Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: wormen

wormen

Gisteren mijn mestmonsters op de post gedaan naar VPL Het Woud, vandaag al per email de uitslag!!
    Het is de eerste keer dat ik een wormei-telling heb laten uitvoeren en hier is het resultaat:
    (NB: beide paarden zijn voor het laatst 8 maanden geleden ontwormd!)

Wormeitelling Ilske Pauli
    Aarsmade (Oxyuris) < 50 < 50 Eitjes per gram
    Lintworm (Anaplocephala)< 50 < 50Eitjes per gram
    Spoelworm (Parascaris) < 50 < 50Eitjes per gram
    Veulenworm (Strongyloides) < 50 < 50 Eitjes per gram
    Strongylus (Bloedwormen) 1000 < 50Eitjes per gram

Wormbestrijdingsadvies Pauli had een negatief mestonderzoek. Op grond van de uitslag en de ingevulde vragenlijst hoeft Pauli niet behandeld te worden.Ilske had een matige wormbesmetting. Het is verstandig om Ilske binnen een week te behandelen met een ivermectine (Bimectine, Eraquell etc.) Voor Ilske en Pauli adviseer ik een volgend mestonderzoek tweede helft september 2008. Met vriendelijke groet, VPL ‘Het Woud’

Hoe zijn jullie ervaringen?
    Fijn dat ik Pauli niet onnodig wormspul hoef te geven ( portomonee ook blij) - en ja, die kuren zijn dus vanaf gisteren officieel alleen nog maar op recept hé?

Edit: het rijtje drukt niet af zoals ik wil - het eerste getal is voor Jilske, het tweede getal is voor Pauli
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Re: wormen

Ik heb deze tests ook een paar keer laten doen, ook bij het Woud. Ben er niet tevreden over en laat voortaan bloedonderzoek doen, dit is veel nauwkeuriger.
    De test gaf toen aan dat alledrie de paarden niet ontwormd hoefden te worden, terwijl je de veulenwormen zag kruipen door de mest bij Pebbles.

Ik vind het dus 3x niks.

Pas op met lintworm! In de mest worden slechts af en toe eitjes uitgescheiden en je hebt geluk als je precies dan een wormeitelling laat doen... voor een goed beeld van lintworm moet je bloedonderzoek laten doen. Vorig jaar heeft mijj Flor tot 3 keer toe koliek gehad vanwege een samenpakking van lintwormen die NIET uit de wormeitelling was gekomen. Na ontworming kwamen de platte wormpakketjes er uit bij bosjes.

Oppassen dus

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Hm, ik heb onlangs een onderzoek laten doen voor alle paarden. Alleen Shanna hoefde niet ontwormd te worden. Tja, de ervaringen van bijna iedereen is erg positief. Ik ga dit dus zeker nog een tijdje aanhouden, maar zal denken aan jouw bezwaren, trea.

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Goed nieuws Marianne! Mag ik vragen hoeveel dit mestonderzoek gekost heeft?

Actief Forumlid Vulcan's Avatar
    Aangemeld
    May 2008
    Leeftijd
    42

Sharoun had een tijdje geleden ook een bloedwormbesmetting. Achteraf heb ik gehoord dat je best mestonderzoek én bloedonderzoek tegelijk laat doen, met enkel 1 van de 2 ben je nooit zeker. Sommige dingen kunnen in het één wel gezien worden en andere niet, en omgekeerd. En mijn geheugen laat mij in de steek hoe het weer juist zat , zal het nog eens opzoeken!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik doe inmiddels ook alweer ruim een jaar mestonderzoek bij 't Woud en ik ben een zeer tevreden klant !
    Beiden (Kate en Wick) zijn al die tijd schoon op de telling en dus ook niet ontwormd. Nu denk ik wel dat er een aantal essentiele randvoorwaarden zijn om dit onderzoek betrouwbaar te moeten laten zijn (muv bloedworm en lintworm). Kate en Wick zijn beiden dan ook voordat ik besloot om deze manier toe te passen jarenlang zeer strikt en volledig ontwormd. Dus altijd iets overgedoseerd en met een goed werkend middel, dus zodoende wist ik al redelijk zeker dat ze zo goed als wormvrij zouden zijn. Daarnaast kwamen en komen ze amper in contact met "vreemde" mest, ruimde ik dagelijks de mest van henzelf én graasden ze alleen op weides die waren afgegraasd door schapen en/of koeien (dus voor paarden relatief schone weides, aangezien met name schapen paardenwormen om zeep helpen in hun systeem).

Voor bloed en lintworm heb ze ook eigenlijk al jaren preventief behandeld, dus ook die kans op besmetting is redelijk klein. Dus vandaar dat ik er wel op vertrouw, juist omdat ik de randvoorwaarden kan scheppen om een worm-ongunstig klimaat te bewerkstelligen. Dan nog... ik hou de mest nog steeds scherp in de gaten op wormpjes (nooit gevonden tot op heden) en behandel ze preventief eens per jaar voor lint- en bloedworm op advies van 't Woud.
    Dus ja, ik ben tevreden met dit systeem en het bespaart de dames een hoop overbodige troep in hun systeem!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

@ Aspen: Euro 28,- voor twee paarden en drie postzegels om de monsters op te sturen

Ik heb nog NOOIT worden in de mest gevonden, van geen van beide paarden. Dat zegt misschien niet veel, en eitjes kun je natuurlijk helemaal niet zien. Misschien dat ik in de toekomst dan nog 's een bloedonderzoek laat doen op wormen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Of je ontwormt gewoon eenmaal per jaar voor alles, dus inclusief ingekapselde bloedwormen en lintworm ! Met Equest Pramox pak je namelijk alles, mits je niet onderdoseert. Helaas geloof ik niet dat Pauli en Jilske 545kg per stuk wegen, dus kun je dan niet met een spuit per paard toe, das wel jammer natuurlijk... Voor beide wormen kun je behandelen in november/december, pak je ook meteen eventuele horzellarfjes mee .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Bladwijzers

Forum Rechten