Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: schouderbinnen/buiten

schouderbinnen/buiten

Volgens Piet Bakker (en hij refereert naar grootmeester Geniére, die de schouderbinnenwaarts heeft uitgevonden), moet deze dus op 4 sporen.
    Op 3 sporen heet het 'schoudervoor' (Steinbrecht)

Nou.... op 4 sporen lukt dus bij ons niet. Dan zwaait de kont uit. Die buiging krijgt Enya dus niet voor elkaar.

Wat ik me nou afvraag:
    welke oefeningen kan ik doen om haar soepeler te krijgen? Zijn hier specifieke oefeningen voor, of is het doorgaan met de schoudervoor, gecombineerd met voltewerk uiteindelijk voldoende om na verloop van tijd de sbw op 4 sporen te krijgen?

Óf is het zo dat koudbloeden zowieso lastiger buigen in de ribben en is het misschien téveel om te verwachten dat dit na verloop van tijd wel gaat lukken en moet ik genoegen nemen met schoudervoor?

Re: schouderbinnen/buiten

Susan heeft ook heel lang erg veel moeite gehad te buigen in de ribben. Echt VEEL moeite!
    Ik deed altijd 3 sporen en dat vond ze vrij lang beheurlijk moeilijk. Ook dat stevige korte beentje onder de massa krijgen was erg lastig voor haar.

Nu, jaren later zogezegd, kan ze SBW op 4 sporen, ook in draf, met pakkend, naar voren grijpend 'buitenachterbeen'. Dat kan vast ook wel wat sneller, maar zo ging het fijn.

Dus ik zou zeggen: lekker voortbouwen aan schoudervoor en dan komt het ooit wel.

May the horse be with you!

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    38

Bij Caitlin precies hetzelfde probleem en sinds een paar weken doet ze het. Nou, ik volg de AR lessen sinds augustus en toen ben ik er mee bezig gegaan dus reken maar uit.

Ik heb wel gemerkt dat het toevoegen van de travers (en later ook de renvers) de sbw ook weer ten goede komt en andersom. Toch een kwestie van oefenen, langzaam uitbouwen en dan komt het wel.
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Met Sjo hetzelfde eigenlijk. Veel moeite met lengtebuiging.
    Wat bij hem heel belangrijk is is dat je blijft focussen op lichtheid in de hand. Dus veel op de volte met mooie stelling en op de volte werken aan schoudervoor. Dit ook oefenen op de rechte lijn maar blijf letten op die lichtheid in de hand. Ware durchlassigheid zoals de duitsers het zeggen.
    Alleen als het paard volledig ontspannen is heeft de oefening gymnastiserend nut. Met een starre, iets omhooggehaalde nek (wel koudbloed style natuurlijk ) kun je de oefening net zo goed niet doen.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Als jullie alledrie hetzelfde zeggen, neem ik dat onmiddelijk voor waarheid aan.
    Bedankt voor deze input maar weer
    We gaan gewoon door.
    Dóóóóóóóóórgaan.. wij zullen dóóóóórgaan.
    Tot we... (en toen vergat ik de text )

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Schouder binnen op vier sporen is juist moeilijker! De oefening is zwaarder. Je begint op drie sporen en uiteindelijk kun je het op vier sporen.

Seg ik!

May the horse be with you!

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Op 3 sporen heet toch ook gewoon schouderbinnenwaarts? En dat kan ook op 4 sporen en dan heet het schouderbinnenwaarts op 4 sporen.

Schoudervoor is dat het paard gewoon rechtuit loopt, met stelling naar links of rechts, dus zonder buiging in zijn lijf, wat je met schouderbinnenwaarts wel hebt.

[quote="Marja"]Op 3 sporen heet toch ook gewoon schouderbinnenwaarts? En dat kan ook op 4 sporen en dan heet het schouderbinnenwaarts op 4 sporen.

Schoudervoor is dat het paard gewoon rechtuit loopt, met stelling naar ]Nee hoor. Dat is wat er vaak van gemaakt wordt, maar zo is het niet. Zie de dvd van Piet Bakker maar

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dit is anders wel hoe ik het geleerd heb.
    En ook Marijke de Jong (daar ben jij toch ooit geweest Trea) noemt het zo, kijk hier maar: http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=141

Dus kennelijk is het niet zo eenduidig??!!

Ik zal even opschrijven hoe het zit volgens Piet Bakker.
    Aangaande schouderbinnenwaarts op 3 sporen of 4 sporen, daar kan ik heel kort over zijn.
    Schouderbuitenwaarts en schouderbinnenwaarts is op 4 sporen, niet op 3 sporen, dat bestaat niet. Dat kan ik uitleggen want zoals je ziet maakt het me erg boos.
    Guérinière heeft de schouderbinnenwaarts op de rechte lijn ontwikkeld. Het was op 4 sporen en hij noemde het; schouderbinnenwaarts. Einde verhaal.

Steinbrecht wilde het op 3 sporen, en hij noemde het; schoudervoor. En dat was op 3 sporen.

Dus... waarom schoudervoor nemen van Steinbrecht, en het schouderbinnenwaarts noemen van Guérinière? Dat is onzin!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik snap alleen die laatste zin niet????

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ik snap alleen die laatste zin niet????
    Hij bedoelt daarmee dat mensen de schoudervoor rijden en het schouderbinnenwaarts noemen. Dat vind ie onzin.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Oh dus het woord 'nemen' moet 'rijden' zijn.

Tja ik heb me niet zo verdiept in de oude meesters, ik weet alleen dat alle instructeurs die ik tot nu toe tegen ben gekomen, de oefening op 3 sporen schouderbinnenwaarts noemen!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten