo niet zoveel met het woord 'contrôle' waar jij zo lustig mee strooit...Contrôle ligt wat mij betreft ERG dicht bij 'macht' .. en dat is nou juist waar je m.i. bij een paard uiteindelijk niet zover mee komt.. Wat mij betreft staat of valt alles in de omgang met je paard bij SAMENwerking.. en die samenwerking is niet een losstaand iets zoals "hij schiet er in galop soms vandoor" .. Samenwerking is een geheel en hoe goed je het ook doet/bedoelt, dat geheel is er niet binnen de korte tijd dat jij dit paardje hebt.. (wat m.i. iig blijkt uit je 'probleem').. Ik geloof dat ik me verder niet waag aan tips.. zolang jij die galop als iets opzichzelfstaands beschouwd, kan ik je niet raden...

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Nee vraag tips om het er vandoor gaan niet dat mijn methode slecht is volgens ...... terwijl mensen niet eens weten hoe die is en gelijk vanuit gaan parelli is de beste maar helaas niet altijd in combinatie met mezelf en de paarden vandaar dat wij meer ''ons eigen ding '' doen..
    verder heb ik hem wel onder controle maar hij schiet er soms in de galop verder vandoor en wanneer je dan dus rijd zoals je hem normaal ook terug neemt dan gaat hij gewoon eigenwijs door en hiervoor vroeg ik of jullie een oplossing daarvoor wisten..
    Dus, even samengevat, de tips zijn eigenlijk: De tijd nemen en grondwerken...
    Dat grondwerken hoeft niet persé volgens Parelli, maar zoals Rengeltje al zegt: er zijn nog andere goede basissen om van te vertrekken. Op dit moment werkt jouw eigen ding niet wanneer het gaat om galopperen. Het is hartstikke goed dat je je paard in stap en draf onder controle hebt, maar uit je verhaal blijkt duidelijk dat je deze controle in galop nog niet hebt. Om te zorgen dat je paard niet nog verder patronen gaat ontwikkelen die jij niet wilt zou ik voorlopig het galopperen onder het zadel niet doen en eerst zorgen dat je paard op de grond meer (zelf)vertrouwen/respect gaat krijgen (en wanneer hij geen regelmatig gang heeft, ook vooral een regelmatige gang).

Wat Rengeltje zegt: Er zijn veel oorzaken waarom je paard zo reageert in galop, probeer deze oorzaak te achterhalen...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid kelz's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2007
    Leeftijd
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door rengeltje
    TIJD NEMEN!!!!!

Parelli is één mogelijkheid, er zijn nog andere goede basissen om van te vertrekken.

Eigenwijs is een eigenschap nogal gemakkelijk gebruikt wordt als een paard "iets" doet wat de eigenaar niet graag heeft. Het kan even goed zijn dat zijn zadel niet goed ligt, geconditioneerd gedrag (van bij de vorige eigenaar),... Dus zoek zelf eerst de oorzaak van het rennen, heb je die gevonden dan kan er gezocht worden naar een oplossing.
    Nou hij is zeer zeker wel eigenwijs dit niet omdat hij niet doet wat ik zeg maar ook gewoon in andere posities..
    Hij doet het zowel onder het zadel als zonder zadel dus hier ligt het niet aan overigens heb ik een barefoot arizona en hij loopt hier perfect onder beter als onder de wintec 2000 die hij voorheen bij zijn vorige eigenaar had..

Verder bedankt voor je reactie hier heb ik wat aan

nienke07 : Ben het niet met je eens, jij probeert nu in mijn koppie te kijken hoe ik iets zie of denk maar dit klopt niet helaas.. Denk ook niet dat wij hier verder in kunnen communiceren bedankt voor je reacties..

En met grondwerk en dergelijke gaan we ook zeker mee verder..
    Kan iemand mij vertellen wat parelli level 2 betreft aan oefeningen ?

Linda : Bedankt voor je reactie het is nu een stuk duidelijker voor me

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Ik ben het volledig met bovenstaande eens... Je kan je paard nog zo goed onder controle hebben in stap of draf... ik geloof nooit dat jullie band al zo sterk is dat je na 1 week op touwhalster kan rijden, of de fjord moet bij de vorige eigenaar ook zo opgeleerd zijn. Ik kan na een jaar nog niet fatsoenlijk op touwhalster rijden met m'n paard... maarja dat zal wel aan m'n paard liggen... ze is toch zo eigenwijs...

Nee even serieus nu, ik denk dat je moet werken aan vertrouwen van beide kanten. Leer je paard remmen op de one rein stop, leer je paard kennen en leer de momenten te herkennen waarin het paard emotioneel wordt of zich afsluit. Ik geloof nooit dat je een paard al door en door kan kennen na 1 week...
    Als dat wel zo zou zijn, dan chapeau! Je kan hand in hand gaan met parelli, monty, voest ed...

Niemand hier beweert dat je daarom met de methode parelli moet werken. Jij komt hier om tips vragen, en dat is je goed recht, je kan er maar van leren en je eigen ding aanpassen. Maar veroordeel dan ons niet omdat we het zogezegd beter weten...

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Los van alle tips, trucs, manieren en hun voors en tegens....

Hoe denk je dat het voor een paard is om van baas te veranderen? Nieuwe omgeving, nieuw mens met een 'eigen manier', nieuwe vriendjes, ga zo maar door. Wat zeg je ervan om je nieuwe vriendje eens lekker de tijd te geven om überhaupt te WENNEN. Eerst maar eens in de wei, beetje kroelen met jou. Om direct te verwachten dat hij nieuwe dingen (touwhalster) met een nieuw mens (met andere hulpen) opeens goed doet en niet doorgaat in oud gedrag? Ik vind dat nogal veel gevraagd van een paard.

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door willeke
    Maar veroordeel dan ons niet omdat we het zogezegd beter weten...
    Los van het feit dat hier waarschijnlijk een hoop mensen zitten met meer ervaring en kennis in huis.....

[edit] typfoutje

Aangemeld
    Aug 2007
    Leeftijd
    33

Weet je vraag wel helemaal niks meer..
    Zoek het zelf wel uit..
    Want volgens jullie kan ik toch niks en vraag ik mijn paarden veel te veel..
    ..... ik weet zelf heus wel wat ik kan vragen en wanneer die waarvoor klaar is.
    Jullie kennen mijn pony niet zijn karakter niet en zijn manier van omgang met mij niet en mijn manier van omgaan met hem niet en weet heus wel wat ik al wel kan doen en niet en wanneer hij wel gewend is of niet en hoe het staat in de band met ons..
    Daarbij nee natuurlijk ken ik hem in de korte tijd nog niet door en door maar wel meer als jullie..
    Daarom staat mijn besluit ook dat ik niks meer ga vragen en het zelf wel uit zoek aangezien als buiten staander denken dat jullie mijn paardje beter kennen als ik zelf

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Ik wil me niet in de discussie mengen, maar je nog wel graag iets meegeven.

Na zes weken dacht ik dat mijn paarden, na de verhuizing en verandering van eigenaar, behoorlijk aan mij en hun omgeving gewend waren. Na tien weken dacht ik dat weer. Nu, na een half jaar denk ik dat ze echt gewend zijn. Maar misschien denk ik ook daar volgende maand wel anders over.

Succes met je paard!
    Bea
    Started!

Wilma
    Guest

Uit eigen ervaring, maar ook ooit ergens gelezen dat het minimaal 4 maanden kost voordat een paard beseft dat hij op zijn nieuwe plek blijft en dat zijn nieuwe baasje zijn nieuwe leider is. Als het leiderschap ok is zal hij er volgens kenners niet vandoor gaan. Er is iets wat het paard je zeggen wil dat hij niet naar je stem of lichaamstaal luisteren wil, als ik er helemaal niet uit komt raadpleeg ik iemand die paarden verstaat, ik heb zo al heel wat problemen op mogen lossen. Succes

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Hier ook nog even een opmerking over het wennen ed. Puur uit eigen ervaring.

Het heeft bij mij en Shiva jaren geduurd voordat we elkaar door en door konden. En dan nog ging het wel eens fout.
    Een week is niks, een maand is niks. En dan nog is het per paard en samenwerking maar te zien wanneer je wel de stap kan maken naar galoperen met touwhalster.

Ik neem aan dat je hier bent gekomen omdat je op een juiste en vriendlijke manier met je paard om wilt gaan. Waarom dan gelijk na een week op een nieuw paard zitten met verwachtingen?
    Neem de tijd, leer elkaar kennen door grondwerk oid. En als je de stap neemt om erop te zitten, werk dan alles af. Eerst is stap een goede samenwerking, dna in draf, en dan als alles gaat zonder problemen, probeer dan de galop eens.

En wil toch nog even iets zeggen over de reacties hier. Wij zijn allemaal heel eerlijk en geven gewoon onze mening. Je vroeg om tips, die krijg je. Misschien niet wat je wilde horen, maar iedereen hier bedoeld het goed. Het wordt gezegd uit bezorgdheid voor jullie beide.

Succes.

Ben helemaal eens met jess !!

ik heb mijn paardje nu 1,5 jaar en ook wij lopen nog tegen problemen aan ik rij nu half jaar bitloos. En wij hebben erg veel bereikt maar de eerste weken ben ik sophie gaan longeren, wandelen en na 4 weken ben ik erop gaan zitten heb ik een hele rit gestapt.
    en dat weekje of 2 lang en tussendoor veel poetsen en spelletjes doen.
    En met touwhalster ben ik de eerste weken alleen maar gaan stappen en draven.. lekker relaxt is ook nieuw voor je pony, zo ontspannen mogelijk rijden
    En als je voor je eigen gevoel heb van nu zijn we er klaarvoor ga je op een rust moment galopperen.

Want neem aan dat je fjordje met bit is ingereden etc.. Voor je paard is het best een omschakeling.. ga eerst lekker kalm aan band opbouwen.. dan komt op den duur ook dat er vandoor gaan wel..

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Weet je vraag wel helemaal niks meer..
    je mag hier altijd van alles vragen, maar houd er rekening mee dat de antwoorden misschien anders zijn dan JIJ had verwacht. Hier zitten mensen met twee keer zoveel jaren ervaring met paarden dan jij oud bent. Soms zijn dingen voor die mensen klip en klaar duidelijk. Dat is misschien wat pijnlijk voor je, maar dat is dan jammer.
    Als je na een week al op deze manier met je pony aan de slag bent, dan kan je nog veel meer dingen verwachten dan dit.
    Veel succes ermee.

Nog even een tijdsindicatie. Ik heb Grace nu meer dan anderhalf jaar en we galloperen nog steeds niet, maar ik weet zeker dat als we er aan toe zijn dat het dan dan compleet beheerst zal gaan dankzij alle nodige voorbereiding. Dus die week van jou..

Denk daar eens over na zou ik zeggen
    He who thinks he can and he who thinks he can't, they are both right.
    www.paardopzijnbest.nl

Aangemeld
    Aug 2007
    Leeftijd
    33

Heb de oorzaak gister gevonden toen we begonnen met een andere grondwerk oefening..
    Hij zit voor in de hals en schouder vast denk dat dit door of verkeerd rijden of mischien ook door het slechter passend zadel komt..
    Ga hier nu aanwerken..
    Mijn hengstje heb ik nu ook ruim ander half jaar en ik weet nu ook zeker dat ik hem na 6 maanden door en door kende mischien komt het ook door karakter en communicatie onderling ?
    Dat het bij de een wat langere ontwikkelings fase is als bij de ander..
    En nee ik geef ook eerlijk toe dat ik hem nu nog niet door en door ken maar met een aantal maanden weet ik zeker van wel aangezien de vorderingen die we nu maken en de communicatie tussen ons en hij ook in de kudde hij is namelijk al de leider en heeft zijn plekje al volledig gevonden zijn vorige eigenarresse is dat met me eens zij heeft hem 2 jaar gehad en ziet ook aan hem dat hij zijn plekje heeft gevonden zij kent hem van al ons het beste (het langste) dus zij weet het wel of hij zijn plekje al heeft of niet..

Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten