Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 41 van de 41

Topic: Parelli zo top?? *up-date*

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Re: Parelli zo top?? *up-date*

Tip: oefen dan tot die tijd goed met een volwassen paard, zodat je de opgedane Savvy straks kunt gebruiken voor je jaarling. Enne, hij hoeft met 1,5 jaar helemaal geen manieren bij te leren, die leert hij als het goed is wel in de kudde! Het is aan jou, om je zo te gedragen als de leider van die kudde, zodat hij zich net zo veilig voelt bij jou en dat hij net zoveel respect krijgt voor jou als voor de leider in die kudde. Daar hoeft HIJ helemaal nix voor te leren
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Tip: oefen dan tot die tijd goed met een volwassen paard, zodat je de opgedane Savvy straks kunt gebruiken voor je jaarling. Enne, hij hoeft met 1,5 jaar helemaal geen manieren bij te leren, die leert hij als het goed is wel in de kudde! Het is aan jou, om je zo te gedragen als de leider van die kudde, zodat hij zich net zo veilig voelt bij jou en dat hij net zoveel respect krijgt voor jou als voor de leider in die kudde. Daar hoeft HIJ helemaal nix voor te leren
    En wat nou als hij de leider van de kudde is?
    Ik ben op dit moment bezig met een 3 jarige Fries en ik heb ook nog een 8 jarige shetlander, genoeg "oefen" paardjes dus
    For things to change, first I must change

http://www.stanleyvandewurgedijk.webklik.nl

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

hehe, dan staat hij in de verkeerde opfok want als het goed is heb je een opfok met paarden van verschillende leeftijden, waar de jongsten dus 'manieren' geleerd krijgen door de ouderen en pas leider worden als ze tot de oudere categorie behoren. Een jaarling hoort nog geen leider te zijn...
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

hehe, dan staat hij in de verkeerde opfok want als het goed is heb je een opfok met paarden van verschillende leeftijden, waar de jongsten dus 'manieren' geleerd krijgen door de ouderen en pas leider worden als ze tot de oudere categorie behoren. Een jaarling hoort nog geen leider te zijn...
    Geen idee of hij ook werkelijk een leider is, denk het niet want hij staat hij 2 twenters in het land en 3 jaarlingen (hij zelf is nummer 4).
    Maar ik vroeg het me zo af "wat als..."
    For things to change, first I must change

http://www.stanleyvandewurgedijk.webklik.nl

pasterza
    Guest

Precies!! Daarom snap ik niet waarom bij de meeste (op-)fokkerijen de jonge paarden naar leeftijd ingedeeld worden zonder één of meerdere oudere paarden erbij... :?

Zie ook de documentaire over killer elephants in dit kader (National geografic geloof ik), waarin jonge olifantenstieren met zijn allen gezellig neushoorns doodmaken, beetje ontspoorde jeugd zeg maar. Daar hebben ze oudere stieren naartoe gebracht om die jonkies manieren te leren. En dat hielp.

En inderdaad is het lastig als je paard leider van de kudde is. Of het nou een enter of iets anders is Dan zul je je paard elke keer weer moeten overtuigen dat jij toch nog net iets meer leider bent. En daar heb je uiteraard m,eer savvy voor nodig dan bij een paard dat gewend is zich te schikken naar zijn 'meerderen' in de wei...

May the horse be with you!

Door mij vrijwilligerswerk bij de Ezelsocieteit ( zie ook mijn berichtje even voorstellen) ben ik met een gedragtrainer in contact gekomen. Hij werkte voornamelijk met clicker training. Zelf heb ik jaren lang paard gereden totdat er ezels in mijn leven kwamen. Ik wou dan dus ook kijken of iemand mij kon helpen met NH. Emiel voest kon dat niet ( ezels/muilen zijn anders dan paarden) en toen vertelde iemand mij over parelli. Dus ik eddy gemaild en die vertelde hoe pat parelli dus ook muilen trainde. Vandaar dat ik bij parelli gebleven ben.

Tsja... ik heb het boek van Hempfling al jaren en na een training met Josien vd Poel ging het allemaal al wat duidelijker worden voor mij.
    Wat me enorm tegenstaat van Parelli is inderdaad de prijs, maar ook dat paarden in een keurslijf worden gedrukt. Maar ik heb zelf wel behoefte aan kennis over het omgaan met deze mooie dieren

wat bedoel je met keurslijf?

Ik bedoel dat ik het op zich wel vreemd vind dat parelli er vanuit gaat dat alle paarden (of ezels) uiteindelijk dezelfde proef kunnen afleggen en met dezelfde oefeningen op dat punt komen.

dat is niet helemaal waar. Gangenpaarden hebben veel meer moeite met wisselen in de galop (een vereiste om je level 2 te halen) bijvoorbeeld en hoeven dat niet te laten zien voor de level 2 (je mag de galopswissels met een ander paard showen maar ja...dan moet je dus wel een ander paard hebben die goed genoeg is voor het behalen van level 2). Verder denk ik dat ieder paard in principe wijken voor druk, wijken voor ritmische druk , gang kan behouden, gestuurd worden etc kan leren. ALs paarden dit niet kunnen (of de eigenaar....) zouden we te maken krijgen met een levensgevaarlijke situatie (zoals dat soms ook het geval is zoals ik zo vaak zie gebeuren). Ik hoop dat dit iets duidelijker is!

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten