Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 41

Topic: Parelli zo top?? *up-date*

Parelli zo top?? *up-date*

Ik lees eigenlijk bijna alleen maar over parelli en hier en daar lees ik de naam Emiel Voest.
    Waarom is iedereen zo weg van deze mensen?
    Klaus Ferdinant Hempfling spreekt mij persoonlijk op dit moment meer aan.

Maar hebben jullie nou bewust voor een bepaalde persoon gekozen (Parelli, Emiel Voest), of ben je daar helemaal niet zo bewust mee bezig.

[size=99px]Ik kom net om het NH-hoekje kijken... [/size]
    For things to change, first I must change

http://www.stanleyvandewurgedijk.webklik.nl

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

Re: Parelli zo top??

Ik ben begonnen bij Monty, kwam al heel snel bij Hempfling terecht maar ing uiteindelijk toch op zoek naar iets anders en kwam bij Parelli. Hempfling vind ik super. Wat hij allemaal kan is heel knap. Toch heb ik nooit begrepen waarom hij nou die passage moet doen met zo'n enorm bit in het paard zijn mond. Verder heb ik zijn boek wel 4 keer doorgelezen (natuurlijk paardrijden) maar kon hieruit niet genoeg aanwijzingen vinden om er echt wat mee te kunnen. Hij verteld maar de helft en verstopt hier en daar wat aanwijzingen in het verhaal.
    Omdat ik hiermee vastliep ben ik overal gaan zoeken om internet en maakte kennis met iemand die de methode van Parelli deed. Ik heb haar bezocht en zag wat zij allemaal kon met haar paard (zij was bezig met L2).
    Parelli heeft als grote voordeel dat alle oefeningen stap voor stap beschreven staan in het studieprogramma. Ook de problemen die je tegen kunt komen met de bijbehorende oplossingen en oorzaken. In het begin kun je door alles wat er staat letterlijk op te volgen een goed begin maken met NH en uiteindelijk heb je genoeg kennis om met je eigen creativiteit een hoop meer te bereiken.
    Het wordt je dus eigenlijk in hapklare brokken opgelepeld. Niet voor iedereen is dit ideaal. Sommigemensen hebben behoefte aan meer inspraak, meer vrijheid (hoewel niemand je verplicht het programma compleet te volgen natuurlijk) of vinden dat je paarden niet kunt generaliseren en er 1 methode voor ontwikkelen. Tja, ik heb tot nu toe met 5 paarden gewerkt, waarbij ik met 1 paard inderdaad meer had aan de leidmethode enhet loswerken van Hempfling dan aan de lesmethode van Parelli. Alle andere paarden vinden de oefeningen super en reageren er heel goed op.
    Vandaar dat ik voor Parelli gekozen heb. Het is gewoon de enige methode die echt zijn geheimen prijsgeeft. Hempfling houdt naar mijn mening de essentie van zijn methode geheim. En dat is jammer.

Actief Forumlid Chrissie's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004

Ik hou me dus niet bezig met parelli. Wel met Voest, omdat ik hier de cursussen bij kan volgen. Ook hou ik me erg bezig met Centered Riding (Sally Swift) en tteam/ttouch (Linda Tellington-Jones. Hiervoor volg ik lessen bij Vanda Oosterhuis. Ook heb ik me verdiep in de boeken van Hempfling. Vind het alleen jammer dat ik hiervoor geen extra ondersteuning kan vinden (les, workshops, enz.) Ik hou me dus niet bezig met de methode van een bepaald iemand (een naam). Wel moet ik zeggen dat ik zelf heel veel dingen gebruik uit de freestyle training van Voest.

Ik ga naar zoveel mogelijk verschillende lessen, cursussen en workshops. Hier leer je veel meer van. Ik vindt zelf ook niet dat je je moet vaspinnen op iemand zijn methode.
    Mijn dieren zijn mijn alles.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Hempfling vind ik eigenlijk niks. Hij laat allemaal maar zien wat hij kan maar verder volgt er totaal geen uitleg over het hoe en waarom. Bovendine heeft hij enigzins makkelijk praten met zijn passage e.d gezien hij spaanse hengsten rijdt. Ik vind parelli het meest complete, maar blijf ook de join-up belangrijk vinden, ook vooral tijdens dingen als het vangen e.d. Parelli is gewoon het duidelijkst, tot in detail uitgelegd en gaat verder waar de meeste andere "stromingen" ophouden.

Ik wil ook graag beginnen met centered riding en moet me toch ook eens een beetje meer in veost gaan verdiepen. Puur uit interesse.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Beetje hetzelfde als Sandra eigenlijk. Begonnen met Monty, daarna Hempfling maar liep daar op vast. Zeker bij mijn paardje Tamara omdat dit bij haar ineens averechts bleek te werken. Toen op zoek gegaan naar iets anders en kwam zodoende bij Parelli. Dat sloeg heel goed aan, is goed te volgen, je loopt er niet gauw op vast omdat je de boekjes, demo's, dvd's en cursussen hebt en het is gewoon ontzettend leuk om te doen. Voor je paard is het allemaal heel goed te begrijpen en bij jezelf zul je ook verandering merken. Als je je, naast Parelli, nog wat meer op rijden wilt richten sluit Centered Riding hier heel goed bij aan. Verder kun je er alle kanten mee op, western, dressuur, springen of gewoon recreatie...het belangrijkste is dat je een taal ontwikkelt tussen je paard en jou en dat je elkaar begrijpt. Ik vind Parelli echt een goede basis, of eigenlijk, méér dan een basis. Het is paardentaal leren stapje voor stapje en dit vervolgens uitbreiden tot je deze taal vloeiend spreekt. Parelli zorgt dmv de boekjes e.d. dat je deze taal ook daadwerkelijk goed onder de knie kan krijgen. Zonder al te veel poespas en met makkelijk te begrijpen stappen. Waar Hempfling en Monty nog vaag blijven en stappen overslaan, beschrijft Parelli deze stappen juist duidelijk en begrijpelijk. En dat maakt het zo toegankelijk. Je kunt er ontzettend veel mee bereiken in vrij korte tijd. Ik heb mijn paard zien veranderen van een zenuwachtig, paniekerig paardje in een volwassen, rustig en veilig paard. Zowel zij als ik zijn enorm gegroeid
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik heb alleen gelezen over andere methodes. Destijds had ik geen paard om mee te oefenen. Toen ik mn pony kocht, wist ik al dat ik parelli wilde gaan doen. Zoals het al veel beschreven is, het is duidelijk en logisch Hepfling vond ik veel blabla en hij zal ongetwijfelt goed met paarden omgaan maar hij maakt me er niet enthousiast mee. Monty Roberts vond ik een beetje een rare vogel, en ik las niet veel positiefs over hem.
    Met parelli is al zo duidelijk dat zoveel mensen er veel succes mee hebben. Als ik demo's zie of filmpjes op internet, voel ik me helemaal enthousiast worden, dat wil ik ook!! Dat heb ik bij voest ook niet.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Hoi
    Ik ben eigenlijk per toeval in nh gerold. Ik heb eerst een algemeen boekje gelezen: het paard als partner. Al gauw kwam ik via internet en het boekje uit op parelli. Ik heb me verder nergens anders verder in verdiept. Pas geleden wel een dvd met een stalgenote van Voest bekeken. Ik herkende echt heel veel dingen van Parelli. Parelli gaat naar wat ik heb vergeleken ook een stuk dieper en is dus uitgebreider dan de Voest methode.
    Groetjes
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik doe niet aan parelli, de hele methode spreekt mij niet aan
    Wel doe ik ik veel met emiel voest. Ook de boeken van hemfling heb ik gelezen. Eigenlik combineer ik alles een beetje

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik was eigenlijk altijd al heel erg geïnteresseerd in natural horsemanship. Ik heb een boek van Monty gelezen en een boek van Emiel Voest maar ookal wilde ik zo graag, ik kon geen boeken of wat vinden die me echt zouden helpen. Ik bedoel, het is heel leuk om te vertellen hoe geweldig nh wel niet is en wat je er allemaal wel niet mee kan maar je moet het wel in de praktijk kunnen brengen.

Toen hoorde ik van een bokker over Parelli, dat dat het handigst is om mee te beginnen. Eigenlijk wilde ik dat wel heel graag, maarja, alles was zo duur.
    Maar toen ik de demo had gezien op het mega-paarden-evenement (wat niet zo mega was ), stond mijn besluit vast, jammer dan dat alles zo duur was!

Ik lees ook nog heel veel over andere methodes en ik wil niet zeggen dat de maneir van parelli het beste is, maar het is voor mij wel het enige wat ik in de praktijk kan brengen (als het even meezit ). Maar het is niet zo dat ik bewust voor "parelli" heb gekozen omdat ik de methode zo geweldig vind, het was meer omdat dat het makkelijkst in de praktijk te brengen is.

Actief Forumlid Beitsche's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004

Ik ben begonnen met een boek van Klaus Hempfling, maar kon daar helemaal niks mee.

Hierna heb ik een curus (basiscursus) bij Emiel Voest gevolgd, maar ook daar kwam ik erachter dat ik toch iets anders zocht.

Toen ben ik stage gaan lopen op een bedrijf wat met Pat Parelli bezig is en daar heb ik de basis geleerd(grootste gedeelte level 1).

Toen heb ik een jaar niet zoveel NH gedaan en het grootste gedeelte dressuur, omdat ik geen lessen enzo had en dus niet verder kwam.

Na dit jaar heb ik in België een stage gelopen bij een vrouw die de instructeurscursus bij Emiel Voest heeft gedaan en heb daar weer veel geleerd(denk de inhoud van de vervolgcursus op de basiscursus), maar kwam erachter dat dit het voor mij toch niks is en dat ik met parelli verder wil.

Dus toen heb ik het level 1 en level 2 pakket gekocht en ben daar mee bezig. Toen had ik mazzel en won ik op equitana een curus bij Eddy en heb die dus gevolgd.

En zo ben ik nu bezig en met level 2 en wil nog veel meer leren

Na het zien van de video One day with Pat Parelli heb ik zelfs niet meer nagedacht over een andere methode: DAT WIL IK OOK!!!!!!!!!!!! Pas later ben ik meer gaan lezen, maar omdat Parelli het redelijk hapklaar aanbiedt (effe wachten nog op de Haflingerbijlage bij level 1 en 2, okee) blijf ik bij Parelli. Het systeem vind ik gewoon goed, al zul je bij ieder paard het iets anders toepassen.

May the horse be with you!

Wat shetfan zegt, viel mij dus ook op.
    Parelli is duur.

Het komt op mij over als een commercieel gebeuren.
    Voor dit, moet je dat aanschaffen, daarna moet je dat aanschaffen en als je weer verder bent moet je dit weer aanschaffen.
    Daar heb ik mijn vraagtekens bij...
    De methode kan goed zijn, maar om daar nou veel geld aan uit te geven... (??)

Hoeveel ben je eigenlijk kwijt met Parelli, weet iemand dat?
    For things to change, first I must change

http://www.stanleyvandewurgedijk.webklik.nl

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Om te beginnen met L1 heb ik rond de 200 euro uitgegeven. Nou als ik kijk wat ik er allemaal aan heb (en gehad), dan is het het dubbel en dwars waard hoor. Je hoeft niet de orginele tools te gebruiken, er is prima namaak te koop. Een levelpakket kun je tweedehands kopen en daar bespaar je dan ook weer op.

Bekijk het eens van de andere kant je heet pat parelli en je bent fantastisch met paarden. Warempel weet je dit ook nog leuk en aardig op papier te krijgen en het heeft succes. Blijkbaar zijn er genoeg mensen te vinden die hun rekening ervoor plunderen. Zou jij er niet rijk van willen worden? Ik wel hoor.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Ik vind nog steeds dat er 2 kanten zitten aan duur in combinatie met Parelli:
    Dat de kennis duur is vind ik wel terecht: die man zijn levenswerk ligt in hapklare brokken gereed voor ons, gunsils (okee, mij, guncils, speak for yourself )
    Als er geen Pat Parelli was, was ik nog steeds radeloos aan het proberen het boek van Tom Dorrance te begrijpen zonder te slagen. Of erger nog: dan had ik nooit geweten dan het ook zo (=natural horsemanship) kon.
    Dat intellectuele eigendom is maar 1 malig over te dragen, en er zit een enorme investering in, dus dat dat een flink prijskaartje heeft, vind ik volledig terecht.

Dat die touwen en andere spullen zo duur zijn vind ik complete nonsens. Tot zover mijn genuanceerde mening

May the horse be with you!

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Hai hai ik ben nieuw hier, en niet zonder reden. Wil met mijn 6 jarige Amon me helemaal gaan richten op NH/Parelli. Hij is dressuur ingereden, maar merk aan alle kanten aan hem dat dit niet iets is wat bij hem past, en ook niet bij mij. Heb Amon nu sinds december, eind april ga ik weg bij de dressuurstal waar hij nu staat,want daar hoef ik zeker niet met NH aan te komen.
    Op de nieuwe stal moet dus het roer om, ik ben ooit begonnen met Monty te lezen jaren geleden, had toen nog geen eigen paard, later de video van Hempfling gezien, en nu dus de keuze.
    Parelli spreekt mij het meeste aan omdat daar de werkwijze uit de doeken gedaan wordt. Maar inderdaad het kostenplaatje. Want natuurlijk mag iemand verdienen aan zijn "ontdekking", maar moet het zoveel kosten dan? Ik denk dan anders, ik hou met hart en ziel van paarden, en wil niets liever dan dat elke paardeneigenaar zijn/haar paard begrijpt en daarna handelt en behandeld(zou zoveel paardenleed uit de wereld helpen), dus zou de drempel om mijn visie onder het publiek te krijgen laag houden, daarmee ook het kostenplaatje.
    Maar goed zoals iemand hiervoor ookal aangaf, dan moet het maar wat kosten, als het werkt en je een (h)eerlijke band met je paard opbouwt is dat het ruimschoots waard.
    Dus ook ik zal het pakket gaan aanschaffen, maar zoals een echte hollander betaamd ga ik natuurlijk wel op zoek, oftewel tweedehand of de aanbieding die ik net bij te koop zag staan, het pakket met niet de orginele tools.
    Maar eerst ga ik morgen lekker anderhalve week op vakantie, zal mijn Amonneke vreselijk missen, maar genoeg tijd om me voor te bereiden op een nieuwe uitdaging met mijn paard. En dan zien jullie me zeker hier terug
    www.crystal-carving.com

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten