Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Bultje waar de navelstreng zat

Bultje waar de navelstreng zat

Gisteren heb ik nog even met de fokker van Chetan gemailt, het viel mij namelijk op toen ik daar was en op een foto die we gemaakt hadden dat Chetan een bult had waar de navelstreng had gezeten.
    De fokker had er een dierenarts bij gehad die had er naar gekeken en vertelde dat het geen navelbreuk was maar wildvlees en dat het vanzelf weg zou trekken.
    Weten jullie hier iets van of heeft iemand hier ervaring mee?
    Vanavond wil ik mijn eigen dierenarts bellen om zijn mening te horen...

Op deze foto is het vrij goed te zien

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Re: Bultje waar de navelstreng zat

In bit nr 119 (2005) staat een artikel Navelbreuk : levensbedreigend bij veulens
    Ik zal het vanavond even voor je opzoeken, moet nu ook werken.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

mmm. Vash had daar een op die leeftijd een tijdlang een meer puntige bobbel zitten. Is weggetrokken. Dit lijkt wel iets groter. Hoe lang zit het er al? Veranderd de vorm wel eens? Wordt het groter? Is het hard of zacht? Als je DA echt veel paardenervaring heeft, dan kan je het 'm vragen. Wat zegt de fokker?

Nacho heeft er ook meer een "puntje" hangen, ik neem aan dat dat t.z.t. vanzelf wegtrekt. Bij Chetan lijkt het inderdaad een grotere bult te zijn. Het zou een klein navelbreukje kunnen zijn, maar da's onmogelijk om zo vanaf hier te zeggen. Maar goed, ik neem aan / hoop dat de fokker als zijn DA er wel verstand van hebben
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Eerst zat zijn navelstreng er gewoon met een klein bultje tot ongeveer 1 maand en nu is het een behoorlijke bult.
    De DA van de fokker heeft het over wild vlees maar dit lijkt me sterk aangezien er normaal gezien geen haar op wild vlees groeit.

Woensdag ga ik weer naar de fokker, hij heeft namelijk een palomino quarter ruin staan van 1 jaar.... Wellicht dat ik Chetan in ga ruilen voor hem... Ik baal er ontzettend van maar als ik mijn eigen dierenarts mee neem (veel ervaring met paarden) kost me dat klauwen vol geld en dat heb ik gewoon niet nu ivm een mogelijke verhuizing. Plus stel dat het iets ernstigs is en er moet een operatie gedaan worden heb ik weer risico's en weer de kosten....
    Ik vind het echt verschrikkelijk maar durf het risico niet te nemen..

Actief Forumlid BEAUBA's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Heb je al aan je eigen DA gevraagt wat hij ervan denkt ?
    Op bokt loopt nu ook een topic over een pasgeboren tinkerveulen met een navelbreuk / liesbreuk .
    Over Balki , m'n SuperShet :
    Nee hoor , hij is niet dik .
    Hij zit gewoon vol met karakter .

Tja ik weet natuurlijk pas echt wat het is als ik het goed laat onderzoeken, dit is gewoon te veel geld en voor 3000 euro (Wat chetan kost) wil ik wel een paard waarvan ik voor minimaal 95% zeker weet dat het dier gezond is bij verhuizing.. Ik heb al eerder een paard gekocht met zo'n risico en hier hebben we jarenlang problemen mee gehad.

Mijn dierenarts weet ook niet wat het is zonder het te zien, een navelbreuk is een mogelijkheid maar wild vlees leek hem ook onwaarschijnlijk.

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Ziet er uit als een navelbreukje.
    Hoeft niet ernstig te zijn en kan weg trekken, maar het is een risico. Als het niet genoeg weg trekt zal het operatief gedicht moeten worden.
    Ook is het vaak erfelijk, dus mocht je hem hengst willen laten is dat al een bezwaarpunt.

Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik er alleen voor gaan als er flink wat van de prijs af zou gaan (ter compensatie van een evt. operatie) en als ik echt helemaal gevallen ben voor dat beestje. En dat is met een veulen toch al moeilijk vind ik.
    Dat de fokker zegt dat het wild vlees is vind ik persoonlijk een aparte operking. Een navelbreuk is niet moeilijk te herkennen als je de bult voorzichtig naar binnen kunt duwen zou je de opening ook moeten kunnen voelen. Een ervaren fokker zou dit zeker moeten herkennen.

Ja ik geef je volkomen gelijk!
    Daarom ga ik woensdag ook even praten met de fokker in person, even kijken bij chetan en bij die jaarling ruin.
    Karakter heeft Chetan nog niet erg veel, hij begint wel onderzoekend te worden maar om echt te zeggen van zo is het beestje kun je niet...
    Qua uiterlijk is Chetan het helemaal, maar voor zoveel geld heb ik liever een gezond paard.
    Ik wacht woensdag even af en laat jullie zeker weten wat het geworden is!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Wild vlees....daar geloof ik ook helemaal niks van. Goed dat je er zelf even heengaat.

O jee. Wat een tegenvaller weer.
    Heb er geen ervaring mee, maar wens je veel wijheid toe.

Ja aan de ene kant een tegenvaller Trea, maar aan de andere kant maar goed dat ik het op tijd zag.
    Nu heb ik een keuze om voor een ander veulen te gaan of de jaarling ruin die overigens ook prachtig is en een zeer kalme en coole uitstraling heeft.
    Wie weet..

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Timber heeft ook een navelbreukje gehad als veulentje maar daarbij hing er een soort zakje onder haar buik (daarom dachten mensen dat een een hengstje was ), dit ziet er heel anders uit.

Bij Timber is het overigens zonder enkele complicatie weggetrokken en er is totaal niets meer van te zien.
    Ik heb me er wel druk om gemaakt en mijn DA een paar maandjes later nog naar laten kijken maar die vond het goed genezen.

Wildvlees krijg je toch alleen van een open wond . Bij Timber is er echt nooit sprake geweest van een open wond bij de navelbreuk namelijk?
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Beetje later, maar in Bit staat eigenlijk niets bijzonders in het artikel.
    Wel dat er een kans is op complicaties en dat de darmen door de opening naar buiten kunnen komen, maar ook dat het uit zichzelf weg kan trekken...
    Een goede DA er naar laten kijken lijkt mij het beste, maar dat was je al van plan.

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

ergens balen wan tis natuurlijk ech een mooi ding, maar beter idd een gezond paardje, maar ja ook palomino vind ik echt super.

Gewoon een vraag hoor maar waarom gen kruising met paint of quarter? Net als Diesel..die zijn een stuk goedkoper! hihi..en net zo lief en mooi..

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten