Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Fases doorlopen / gras eten

Fases doorlopen / gras eten

Even een punt waarvan ik niet precies weet wat ik ermee moet.

Wiens 'commando' voor eten is "yeees goedzo, toe maarrrr" gevolgd door een kriebel op de schoft. Ik weet niet of Wien dit wel 100% in de gaten heeft, maargoed. Als iemand tips heeft om dat duidelijker te maken.. graag.
    Het commando voor verder gaan heeft Wien wel door, dat zit er gewoon onbedoeld helemaal ingebakken. Ik zeg namelijk al 2/3 jaar hetzelfde; "okee laatste hap, kom maar, ga je mee?", verder niks, ook geen life up oid. Dan volgen er nog 3 snelle happen gras en loopt Wien rustig, hoofd laag en LB mee.

Nu vraag ik me af, "mogen" die happen daarna nou wél of niet? Het zal mij eerlijk gezegd wurst (gras ) wezen, maar aangezien je toch 'streeft' naar een snelle reactie op fase 1..?? Het past iig wel binnen de Wien-logica, want het gaat op deze manier al een halfjaar voor 80% op deze fase 1. Maargoed ik heb ook graag dat het ook binnen andere logica's past, want Wiens logica is niet altijd even logisch.

Heb je dus nog 20% die niet werkt. Meestal zeg ik dan de fase 1 nog een keer, met een beetje life up. Een andere fase 2 is een klopje op haar schouder, dit is het teken voor 'hoofd omhoog' maar meestal stampt Wien hierna meteen snel weg (nadat haar hoofd omhoog vliegt) De fase 3 is een zacht kusgeluidje, en daar zit de ellende. Wiens reactie daarop is bijna altijd een dikke bok en een zeer beledigd hoofd, óf de switch naar RB. Normaal heeft ze geen moeite met kusgeluiden. Nou goed, beide is niet de gewenste reactie, want ik wil gewoon dat ze rustig het gras uit komt. Fase 4 is 'Já!', een knip met mn vingers richting buik of met mn vinger een tikje tegen haar bil aan geven.. die komt echt heel weinig voor, volgens mij verzin ik dit ter plekke

Niet echt de standaard fases dus, en ook niet altijd dezelfde. Aangezien je bij grazen consequent moet zijn.. moeten die fases dan ook consequent hetzelfde zijn? Niet dat ik de fase 4 ineens in een mep ga veranderen ofzo, maar soms doe ik ook weleens iets totaaal anders. De fase 1 is altijd hetzelfde, maar als fase 3 heb ik ook weleens zo'n soldaten-hak-klikje gedaan, werkte ook erg goed

En moet de reactie meteen op de fase 1 volgen, of zijn die 3 happen + de gewenste actie (rustig het gras uit komen) goed?
    En moet je bij fase 2/3/4 überhaupt erop letten hóe ze het gras uit komt? Oftewel, zou ik mijn fases zo aan moeten passen dat ze ook hierbij rustig het gras uit komt, of gaat het er om dát ze het doet?

Sjongejonge heeft ze een paard wat makkelijker het gras uit gaat, zit ze nog te zeuren

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Re: Fases doorlopen / gras eten

Haha, als mijn paard zó makkelijk uit het gras zou komen zou ik daar enorm blij mee zijn.
    Bij Jeppe werkt fase 4 a la fikse mep op de derrière soms zelfs niet of maar half.
    Kun je niet gewoon een paar keer je fase 2 heel snel op je fase 1 laten volgen als je een snellere reactie wilt? Gewoon paar keer proberen en kijken of dat effect heeft.

Aan de andere kant irriteer je haar hier misschien wel mee, want je zegt dat ze dan haar hoofd omhoog gooit dan. Hmm, nouja, ik wete het niet eigenlijk.

het commando grazen is bij mij trouwens altijd zelf bukken en/of heel duidelijk naar het gras wijzen. Dat werkt enorm goed. Vóórdat ik naar het gras wijs mag er dus ook niet gegraasd worden en als 't hoofd dan toch naar beneden neigt zeg ik "wacht-en" en als het goed is wordt daarnaar geluisterd (of niet )

Geen antwoord op je vraag maar eh.. als je wilt dat je stemcommando's effectief én begrijpelijk zijn voor je paard, dan moet je geen lange zinnen blablabla hanteren maar gewoon één woord!

Dus.. ipv "okee laatste hap, kom maar, ga je mee" .. gewoon "kom" of "door" .. handiger voor je knol, kan ze ook sneller reageren.
    Okay 't klinkt misschien niet zo lief maar paarden snappen geen conversatie.

Wat betreft het dóóreten: nee, als je gehoorzaamheid verwacht van je paard dan hoort hij niet in discussie te gaan. Het is helemaal niet verkeerd om consequent te zijn.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Haha nou zo'n fase 4 heb ik 'vroeger' ook weleens nodig gehad hoor, gelukkig kunnen we de regels inmiddels wat beter onthouden. Maar dat "wacht-en" zie ik Wien nog lang niet doen.. als ze eenmaal denkt dat ze eten mag dan zal ze dat doen ook. Gras eten is namelijk nog wel een issue, Wien kan er snel boos om worden. Als ik bv te snel door mijn fases ga (volgens Wien dan) krijg ik regelmatig een bok te zien. Is ook wel een reden waarom ik (te) lang bij de fase 1 blijf hangen.. als ik meteen na dat zinnetje door ga op een fase 2 dan heeft Jeppe zoiets van 'jahaaa ik snap het aaal!' (nouja voor zover een paard dat denkt) en dan volgt er een hoofd wat omhoog vliegt en een boze kop/bok/chaggo peerd en . Misschien is mijn fase 2 ook wel te groot trouwens.. of anders moet ik dat protest tegen de fase 2/3 maar gewoon negeren

Haha Marianne ik weet het.. normaal gebruiken we ook kortere commando's hoor, YES (en 'alléé' & 'oh baby' ) voor goedzo en 'heuyo!' voor niet-goedzo. Maar dat zinnetje van het gras zit er gewoon zo erg ingebakken.. Vind het ook zo raar om haar nu een ander woord aan te leren, want ze snapt heel goed dat dat de fase 1 is. Ik probeer al heel lang het bij 'okee' te houden, maar Wien reageert daar alleen op als ze erg snappy is, en bovendien floept de rest toch altijd er automatisch achterna

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik wou dat mijn paard zoooo goed luisterde wbt het gras eten.
    Ik zeg gras als ze gras mag eten en wijs naar beneden, als het sopt zeg ik, Whoopie klaar, vervolgens een tikje op de schouder en de rest

Ik zou mij niet druk maken over die 3 happen als ze dit altijd doet is dit eigenlijk een afspraak tussen jullie, prima toch.
    Mischien kun je nog een andere fase 3 uitproberen als ze daar zo op reageert maar het kan ook zijn dat ze zo reageert omdat ze niet wil op dat moment en ja dan zou ik het gewoon wel doen..want het is dan wel de bedoeling dat ze reageert.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Hihi ik dacht dat ik de enige was met mijn uitebreide 'voorbereidende ritueel'
    Ik zei namelijk altijd: "Jaaaa, laaaatste hapjes, 1-2-3-4, jaa, kom maaaar'. (Duur van het ritueel, 15 sec )
    Ook mijn paarden liepen vervolgens zonder problemen met mij mee zodra ik een fase 1 gaf met de leadrope. Het teken voor gras eten is trouwens dat ik naar de grond wijs, ongeacht of ik ernaast loop of erop zit.

Nu heb ik dit ritueel sinds vorige week enigszins ingekort. Nu doe ik life-up gevolgd door een fase 1 (soms 2) met de leadrope. Dus ik ga overdreven rechtop staan (zitten) in de richting waarin ik weg wil lopen, en dan sluit ik rustig mijn hand om de leadrope (fase 1) en eventueel een lichte druk erop (fase 2).

En wat blijkt...life up is vaak al genoeg om hun koppie uit het gras te krijgen. Stemhulp is (in mijn geval) echt een manier om gebrek aan duidelijke lichaamstaal te compenseren Mag ik dus niet meer doen van mijn instructrice

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wannabe
    Als ik bv te snel door mijn fases ga (volgens Wien dan) krijg ik regelmatig een bok te zien. Is ook wel een reden waarom ik (te) lang bij de fase 1 blijf hangen.. als ik meteen na dat zinnetje door ga op een fase 2 dan heeft Jeppe zoiets van 'jahaaa ik snap het aaal!' (nouja voor zover een paard dat denkt) en dan volgt er een hoofd wat omhoog vliegt en een boze kop/bok/chaggo peerd en .
    hihihi, heb helemaal niet doorgehad dat je stiekem op pad bent geweest met m'n peerd

Alle gekheid op een stokje. Misschien helpt het bij ons ook júist wel om de fase 1 langzamer te maken. Paard even de tijd geven om daar en daar en hier nog een hapje te nemen. Vaak gaat dat namelijk na een fase 4 zo. Ik ga door m'n fases, beland bij 4 en dan na de mep neemt Jeppe tóch altijd nog twee hapjes voor 'ie meekomt (ondertussen hangt mijn string ergens in de lucht, op weg naar een volgende confrontatie met Jeppes achterkant. Ik moet me dan in rare bochten wringen om de string zachtjes op de grond te laten landen).
    Wie weet loopt 'ie na twee hapjes ook wel gewoon mee als ik fase 1 aanhou.

'T is maar net wat jij wilt denk ik; een paard dat metéén meekomt als je vraagt maar wellicht wat geïrriteerd is, of een compromis dat het gezellig houdt.

Voor zover ik HN gelezen heb, dan wil je dat je paard LB blijft. Dus als ze daar 3 happen extra voor nodig hebt, dan zou ik er persoonlijk niet moeilijk over doen.

Ik begrijp dat het een gewoonte is, een afspraak, zoals Whoopi het noemt. Als jij er niet mee zit, dan zou ik dat zo houden. Ik denk dat het onduidelijk voor je paard wordt als je die afspraak gaat veranderen. Je krijgt een reactie op fase 1, binnen een voor jou acceptabele termijn. Da's toch goed?
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Het heeft even geduurt, maar Wien loopt nu mee als ik 'kom' zeg

Eigenlijk was de 'oplossing' heel simpel, ik gebruikte de fases verkeerd. Ik bekeek Wiens derde hap gras als fase 1, terwijl mijn "okee laatste hap, kom maar, ga je mee?" toch echt de echte fase 1 was. Dus de fase 2 die daarop volgde hoorde eigenlijk 1 hap daarna al te komen (als je 3 tellen ertussen doet; Wien eet niet zo snel )
    Nog een hele tijd na gedacht over nieuwe fases, fase 1 werd; Okee, kom maar. Voor de rest vervolgens dat deuntje lead it -lift it -swing it -touch it, en na een hele tijd herhalen liep Wien mee nadat ze nog 1 hap genomen had. Goedzooo! Nog niet perfect, maar toch wel heel erg goed. En ik heb geen idee hoe en waarom, maar Wien loopt sinds 2 weken zonder uitzondering meteen mee als ik "kom" zeg. Superpaard

Dus wel een tikkeltje laat, maar very very thanx voor de reacties!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Fijn Nienke!!
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden